menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rodekool...

Ga naar meest recente reactie

florentina

Florentina


Dit weekend kreeg ik - zoals ieder jaar - een volle mand kersen van mijn buurvrouw. Die heeft elders
nog een oude boomgaard met hoogstammen , waaronder vooral appel, peer , kers en pruim.

Mijn buurvrouw vertelde vroeger al dat bij haar thuis altijd rodekool werd klaargemaakt met kersen,
alhoewel ze ook veel appelsoorten hadden. Zij zet die traditie verder.

De voorbije jaren heb ik het ook uitgeprobeerd , 't is een beetje wennen, maar toch wel lekker.
De rodekool krijgt daardoor een beetje een wijnsmaak. Je mag hem zeker niet te zoet maken
(dat geldt naar mijn smaak ook voor rodekool met appel) . De kleur is ook verschillend van de
kool met appel - die blijf ik natuurlijk ook wel klaarmaken.

Miischien bestaan er nog wel andere combinaties ...
maandag 10 juli 2006 - 17:45
Adrienne

Adrienne

hoi florentina,

dat heb ik nog nooit gehoord!!!
Kan niet slecht zijn hé?
Hoeveel kersen gebruik je dan op 1 kilootje appels?
Er zijn hier wel geen kersen meer, maar ik ga het toch eens uit proberen.

gtjs adrienne
maandag 10 juli 2006 - 21:33
florentina

Florentina


Dag Adrienne,

Ik weeg geen hoeveelheden als ik kook, behalve voor gebak. In de plaats van appels gebruik ik zeker
minder kersen - volgens aanvoelen. Ik maak ook geen heel grote hoeveelheden. Van een dikke kool
maak ik bv. de helft klaar, de rest gaat geraspt in slaatjes.
Appels worden moes, kersen blijven herkenbaar, dat is ook wel wat anders. Ik doe daar tamelijk
citroen bij , nogal wat muskaatnoot en een scheutje dragonazijn ( gemaakt met balsamico,
wijnazijn of appelazijn).
Vandaag heb ik dus kersen ontpit en in zakjes in de vriezer gestoken. Daar kan ik dus allerlei
mee doen. Ik zal ook de rabarbertaart eens met kersen maken.

mvg florentina
maandag 10 juli 2006 - 22:16
Adrienne

Adrienne

Bedankt,

Ik was vandaag even naar de markt gegaan.
Maar.... vergeet het geen kersen.
Probeer zaterdag nog eens, heb dan misschien meer geluk!
In de tuin staat en boom maar heb ik geen kans, de vogeltjes weten hem ook staan.

gtjs adrienne
dinsdag 11 juli 2006 - 18:44
lacegarden

Lacegarden

ik had gepland van woensdag naar de 'turkenmarkt" in heusden-zolder te gaan.
maar dat is hier zeker 150 km vandaan. Kent er iemand die markt, regelmatige bezoeker? is het echt de moeite waard?
groenten zou ik daar zeker niet kopen, heb overvloed in mijn eigen tuin.

Maar misschien wel bep. fruitsoorten voor confitures.
wat is daar nog in het verkoopsassortiment?
dinsdag 11 juli 2006 - 22:15
florentina

Florentina


Lace,

Heb jij in je streek geen boerenmarkt ?

Zelf ga ik geregeld op zondag naar de "Zuidmarkt" in Brussel, met de trein . Als je uit het
het zuidstation komt , ben je zo op de markt. Ik koop daar ook geen groenten, maar het
aanbod groenten en fruit is heel groot , divers en goedkoop.Ik loop er zeker om alle lekkere
geuren van olijven en specerijen op te snuiven. De Italianen met hun kazen en deegwaren vind
ik ook zalig. Er is de Spaanse winkel met zijn typische geuren op de hoek, er zijn Afrikaanse en
Aziatische winkels. Natuurlijk loop ik altijd langs de planten, maar het aanbod vind ik niet
gevarieerd genoeg. Zelden zie ik daar een plant die me kan bekoren.
Daarentegen, de Italiaanse bakker maakt lekkere koekjes...
En als ik weer beladen ben ( ik beloof mezelf het niet meer te doen), neem ik de trein terug, meestal
tevreden over mijn uitstap.
florentina
woensdag 12 juli 2006 - 20:14
Anke

Anke

Dat is voor mij ook nog steeds de favoriete markt, zeker als ik van plan ben om confituur te maken ga ik daar mijn fruit halen. Als je tegen het einde gaat verkopen ze hun fruit voor een appel en een ei..., en dan daarna een marokkaanse muntthee op een terrasje, mmmm!
Verder ook mogelijk: de 'vreemdelingenmarkt' op zaterdag in Antwerpen, wel wat kleinschaliger maar ook heel gezellig.
Veel plezier ermee!

Anke
donderdag 13 juli 2006 - 09:45
Nigella

Tekst aangepast

Nigella

is die markt in Brussel enkel de voormiddag???
zou daar ook wel eens willen rondneuzen en dat multiculturele moet echt leuk zijn
zou mij wel een wat zuiders gevoel geven en met zon' temp als vandaag moet dat zeker zo zijn

Anke
heb je geen zin om een eigen look te maken door je avator met een foto aan te vullen
zondag 16 juli 2006 - 13:47
florentina

Florentina


Elke zondagvoormiddag is er inderdaad "Zuidmarkt" in Brussel. Er is eveneens een heel grote
markt aan de slachthuizen van Anderlecht, maar ik vind de eerste wel aangenamer.
Ik ben er vandaag nog geweest en er was al vroeg - door het zomerse weer en de vakantie - veel
volk. Ik heb er vandaag meer Nederlands gehoord dan anders.
Voor je auto vind je niet zomaar een plaatsje vlakbij, de trein is ideaal omdat je echt geen
afstand hoeft te lopen. Tijdens het weekend koop je ook een goedkoper weekendticket.

florentina
zondag 16 juli 2006 - 22:07
Nigella

Nigella

ha dat zal waarschijnlijk die grote van Anderlecht zijn die iemand ooit vernoemde ivm mooie vreemde stoffen die daar te krijgen zijn voor weinig geld
zondag 16 juli 2006 - 22:12

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon