menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bloemstuk op vijver laten drijven

Ga naar meest recente reactie

lydia2

Lydia2

Hallo allemaal,

Ik heb binnen 2 weken een tuinfeest en zou daar iets speciaals van willen maken. Hierbij dacht ik aan het laten drijven van een bloemstuk op onze vijver. Maar toch twijfel ik of zou ik de waterlelie's alleen laten in hun schoonheid? Zou zo een bloemstuk slecht zijn voor mijn vissen? (goudvissen, voorns, zonnebaarzen als bv de stengels in het water hangen want dan zou ik het zeker niet doen)
Heeft er iemand dit al eens gedaan?
Hartelijk dank bij voorbaat voor alle reacties.
Groetjes en tot de volgende keer
Lydia
vrijdag 20 juni 2008 - 09:22
Jose47

Jose47

Hoi Lydia, ik heb een heel mooi idee, 'k heb alleen geen scanner om de foto in te scannen maar ik zal de beschrijving geven:

benodigdheden : isimobol van 40 cm doorsnede, glazen windlicht van ongeveer 30 cm hoog en ongeveer 15-17 cm doorsnede, glazen schaal van ongeveer 17 cm doorsnede, koudlijm, camarschelpen, cortinaslierten, kleine krammetjes , zijden orchideeëntakken of echte, zijden of echte calla's , steenmos, zand, borsteltje kniptang, .....

Gebruik een halve isimobol van 40 cm doorsnede en plaats een met zand gevulde schaal op de bodem hiervan, zorg ervoor dat het schaaltje goed in het midden wordt geplaatst. dit bepaalt nl. of de bal in een goed evenwicht komt te staan. Plak het schaaltje met koudlijm vast op de bodem van de bal.

gebruik de andere helft van de isimobol en teken de opening van het windlicht op de bovenkant af, snijdt de getekende cirkel uit de isimobol met een mesje.

Plaats de twee helften op elkaar en sluit de bal dmv een beetje koudlijm ... zorg dat de bal in evenwicht blijft.
Plaats het windlicht in de opening van de bal en plak dit met wat koudlijm vast.
Begin nu met het vastplakken van de camarschelpen met koudlijm, brengt de koudlijm met behulp van een borsteltje aan , plak de schelpen dakpansgewijs en begin vanuit het midden van de bal met plakken, werk zo naar boven toe.
ga verder met het beplakken van het onderste gedeelte van de bal met de schelpen, laat hiervoor ongeveer 8 cm vanuit het midden van de bal onbewerkt, plak de schelpen naar onder toe en laat het onderste gedeelte open , dit komt op het water drijven.

gebruik de gedroogde cortinaslierten en bevestig deze mbv kleine krammetjes in het onbewerkte gedeelte van de isimobol. draai deze mooi rondom de bol en bevestig het uiteinde ook in de bal, verwerk zo 6 cortinaslierten.
weef vervolgens nog enkele slierten door de reeds vastgekramde slierten. zet ze niet vast met krammen probeer ze te weven.
Gebruik 2 orchideetakken (echte of zijden) prik de steel in de isimobol en weef ze tussen de cortinaslierten.
Gebruik 7calla's, zijden of echte, prik ook de steel in de bol en weef ze er ook tussen.
als alle bloemen verwerkt zijn, weef je nog enkele cortinaslierten door het geheel.
vul de overige gaatjes met steenmos zodat je niets meer van de isimobol ziet.
Vul het windlicht met wat zand.

Een hele uitleg, ik ga proberen om toch iemand de foto te laten inscannen want het is een heel leuk idee...

Groetjes
Josée
vrijdag 20 juni 2008 - 10:12
Karintje

Karintje

@ Josée,

Ben al benieuwd naar de foto, maar je beschrijving is ook al héél duidelijk

Grtz,
Karin
vrijdag 20 juni 2008 - 12:36
Jose47

Jose47

Mijn schoonbroer zal de foto in het weekend scannen zodat ik ze kan plaatsen, het is inderdaad een heel mooi stuk....

Groetjes
Josée
vrijdag 20 juni 2008 - 12:48
hildavw

Hildavw

Josée,
Als je nu zelf een digitaal fototoestel hebt, kan je proberen je oude foto te fotograferen.
Misschien lukt dat wel.
Ik heb dat eens gedaan met een bon die ik had gekregen, die ik samen met mijn foto's wou bewaren en dat is toen gelukt.
Wie niet waagt, niet wint.

groetjes

Hilda
vrijdag 20 juni 2008 - 13:24
Jose47

Jose47

Hoi Hilda, wat een goeie tip ......alleen ..... ik heb mijn schoonbroer de foto al bezorgd deze middag dus ik heb ze nu niet meer ....... (dat ik daar niet aan gedacht heb .... spijtig ....)

Nog even geduld ...

Groetjes
Josée
vrijdag 20 juni 2008 - 18:34
Jose47

Tekst aangepast

Jose47

Hoi Hilda, hier is de foto : (ze komt uit een bloemschiktijdschrift van een paar jaar terug- beschrijving staat dus bovenaan op dit topic)

[afbeelding verwijderd niet-https]

Groetjes
Josée
vrijdag 20 juni 2008 - 20:42
linderic

Linderic

Hallo ,

Wat een leuk idee en wat een mooi stuk op de foto, daar had ik zelf nooit aan gedacht om zoiets te maken!
Daar zullen de vissen geen last van hebben!
prettig weekend
groetjes Linda
vrijdag 20 juni 2008 - 20:52
miet1

Miet1

hoi
dit is een heel prachtig stuk,had ik nu maar een vijver
groetjes miet1
vrijdag 20 juni 2008 - 22:39
lydia2

Lydia2

Bedankt Josée en zeker voor de moeite die je gedaan hebt om de foto ook te kunnen plaatsen. Maar je uitleg was zo grondig dat ik me het werkje al zo kon voorstellen.
Ik hoop dat je het niet erg vind dat ik je idee gebruik. Ik beloof je hierbij dat ik erbij vertel dat het geen origineel werkje van mezelf is.
En inderdaad hier gaan de vissen of de waterplanten geen last van hebben.
Bedankt voor de uitleg en zeker voor de moeite.
Groetjes
Lydia
zaterdag 21 juni 2008 - 00:25
hommeltje

Hommeltje

Wat een mooi stuk zeg, ik vond het al jammer dat mijn man de vijver vorig jaar heeft dicht gegooit.Nu helemaal .Het is een beetje te gevaarlijk voor mijn kleindochter Lente .Moet er niet aan denken dat ze erin zou vallen.
Maar ik mis hem wel hoor.[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 21 juni 2008 - 01:06
Loeken

Loeken

Ik heb vol spanning op de foto zitten wachten,
maar hij is wel wondermooi zeg !!!
Wat een origineel idee met die schelpen, en dat windlicht in het midden.
Zelf zou ik er nooit opkomen hoor.

Dit wordt een echte blikvanger in de vijver .
Laat dat tuinfeest maar beginnen zou ik zeggen .

Groetjes,
Loeken
zaterdag 21 juni 2008 - 07:58
Jose47

Jose47

Hoi Lydia,
Graag gedaan hoor en het is dus niet mijn idee, maar een idee uit een boekje, ik heb het altijd heel mooi gevonden en daarom ook bijgehouden ... ik heb zelf wel geen vijver ...maar vond het stuk heel speciaal.

Ik ben wel benieuwd naar het resultaat, ik wacht met spanning op je foto want ik denk dat het toch niet zo simpel is om het na te maken, kwestie van de juiste balans op het water te vinden ..... succes.

Groetjes
Josée
zaterdag 21 juni 2008 - 09:51

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon