menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoeveel lucht is acceptabel

Ga naar meest recente reactie

Tarragon

Tarragon

Gisteren avond (en nacht) heb ik tomatenchutney gemaakt.

Hij is lekker van smaak, daar ligt niet het probleem.
Ik heb toch meerdere malen "moeten proeven" om zeker te zijn.
Maar bij het inmaken, is het fout gegaan.
Ik heb glazen potten netjes proper gemaakt en gesteriliseerd en dan gevuld met de chutney.
Enkele keren het potje op de handdoek "geslagen" zodat de lucht naar boven zou komen.
Vervolgens afgesloten met (gesteriliseerde) dekseltjes.

So far so good.

Vanmorgen merkte ik dan toch, ondanks alle moeite, dat er flink wat luchtinsluitingen in zaten. Dat heeft wellicht daarmee te maken dat er nog relatief grote brokken in zaten.

Maar als ik nu een potje in de supermarkt zie, dan merk ik dat daar duidelijk veel meer lucht in zit dan in de chutneypotjes die ik gisteren gemaakt heb.
Voledig zonder lucht is wellicht utopisch.

Vandaar de vraag wat acceptabel is op het gebied van luchtinsluiting.
donderdag 18 augustus 2011 - 10:12
CorrieJ

CorrieJ

Ik maak ook regelmatig tomatenchutney en zoetzure courgette in potten, die zet ik op het deksel (omgekeerd op een theedoek) om koud te worden en als ze koud zijn draai ik ze om, meestal de volgende dag.
De meeste potten kan ik meer dan een jaar bewaren.
Het zijn geen speciale weckpotten maar jampotten e.d.
Bij mij zitten er ook grote stukken in, maar het gaat altijd goed.
Ik druk op de deksels om te zien of ze goed vacuum zijn.
Lukt het een keer niet dan eet ik ze gelijk op.
donderdag 18 augustus 2011 - 14:44
Tarragon

Tarragon

Yes, zo ben ik tewerkgegaan.

De potjes gevuld, af en toe een paar flinke tikken gegeven in de hoop dat de lucht naar boven zou komen. Ook met de achterkant van een vork wat nageholpen.
Postjes zo vol mogelijk gemaakt en het deksel erop gedraaid.

Dan op hun kop op de handdoek 's nachts laten afkoelen.

Bij inspectie 's morgens bleek dan dat er toch nog lucht in zat.
Het is niet veel, maar het is toch wel zichtbaar.
Ook was er een potje waarvan het dekseltje zonder moeite terug losdraaide.

Ik heb lege glazen potten van erwtjes & worteltjes en van boontjes in tomatensaus hergebruikt. Dus heel eenvoudige potjes; ook geen Weck of iets anders speciaals.

Ik heb tenslotte 4 van de 6,5 potten meegenomen naar het werk en hier aangeboden om tijdens het weekend het consumeren. Eentje is er al weg.

Volgende week nog eens 5 kilo tomaten bestellen en een nieuwe poging ondernemen, maar dan de stukjes wat fijner snijden.
donderdag 18 augustus 2011 - 15:12
cetinel

Cetinel

zoetzure courgette,he maak je dat??,en tomatenchutney??(efkes receptjesbeddelen..keb nogal veel courgetten namelijk)
donderdag 18 augustus 2011 - 16:11
CorrieJ

CorrieJ

Hier het recept van zoetzure courgette

(voor 2 potten):
1 grote ui
2 courgettes (500 gram)
35 gram zout
3 ½ dl azijn
200 gram suiker
1 theel. Selderie
½ theel. mosterd
1 ½ theel. Kurkuma (te koop bij Albert Heijn)

Ui pellen en snipperen. Courgettes eventueel schillen en in plakjes snijden. Courgette, ui en zout in kom doen, door elkaar scheppen en minstens 2 uur laten staan.
In vergiet laten uitlekken.

Azijn, selderij, suiker, mosterd en kurkuma in pan doen en 2 min. zachtjes koken.
Pan van vuur nemen en courgettemengsel door de kruiden scheppen.

Nog 2 uur laten intrekken, en courgettemengsel daarna weer verhitten en nog 5 min. zachtjes koken.
Overdoen in goed schoongemaakte glazen potjes.
Zoetzuur is ongeveer 12 maanden houdbaar en eenmaal geopend in de koelkast 6 weken.
donderdag 18 augustus 2011 - 17:59
CorrieJ

CorrieJ

Recept voor tomatenchutney.

1 kg tomaten
1 ui
100 g rozijnen
1 citroen
100 ml azijn
4 kruidnagels
3 laurierbladeren
1 s kaneel
250 g suiker
1-2 rode pepers, of beter nog: gele pepers (Madame Jeanette)
100 g gemberbolletjes
1 el siroop (uit gemberpot)
De peper en soms de gember laat ik weg.

Ontvel de tomaten door ze een minuutje in kokend water te leggen; je kunt de velletjes er zo vanaf trekken. Snij ze in stukjes. Snipper ook de ui en het vruchtvlees van de pepers (dit mag bij gele pepers eventueel achterwege blijven). Hak de gember en pers de citroen.
Doe alle ingrediënten in een grote pan en breng het aan de kook, terwijl je af en toe roert. Laat het een half uur à drie kwartier doorkoken, totdat het een soort jam is geworden. Dan is de chutney al klaar. Even in potten scheppen en je kunt het komende maand eten bij je Indiase maaltijden. En je nederlandse, en je broodjes kaas.
Als deze chutney nou erg goed gelukt is, moet je eens proberen een dergelijke chutney te maken van andere spulletjes, vervang de tomaten eens door ananas, perzik, mango of peer.

Ik heb het geprobeerd met ananas, perzik en mango.
Vind ze allemaal lekker.
donderdag 18 augustus 2011 - 18:03
Tarragon

Tarragon

Hehe, overschot aan courgettes heb ik ook op het moment, maar ik heb al een soepreceptje gevonden.
Corrie's receptje probeer ik zeker eens uit, want het is niet altijd gemakkelijk om iets origineels te vinden met courgette.

Hier het recept - ongeveer - dat ik gebruikte voor mijn tomatenchutney.
Ik schrijf expliciet ongeveer, omdat op de avond van het toebereiden, de hoeveelheden mij toch niet "je dat" leken, en ik ze aangepast heb.

4 kilo verse tomaten, ontveld en pitjes eruit, in brokjes gesneden
2 grote uien, gesnipperd
3 granny smith of andere zure appelen, geschild, klokhuis eruit, in brokjes
200 g rozijnen
20 g mosterdzaad, gekneusd
een koffielepel currypoeder
een flinke mespunt piment d'espelette of andere scherp chilipoeder
een snuf gemalen kurkuma (= turmeriek, koenjit)
een flinke scheut appelazijn
Keltisch grof zeezout

Alle ingrediënten in een grote kookpot mikken en op een zacht vuurtje laten pruttelen. Als blijkt dat je tamelijk veel vocht hebt, het deksel eraf laten.

Daarna inmaken in gesteriliseerde glazen, zoals in de rest van deze thread reeds beschreven
donderdag 18 augustus 2011 - 18:30
cetinel

Cetinel

bedankt! ik ga deze receptjes es uitproberen!
donderdag 18 augustus 2011 - 19:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon