menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Help wat is er aan de hand

GRooVeZ

GRooVeZ

hey folks
allereerst hallo aan iedereen
ben een nieuweling hier had hier al veel eerder terecht moeten komen, dan had ik misschien onderstaand probleem niet aan de hand gehad.

ok hier is ie dan

ik bezit deze cactus al gedurende bijna 10 jaar
Het is een San Pedro cactus
[afbeelding verwijderd niet-https]

een week of twee geleden, kreeg ie helemaal in de top precies een zwarte rotte kleur
ik heb er een beetje aan zitten pulken, en ik trok het er gewoon vanaf, was niet mijn bedoeling maarja
de plant was dus duidelijk gewond, er kwam al sap uit
ik wist niet beter en heb het zwarte stuk weggesneden, maar heb 1/3 van het topje laten staan omdat dit niet verkleurd was.

De dag erna al, was de wonde terug helemaal zwart, en vandaag dus nog steeds

om u een id te geven
[afbeelding verwijderd niet-https]

nu zie ik dat er een verdikking is aan de zijkant onder de top
wat is dit?, gaat ie verdergroeien vanaf daar?
[afbeelding verwijderd niet-https]

wat ik dus wil weten is wat ik hier nog mee kan aanvangen.
Het liefst van al wil ik het topje terug goedkrijgen, zodat de plant gewoon kan doorgroeien
maar dit zal waarschijnlijk niet mogelijk zijn zeker
kan iemand mij een beetje uitleg geven over hoe dit aan te pakken?

met dank bij voorbaat
groetjes
dinsdag 25 juli 2006 - 06:11
cactelders

Tekst aangepast

Cactelders

Vergeet die top die is reddeloos verloren, U krijgt wel een nieuwe scheut. Als de zwarte wonde droog is blijf er dan voorlopig af, in het andere geval moet U ze droog krijgen dit kan met houtskoolpoeder (aktieve koolstof bij apotheek,de naam ontschiet me).Het waarom van de kuren van Uw plant, daar hebben we meestal het raden naar,na 10 jaar plots en onverklaarbaar afsterven( is bij U nog niet het geval) is iets wat je regelmatig hoort in cactusmiddens. Ik vraag me hier luidop af als mogelijks een insect daar de oorzaak zou kunnen zijn? Hou ons op de hoogte en welkom op het forum.

DE NAAM VAN HET POEDER IS NORIT EN IS ZOWEL ALS PIL EN ALS CAPSULLE VERKRIJGBAAR.
Na nogmaals gekeken te hebben zou ik toch snijden tot net boven de nieuwe scheut en dan met Norit behandelen, wacht toch nog reacties af van anderen je kan dit vanavond ook nog doen.

Zie ook mijn topic over een Mammillaria-cristaat ,daarop zie je dat ik hem moeten afsnijden heb, dit had ik gedaan ,maar niet ver genoeg, dit zie je aan de nog bruine verkleuring in de snijwonde. Dus snijden tot je een mooie blanko wonde heb ,nieuwe scheut of niet( maakt wel een andere). Probeer boven de scheut te blijven, lukt het niet dan drastisch zijn.
dinsdag 25 juli 2006 - 07:10
GRooVeZ

GRooVeZ

ok dat is dus niet al te goed nieuws :s

wat moet ik met die scheut doen? moet ik die gaan verplanten binnenkort ofzo?

en als ik de cactus dus in de helft ga doen, wat gaat er dan gebeuren? altijd weer opnieuw 1 scheutje aan de zijkant?

dus de enige manier om mijn volledige cactus te redden = enten?
een andere kop zoeken en die proberen erop te zetten?

groetjes en bedankt alvast

zit er ook risico op dat het zwart helemaal naar onder trekt zonder dat ik het zelf ga merken?
dinsdag 25 juli 2006 - 17:15
GRooVeZ

GRooVeZ

hmm amai

en waar kan ik die produkten zoals topsin m krijgen?

of moet ik nog afwachten ofzo?
dinsdag 25 juli 2006 - 18:34

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon