menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zaailingen met gedestilleerd water gieten

Ga naar meest recente reactie

Pieter

Pieter

Als je dit eenvoudige experimentje mag geloven wel.
http://www.cactuspro.com/forum/read.php?1,219412
Veruit de beste kieming werd genoteerd bij het gebruiken van water met een zeer laag mineralisatiegehalte. Sterk gemineraliseerd water geeft dan bijna geen kieming.
Zelf bemerk ik dat in het wild zaden vooral kiemen na een goeie regenbui, dus na grote hoeveelheden water met een zeer laag mineraliseringsgehalte.
donderdag 25 september 2008 - 14:41
Paronoto

Paronoto

Als je dit eenvoudige experimentje mag geloven wel.
http://www.cactuspro.com/forum/read.php?1,219412
Veruit de beste kieming werd genoteerd bij het gebruiken van water met een zeer laag mineralisatiegehalte. Sterk gemineraliseerd water geeft dan bijna geen kieming.
Zelf bemerk ik dat in het wild zaden vooral kiemen na een goeie regenbui, dus na grote hoeveelheden water met een zeer laag mineraliseringsgehalte.


Allemaal troelala, forget it! Man, man, wat er allemaal al uitgeprobeerd is tijdens al die jaren (40) dat ik met planten bezig ben..kilo's lectuur en meestal allemaal "bladvulsel", zeg dat de Polle het u gezegd heeft. Ervaring is ...etc etc etc
donderdag 25 september 2008 - 17:09
cactelders

Cactelders

Regenwater gebruiken we toch bijna allemaal en dat is ( als het niet zuur regent) wel o.k. , ook wat mineralisatiegehalte betreft , niet ?
donderdag 25 september 2008 - 20:10
jumperke

Jumperke

Dat kan toch niet goed zijn naar mijn gedacht!
In zo'n water zit nou eenmaal bijna niets van mineralen,en dat hebben de planten eenmaal nodig!

jerko
donderdag 25 september 2008 - 20:24
Pieter

Pieter

Ik ben het volledig eens dat dubbel gedestilleerd water meer slecht dan goed zal doen en dat er hier niet voldoende gegevens zijn om iets goed te concluderen. MAAR het is wel een heel interessant experimentje om de invloed van het type water aan te tonen. Personen die bv steeds met leidingwater gieten en vaak slechte kiemingen hebben kunnen hier mi iets uit leren...
vrijdag 26 september 2008 - 14:37
dagVE

DagVE

theoretisch zou kunnen dat het water door zijn zeer lage osmolariteit het kiemen bevordert, eens gekiemd kan je dan met normaal water gieten
vrijdag 26 september 2008 - 19:04
Alain1

Alain1

Volgend jaar zal ik eens mijn zaaisel met regenwater gieten , Ik heb al altijd leidingwater gebruikt. En ik kan niet klagen van de kieming.
En is leidingwater eerder ietsje beter voor Astrophytums ??? beetje kalk voor die planten , want deze hebben dat blijkbaar graag tov andere cactussen...
In de serre wordt grondwater en of regenwater gebruikt.
vrijdag 26 september 2008 - 19:15
dagVE

DagVE

ik gebruik altijd regenwater voor mijn astrophytums
vrijdag 26 september 2008 - 19:26
Pieter

Pieter

Willy, dat zijn gekiemde planten die groeien op een medium met hoog zoutgehalte waar jij over spreekt. Hier gaat de kwestie over het kiemproces zelf. hoe de groei na het kiemen doorgaat en hoe en met wat wordt begoten wordt buiten beschouwing gelaten.
vrijdag 26 september 2008 - 22:29
LordOfCantecroy

LordOfCantecroy

Mij lijkt het dat gedestilleerd water in de natuur niet voorkomt, in regenwater zit ook vanalles en nog wat, dus lijkt het mij ook niet 'natuurlijk' om gedestilleerd water te gebruiken. Ik heb bv. vorige week mijn diepvriezer ontdooid en het smeltwater opgevangen. Het leek mij onlogisch om dit zomaar als gietwater te gebruiken, ik heb er dan ook wat zand bijgevoegd + een heel klein beetje meststof alvorens ik het gebruikte als gietwater. Maar het leek mij toch beter dan leidingwater (in het Antwerpse zit er erg veel kalk in het leidingwater)
zaterdag 27 september 2008 - 21:30
LordOfCantecroy

LordOfCantecroy

Het beetje zand dat ik gebruikte was bladgrond, gewoon vanuit het idee dat daar nog wel iets goed zou inzitten om dat dode diepvrieswater terug wat inhoud te geven waar mijn cactusjes nog iets aan zouden kunnen hebben. Idem dito voor het beetje meststof dat ik er aan toegevoegd had.

De oude nylonkoustruuk ziet er erg interessant uit! Maar waar gaat het water dan in?
zondag 28 september 2008 - 13:27
Dany

Dany

CITAAT:
">#666666;'>
Het beetje zand dat ik gebruikte was bladgrond, gewoon vanuit het idee dat daar nog wel iets goed zou inzitten om dat dode diepvrieswater terug wat inhoud te geven waar mijn cactusjes nog iets aan zouden kunnen hebben. Idem dito voor het beetje meststof dat ik er aan toegevoegd had.

De oude nylonkoustruuk ziet er erg interessant uit! Maar waar gaat het water dan in?


Je hangt die kous gewoon in uw vat met water, ook regenwater, de aktieve kool haal daar dan nog eventuele resten van "organisch" materiaal uit terwijl de turf in principe een groot deel van de kalk bindt, nu ja dat laatste in geval van leidingwater dus ... een truk zo oud als de straat (helaas gaat veel "boeren"kennis verloren)

Wat bedoel je juist met aktieve kool?
zondag 28 september 2008 - 17:21
Pieter

Tekst aangepast

Pieter

Dany,
Actieve kool is een product met een sterk bindend vermogen voor vanalles en nogwat. Het wordt gemaakt van organische matialen, zoals kool, turf, hout, ...
Door een fysische of chemische bewerking wordt dat enorm poreus waardoor het een groter oppervlak krijgt en dus een goed bindend vermogen heeft voor allerlei chemische stoffen.
Turf heeft gelijkaardige eigenschappen.
Zowel turf als actieve kool worden vaak in aquariumfilters gebruikt.
zondag 28 september 2008 - 17:27
Dany

Dany

Dany,
Actieve kool is een product met een sterk bindend vermogen voor vanalles en nogwat. Het wordt gemaakt van organische matialen, zoals kool, turf, hout, ...
Door een fysische of chemische bewerking wordt dat enorm poreus waardoor het een groter oppervlak krijgt en dus een goed bindend vermogen heeft voor allerlei chemische stoffen.
Turf heeft gelijkaardige eigenschappen.
Zowel turf als actieve kool worden vaak in aquariumfilters gebruikt.

Ok en je kan dat gewoon kopen in tuincentra of aquariumwinkels
zondag 28 september 2008 - 17:29
matteke

Matteke

In een normale aquawinkel kun je het kopen. Ik heb hier nog een zak staan van 1.5 kg voor mijn aqua
zondag 28 september 2008 - 18:06
Dany

Dany

Allemaal vriendelijk bedankt voor de info over aktieve kool, ik heb weeral iets bijgeleerd.
zondag 28 september 2008 - 18:30

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon