menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kunstlicht voor succulenten

Ga naar meest recente reactie

psypulse

Psypulse

Hallo

Ik ben nieuw hier en heb een klein probleempje met mijn vetplanten.
Aangezien ik op een appartement woon heb ik maar 1 raam waar rechtstreeks zonlicht door valt.
Nadeel is dat 1 van mijn katten mijn planten blijft aanvallen.
Nu dacht ik een terrarium aan te schaffen en mijn plantjes daarin te zetten onder een lamp.
Wat denken jullie van dit plan?
Het terrarium zou 60(b)x40(d)x40(h) cm zijn.
Wat voor lamp zou ik hiervoor dan moeten gebruiken? (qua spectrum en wattage)

Groetjes
zondag 7 september 2008 - 12:58
printemps

Printemps

hallo

ik denk niet dat dit een goed idee is

denk dat je beter uw kat in het oog houd
of daar iets zet dat ze er niet aan kan

mvg
an
zondag 7 september 2008 - 15:29
psypulse

Psypulse

kan je ook zeggen waarom dit geen goed idee is?

jouw optie is spijtig genoeg bijna onmogelijk aangezien we hier niet al te veel plek hebben.

alvast bedankt
zondag 7 september 2008 - 15:59
Paronoto

Paronoto

Hallo

Ik ben nieuw hier en heb een klein probleempje met mijn vetplanten.
Aangezien ik op een appartement woon heb ik maar 1 raam waar rechtstreeks zonlicht door valt.
Groetjes


Zoek een ander onderkomen met bvb vier vensters waar de zon doorheen schijnt....Strijk uw plantenbakken in met een doorgesneden lookbol, geen kat die daar nog aan of omtrent komt.....
zondag 7 september 2008 - 18:00
psypulse

Psypulse

Zeer bedankt voor je duidelijke uitleg.
Vooral spijtig dat ik dat niet kan doen dan...

Dit is in grote lijnen wat ik zocht over kunstlicht, maar nergens mooi bij elkaar kon vinden.

Dan zal ik maar verder zoeken naar een alternatieve oplossing.

Groetjes
zondag 7 september 2008 - 18:02
Wiebe

Wiebe

Nog een alternatief: planten gewoon voor het raam en de kat in het terrarium! LOL

Wiebe
zondag 7 september 2008 - 18:46
TomJ

TomJ

Nog een alternatief: planten gewoon voor het raam en de kat in het terrarium! LOL


De pyton zal het des te meer apprecieren.

Tom
zondag 7 september 2008 - 19:23
Thuja49

Tekst aangepast

Thuja49

ken een beetje dat probleem ,
maar het zijn niet zozeer de planten die de kat aanvalt bij mij wel een vlieg of een mug die daar juist zit en dan is het oppassen geblazen ( dan maakt het hem niet uit wat er in het vensterbank staat als hij maar aan het diertje kan )
[afbeelding verwijderd niet-https]
groetjes
thuja
zondag 7 september 2008 - 23:30
Dany

Dany

ken een beetje dat probleem ,
maar het zijn niet zozeer de planten die de kat aanvalt bij mij wel een vlieg of een mug die daar juist zit en dan is het oppassen geblazen ( dan maakt het hem niet uit wat er in het vensterbank staat als hij maar aan het diertje kan )
[afbeelding verwijderd niet-https]
groetjes
thuja

ik ken dat, ik heb hier ook 2 katten en die zouden door een muur gaan om een vlieg te pakken, het is soms verschrikkelijk
maandag 8 september 2008 - 18:03
psypulse

Tekst aangepast

Psypulse

Zoals vorige poster al aangaaf is het plaatsen van succulenten in een aquarium een heel slecht idee .. Cactussen en vetplanten hebben om goed te groeien heel veel frisse lucht nodig en een matige vochtigheid in het groeiseizoen tot vrijwel volledig droog in het rustseizoen ... In een aquarium heb je dus geen van beiden wat onvermijdelijk tot problemen gaat leiden ..

Voor wat de groei onder kunstlicht betreft : wat ik aan informatie gesprokkeld heb op diverse forums/fora over C&S laat zich ongeveer als volgt samenvatten ...
Voor een overwintering voor plantjes/zaailingen in bijna rust en met de bedoeling dat ze absoluut niet gaan "doorschieten" heb je aan verlichting ongeveer 10000 tot 15000 lux nodig, dat is lumen per vierkante meter. Als je ze ook nog wil laten groeien onder kunstlicht en zonder problemen heb je ongeveer het dubbele nodig ! (ttz 20000 tot 30000 lux)
Als referentie: Een goede spaarlamp van 21Watt (=100-120Watt equiv. gloeilamp) heeft ongeveer een vermogen van 1100 lumen. Een gewone huis- & tuin TL lamp van 18Watt, bvb de TL'D 18W/840 heeft een (opgegeven) vermogen van 1350 lumen ...

... er valt nog heel wat te zeggen over groei onder kunstlicht maar dat vervalt grotendeels als men de eis tot "in een aquarium" aanhoudt omdat eea in dat geval totaal niet te realiseren valt ..
simpelweg een paar TL lampen boven het aquarium zal wel de illusie scheppen dat alles OK is .. of de planten dat ook zullen vinden durf ik sterk te betwijfelen


Hoewel ik het terrarium dus niet kan gebruiken, neemt dit niet weg dat mijn planten nog steeds met een accuut lichttekort kampen, waar kan ik dan meer info vinden over goede lichtsystemen die liefst niet ongelooflijk duur zijn qua aankoopprijs en verbruikskosten?

Ik heb ook al gelezen over LED groeilampen, heeft iemand hier ervaring mee?

Mvg
Jonathan
maandag 8 september 2008 - 18:21
psypulse

Psypulse


Een haalbaar? probeersel zijn 2-3 of 4 daglicht spaarlampen (100Watt equiv gloeilamp) en dan proberen maar ... vergeet niet dat een goede daglicht spaarlamp rond de 30 € kan kosten tenminste het "long life" type (10000-12000 uren)



Dan kom je toch absoluut niet aan je 20.000 lumen laat staan 30.000?
Heb jij ervaring met uitsluitend onder kunstlicht kweken?
maandag 8 september 2008 - 18:59
psypulse

Psypulse



Neen natuurlijk niet maar gesteld dat je 3 spaarlampen opzet dan heb je in jouw geval ong 3500 lumen voor een vooropgesteld oppervlak van 0,25 m2 (afgaande op uw aquarium oppervlakte) wat ong equivalent is met ong. 14000 lux (lumen/m2) waar nog bijkomt dat je ook nog daglicht hebt via het venster .. vandaar uit kan je vertrekken en dan zien hoe je planten reageren .. je bent dan ook niet meteen failliet aan electriciteitskosten ..



Zo'n basisformules toepassen en nog niet zelf op het idee komen...

Ik zal zeker eens in die richting beginnen zoeken en experimenteren!!!
Bedankt en ik zal de vorderingen af en toe eens posten.

Groetjes
maandag 8 september 2008 - 19:18
psypulse

Psypulse

Nog een vraagje, heeft de kleurtemperatuur van een lamp invloed op de plant?
Daglicht zou een temperatuur van 6500 Kelvin hebben terwijl de gemiddelde spaarlamp rond de 2700K zit.
Uiteraard zijn er ook lampen met hogere waarden te verkrijgen, maar maakt dit uit?
woensdag 10 september 2008 - 20:21
psypulse

Psypulse

Ik heb zelf ook al enkele mails verstuurt naar bepaalde fabrikanten (oa osram) voor specifiekere info, en wacht nu op antwoord.

Verder ben ik in de winkel AsteriX in Lier gestoten op een groeilamp van Bio Green, maar ik kan blijkbaar nergens een website of e-mail adres vinden van dit bedrijf. Qua spectrum lijkt deze lamp erg bruikbaar, maar er stond geen informatie op de verpakking over cri en lumen. Ze zijn blijkbaar ook enkel verkrijgbaar in 15 watt, dit lijkt me weinig.

Ik zal de aquarium- en terrariumfora zeker ook eens opzoeken.

donderdag 11 september 2008 - 06:42
greener

Greener

Wat betreft de led verlichting lees ik alleen maar tegenvallende resultaten voor de planten.
Heb zelf een simpele TL armatuur met daarin uiteraard wat TL lampen
Ik heb daar de 33 lampen inzitten, die zijn goedkoop en geven bijna exact dezelfde lumens weer die de dure tl lampen voor reptielen en aqarium vissen weergeven.
Mijn zwager heeft gelukkig een Lumenmeter thuis liggen voor zijn reptielen en daarmee blijkt dat de opstelling die ik heb niet verschild als een dure
groetjes,

Sebas / Greener
zaterdag 13 september 2008 - 10:16
psypulse

Psypulse

Hoe zit het verder qua kleurspectrum, kleurtemperatuur en cri (colour rendering index)? Heb je daar meer info over bij jouw opstelling?

Groeien en bloeien jouw planten goed en krijgen ze nog licht van buitenaf?

Groetjes
zaterdag 13 september 2008 - 14:45
AndreV

Tekst aangepast

AndreV

We hadden indertijd ongeveer hetzelfde probleem in onze aquaria, uitgerust met Gro-lux lampen.
Daar legde ik de armaturen op de voorziene steuntjes v/h aquarium, en verving de bovenste afdek ruiten door spiegels. De lichtreflectie verbeterde hierdoor merkelijk. Ik denk echter dat een volledig toegedekt aquarium hier echter géén optie is wegens de luchtvochtigheid
zondag 14 september 2008 - 14:24
greener

Greener

Tl lamp nr 33 heeft betrekking tot de kleur. Zo even uit mijn hoofd durf ik nu geen grafieken te beschrijven maar deze kleur gebruikt men ook voor de plantengroei in aquariums e.d.
Het is erg wit licht en gelukkig ook 1 van de makkelijkst verkrijgbare soort.
Weet wel dat ik hier alleen maar zaaigoed, stekjes en wat zwakke planten onder heb staan!
Echt zonlicht is niet te vervangen of men moet gaan denken aan de Henneplampen doch deze beginnen vaak vanaf een 400 watt willen ze echt nut hebben.

greener / Sebas
maandag 15 september 2008 - 17:56
greener

Greener

En Willy geeft even een schitterende uitleg weer

groet,

Greener / Sebas
dinsdag 16 september 2008 - 09:09
psypulse

Tekst aangepast

Psypulse

Zelf ben ik nog op deze links gestoten:
http://www.cssainc.org/index.php?option=com_content&task=view&id=310&Itemid=212
&
http://www.homeharvest.com/whichgrowlightisrightforme.htm

Op de eerste staat veel netjes uitgelegd, specifiek voor cacti en andere succulenten.
De tweede heeft dan weer info over verschillende lampen en hun functie tov planten.

Verder lijken regelmatig zowel blauwe (6400K) als rode (2700K) lampen beschikbaar, vb envirolite.
Is het dan de bedoeling de ene tijdens de groei te hangen en de andere tijdens de bloei, of ze constant tegelijk te gebruiken?
dinsdag 16 september 2008 - 14:39
LordOfCantecroy

LordOfCantecroy

Ik gebruik Osram Dulux S 11W/865 G23 FS1 in reflectorarmaturen om op niet zonnige dagen wat bij te lichten. De kleurtemperatuur is 6500 K, dus daglichtachtig. Het voordeel van deze lampjes is dat ze niet erg warm worden en je ze dus dicht boven de cactussen kan zetten. Enig nadeel: ze zijn erg moeilijk te vinden, ik bestel ze bij een electrogroothandel die bereid is een grote verpakking aan te kopen en er mij toch maar enkele lampen van te leveren.
woensdag 17 september 2008 - 12:35

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon