menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Praktische vragen ivm het maken van een kruidenbak

Ga naar meest recente reactie

samclauw

Samclauw

Hallo iedereen,

ik ben van plan om zelf een kruidenbak te maken. Tijdens het uittekenen van een plan en het uitdenken van de benodigdheden stootte ik op een tweetal praktische onduidelijkheden. Ik hoop dat jullie me hierbij kunnen helpen

- Hoe diep moeten de meeste kruiden gepland worden (hoe diep moet ik de bak dus maken)?
- Is het nodig om gaatjes onderin de bak te maken zodat het overtollige water er uit kan sijpelen? Of hebben de meeste kruiden nooit echt overdreven veel water nodig?
- Zijn er andere zaken die echt belangrijk zijn maar dat ik misschien over het hoofd zie?

De kruidenbak zal er eentje worden zoals op de bijgevoegde foto. Als er liefhebbers zijn die hun eigen kruidenbak eens willen laten zien: graag!

Kruiden

zondag 24 juni 2012 - 14:10
Gehenna

Gehenna

Mijn eerste kruidenbak was een 25cm diep en dat leek me ruim voldoende.
Afwateringsgaatjes moet je altijd voorzien en zorgen dat ze niet verstopt raken.
Erop letten dat de hoogste kruiden achterin staan zodat de kleineren ook zonlicht krijgen.
Regelmatig oogsten verhoogt de opbrengst.
Ik had kruiden met verschillende waterbehoeftes maar heb nooit last gehad met de waterhuishouding in mijn bak (in volle grond dus wel)
O ja, ik had wel een probleem met breed groeiende kruiden zoals salie en kamille. Die verdrukken de andere kruiden Eerst informeren hoe breed ze worden want in 25cm kan je niet echt steunstokken zetten om wat takken op te binden. Die vliegen omver.

Wel handig zo op poten!
zondag 24 juni 2012 - 21:06
samclauw

Samclauw

Met de opgegeven diepte en de plaatsing van de kruiden ben ik al een hele stap vooruit, bedankt Gehenna!

Ik zit wel nog met een praktisch probleem in verband met de afwateringsgaatjes. Wanneer er te veel water aanwezig is zal dat op de legplanken onder de bak druipen en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Misschien voorzie ik best van die kleine gootjes die via de onderkant van de bak langs de poten naar beneden lopen? Ik vrees dat ik het mezelf weer aartsmoeilijk zal maken

'k Komt er op neer dat ik liever had gehoord dat die gaatjes in de bak niet per sé nodig zouden zijn
woensdag 27 juni 2012 - 20:36
Gehenna

Gehenna

Ja kan er misschien een opvangbak onderhangen. systeem zoals een lade, dan kan je hem eruithalen om schoon te maken.
Als je die wat laat hellen kan je in de opvangbak (langs 1 kant) nog een afwatering voorzien dmw een kleine afwateringsbuis zodat het water er naast loopt.

donderdag 28 juni 2012 - 14:48
kenny001

Kenny001

gaatjes zijn ook niet perse nodig zolang het overtollige water maar weg kan

donderdag 28 juni 2012 - 18:08
miriam

Miriam

ik heb hier ook groenten ,kruidenbakken
zie ook topic 1 m2 tuin
donderdag 16 mei 2013 - 12:52

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon