menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wat is er mis met mijn Peterselie

Ga naar meest recente reactie

apekrul

Apekrul

Hey iedereen,

Sinds een paar dagen is mijn peterselie aan het verkleuren. De uiteinden van de 'oudere' blaadjes (die zijn ook maar maximum 4 weken) beginnen een rood-bruine kleur te vertonen aan de bladrand. Het jonge plantje heeft de laatste 2 weken dag en nacht buiten gestaan, groeit flink en staat mooi strak, dus het is mij een raadsel wat dit is. Misschien moet het gewoon zo natuurlijk, maar ik heb dit echter nog nooit in de winkel zo zien liggen

De foto's:

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 18 april 2007 - 15:56
apekrul

Apekrul

Niemand?

Dan zal ik der maar eens van proeven zeker
donderdag 19 april 2007 - 16:12
Bowie

Tekst aangepast

Bowie

Zou het niet kunnen dat ze wat afgezien hebben van de koude 's nachts. Ik heb ook een paar vetplanten van dezelfde soort, diegenen die al buitenblijven zien ook roder/donkerder dan diegenen die nog binnenblijven, die blijven mooi groen.

Ik zet mijn peterselie 's nachts toch nog altijd weer binnen, en ze blijft mooi groen.

Of stonden ze binnen, dan is het iets anders???
donderdag 19 april 2007 - 16:17
apekrul

Apekrul

Hey Tania,

Ze hebben inderdaad de afgelopen (bijna) drie weken constant buiten gestaan. Enkel de laatste 2 dagen heb ik ze 's nachts binnen genomen omdat ik ook ergens wel dacht dat ze misschien nog iets te jong zijn om met lichte vorst (zoals vannacht) buiten te staan.

Ik ga ze de komende twee weken 's nachts binnen houden en kijken of de nieuwe blaadjes hun frisse groene kleur dan wel behouden.

Moest dit de verklaring zijn, is het mij wel een raadsel waarom zijn kameraden Koriander, Oregano en Kamille niet verkleuren. Zeker de eerstgenoemde is toch een zuiderse plant die (momenteel nog) een zeer gelijkaardige struktuur heeft.
Maarja, da's dan weer het mysterie van de natuur
donderdag 19 april 2007 - 16:56
Bowie

Bowie

De koriander, oregano en de kamille zijn die dan ongeveer even hoog als jouw peterselie?

Misschien kunnen deze beter tegen de kou???

Ik vind eigenlijk nog wat te koud 's nachts, het is toch telkens zo tss -1° à 3°.

Idd, probeer eens met ze weer binnen te zetten en bekijk wat de volgend blaadjes doen.
donderdag 19 april 2007 - 18:06
annd6

Annd6

Ik denk ook dat het van koude is: ik heb hetzelfde voor met mijn basilicum.
Basilicum heeft het niet graag frisser dan 12 graden.
Groetjes
Ann
donderdag 19 april 2007 - 23:52
apekrul

Apekrul

De blaadjes/takjes die er sinds eergisteren zijn bijgekomen, zijn in elk geval nog niet verkleurd dus 't zal inderdaad wel de nachtelijke temperatuur zijn.

Mijn gekrulde peterselie heeft hier echter geen last van, die staat zelfs bij vriesweer en sneeuw buiten en geeft geen krimp. Hij staat dan ook bij een grote beschermer, de kruisbes in dezelfde pot.


Bedankt voor de reacties!
vrijdag 20 april 2007 - 15:40
annd6

Annd6

Dat klopt,
krulpeterselie kan tegen een stootje, ik heb een bos de winter doorgekregen (nou ja het was niet echt winter he dit jaar maar toch).
Veel succes!
Ann
vrijdag 20 april 2007 - 15:44
an

An

ik heb die verkleuring met mijn sla
gr an
woensdag 9 mei 2007 - 05:24
Bowie

Bowie

En apekrul, is het nog goed gekomen met de peterselie?
woensdag 9 mei 2007 - 05:41
apekrul

Apekrul

Het is goed gekomen! Tot vorige week heeft het potje 's nachts binnen gestaan en de nieuwe blaadjes zijn allemaal fris & groen.

Nu moet ik wel iets opbiechten... het blijkt koriander te zijn en geen peterselie
woensdag 9 mei 2007 - 16:09

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon