menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gerooosterde rode kool met gerookte ham

andre

Andre

In grediénten (voor 2 personen)

een halve rode kool (circa 400g), 2 sjalotten, 1 friszure appel, 2à 3 eetlepels olijfolie, 1 à 2 eetlepels balsamicoazijn, 2 eetlepels portwijn, 2 takjes tijm, 1 laurierblad, een halve eetlepel suiker, zout, peper en enkele plakjes gerookte ham.

Bereiding
Verwarm de oven voor op 225°C. Verwijder de buitenste bladeren van de rode kool en het harde stuk van de stronk. Snij de kool in niet te grote stukjes. Pel en halveer de sjalotten. Schil de appel, verwijder het klokhuis en snij hem in flinke blokken. Schep in een grote, lage ovenschotel rode kool, sjalot, appel, olie, azijn, port, tijm, laurier, suiker, zout en peper door elkaar. Spreid het mengsel uit op de schaal en dek de schaal af met aluminiumfolie. Zet de schaal in het midden van de oven en rooster de kool circa 1 uur gaar. Verwijder de aluminiumfolie na 50 à 60 minuten en schep alles om. Leg de plakken ham op de kool en bak deze circa 10 minuten mee.

Smakkelijk andre
donderdag 4 januari 2007 - 16:34
corrielat

Corrielat

Andre, dat ziet er lekker uit, maar balsamicoazijn ken ik niet, kan ik er ook gewone azijn voor gebruiken, het water staat al in mijn mond, en met die ham meebakken, gaat dan de kool niet verbranden??? laat even weten a.u.b,
donderdag 4 januari 2007 - 17:01
andre

Andre

Dag corielat

Wat de azijn aantreft dit kan je gewoon ook met een gewone azijn doen of met een wijn azijn. wat het verbranden aan gaat als je de ham toevoegt is dit wel de bedoeling om dit te doen als de kool bijna gaar is dus de laatste 10 minuten en dit op een klein vuurtje

andre
donderdag 4 januari 2007 - 17:14
corrielat

Corrielat

heel erg bedankt, ik ga het deze week uit proberen, moet zeker lukken
donderdag 4 januari 2007 - 17:25

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon