menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Porto maken

Ga naar meest recente reactie

anneke

Anneke

Ik heb het recept van de site gehaald om porto te maken
Een ding versta ik niet er staat op dat je 9 noten nodig hebt en later spreken ze er van drie.
En wat moet je precies doen met de noten? Uit de schelp halen? Met de groene bolster er nog aan?

Groeten anneke
dinsdag 17 oktober 2006 - 11:51
cvb

Cvb

wij maken al jaren lang porto met dit recept

±10liter
12 flessen rode wijn naar keuze
1l alcohol 95°
23 grote noten of 26 kleinere
1kg 100mg griessuiker.

en de noten in 2 doen met de groene schil
3 a 4 maanden laten trekken en bottelen in wijn flessen met kurk.
ik heb er laats gedronken die 13 jaar oud was

mmm dat was lekker hoor.


ik hoop dat er hier andere mensen hier kunne op antwoorden,
zou ik porto makelijk kunnen bothelen in sterelisatie flessen (gekleurde.
zou ik ze ook zo lang kunne bewaren


mvg cvb
dinsdag 10 februari 2009 - 14:17
Kries

Kries

Hallo,
ik maak ook al jaren porto op dezelfde manier.
Hoe ouder de porto, hoe beter.
De alcohol en de suiker zijn bewaarmiddelen, dus de drank kan heel lang bewaard worden in gewone flessen met schroefdeksel.
Ik bewaar ze in de kelder.
Vooraleer ik aan een fles begin, giet ik de drank eerst door 2 zakdoeken om het bezinksel er uit te zeven.
Mvg,
Kries
zaterdag 28 maart 2009 - 09:35
cvb

Cvb

bewaard dat ook goed met schroef deksel.
over hoe lang praat je dan 1jaar 2 jaar enz
wij doen dat door keuken handoeken,
denk dat dat het zelfde is
mijn ma doet dat zelfs door kofie zakken.

mvg cvb
zondag 29 maart 2009 - 12:06
Kries

Kries

Ik heb een fles staan van 7 jaar oud, onlangs heb ik even geproefd en de smaak is nog verbeterd!
Vroeger zeefde ik ook door een koffiefilter, maar die scheurde en het liep niet zo goed door. Zakdoeken zijn fijner geweven dan keukenhanddoeken.
Kries
zondag 29 maart 2009 - 12:29
cvb

Cvb

das goed om te weten dat ze in gewone flessen zo lang goed blijven.
dat is er al dat werk niet meer met die kurken enzo.

mvg cvb
maandag 30 maart 2009 - 09:31
charelke

Charelke

Ja ik maak de porto ook zo volgens dit recept ,af en toe eens schudden met de emmer om de suiker op te lossen ik filter hem na een 4-tal maanden door een neteldoek en gebruik donkerkleurige flessen met schroefdop.(vb van Jagermeister)
Ik neem goedkope wijn dat mag ook gluhwijn zijn.Deze zomer ga ik eens witte porto maken,presenteerd mooi,goudkleurig,recept van een collega moet ik nog krijgen.
vgrts
Charelke
dinsdag 7 april 2009 - 00:00
cvb

Cvb

wij hebben dat ook al geprobeert maar de porto is niet helder die is bruin.
smaakt wel lekker maar is geen zicht om te prezenteren.

mvg cvb
dinsdag 7 april 2009 - 20:22
FOSSA

FOSSA

Al eens geprobeerd van Sherry te maken van tomaten?

Gewoon niet te geloven hoe lekker die is....
Moet wel een paar jaar rusten vooraleer hij echt op smaak is.
Heeft een prachtige, heldere gele kleur.




Liefs
FOSSA
zondag 2 augustus 2009 - 21:45
Toon1

Toon1

Zou ik wel eens willen proberen, de tomatenoogst is zeer goed dit jaar. Heb je daar een receptje van ?
woensdag 19 augustus 2009 - 14:16
Toon1

Toon1

Cvb,
doe je de bolsters van de noten er mee in ? Het is de bolster die de kleur geeft.
Voor witte porto gebruik ik (gewassen) walnoten zonder bolster, die ik met een notenkraker kraak en zo in de emmer leg.
Voor rode porto gebruik je best walnoten met bolster maar nog voor er hout in gevormd wordt. Dus van +/- einde juni. Je moet er nog met een naald kunnen doorsteken. Die snij ik dan in kleine stukjes en zo de emmer in.
woensdag 19 augustus 2009 - 14:21
charelke

Charelke

September 2009 heb ik weer rode porto gemaakt, deze keer 30 liter, met iets wat meer noten erbij. Gisteren 27-01-2010 heb ik deze gezeefd door mijn ouderwetse neteldoeken en in flessen gegoten met schroefdop.Nu moet ik nog zeker wachten tot eind April om er te kunnen van genieten,zo doe ik het al enkele jaren.
stille genieter
Charelke uit Ham
donderdag 28 januari 2010 - 18:27
phili

Phili

hoi,
wel wat laat maar wat is griessuiker?
donderdag 17 juni 2010 - 22:39
charelke

Charelke

Catootje, griessuiker is gewoon witte suiker, die in de keuken normaal gebruikt wordt. En binnen kort kunnen we weer beginnen.
grts
Charelke
vrijdag 18 juni 2010 - 10:41
phili

Phili

charelke, oke bedankt, ik kan bijna niet wachten om te proeven.
m'n notenboom is nog niet zo groot maar er zitten er genoeg in voor de porto.
groetjes catootje
zaterdag 19 juni 2010 - 14:21
phili

Phili

hoi,
vraagje hoor maar zijn jullie miljonairs ofzo, ik afgelopen week naar de apotheek om alcohol van 95% maar sloeg steil achterover van de prijs.
1 liter alcohol kost honderddertig [130] euro, echt niet normaal.
Hebben jullie een goedkoper adres?
woensdag 28 juli 2010 - 20:50
Kries

Kries

in een grootwarenhuis kost die ongeveer 12 € voor een halve liter (flesjes van 1/2 liter, 94°) Het hoeft geen 100° te zijn.
woensdag 28 juli 2010 - 21:38
Toon1

Toon1

Anneke,
De verhouding die ik altijd met succes gebruik is

4 flessen rode wijn
400 gram suiker
400 cl alcohol (min 94°), goedkoopste over de franse grens bij de apotheker
6 noten

Je kan de noten op verschillende manieren gebruiken.
Ofwel pluk je ze in deze periode, dan is de schelp in de bolster nog niet gevormd. Je moet dus nog met een naald dwars door de bolster kunnen steken. Je snijdt die noten dan met bolster en al (eerst goed wassen) in stukjes en doet die er zo bij. Doe best handschoenen aan want anders zijn je handen dagen vuil.
Ofwel wacht je tot de noten van de boom zijn gevallen en kraak je ze kapot met een notenkraker zodat het vocht er door kan lopen. De bolster kan je dan niet meer gebruiken.
Regelmatig schudden en tegen krestmis kan je genieten van een heerlijk glaasje porto.
Succes
donderdag 29 juli 2010 - 10:54
johnyvoets

Johnyvoets

Voor witte porto gebruik ik (gewassen) walnoten zonder bolster, die ik met een notenkraker kraak en zo in de emmer leg.


Toon1

voor witte porto gebruik ik ...

Gebruikt u witte wijn ??

mvg
johny
donderdag 29 juli 2010 - 15:14
phili

Phili

Hoi Kries,
als ik het goed begrijp moet ik dus naar Belgie voor die alchohol.
Zou ik die bij de Colruit kunnen kopen dan?
groetjes catootje
vrijdag 30 juli 2010 - 21:10
Kries

Kries

Ja hoor, of Carrefour of Delhaize. Het zou me verwonderen moest dit niet in Nederland te krijgen zijn. Het staat bij de likeuren of sterke dranken.
Groetjes,
kries
vrijdag 30 juli 2010 - 21:40
charelke

Charelke

Ik breng hem mee aan één van de grens winkels als ik van Luxemburg kom, deze week voor 1liter 15,95 euro en is 96 procent , In Weisswampach soms ook in Echternach in de likeur en sigaretten winkels maar is meestal 2 euro duurder.
groetjes
Charelke uit Ham
zaterdag 31 juli 2010 - 15:05
Toon1

Toon1

Johny,
Voor witte port gebruik je witte wijn maar je moet wel opletten met je noten.
Je moet dan wachten tot ze rijp zijn en van de boom vallen, de bolster verwijderen en zeer goed wassen (afschuren). Daarna kraken en bij de wijn doen

Toon1
zaterdag 31 juli 2010 - 17:20
charelke

Charelke

Johny en Toon,
Voor witte porto heb ik nog een andere wijze ,de noten met bolster in schijven snijden dat onder water zetten en laten inkoken,afgieten maar dat overgebleven diksel met alcohol vermengen. Zo kan je het hele jaar door witte porto maken wanneer je wil.
groetjes
Charelke
zondag 1 augustus 2010 - 17:35
phili

Phili

ik heb mij vandaag via het smokkelpaadje [vond ik wel toepasselijk] even over de grens gespoed en kocht in een drankenhal een halve liter van 96% voor 15 euro sheelt mij dus 50 euro, alles in de emmer gedaan, natuurlijk vergeten handschoenen aan te trekken heb nu dus geen groene maar bruine vingers en nu begint het wachten. Heerlijk bedankt iedereen.
In m'n kast staan nu bessen op brandewijn, morellen op brandewijn pruimen op brandewijn en de emmer port dat worden vele uurtjes plezier.
Maare nu wil ik van m'n druifjes dadelijk wijn maken wie heeft wat goede tips uit eigen ervaring niet uit een boekske maar meer het natte vinger werk meer een familie recept ofzo.
Ik heb eventueel ook een sappan zodat ik het eerste deel over kan slaan.
Wacht vol spanning af.
groetjes catootje
zondag 1 augustus 2010 - 20:41
kalutje

Kalutje

dag als je naar frankrijk gaat staat de alcohol daar ook goed koop
en mag ik nog eens iets vragen het is nu de 2de keer dat we porto maken de eerste keer was die slecht
en nu hebben wij hem in gesloten ketels gedaan moet die dicht blijven voor te roeren of mag je hem open doen
want de deksels beginnen bol te staan
als het weer misluk maak ik geen meer
woensdag 4 augustus 2010 - 18:44
charelke

Charelke

Natuurlijk mag je die openen om te roeren maar ik gebruik plastieken emmers met deksel en ik schud daar af en toe eens mee om de suiker te doen oplossen in het begin vooral.
Echt bol door gisting komen ze hier wel niet te staan. Frankrijk ? eens kijken naar de prijs in die grenswinkels ,ik betaalde laatste week 15,95 euro voor fles van 1liter alcohol van 96 procent (grens Belgie-Luxemburg) Weisswampach
groetjes
Charelke
donderdag 5 augustus 2010 - 18:57
kalutje

Kalutje

ja ik gebruik ook van die plastieken emmers
is dat normaal dat ze bol staan
donderdag 5 augustus 2010 - 19:09
kalutje

Kalutje

ja maar moet je dan je emmers open doen of moet die toe blijven wat is het beste mijn man schut ze elke dag is dat goed en bedankt voor de uitleg
donderdag 5 augustus 2010 - 19:12
charelke

Charelke

Kalutje,
Ik heb je een bericht gestuurd via je profiel hier
vrijdag 6 augustus 2010 - 15:21
SonAmygal

SonAmygal

myn moeder probeert om porto te make ma ze krygt alleen rooie ma geen witte wa ze wel wil
zaterdag 25 december 2010 - 23:26
Rockey

Rockey

@sonamygal: voor witte heb je witte wijn nodig, en moet je op het einde veel meer filteren.
Iemand om mijn pa zijn werk maakt witte maar je moet tussendoor en voor het bottelen meerdere malen filteren (= vergieten), hij doet het tot wel 15 maal en dan bekom je een mooi doorzichtige porto.

Met witte nog geen ervaring gehad dus is van horen zeggen, maar zonder dat je ze filtert heb je meer bruinachtige porto.

Ps: vorige weekend de rode gebotteld en eens voorsmaakje gedaan en is terug lekkerlekker
dinsdag 28 december 2010 - 14:58
SonAmygal

SonAmygal

@Rockey ok dank je voor de info
zaterdag 8 januari 2011 - 11:16
charelke

Charelke

Mijne rode porto is weer heerlijk , deze week begin ik al aan de bereiding van witte nu men nog de onrijpe noten kan doorsnijden.
groetjes
Charelke uit Ham
dinsdag 21 juni 2011 - 09:35
phili

Phili

Hoi,
vandaag ook m'n port op emmer gezet, die van vorig jaar smaakte goed, wel een paar flesjes bewaard om wat ouder te laten worden.
Dit jaar wel handschoenen aan getrokken om de noten te snijden, vorig dus niet, kon m'n handen niet meer schoon krijgen.
groetjes phili
vrijdag 1 juli 2011 - 20:51
edb

Edb

Ik lees hier en daar iets over die goedkope alcohol die je bij de apotheek in Frankrijk kan krijgen. Pas daar echter mee op, dit is niet de alcohol die geschikt is voor consumptie, maar een soort die zelfs licht giftig is.
Voor een voor consumptie geschikte alcohol betaal je tussen de 25 à 30 euro de liter.
Misschien dat ie, gezien de alcohol er over gans de lijn goedkoper is, beterkoop is in Luxemburg, maar KOOP DUS VOORAL HET GOEDKOPE FRANSE SPUL NIET !!
Groetjes
maandag 11 juli 2011 - 11:30
phili

Phili

Hoi,
ik heb de alcohol in Luxemburg in een grote super met een dranken afdeling gekocht, die koste 16 euro de liter, ik mag hopen dat ze op zo'n afdeling toch iets drinkbaars verkopen.
Maar toch bedankt voor de waarschuwing.
groetjes phili
maandag 11 juli 2011 - 21:41
charelke

Charelke

Mijn recept voor WITTE porto; om 5 liter te maken.
Op 06-07-2011 heb ik okkernoten van de boom getrokken ongeveer 1 kg,deze heb ik in schijfjes gesneden,dit gaat nog heel goed omdat erzich nog geen hout vorming voordoet in de bolster,die schijfjes zet ik onder water in een grote kookpot en laat ik zo plusminus één uur afkoken en dat vocht is dan ook vermindert,ingekookt dus.
Dit restant giet ik enkele keer achtereen door een neteldoek ( soort dunne keukenhanddoek uit grootmoeders tijd om vb confituur,gelei, te zeven ) Als dat gebeurt is doe ik daar een halve liter alcohol puur 96 % bij in een grote bokaal men kan nu nog eens zeven en weg zetten tot je wil porto maken.(pulp wegkappen).
Ik gebruik daarvoor die bokaal met vocht van die afgekookte noten en die alcohol,dit in een afsluitbare emmer met 700gr fijne witte suiker en doe dan nog 4 LITER witte goedkope witte wijn bij. Goed roeren enkele keren per dag en na zo'n drie of vier dagen is uwe suiker wel opgelost. De emmer plaatsen waar je nogal dikwijls passeert en af en toe eens mee schudden.Vanaf 3 maanden kan men nog eens filteren met die doeken en is al mooi goudkleurig geworden,afvullen in flessen ( in mijn geval nu de 6de oktober) en nog een 2tal maanden laten rusten.Tegen nieuwjaar kan ik deze witte porto of witte notenlikeur nuttigen.
Met deze methode,dat ingekookt aftreksel bewaard op alcohol kan ik witte porto maken wanneer ik wil tussen het jaar door. speciaal voor Eddy1.
zondag 18 september 2011 - 16:20
bakbeest

Bakbeest

Bedankt voor deze uitleg,die kon ik nog niet,maar deze gaan we zeker gebruiken.
zondag 18 september 2011 - 19:57
Jan1980

Jan1980

Charelke, (of iemand anders)

Ik heb geprobeerd witte porto te maken volgens jouw recept. 3 keer gefilterd tijdens/na de bereiding en ik had een prachtig heldere, goudgele vloeistof. Na enkele weken is de vloeistof nu evenwel bijna zwart geworden. Is dat normaal?
De geur en de smaak zijn prima.... dus ik denk niet dat er iets verkeerd is gelopen? Maar de kleur is allesbehalve aantrekkelijk.
Moet ik nu opnieuw filteren?

Bedankt voor de hulp!
vrijdag 10 augustus 2012 - 14:02
charelke

Charelke

Hoy Jan ,
Ik denk dat je toch nog maar eens moet filteren want voor witte porto of notenlikeur moet ik ook meerdere keren filteren met die neteldoeken,toch dikwijlser als voor rode notenlikeur. Dat de vloeistof zwart geworden is heb ik nog niet mee gemaakt na dat die al mooi goudkleurig was ???
groetjes
Charelke
woensdag 22 augustus 2012 - 18:42
Jan1980

Jan1980

Helaas..... nog een aantal keer gefilterd. Maar er blijft niets in mijn filter achter en de vloeistof blijft donker. Een raadsel. Volgend jaar beter zeker?
dinsdag 4 september 2012 - 12:10
Walter Jorissen

Walter Jorissen

Hoe maak ik, ernstig WITTE PORT??
Ik ban al lang op zoek naar de handelswijze om deze te maken.
U bent hartelijk bedankt om mij deze wijze te leren.
Bedankt bij voorbaat
donderdag 14 september 2017 - 00:08
philvaneec11

Tekst aangepast

Philvaneec11

Mijn notenport......Ik kuis en spoel een 50 tal noten in bolster tot dat er geen bruine plekjes op de bolsters zitten. Daarna klief ik deze in 2 en giet er 2liter alc. 96° op en laat gedurende 2 maanden de alcohol zijn werk doen met enkel de walnoten in een gesloten glazen pot. Na die 2 maanden voeg ik er 4 kruidnageltjes , 2 kilo suiker en 15liter goeie tot zeer goede rode wijn toe en laat trekken tot einde December-half januari....paar keer door neteldoek en dan op flessen. En in April ten vroegste mag de eerste open maar ze zijn 't best tegen de Nieuwjaars periode....onbetaalbaar lekker zonder een sterke en brandende alcoholsmaak. Goed stroperig aan het glas en mooi donker rood. Een juweeltje van geduld en liefde. Ps...gebruik echt niet te goedkope rode wijn, die doet echt afbreuk aan deze lekkere drank en 's anderendaags een slecht gevoel....na een paar glaasjes ...
woensdag 1 juli 2020 - 23:26
JokeDew

JokeDew

Hey iedereen

Ik wil ook graag enkele liters rode Porto maken dit jaar. Ben ik nog op tijd of al veel te laat? We hebben hier een enorme boom staan, dus zeker genoeg om Porto te maken .

Ik heb hier al enkele recepten zien passeren, maar de ene keer zie ik 6 bolster, dan 20 bolsters, dan 50. Hoeveel gebruik ik best? Ik dacht aan een 10tal liter om voor de eerste keer te proberen.
woensdag 8 juli 2020 - 17:43
charelke

Tekst aangepast

Charelke

Voor 10 liter rode notenlikeur-porto- in de volksmond hier gebruik ik 16 okkernoten die net beginnen open te barsten ( zodat de noot zal vallen) EIND AUGUSTUS -BEGIN SEPTEMBER Dus met de bolster-de groene omhulsel- die later de pectine zal geven aan uw likeur; Kraak ze maar even zodat de wijn en alcohol en suiker goed kan indringen. geen rotte bruine plekken op de bolster snij dat maar weg. Men kan er nog gekraakte noten bijdoen enkel de noot van het jaar te voor die ik voor de vogels gebruik-droge noten,dat leer je wel met de jaren voor de smaak.
Dan gebruik ik 7 LITER rode wijn en 1 LITER witte wijn let op LITER want een fles is maar 70-of 75cl ,dan doe ik er de liter alcohol bij van 96 graden (komt uit de grens winkels waar men ook tabak kan kopen aan een benzine station, grens Belgie-Luxemburg (Weisswampach-Wamperhert) via burg reuland, nu aan 19,85 euro de liter. Dan komt de witte suiker erbij 1kg plus 200gr en dan maar roeren zo'n kwartierke en dan het plastiek deksel op uw emmer en op een zichtbare plaats zetten waar men dagelijks langs komt, dan schud je nog eens even of roeren bij het passeren van die plaats. Na een 10tal dagen laat je dat en blijf er af zo'n 3-4 maanden. Dan gaan we enkele keren filteren met die neteldoeken die ik voorgaande reactie's al eens heb uitgelegd en doe ik ze in gebruikte flessen met schroefdop (Jagermeister) gebruik ik omdat die minder plaats innemen als een ronde fles. Dan blijven we er nog enkele weken van af ,rusten . Rond nieuwjaar kan men eens proeven en genieten.Bezinksel zal men allicht hebben op de bodem dus zijt voorzichtig met je laatste borrel in te schenken.Veel genot en de groetjes
Charelke uit Ham
woensdag 8 juli 2020 - 18:31
Toon1

Toon1

Je kan de noten nu reeds gebruiken, er zijn nu zeker nog geen bruine plekken. Snij ze met bolster in 2 of 4. ik gebruik per 4 flessen wijn 8 bolsters, 400 cl alcohol, 400 gr suiker en een paar kruidnageltjes. soms ook wat zwarte peper.
De rest komt zowat overeen met de andere reacties.
Zo zie je maar dat iedereen uit ervaring voor zichzelf leert en zijn recept aanpast.
donderdag 9 juli 2020 - 10:56
JokeDew

JokeDew

Net m'n emmers gevuld ??
Ik ben toch geschrokken van de prijs van alcohol. Ik heb 46 euro betaald voor 1 liter. Ik wist dat het in Luxemburg goedkoper zou zijn, maar ik geraakte daar niet meer.

Dus nu 10 dagen aan een stuk iedere dag roeren in de emmers en daarna minder vaak?

Groetjes
donderdag 9 juli 2020 - 20:20
Toon1

Toon1

Ook roeren doet iedereen anders, ik roer niet daar ik mijn emmers hermetisch afsluiten. Ik doe nu een plasticfolie tussen de emmer en het deksel.
De eerste week schud ik elke dag met de emmers, daarna 1maal per week voor drie maanden. Dan een maandje rust en daarna beginne filteren.
vrijdag 10 juli 2020 - 10:16
Annemariemvl

Annemariemvl

Heb pas enkele emmers volgens recept van Charllke in de kelder gezet! Mijn vraag is hoe desinfecteren jullie de gebruikte flessen en doppen of kurken als je de porto gaat bottelen? Of is spoelen met heet water voldoende?
donderdag 18 augustus 2022 - 00:48
Toon1

Toon1

Spoelen met kokend water is voldoende, een borstel om flessen te reinigen is een goede hulp. De kurken stop gebruik ik gewoon terug, wel even checken of er geen schimmel aan komt.
Tegenwoordig gebruik ik ook wijnflessen met een schroefdop, maakt geen verschil met een kurken stop. Je moet de flessen toch rechtop bewaren.
Succes
vrijdag 19 augustus 2022 - 09:55
jefvanderb17

Jefvanderb17

Ik heb nog enkele flessen alcohol 95% over. Ik verkoop deze aan 25 euro / liter. Af te halen in Wellen.
Info [email protected]
vrijdag 10 maart 2023 - 12:12
charelke

Charelke

Sorry Jef, ik heb nog een voorraad flessen van 1liter en 96% van 22 euro van aan de grenswinkel Massen , Wamperhert Weiswampach
met vriendelijke groeten
Carlo
maandag 17 april 2023 - 12:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon