menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Radijsjesloof met aardappelen

Ga naar meest recente reactie

Esem

Esem

Vele onder jullie gooien het loof van de radijsjes, ofwel bij de kippen ,ofwel op de composthoop.
Spijtig.
Want wist je dat je hier een overheerlijke aardappelgerecht mee kan maken.
Ga net het zelfde te werk zoals je zou doen met spinazie.
Zit ook vol vitamintjes en smaak ook een beetje naar spinazie.
Moet je echt eens doen, lekker.
Esem,
donderdag 15 juni 2006 - 23:06
Adrienne

Adrienne

Ha Esem,

Zou ik héél graag doen.
Maar wij kunnen hier geen radijsjes zetten.
Ofwel groeien ze niet, of ze worden van te voren genuttigd.
Misschien heb ik wel altijd een verkeerde soort genomen.

Gtjs Adrienne
donderdag 15 juni 2006 - 23:10
Esem

Esem

Adrienne
een verkeerde soort? nee dat niet,
maar heb je als eens geprobeerd om deze zeer vroeg te zaaien of anders laat in het seizoen
Want ook hier ,als ik nu nog radijsjes zaai zijn ze op de kortste keren vermaaid
en dan bedoel ik dat ze vol met kleine made zitten en niet meer kunnen opgegeten worden.
Misschien eens proberen om eind augustus nog eens te zaaien.
Esem,
vrijdag 16 juni 2006 - 08:37
Adrienne

Adrienne

Hallo Esem,

bedankt, ga ik zeker proberen.

gtjs adrienne
vrijdag 16 juni 2006 - 13:31
cactelders

Cactelders

Wij eten dat al sedert ik het mij herinner, het loof door de passe-vitte en de knolletjes apart stoven en later erbij.Gewoon als groente ,weggooien ben je gek?
vrijdag 16 juni 2006 - 21:29
Esem

Esem

indeadaad cactelders,
niets weg gooien alles op eten.Maar ik denk dat vele het niet weten dat het een lekkere groente is.
daarom zie jij er nog zo goed uit,op de foto toch.hé
Esem,
vrijdag 16 juni 2006 - 23:55
cactelders

Cactelders

U laat zich wel makkelijk vangen door een foto.Dit is een gepikte van internet van een geflipte filmster.
zondag 18 juni 2006 - 22:24
Esem

Esem

Cactelders
Deze kan ik niet volgen,
gepikt van het net???
Welke foto??
Welke geflipte filmster?
zondag 18 juni 2006 - 23:19
Adrienne

Adrienne


Ha, ha cactelders

Da's ne goeie, ik zou betty boop zoeken voor mij.

Moet kunnen hé


gtjs adrienne
maandag 19 juni 2006 - 11:36
cactelders

Tekst aangepast

Cactelders

Was een poging tot grap,ik doelde op die foto van mij die ik als avatar gebruik.Is eigenlijk een van de weinige fotos waar ik nog menselijk op sta, daarom zeggen de huisgenoten en kennissen das een foto van een filmster,da zijt gij niet.
maandag 19 juni 2006 - 20:40
Esem

Esem

Met wie wordt jij dan vergeleken cactelders??
Met Robert de Niro
Esem,
woensdag 21 juni 2006 - 11:00
Lynn

Lynn

Goh, voor mij is het wel een goede tip hoor, ik gooide het loof namelijk altijd weg, had er geen flauw idee van dat je het ook kon bereiden ........voornamelijk denk ik omdat het loof van radijsjes (althans bij mij) nogal "pikt" , niet zoals brandnetel, maar toch wel ietsjes, of hebben jullie daar geen last van?

Lynn
woensdag 21 juni 2006 - 11:41
Leentje

Leentje

Ik weet ook nog maar sinds een week dat je radijspuree kunt maken. Ik heb echter heel de boel bij de aardappelen gedaan, alles samen laten koken en dan door de passe-vite.
Blijkbaar gebruiken veel mensen alleen het loof voor de puree. Dit dan eerst koken, mixen en bij bij de gekookte aardappelen doen, roeren. Is alleszins minder afwas dan met de passe-vite.
Lynn, ik moet zeggen, ik heb ook ernstig getwijfeld of ik al die harige blaadjes wel kon gebruiken. Doch mijn vriendin had gezegd alles, dus op hoop van zegen heb ik dat dan maar gedaan. Smaakte niet slecht.

Groetjes,
Leen
woensdag 21 juni 2006 - 23:31
cactelders

Cactelders

Ik word al gans mijn leven aanzien als een Engelse yuppie(droeg veel maatpakken),en vond dat maar niks,maar heb eigenlijk geen last of voordeel van uiterlijk ,kan me gewoon geen barst schelen(kledij daarentegen vind ik wel belangrijk.En radijzenstoemp vind ik hemels,bijna zo lekker als zurkelplets.
donderdag 22 juni 2006 - 00:13
cactelders

Cactelders

Geef mij maar Guus Flater.
donderdag 22 juni 2006 - 20:38
Esem

Esem

Lynn
Inderdaad de blaadjes van de radijs geven een tintelend gevoel,dat na het koken verdwenen is.
Is ook zo bij de brandnetel
Als je die klaarmaakt voor de brandnetelsoep
Wist je dat brandnetelblaadjes smaken naar noten???probeer maar eens;
maar pluk geen planten langs de openbare weg,deze zijn immers vervuild door de uitlaten van de auto's.
Zoek hiervoor een afgelegen plaats waar geen auto's komen.
Dit geld ook als je groen snijd voor de konijnen.
Als je leven je lief is
Esem
vrijdag 23 juni 2006 - 10:31
lacegarden

Lacegarden

waarschijnlijk heb ik iets fouts gedaan met die bladeren, echt waar , ik vond het niet lekker

maar ik ga het zeker opnieuw proberen want ik vind persoonlijk dat ik nu echt zo "pretentieuse "overkom.
vrijdag 23 juni 2006 - 13:02
Lynn

Lynn

Nou, ik zal 't gaan proberen, een soepje van het blad lijkt me wel lekker, 'k geloof dat 't recept hier ook ergens op 't forum staat, zal straks even zoeken.

Brandnetel gebruik ik wel in 't voorjaar vooral om thee van te trekken. Soep heb ik er nog niet van gemaakt, zal ik ook zeker eens gaan doen dan, wist niet dat 't blad naar noten smaakt Zal ze dan maar uit 't bos halen, in mijn moestuin laat ik ze liever niet staan (alhoewel 't wel schijnt dat het de groeikracht van bepaalde groenten bevordert).

Lacegarden, niet iedereen hoeft alles lekker te vinden , alhoewel het er soms aan ligt hoe 't klaargemaakt wordt. Stamppot van raapsteeltjes vind ik bijvoorbeeld niet lekker, maar soep van raapsteeltjes vind ik wel overheerlijk.

groetjes
vrijdag 23 juni 2006 - 15:26
marleen

Marleen

esem,
ik heb hier nog een pakje zaad van radijsjes,
wanneer en hoe moet ik nu zaaien?
direct buiten in volle grond?
of in pottekes?
ik zou jouw recept graag willen uittesten!!!
marleen



zaterdag 24 juni 2006 - 16:00
Esem

Esem

marleen,
radijsjes kan je het hele jaar door zaaien,en zeker als het om het loof te doen is.
Want nu deze tijd gebeurt het makkelijker de de radijsjes worden belaagt door een made.
Het best is in het vroege voorjaar en anders eind juli begin augustus.
Maar voor het loof zelf is er geen enkel probleem.
Esem
maandag 26 juni 2006 - 17:16
lacegarden

Lacegarden

willen jullie nu eens stap voor stap uitleggen hoe jullie die stamppot maken met die bladeren?
maandag 26 juni 2006 - 20:40
Esem

Esem

lasegarden,
Je neemt de bladeren van de radijsjes die je eerst even onder het water zuiver maakt.
Deze doe je dan in een pot en stooft deze ,net of je maakt spinazie.
De werkwijze is net de zelfde alsof je spinazie zou klaarmaken.
Esem,
dinsdag 27 juni 2006 - 11:10
Bowie

Bowie

Esem

Is het loof van alle radijssoorten bruikbaar?
dinsdag 27 juni 2006 - 14:17

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon