menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kruiden overwinteren.

Ga naar meest recente reactie

Elrike

Elrike

Ik heb in plaats van een sierplant binnen een laurier in een pot, dat vind ik handiger want laurier kan onze winter niet aan.
Ik lees net op dit forum dat ook de rozemarijn beter binnen kan omdat die niet winterhard is.

Ik heb salie, lavas, selderij, tijm en munt nog buiten in bakken staan.
Maar moeten die nou ook naar binnen of kunnen deze kruiden wel de winter overleven?
Of is er iets om om de bakken heen te doen om ze zo wat te beschermen?
donderdag 22 oktober 2009 - 18:36
printemps

Printemps

Er zijn mensen die rozemarijn laten buiten staan maar bij koudere en natte winters kan die het loodje leggen

Die andere kruiden die je vermeld kan je buiten laten staan
Misschien wel opletten als het je dure potten hebt,die kunnen barsten

En selderij welke bedoel je daarmee ?de gewone selder vriest kapot

mvg
donderdag 22 oktober 2009 - 18:40
evadepeva

Evadepeva

Wat een leuk idee!! Een laurier binnen! Ga ik na-apen..
Ik dacht trouwens dat een laurier wel winterhard was, scheelt me weer een plantje!!
vrijdag 23 oktober 2009 - 00:08
Elrike

Elrike

Ik woon wel in Friesland, meestal is het hier net een paar graadjes kouder dan het verre zuidelijke Belgie.
telt niet voor de mensen die meer inlands wonen, dichterbij de kust is juist weer minder koud.

Ik ben allang gestopt met stenen potten, ik heb van die ijzeren emmers en oude teilen, die gaan niet stuk.

En het is geen na-apen hoor, het is een tip

Ik wil de andere sierplanten ook langzaam gaan vervangen voor planten die er leuk uitzien maar die je ook in de keuken gebruiken kunt.
vrijdag 23 oktober 2009 - 08:03
Thanja

Thanja

Misschien heb ik een bijzondere soort, maar de rozemarijn in mijn tuin heeft de vorige winter overleefd, gewoon buiten en niet afgedekt of iets.

vrijdag 23 oktober 2009 - 11:11
Tine

Tine

Mijn rozemarijn heeft al 5 winters overleeft en bij ons in Twente kan het ook redelijk hard vriezen, zo verwonderlijk is het dus niet. Het hangt denk ik wel ervan af op welke plaats hij staat.

Tine
dinsdag 27 oktober 2009 - 00:27
Linneke

Linneke

Ik heb al eens rozemarijn van vrienden gehad, toen moesten ze de sneeuw ervanaf schudden en daarna is die in het sezoen gewoon lekker verder gegroeid


Rozemarijn is bij mijn weten winterhard en laat mijne dus ook buiten !

Mijn lauriertje ga ik afdekken met isomo ...
vrijdag 6 november 2009 - 20:51
Rita1960

Rita1960

Hoi Elrike,

ik woon in Drenthe dus een klein beetje beetje zuidelijker en meer landinwaarts dan jij in Friesland.
voor de door jou genoemde kruiden: Ik heb salie, lavas, selderij, tijm en munt nog buiten in bakken staan.
Maar moeten die nou ook naar binnen of kunnen deze kruiden wel de winter overleven?

Salie (als het de officinalis is) : buiten laten, als ze een beetje droog kunnen staan
lavas: idem dito.
tijm (officinalis) idem dito net als de munt.
selderij: hangt van de soort af.

groetjes,
Rita
dinsdag 10 november 2009 - 20:49
ev121a

Ev121a




Ik woon in west brabant zet een paar soorten in de koude kas
deze blijven goed in leven en gebruik ze regelmatig in de keuken
Drogen doe ik in het najaar in de kas.
Zaaien doe ik vroeg thuis en daarna in de kas.



addie

Kruiden

vrijdag 1 januari 2010 - 22:13

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon