menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Boerekool

Ga naar meest recente reactie

Fons

Fons

Boere of krulkool afkoken in zoutwater,tijdens het koken een koffielepeltje bicarbonaat bijvoegen om de kleur te behouden er het versnelt garen, kool afgieten overspoelen met koud water en uitpersen,ev. versnijden met mes.
Intussen aardappelen afkoken, afgieten, kolen in passe-vite doen daarop de aardappelen en malen,bij de puree melk, peper en muskaatnoot toevoegen,puree op bord doen met laagje mosterd erover, heerlijk bij gelderse rookworst, smakelijk.

Groetjes Fons.
dinsdag 19 december 2006 - 18:19
lacegarden

Tekst aangepast

Lacegarden

Fons, van die bicarbonaat, dat wist ik niet. Ik heb ze gekookt met het deksel er niet op te zetten

dan onmiddellijk met ijskoud water doen schrikken.
Het probleem was de worst, ik vond niet de worsten die men in Nederland heeft. Ja wij hebben dan maar gewone kalfsworsten gegeten erbij. Het was wel lekker, maar nog niet zo lekker als hetgene ik ooit in Nederland gegeten heb. Wat ik ook fout gedaan heb: ik heb mijn staafmixer gebruikt. Dus een les voor volgende keer.
bedankt
rita
dinsdag 19 december 2006 - 18:39
hugo

Hugo

Dit gerechtje vergt wel wat tijd, maar het is dan ook zeker de moeite waard,
boodschappenlijstje : 16 cannelloni (of vellen lasagne) – 1 fikse boerenkool - 250 gr ricotta - 1 ui - 2 teentjes knoflook - 1 sjalotje – enkele gepelde tomaten - 1 blikje tomatenpuree (of zelfgemaakte) - 4 eetlepels pijnboompitten - peper - zout - mozzarella - wat bouillon
Warm wat olijfolie op en doe daar de versnipperde ui in. Snijd de boerenkool fijn, voeg ze toe en laat ze wat slinken. Doe er dan 250 ml water bij en laat de kool in ca. 30 minuten op een zacht vuur gaar worden.
Ondertussen kook je ofwel cannelloni ofwel neem je vellen lasagne, die je wat voorkookt.
Je kan ook al de tomatensaus maken . Daarvoor bak je het fijngesnipperde sjalotje met de teentjes look en de pijnboompitten in de olijfolie. Roer er de tomatenpuree bij en tenslotte de gepelde tomaten (met sap). Je kan er eventueel ook nog wat bouillon bijdoen. Dit laat je ca. 15 minuten inkoken.
Als de boerenkool gaar is, hak je ze fijn en doet ze bij de ricotta. Kruid met peper, zout en nootmuskaat. Vul de cannelloni met dit mengsel ofwel leg je een hoopje van dit mengsel op een vel lasagne en rolt die op.
Leg alle rolletjes dan in een ingevette ovenschotel. Je giet er de tomatensaus over en legt er nog wat plakjes mozzarella op. Bak in een voorverwarmde oven op 180°C goudbruin (ong 30 min)

smakelijk

groetjes
dinsdag 19 december 2006 - 19:59
lacegarden

Lacegarden

een geluk dat wij in de tuin nog redelijk veel boerenkool hebben, en Italiaans dat eet ik zo graag.
rita
dinsdag 19 december 2006 - 20:37
Tine

Tine

Wat ook heel lekker is over de nederlandse boerenkoolstamppot, is op het bord een beetje wijnazijn over de stamppot gieten of in plaats daarvan een flinke eetlepel piccalili. Dat geeft een heerlijk frisse smaak aan de stamppot. Deze tips kreeg ik van een chefkok en ik ben hem daar heel dankbaar voor.

Tine.
dinsdag 19 december 2006 - 20:56
Tamar

Tamar

Nog een andere variatie op de boerenkoolstamp: het zout en peper achterwege laten en in plaats daarvan 1 a 2 theelepels (voor ons gezin = 7 personen gebruik ik 2 eetlepels) sambal na het stampen erdoor roeren. Probeer maar eens, het is echt heerlijk.
Tamar.
zaterdag 23 december 2006 - 23:09
Tine

Tine

Dat klopt. Het geeft dan een pittige smaak. Ik gebruik bijna overal sambal in en bij de aziatische gerechten de scherpere pepers. Maar alle stamppotten (boerenkool, zuurkool, andijvie enz.) zijn heerlijk met wat sambal al geef ik aan boerenkool toch de voorkeur aan wijnazijn of piccalili.

Tine.
zondag 24 december 2006 - 00:10
corrielat

Corrielat

hallo, ik krijg het water in mijn mond als ik jullie kookkunstjes lees, maar nu komt het.....ik krijg mijn boerenkool niet gaar, ook al laat ik ze een half uur koken, ook heb ik ze 45 min, laten koken, wat doe ik om ze goed gaar te krijgen????
zondag 24 december 2006 - 09:14
Tine

Tine

Corrielat, een klein scheutje azijn doet wonderen bij het garen van boerenkool maar ook van vlees.

Tine.
zondag 24 december 2006 - 11:31
corrielat

Corrielat

Tine, daar vertel je mij echt iets nieuws, mij is ooit vertelt om NOOIT azijn te snel bij gerechten te voegen, bij bv. stoofvlees of rode kool, dus ik heb dat nooit gedurft, mij is vertelt dat azijn het gaar worden tegen houd, dus dat is dus absoliet niet waar volgens jou, wil je aub reageren, want nu weet ik het ook niet meer
bij deze wens ik jou en jou familie een prettige kerstdagen, en een GEZONDE toekomst
zondag 24 december 2006 - 12:20
Tine

Tine

Als ik stoofvlees(runderlap of hachee) moet maken, schroei ik het vlees eerst dicht , dan giet ik er wat water en een eetlepel azijn op. Binnen twee uur is het vlees gaar, zacht en mals. Deze tip hebben we van een oud boerenvrouwtje gekregen toen we in Nederland kwamen wonen en het klopt ook. Ik ben trouwens niet de enige die dat zo doet. Vraag het maar aan de oudjes. Bij boerenkool doe ik het als het water kookt, alleen doe ik daar maar een theelepel azijn bij en dan even roeren en dan nog wat laten koken. Als je het bij rede kool te snel doet, verkleurt de kool. Aan de smaak doet het niets af maar het oogt minder smakelijk. Liever doe ik bij rode kool wat appels, dat geeft hetzelfde effect maar smaakt en ruikt lekkerder.

Tine.
zondag 24 december 2006 - 12:29
corrielat

Corrielat

heel erg bedankt voor je antwoord, en ik geloof ook nog steeds in de oude kook methode, vroeger werd er veel werk op het eten gedaan, men nam er de tijd voor, heel wat anders dan in deze jachtige tijd, daarom ben ik blij met alles wat ik op kook gebied kan leren, ik hecht veel waarde aan goed eten, en het hoeft niet altijd duur te zijn om iets lekkers te maken, van de (nog oudere dan ik ) mensen kan je nog veel leren, vind jij ook niet????
zondag 24 december 2006 - 12:42
Tine

Tine

Ik heb een kookboekenverzameling van boeken nog van voor de eerste wereldoorlog. Daar haal je ,vooral als je zuinig wilt zijn, veel tips uit. Ik ben dan ook nog eens extra zuinig op die boeken.

Tine.
zondag 24 december 2006 - 13:28
corrielat

Corrielat

Tine , jou boeken zullen zeer waardevol zijn, leen ze maar niet uit want je zal ze kwijt zijn, eigen ervaring met andere spulletjes, misschien is het wel leuk om regelmatig een recept uit dat boek op het kookforum te plaatsen, hebben wij er ook nog iets aan ik denk dat er vele van ons blij mee zijn,
zondag 24 december 2006 - 13:45
Tine

Tine

Dat is wel een idee. Zal eens daarover nadenken.

Tine.
zondag 24 december 2006 - 15:46
lacegarden

Lacegarden

Tine,

ik heb ook zo heel veel boeken, al of niet via eBay, antiquariaten, rommelmarkten over verscheidene landen aangekocht. Maar let op: heel veel van die oude recepten komen altijd terug. Nu wordt er een mooiere foto bijgeplaats, of een nieuwe kruidenmengeling, of een groenten die men in het daglicht wil plaatsen.
Ik zit natuurlijk zeer veel op het internet te zoeken achter alle mogelijke recepten. Wel ik had in mijn "solo boekjes verzameling van zuinig koken " een recept gevonden met tomaten en eieren. Ik zet dit op het tomatenblad. Wel vrijdag vind ik dit recept ,maar met veel tirlantijntjes en veel blabla, terug op de website van een groot restaurant in Frankrijk. Maar daar had je de foto moeten zien, een prachtig decor, een kunstig versierd bord, maar uiteindelijk : alles bijna hetzelfde. Alleen heel veel verschil in de prijs!!!
zondag 24 december 2006 - 16:49
Geertje

Geertje

Corrielat,
het gebruik van azijn bij vlees: het zure dient echt om het vlees malser te maken (dat was ook de oorspronkelijke reden van het gebruik van mosterd bij gebraad eb stoverij
en bij rode kool; dit is om de mooie rozige kleur te krijgen (dit is puur chemie zuur= rozig / blauw =zout) maar in rode kool tracht ik de roze kleur te krijgen door voldoende zure appels te gebruiken
maandag 25 december 2006 - 16:40
Tine

Tine

Rita, de boeken die ik heb zijn gedeeltelijk gevonden in een koffer van een overleden oudtante. Daar zaten ook reclameboekjes van olie en margarinemerken die gerechten uitgaven voor de Nederlander in Nederlands Indië.Het zijn echt curieuze blaadjes die nergens meer te krijgen zijn. Daar ben ik helemaal zuinig op. Een aantal kookboeken heb ik opnieuw gebonden toen ik op een boekbindcursus zat. Die zijn dus weer door te bladeren.

Tine.
dinsdag 26 december 2006 - 00:12

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon