menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Lithops en belichting

Ga naar meest recente reactie

opticarubra

Opticarubra

hallo iedereen

ik had even een vraagje en hoop dat iemand mij kan helpen

ik wil graag lithops onder 2 TL-lampen zetten voor 8 uur per dag is dit mogelijk of
verliezen ze dan hun vorm en kleur door tekort aan licht

is het ook mogelijk om lithopsen uit zaad te kweken onder tl licht of krijg je dan
geen mooi resultaat door teweinig licht??

weet iemand hier meer over??

groetjes
woensdag 22 augustus 2007 - 14:54
jumperke

Jumperke

Normaal is het mogelijk om Lithops op te kweken met kunstlicht,want Lithops zijn lichtkiemers en hebben veel licht nodig,als het maar geen direct zonlicht is.
Maar ik wacht liever op antwoord van Sonja ofzo voor het geval dat ik mis ben.

groetjes jerko
woensdag 22 augustus 2007 - 15:00
jumperke

Jumperke

Voila,en ik denk dat de rekening voor je elektriciteit serieus de lucht in zal gaan als je het licht 8 uur per dag zal doen branden.

groetjes jerko
woensdag 22 augustus 2007 - 15:11
jumperke

Jumperke

Ja,8uur licht per dag is niet genoeg.
Dat is een minimum voor Lithopsen.

groetjes jerko
woensdag 22 augustus 2007 - 15:37
Tim

Tim

Ik heb ze enkel nog maar gezaaid eind maart, begin april.
Dan hebben ze voldoende daglicht.

Nu, nieuwsgierig dat ik ben ga ik het van de winter toch eens proberen om ze te zaaien.
Ik denk dat het niet makkelijk zal zijn om goede resultaten te halen als je, zoals ik niet beschikt over de goede 'installatie'. Maar toch wil ik het eens wagen...geen 20 soorten, maar een soortje of 5. We zien wel.

Nu ik weet niet vanwaar je afkomstig bent, maar misschien is het wel interessant om naar de opendeurdag van F. Hoes (22-23/09) te gaan. Dat is iemand die tonnen ervaring heeft met Lithopsen en die je graag raad zal geven.
woensdag 22 augustus 2007 - 16:19
jumperke

Jumperke

Waar woon Francois Hoes???

groetjes jerko
woensdag 22 augustus 2007 - 16:24
Tim

Tim

Tessenderlo als ik mij niet vergis.
Dirk en Pieter zijn er net geweest.
woensdag 22 augustus 2007 - 16:26
opticarubra

Opticarubra

ik heb al met F hoes contact gehad en hem om zijn mening gevraagt.

hij zei dat het te doen moet zijn, maar het wel moeilijk zal zijn om goede resultaten te krijgen

maar bij het opkweken van licht bedoelde ik geen gezaaie lithopsen maar 1 á 2 jarige lithopsen
weten jullie misschien of ze dan wel hun vorm en kleur behouden of dat die verloren zal gaan??

in mijn kamer komt dan overdag daglicht binnen en buiten de uren dat er daglicht is staan de lampen aan als ondersteuning??

zou het dan wel mogelijk zijn??

groetjes
woensdag 22 augustus 2007 - 16:52
DieTerXz

DieTerXz

Je zult imho nooit een goed (definitie is uiteraard voor iedereen anders) resultaat bereiken met vetplanten binnen te kweken, en zeker niet met Lithops, zelfs met Haworthia en Gasteria gaat het erg moeilijk. De moeite en het geld dat je gaat steken in een eventuele installatie is verloren. Goed bloeien zullen ze toch niet doen, dus daar gaat je zaadproductie. Plaats is misschien ook een probleem, en hoe meer plaats nodig hoe duurder je verbruik, materiaal etc.
Waarom ga je niet gewoon voor een buitentafel, kas, serre, veranda, platte bak... Weet ik veel wat, en bespaar je hopen tijd, geld, moeite en heb je er tenminste plezier en genot aan!
woensdag 22 augustus 2007 - 17:06
opticarubra

Opticarubra

oke maar zijn de temparaturen niet te laag om ze in nederland buiten te zetten??

maar buiten het feit dat de kans op bloei enzo vrij klein is het wel mogelijk om ze binnen te houden
zonder dat ze overlijden??

hoe doen jullie dat wie kan mij meer vertellen erover of houd zijn lithops ook binnen in huis??

groetjes
woensdag 22 augustus 2007 - 17:13
DieTerXz

DieTerXz

Zolang het niet gaat vriezen zijn Lithops snel tevreden. Zet ze gewoon in de winter binnen en houd ze volkomen droog. Geen groei = geen lichtgebrek.
Het is mogelijk om bijna elke plant binnen te houden zonder dat ze overlijdt, maar ze zullen niet mooi worden, verlengde groei, en geen bloei.
Maar waarom ga je niet voor een kasje?
woensdag 22 augustus 2007 - 17:20
stekeltje

Stekeltje

Opticarubra,
in verband met je gezaaide 1à2 jarigen, die overwinteren hier bij mij altijd in de keuken aan het vensterraam,
woensdag 22 augustus 2007 - 17:50
opticarubra

Opticarubra

Opticarubra,
in verband met je gezaaide 1à2 jarigen, die overwinteren hier bij mij altijd in de keuken aan het vensterraam,


dus je hebt er wel goede ervaring mee??
als ik ze in een vensterbank zet op een lichte plaats?

en bij TL licht heb je daar ook ervaring mee of nog nooit geprobeerd??

groetjes
woensdag 22 augustus 2007 - 18:26
stekeltje

Stekeltje

nog nooit geprobeerd
woensdag 22 augustus 2007 - 19:10
ChrisB

ChrisB

Heb mij er ook eens ooit mee bezig gehouden met TL belichting. Ik had een terrarium van 50x50 bodemoppervlak en 70cm hoogte, ik had op 50cm hoogte, 4TL lichten geinstalleerd (75 watt in totaal); waren 4 aquarium-planten-lampen (2 verschillende) (normaal moesten het 2 aqua lampen zijn en 2 phillips lampen, maar de phillips lampen pasten niet in de houders van de aquariumlampen). De verhouding rood en blauw licht was 1:5 (anders krijg je of te brede of te hoge planten). Je kan ook echt van die hoge wattage lampen kopen, kost je wss evenveel, maar hebben speciale koppelstukken nodig door het hoge wattage en verbruiken ook pakke veel stroom.

Anyway de conclusie, het terrarium werd extreem warm (wat wel goed was voor tropische planten, maar niet voor de omgeving); bladloze planten maakten razendsnel nieuwe bladeren die als je er aankwam gewoon afbraken; wat oudere planten verloren dan weer spontaan hun bladeren; heb ze dan maar allemaal buitengezet.

Planten onder TL is mss als je genoeg opzoekwerk doet en investeert te doen, maar ik zet toch liever alles in een kas
woensdag 22 augustus 2007 - 19:43
opticarubra

Opticarubra

oke

nou ik hoor genoeg ik moet dus wat anders gaan verzinnen
allemaal heel erg bedankt vor jullie advies

woensdag 22 augustus 2007 - 20:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon