menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kastanjes

Ga naar meest recente reactie

florentina

Florentina

Zie je tamme kastanjes liggen, laat ze niet liggen en neem ze mee.
Ze vers opeten of poffen doen we wel een aantal dagen, maar daarna liggen de kastanjes vaak te
verschrompelen. Verwerk ze liever voor ze droog zijn.
Wanneer je ze bv. pureert , kan je er de ganse winter van genieten.
Daarvoor ontdoe je de kastanjes van de bruine pel, het vliesje kan eraan blijven . Daarna stoom
of kook je de kastanjes. Ik geef de voorkeur aan stomen, dan behouden ze hun vorm en
worden ze niet papperig. Wie ze kookt moet ze in een vergiet laten uitlekken. Laten afkoelen.
Nu kunnen de vliesjes gemakkelijk verwijderd worden.
Dan kan je de kastanjes al of niet pureren en in kleinere hoeveelheden in de diepvriezer bewaren.
De gepureerde kastanjes kan je in de winter toevoegen aan een winterse groentenpuree, bv.
met prei, pompoen, pastinaak, groene kool, ... , met wat tijm of rozemarijn erbij.
Ze kunnen ook al dan niet gepureerd bij een vleesvulling.
Gemengd met wat boter, chocola, suiker, echte vanille en wat sinaasappelsap, kan je er bv. een
biscuit mee bestrijken, of er balletjes van rollen en in een cacao-, suiker- , notenmengsel rollen om
een alternatief snoepje te maken.
In het pannenkoekenbeslag geeft de kastanje ook een aparte toets.

Verse kastanjepuree is veel lekkerder dan wat je in blik koopt .

grtjs, florentina
vrijdag 13 oktober 2006 - 13:55
Annemie

Annemie

Ik weet ook een lekkere manier om kastanjes te verwerken.
Je maakt een gewone tiramisu maar in de crème meng je kastanjepuree. Heel lekker en echt iets voor de herfst.

Annemie
vrijdag 13 oktober 2006 - 21:30
lacegarden

Lacegarden

ik heb enkele receptjes op het tomatenblad gezet.
wat zeer lekker is: meel van kastanjes, maar ja, wie heeft er nog een molenaar gevonden die deze taak wilt doen?

je hebt ook heel veel kastanjes nodig en daarna moet de bloem gemengd worden met gewone tarwebloem. Is ook zeer lekker voor iemand die zelf zijn deegwaren maakt.
zaterdag 14 oktober 2006 - 13:42
florentina

Florentina

Kastanjemeel is evenals meel van kikkererwten te koop in de biowinkel. In het pannenkoekenbeslag
doe ik altijd wat kastanjemeel. Als ik me niet vergis is het ook glutenvrij.
Maar gekookte en gemalen kastanjes in het beslag, wat kaneel , vanille en sinaasappel erbij,
smaken heerlijk.

florentina
zaterdag 14 oktober 2006 - 15:34
Paulette

Paulette

Die ga ik proberen: kastanjemeel in de pannenkoek! Kan je ook kastanjepuree in de pannenkoek doen?

gr. Paulette
zondag 15 oktober 2006 - 23:13
florentina

Florentina

In Frankrijk wordt gezoete kastanjepuree op de pannenkoek gedaan en nadien opgerold of
dichtgevouwen. Persoonlijk word ik gauw misselijk van de puree uit blik.
Gisteren heb ik gekookte en gemalen (verse) kastanjes in het beslag gedaan en dat viel wel mee.

mvg, florentina
maandag 16 oktober 2006 - 08:48
lacegarden

Lacegarden

ik ga eens navbraag doen of ze in de bioplanet winkels van colruyt kastanjemeel verkopen.

Ik vind het zeer lekker in brood maar dan wel gemengd met witmeel, anders is het brood niet mooi te snijden in de broodmachine.
Maar ik maak wel zelf mijn kastanjepurées. Ik heb een hele grote zak kastanjes meegebracht, eigenlijk is het echt niet moeilijk. De inkervingen geven dat doet pijn aan mijn gewrichten van mijn vingers, maar voor de rest: het is zo lekker
maandag 16 oktober 2006 - 09:15
florentina

Florentina

In de BioPlanetwinkel wordt kastanjemeel verkocht, daar koop ik het mijne ook, in verpakkingen
van 500g, merk Priméal. In andere biowinkels vind je het ook.
Kastanjepuree maken vraagt wel wat werk, maar het loont achteraf .

florentina
maandag 16 oktober 2006 - 19:06
lacegarden

Lacegarden

ik woon wel heel ver van de bioplanet, bestel jij dat dan heel eenvoudig in de plaatselijke Colruyt winkel?
Wat ik zo lekker vond in de Ardèche waren de deegwaren gemaakt met kastanjemeel. Maar ik moet er dan wel ook bijzeggen dat die geserveerd werden met kalfsvlees , een aardappel in de schil gevuld met kastanjepurée en cèpes .
De saus was gemaakt met verjus(van witte druiven) en een geitenkaas(picodon die heeft een aoc. merkteken) . Zie ik was als een jong meisje dat als het ware in extase was van haar eerste ontmoeting met een knappe gast. Ja dat is nu wel op een rare manier mijn gevoelens uitgedrukt, maar ik begin nu een lekkere maaltijd aan zoiets te vergelijken.
maandag 16 oktober 2006 - 19:19
florentina

Florentina

Ik woon maar op 11 km van een BioPlanet ( Dilbeek) . Je kan inderdaad alles bestellen (online) en laten
leveren in de dichtstbijzijnde Colruytwinkel. Andere natuurwinkels verkopen ook dergelijke
producten. Er is ook een vrij recente keten ( Bio Shop) die ook een uitgebreid assortiment aanbiedt.
Ik zie op het net dat er zelfs zo'n winkel is in Hamme.

http://www.bioshop.be/winkels/hamme.html

http://www.bioplanet.be/bioplanet/index.jsp

De maaltijd die je hierboven beschrijft, zie ik volledig zitten.

Mijn zus die in ZW.-Frankrijk woont beschrijft de mensen die de "cèpes " gaan plukken. Het lijken
wel goudzoekers, de vindplaatsen worden nooit prijsgegeven ! Verse " cèpes", gebakken in olijfolie,
look , peterselie en geitenkaas, meer moet het niet zijn.

florentina
maandag 16 oktober 2006 - 20:37
lacegarden

Lacegarden

waar wij op logis waren, een gans vergeten gat in een piepklein dorpje met bijna geen bewoners meer, enkel nog heel veel everzwijnen en geiten. Wel daar werden heel veel van die cèpes gevonden. Natuurlijk kon ik die niet meebrengen omda-t wij te lang daar waren. Ik ben eens mogen meegaan met een restauranthouder, iedere cèpe dat die man vond was een echte openbaring. Hij heeft ze voor ons klaargemaakt, ik was verloren. En daar is alles nog zo echt "pure nature" niet zoals in andere streken in Frankrijk waar er prijzen gevraagd worden om achterover te vallen.
Wat ik wel jammer vond is dat er nu op grote kruispunten Aldi en Lidl vestigingen te vinden zijn. Ja , natuurlijk, die mensen daar moeten ook hun bootschappen kunnen doen, maar toen wij vroeger vrij regelmatig in de Ardèche kwamen, vond ik het zo gezellig als de kruidenier, charcutier, met zijn camionette (oude bak van een Citroën) daar bij de mensen één maal per week kwam.
Gelukkig zijn de plaatselijke markten nog zoals vroeger. Het "ijzerwarenkraam" daar heb ik weer mijn hart opgehaald. Ik kon het weer niet laten om de zoveelste lookpers mee te brengen. Het speciale mes op de schubben van de vissen te verwijderen heb ik ook gekocht.
En al die lekkere worstbereidingen: van die Jésus , daar ben ik stapelgek op.
Ik heb vroeger toen ik jong was in Frankrijk gewoond: in de Béarn. Dat is de streek van de foie gras . Ook zo lekker.
maandag 16 oktober 2006 - 20:57
Paulette

Tekst aangepast

Paulette

Hoi Lacegarden,

Zijn cèpes tamme kastanjes of pannekoekjes?
Hier valt wat te leren voor een Hollander!

gr. Paulette
dinsdag 17 oktober 2006 - 13:24
florentina

Florentina

Paulette,

"Cèpes" zijn heel erg lekkere paddestoelen, boleten. In sommige supermarkten vind je ze wel,
gedroogd. In bereidingen kan je die wel gebruiken. Maar niets gaat boven de verse, natuurlijk.

florentina
dinsdag 17 oktober 2006 - 19:43
florentina

Florentina

Paulette,
Ik heb zo'n lekkere paddestoel van 't net gehaald .

[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 17 oktober 2006 - 21:55
Paulette

Paulette

Dat lijkt wel op wat wij eekhoorntjesbrood noemen klopt dat?
woensdag 18 oktober 2006 - 21:24
florentina

Florentina

Ik ken het eekhoorntjesbrood dat we hier wel in naaldbossen vinden.
Bij de vertaling vind ik : cèpes de Bordeaux
In omgekeerde richting vind ik bij cèpes ook: eekhoorntjesbrood met geel vruchtvlees.
In de streek waar mijn zus woont, in Frankrijk, zijn geen naaldbossen, wel veel loofbossen.
Er zijn veel paddestoelen te vinden. In haar tuin, onder een boom ,heeft ze morieljes, ook een
lekkernij.
In mijn kindertijd gingen we met een vrouw die heel goed paddestoelen kende, naar het bos, om
paddestoelen te plukken, o.a. eekhoorntjesbrood. Die werden dan gesneden en aangeregen aan
een touw om op een droge en winderige plek te drogen. Ik zie de slingers nog voor me.
Als kind at ik niet graag paddestoelen, vond de kleur en de smaak van de stukjes in de soep of
saus maar niks. Daar ben ik achteraf wel van teruggekomen. Ik vind ze heerlijk.

Ik heb nog eens naar afbeeldingen van boleten gekeken. De kastanjeboleet lijkt op eekhoorntjesbrood,
komt in onze streken voor en is te herkennen aan zijn donkerbruine (kastanje) hoed.
In denk dat die boleet algemener voorkomt in onze streken en dat namen soms ook door elkaar
gebruikt worden. Hij is in ieder geval ook eetbaar.

florentina
donderdag 19 oktober 2006 - 11:16
marietta

Marietta

beste Florentien,
ben ik blij dat ik eens ging kijken op het forum.Je moet weten dat ik mijn recept om kastagnepuree te maken reeds meer dan een jaar verloren ben. Mijn oproep op een kooksite bleef zonder gevolg met als resultaat dat ik dit jaar geen kastagnes gerapen heb.Nu heb ik dadelijk je recept opgeslagen hoor zodat ik volgend jaar terug met de kleinkinderen kastagnes kan gaan rapen en ze ook verwerken.

groetjes
zondag 12 november 2006 - 19:41
jp

Jp

Een recept uit de bergen van Italië : kastanje soep.

Was & kook +/- 1kg kastanjes gaar, schil ze (zie hoger in deze topic). Draai door de roerzeef (Passe-vite).
Bereid 1,5 liter gevogeltebouillon, roer daar de kastanjepuree door en voeg een bakje champignons toe. Kruid bij met zout en véél peper. Schep een deel van de champignons uit de soep en zet er flink de mixer in. Voeg de apart gehouden champignons weer toe samen met een gulle hand fijngesneden peterselie en ongezoete room. Heet opdienen met geroosterd brood of ciabatta. Smakelijk !

Variaties : u kan bv. ongezoete kastanjepuree uit blik nemen, de bouillon kan ook van een blokje, vervang de peterselie gedeeltelijk door fijngesnipperde selderblaadjes, de champignons kunnen gedeeltelijk ook wilde paddestoelen zijn, er kan wat ham- of speksnippers bij, croutons,....
maandag 13 november 2006 - 11:48
Paulette

Paulette

Het water loopt me in de mond! gr. paulette
maandag 13 november 2006 - 13:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon