menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Als je witte kool je oren begint uit te komen

Ga naar meest recente reactie

myriam56

Myriam56

Of.... de zuurkool, dan heb ik een schitterend pools eenpansgerecht, dat je zo duur maakt als jezelf wil!!en naar eigen smaak pittig of zacht !! het is om je vingers tot aan je ellebogen op te vreten ( sorry voor de taal maar het is echt zo !! )
Bigos!!
100 gram ontbijtspek ( ik heb gewoon blokjes gerookt spek gebruikt)
In totaal 6+00 gram gemengd rundsvlees , varkensvlees en wild( ik had dus unoxrookworst en een franse kooklookworst )
2 uien
250 a300 gram witte geschaafde kool
drie tomaten ( ik had er uit de diepvries en een doosje tomatenconcentraat)
2 eetlepels reuzel, ( ik heb lookolie gebruikt , dus olijfolie van de looktenenfles)
400 gam zuurkool
1/4 theelepel zout
6 chilivlokken of pimentkorrels
1 theelepel scherp paprikapoeder
2theelepels zacht paprikapoeder
1/2 liter rundsboullion ( ik had twee boullionblokjes verkruimeld zonder water gebruikt en iets minder zout)
een halve fles rode wijn ( vergeet niet de kwaliteit van de wijn die je er in giet is ook hetgeen uit de pot komt, dus niet echt bezuinigen op de wijn dus gene brol van een halve euro gebruiken, dan kan je beter geen wijn gebruiken maar wel gewoon water )
Hoe doe je het
-----------------
snij het spek in blokjes, snijd het afgespoelde en afgedroogde vlees in blokjes snijd de uien in ringen en de witte kool hoort dus geschaafd of gesnipperd te zijn snijd te tomaten in stukken, en maak de zuurkool los met twee vorken,
fruit het spek met de uien in de reuzel , in mijn geval dus was dat de lookolie, laat het vlees daarna meebakken doe de tomaten en het tomatenconcentraat erbij en laat eventjes meebakken doe daarna al de kruiden (paprika, zout en chilivlokken bij de warme bereiding, doe daarna al de andere ingrediënten erbij roer goed om zodat alles een mooie rode kleur krijgt.
schep het daarna in een ovenvaste schotel ( met deksel )
ofwel in zo een gietijzeren pot ( type creuset )
Of zoal ikzelf ( geluksvogel) in de pruttelpot !!
In de pruttelpot , moet de bereiding een vier uurtjes pruttelen, en 2 uur op een piepklein vlammeke als het in een gietijzeren pot suddert, of in de oven staat !!
Als je worst gebruikt in de plaats van de brokjes vlees doe je dit best op de helft van de bereidingstijd dus elec.pruttelpot is dat 2 uur , oven of gewoon op het fornuis is het dan 1 uur !
gewoon met gekookte petatjes !! ongelofelijk lekker !!
Een goeie manier om lekker en gezond te eten, deze bereiding bevat enorm veel fosfor en vitamine C !
smakelijk en laat iets weten hé, als je het klaar hebt gemaakt

dinsdag 1 april 2014 - 16:33
mia_heyl7

Mia_heyl7

het recept is prima,
maar bezorg me een recept om zelf zuurkool te maken, dan kan ik effectief, het teveel aan witte kool verwerken
zaterdag 25 juli 2015 - 10:18
myriam56

Myriam56

Dag Mia, het is dat ge het zo vriendelijk vraagt !

een keulse pot met waterslot, een steen en een neteldoek...en een stamper... bvb, zo eentje om aardappels tot prak te stampen

fijn geschaafde witte kool... dan een laag witte komen, twee laurier bladen, 5 jeneverbessen en een takje tijm, een handvol zout aanstampen met de stamper.. terug een laag witte kool enzovoort enzoverder.... als de pot vol is... de doek erop en de steen.... daarna deksel op de keulse pot en water in het waterslot gieten... na een goeie week begint het gebloep

Koken uit eigen Tuin

zaterdag 25 juli 2015 - 10:26
mia_heyl7

Mia_heyl7

hartelijk dank, waar haal je nog zulke keulse potten met waterslot?
zaterdag 25 juli 2015 - 10:30
myriam56

Myriam56

Dag mia, ik dacht dat ik ze gezien heb bij de firma weck.... is ook een webwinkel... hier in frankrijk schering en inslag... hier doen ze nog veel dingen ... die bij ons eigenlijk nog maar zelden gebeuren., ik denk eventjes goochelen naar zuurkoolpot met waterslot of keulse pot met waterslot
Ik heb de mijne een jaar of acht geleden op kapaza tweede hands gekocht...
zaterdag 25 juli 2015 - 11:43
myriam56

Myriam56

Mia effekes gegoochelt, bij deze kopieren en plakken..... er is wel degelijk een groot prijsverschil.....en een goeie raad niet te klein nemen.... je hebt rap eentje van 20 liter gevuld, en de zuurkool blijft goed, ( als er water in het waterslot zit )



http://www.keukenkeramiek.nl/

http://www.kookwinkel.nl/webshop/56087-zuurkoolpotten.asp

http://www.brouwmarkt.nl/wecken-inmaken-bewaren/keulse-inmaakpotten.html
zaterdag 25 juli 2015 - 11:49
mia_heyl7

Mia_heyl7

hahaha, niet te klein nemen, wat een aanwijzing, maar dat hoeft niet, de grootste zou voor ons nog te klein zijn
want..... ik eet bijna dageluijks zuurkool, en dan zelf maken, zou een pak goedkoper worden
bedeankt alvast
zaterdag 25 juli 2015 - 13:58
mia_heyl7

Mia_heyl7

zijn die dan allemaal met waterslot? want daar word op geen vand e pagina's over gesproken,
zaterdag 25 juli 2015 - 14:03
myriam56

Myriam56

Volgens ik op de foto's kan zien zijn die inderdaad allemaal met een waterslot...dat is dus niets anders dan een dubbele rand waar het deksel invalt... daarna giet je water in de rand, maar kan niet in de pot lopen, het sluit wel perfekt de inhoud af en laat het gas ontsnappen, hetgeen je met gewone bokalen niet kan je kan het ook met inmaakpotten, (weck bvb. ) maar die moet je dagelijks losmaken om het gas te laten ontsnappen !.... de grootste maar ook de duurste is bij leven van het land, is ook de duurste firma....( wij hebben dus een grote van dertig liter ) en komen ruimschoots toe voor ons tweetjes !!...

Koken uit eigen Tuin

zaterdag 25 juli 2015 - 14:32
myriam56

Myriam56

bij volgende foto zie je goed wat een waterslot is....soms komt er tweede hands al eens iets voorbij dat ze zuurkoolpot noemen maar zeker niet is, dus U niet laten vangen..... stenen en deksels kan je eventueel bij landleven.nl kopen als die gesneuveld zijn... en die vind ik schappelijk van prijs... maar je kan die stenen ook vervangen door een bord omgekeerd met een steen erop ....het is de bedoeling dat de witte kool goed.. contakt heeft met het zout mekaar en de kruiden.... Het waterslot is volgens mij wel heel erg noodzakelijk om gemakkelijk zuurkool te maken zonder dat die rot in de plaats van fermenteren
nog een goeie raad, als je een keukenhanddoek gebruikt om dus op de witte kool te leggen onder de steen... neem een nieuwe, en kook die af zonder wasmiddel want de eerste lagen smaken anders naar wasmiddel

Koken uit eigen Tuin

zaterdag 25 juli 2015 - 14:42
mia_heyl7

Mia_heyl7

dank U Myriam,
tot zover, nog geen pot gevonden, Kapaza kent het niet, tweedehands wel, maar allemaal in Delfts blauw en dat is dus ook niet wat ik zoek
zaterdag 25 juli 2015 - 15:53
Patrikc

Patrikc

Brouwland.
Vreeken.
...
zaterdag 25 juli 2015 - 16:04
mia_heyl7

Mia_heyl7

ik heb een abo op 2 Duitse tijdschrijfen
daar zitten weer een heleboel recepten in, om makkelijk zuurkool zelf te maken, bij gelegenheid, zal ik ze wel vertalen en even posten, met vermelding van de bron
woensdag 26 augustus 2015 - 13:12
myriam56

Myriam56

Dat zou prachtig zijn Mia, alhoewel mijn recept ook bangelijk lekkere zuurkool tevoorschijn tovert !
zaterdag 10 oktober 2015 - 14:49

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon