menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Baby neteltje verzorgen

Ga naar meest recente reactie

Gehenna

Gehenna

In het midden van onzen hof groeit een klein brandneteltje.
Daar ben ik dus heel gelukkig mee! (gier en soep)

De vraag is, hoe moet ik dat verzorgen om na de winter een degelijke brandnetel te verkrijgen? Kan ik die uitgraven en in een pot zetten beschermd tegen gure oostenwind?
vrijdag 14 oktober 2011 - 14:24
Pieter2

Pieter2

Brandnetel verzorgen?

Rijke en verstoorde grond is voldoende. Ze zaaien zich uit en zijn meerjarig dus komen ieder jaar terug en verspreiden zich snel via wortelstokken.
vrijdag 14 oktober 2011 - 16:25
Gehenna

Gehenna

Bedankt!

De grond is daar rijkelijk verstoord.
Dan zal ik hem een perkske moeten maken want staat wel op een heel ongelukkige plaats op de weg van het grasmachien en lompe voeten.

Brandnetels zijn hier een zeldzaamheid. Die naast de steenweg in de beek ni meegerekend want die zijn grijs/bruin ipv groen en hangen vol uitlaatgassen.

vrijdag 14 oktober 2011 - 16:55
Pieter2

Pieter2

Zeldzaam in Vlaanderen? Leg me dat eens uit want dat snap ik niet. zelfs in urbane gebieden is dit een veel voorkomende plant.
vrijdag 14 oktober 2011 - 20:21
Gehenna

Gehenna

Hier, bij ons in de buurt. Da's maar een klein stukje Vlaanderen.
Waar ik vroeger netels ging trekken staat het nu vol met dat japans onding of reuze bereklauw en fabrieken, op andere plaatsen word gemaaid.
Netels in overvloed in bermen vol uitlaatgassen en langs wandelwegels waar de hondjes tegen pissen en de gemeente komt gif spuiten tegen teken en/of ander ongedierte.
Daar maak ik geen soep van.
Braakliggende grond is hier ook een zeldzaamheid aan't worden.
Dus brandnetels ... klein probleemke.
vrijdag 14 oktober 2011 - 20:48
Mandy

Mandy

Oei, niet te geloven.... ik kom in mijn tuin heel regelmatig m2-s vol met brandnetels tegen.. Dus als het te erg wordt gaat de vork eronder en weg is het... Kan het halve dorp wel tracteren op brandnetel soep



vrijdag 14 oktober 2011 - 21:08
Pieter2

Pieter2

Ahzo bedoel je. Japanse duizendknoop dus . Leer ermee leven, dat verdwijnt nooit meer. Maargoed, enkele vierkante meters brandnetels zijn ook goed voor meerdere soorten vlinders als waardplant.
vrijdag 14 oktober 2011 - 21:17
Mandy

Mandy

Nuttige plant... voor soep en voor gier en voor beestjes.... als het teveel wordt gewoon even opschonen .....
vrijdag 14 oktober 2011 - 21:24
Gehenna

Gehenna

JA, dat is't, Japanse duizendknoop. Een verschrikkelijk ding. Ik gebruik de stengels als decoratie.

Beestjes zullen tevreden moeten zijn met ongeveer 1m² waarvan ik af en toe een deel wegknip.
Klein tuintje hé, en veel (te veel) plantjes.

vrijdag 14 oktober 2011 - 22:45
Mandy

Mandy

Het beroerde van silvanet is dat het zo slecht is voor vissen en brandnetels en paardenstaarten etc staan meestal dicht bij het water....
dus toch maar de vork hier..........
zaterdag 15 oktober 2011 - 08:42
Pieter2

Pieter2

Koop dan een zeis ofzo... Brandnetel chemisch bestrijden slaat nergens op. Brandnetel moet je gewoon 3x per jaar maaien en afvoeren om hem weg te krijgen en dan geen verstoring meer veroorzaken. Een beetje moeite doen en zo bespaar je op werk/producten.
zaterdag 15 oktober 2011 - 20:24
sugar

Sugar

En als je teveel brandnetels in je tuin hebt, moet je wat minder bemesten, en voornamelijk zuiniger worden met N(itraat)
zaterdag 17 maart 2012 - 17:12

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon