menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Stevia

Ga naar meest recente reactie

connydewael

Connydewael

Hallo!

Ik ben al een 2-tal jaar op zoek in tuincentra, bij plantenkwekers naar Stevia rebaudiana Bertoni (in 't Nederlands: Honingkruid). Tot nu toe heb ik geen succes. Kan er iemand mij helpen aan een plantje, of aan scheuten, of een adres waar ik ze kan kopen?

Groetjes, Conny uit Heist-aan-Zee.
vrijdag 18 september 2009 - 10:41
Indah

Indah

Hallo conny,
je kan misschien eens gaan kijken in de floralux in dadizele.
Toen ik dit seizoen bij een plantenkweker werkte, moest ik bestellingen klaarzetten voor de floralux en daar zat onder andere de stevia tussen.
Ik weet wel niet zeker of ze er daar nog steeds hebben staan hoor, het is immers al een maand of 2 geleden.

Misschien dat er nog andere plantencentra zijn die ze verkopen, maar ik kan
niet direct zeggen waar.

Ik hoop dat je er snel vind.

groeten, Indah
vrijdag 18 september 2009 - 13:44
Adrienne

Adrienne

Misschien wel op de plantenbeurs in Beervelde.
vrijdag 18 september 2009 - 14:49
charelke

Charelke

In de zaaigids 2010 van -het vlaamszaadhuis- te Waarschoot staan er ook.
grts
Charelke
zaterdag 19 september 2009 - 11:17
connydewael

Connydewael

Beste Charelke,

Héél hartelijk bedankt voor je tip!
Ik heb de Zaaigids van Het Vlaams Zaadhuis liggen, maar had Stevia er nog niet in gevonden! Nu wél! Ik ga het zaad onmidellijk bestellen.

Groetjes, Conny uit Heist-aan-Zee.
maandag 21 september 2009 - 10:14
xerofyt

Xerofyt

Mijn Steviablaadjes, klaar om gedroogd te worden!

[afbeelding verwijderd niet-https]

Groet,
Xerofyt
zaterdag 26 september 2009 - 15:18
koenie4

Koenie4

http://www.vlaamszaadhuis.com/winkel/index.php?page=browse&searchfor=Stevia bij het Vlaams Zaadhuis inderdaad... Kun je ook online bestellen..
maandag 2 november 2009 - 13:56
connydewael

Connydewael

Beste Marianne,

Ik zoek al lang naar Stevia. Ik heb er ooit eens een artikel over gelezen, en ik was er in geïnteresseerd!
Via tuinforum weet ik nu hoe ik aan zaad kan geraken, waarvoor dank!

Stevia is een calorie-armzoetmiddel (cfr.aspartaan). Je kunt blijkbaar het gedroogde blad fijnmalen tot poeder om als zoetmiddel te gebruiken. En je kunt het in water verhitten.
Deze informatie heb ik van "WIKIPEDIA".

Maar misschien kan xerofyt ons meer info bezorgen over kweek,oogsten en gebruik? Zij heeft blijkbaar de blaadjes al gedroogd. Dus ik vermoed dat ze Stevia al gebruikt.

Beste Xerofyt,kun jij ons meer informatie meedelen?

Vele groetjes, Conny uit Heist-aan-Zee.
woensdag 4 november 2009 - 16:04
Linneke

Linneke

Weet iemand waar ik zo'n droogmachine goedkoop kan vinden ???
vrijdag 6 november 2009 - 20:55
koenie4

Koenie4

Heb ik dacht ik ook bij Vlaams Zaadhuis op hun site zien staan...

http://www.vlaamszaadhuis.com/winkel/index.php?page=browse&searchfor=drogen
zondag 8 november 2009 - 21:22
Fons

Fons

Een droogoven heeft toch iedereen in huis, ik denk maar aan de microgolf en aan de gewone brood of koekenbakoven.
Fons.
zondag 8 november 2009 - 22:16
evadepeva

Evadepeva

Ik heb zojuist zaden besteld bij tabernal-zaden. Ik ben benieuwd..
Ik ga eens flink googlen naar het gebruik. Thuis zit een zoetekauw met aanleg....
maandag 9 november 2009 - 08:53
xerofyt

Xerofyt

op verzoek van Conny geef ik hierbij tekst en uitleg over de teeltwijze van stevia zoals ik die vijf jaar geleden kreeg van de verkoper van zaden. De opkomst was meer dan voortreffelijk, net als de oogst.

Teelthandleiding Stevia

Het zaaien
Gebruik een goed zaaisubstraat, geen potgrond, tuinaarde of compost. Hierin zitten teveel meststoffen waardoor de tere worteltjes verbranden; het zaad kiemt dan wel,maar na een of twee weken vallen de plantjes dan om.
Een goed uitzaaisubstraat is cactussubstraat,cocopeat of een mengsel van turf, perliet of zand en klei.
Je kan in van alles zaaien, maar bedenk dat de temperatuur niet onder de 20 graden mag komen en dat de grond niet te snel uitdroogt (afdekken met transparante folie of glas, maar het mag er ook niet te benauwd in worden, dan onstaat er algengroei of schimmels en is het afgelopen.
Een kweekkastje met ventilatiegaten is prima. Nog een tip: plaats het boven de radiator aan de achterkant van de koelkast, daar stijgt altijd warme lucht op.
Stevia is een lichtkiemer d.w.z. de zaadjes ontkiemen bij voldoende (400 Lux schaduw –1500 Lux halfschaduw) en langdurig (14-16 uur) licht. Elke plant heeft zo zijn strategie. Het Steviazaadje dat in oktober op de grond valt doet niets (minder dan 10 uur licht).

Het kiemen
Vaak kiemt het zaad matig. Dit komt doordat stevia een zelfbevruchter is, en deze zaden hebben een kiemkracht van 10%. De kruisbesstoven zaadjes hebben een kiemkracht van 80%. Daarom dik uitzaaien en heel dun afdekken. Dit is bijna onmogelijk.Zeef een deel van het substraat door een zeef met mazen van 1 a 2 millimeter. Dit fijne poeder strooi ik dan zo gelijkmatig mogelijk over de zaadjes. Bevochtig het geheel met de nevelspuit. Waar het te dik is kiemt niets. Dus beter te dun dan te dik.
Dan nog iets over het water geven. De grond mag niet teveel uitdrogen (dan kleurt het heel licht en onstaat er een wit poeder, zouten enz.) maar mag ook niet te lang soppen.

Na het kiemen
De eerste zaadlobjes worden zichtbaar afhankelijk van de temperatuur na ongeveer 8 dagen (bij 25°C) tot 20 dagen (19°C). Nu is het van belang de temperatuur constant te houden op 22 graden, voldoende lang licht geven en water geven alleen aan de onderkant. Dit stadium is het kwetsbaarste moment in heel het bestaan van de plant. Water van boven doet de zaadlobjes vastplakken aan de grond en afsterven. De zaadlobjes groeien nu langzaam van 1mm naar 3mm doorsnede. Het kan een à drie weken duren voordat de eerste echte blaadjes zichtbaar worden. Gaat alles te langzaam,verhoog dan de gemiddelde temperatuur met een paar graden en de daglengte met 1 à 2 uur langer licht. Let goed op dat er geen wit poeder ontstaat aan de randen van de pot en ook geen algen. Heb je een kas buiten, dan kunnen slakken en ander gespuis veel schade toebrengen.

Verspenen / verpotten
Komen de worteltjes onder uit het potje, of staan er twee te dicht bij elkaar in een potje dan kun je ze voorzichtig verplanten als er minstens 6 bladparen aan een plantje zitten. Die eerste bladparen zijn zeer klein.
Stevia groeit liefst in licht zure zanderige leemgrond, is echter tolerant ten opzichte van de grondsoort en pH-waarde. De grond moet voortdurend vochtig zijn, de plant mag echter niet in het water staan. Stevia houdt van langdurig licht. Lengende dagen bevorderen de bladgroei,kortende dagen de bloei.

Buiten uitplanten
Jonge plantjes buiten uitplanten ruim na de laatste kans op nachtvorst.Volwassen planten die buiten staan en in de herfst gebloeid hebben en een hoogte bereikt hebben van 50 cm, verdragen een paar graden nachtvorst.
Na de eerste nachtvorst sterft het plantje bovengronds af. Maar zolang de kluit niet bevriest loopt ze in het voorjaar weer uit. Dus goed afdekken en in een koude winter bijverwarmen.

Het hele jaar oogsten
Wilt u geen zaad oogsten maar blad dan is het nodig stevia 14 uur lang licht te geven. Zet de plant dan in flinke potten van 25 cm doorsnede en hang er een groeilamp boven vanaf augustus tot april. Stel de schakelaar zo in dat het daglicht verlengd wordt naar 14 tot 16 uur. U kunt dan het gehele jaar oogsten.

Het oogsten.
Het oogsten gaat als volgt. Heeft de plant het eerste takje gemaakt met daaraan 10 bladparen, dan kunt u dit takje afknippen boven het vierde bladpaar. Na enkele weken / maanden kunt u elk takje met 6 of 8 bladparen terugsnoeien tot 1 bladpaar boven de splitsing. Zo krijgt u een bossig plantje.
De bladeren worden van de steeltjes geplukt en gedroogd.

Het drogen
Bladeren kunnen gedroogd worden op een warme droge plaats met goede luchtcirculatie, op de vensterbank in de zon, of met een semi-professionele droogmachine

Stekken
Stekjes wortelen ook. Snij stekken van 5 tot 10 centimeter met op zijn minst 2 knoppen boven de grond. Verwijder alle bladeren op 2-3 na. Stek in de late winter of vroeg voorjaar in vermiculite, perlite of een goede stekgrond. Ze vereisen zo veel en lang mogelijk licht. Ik heb ze probleemloos in mei/juni weten te stekken. De stekken dienen voortdurend vochtig gehouden te worden, bij voorkeur water geven vanaf onderen. Het stekken is mooi te combineren met het oogsten.

Succes !

Groet,
Xerofyt
zaterdag 14 november 2009 - 19:07
xerofyt

Xerofyt

als alternatief voor Stevia zou je ook de gedroogde blaadjes van Hydrangea serrata 'Thunbergii' kunnen gebruiken. In Japan een exclusieve thee: Amacha (ama=zoet, cha=thee). De zoetmaker hier is phyllodulcine.

Groet,
Xerofyt
zondag 15 november 2009 - 17:15
evadepeva

Evadepeva

Dat komt als geroepen, deze info!! Dit weekend de stevia zaden binnen gekregen. Vandaag meteen maar een paar zaaien, ik bewaar er wel een paar als reserve..!
Spannend!!
maandag 16 november 2009 - 09:38
evadepeva

Evadepeva

Ik heb ze ook (eindelijk) gezaaid... Ik moest eerst goede aarde kopen.
Er zaten 16 zaadjes in, ik heb de helft gezaaid in een vensterbankkasje.
'sNachts wordt het wel 18 graden in het kasje (ik heb er een thermometer in liggen). Ik hoop dat het wel kiemt... Ik laat de kachel er niet voor branden..
We zien wel
vrijdag 20 november 2009 - 15:00
Elrike

Elrike

ik ben benieuwd, alleen is het nu wel wat koud voor stevia, normaal is het als honingplantje of honingkruid in het voorjaar wel te koop bij intratuin.
Het is een eenjarige plant, maar met geluk kan de plant nieuw zaad aan het eind van het jaar geven(is bij mij nog nooit gelukt, maar bij een kennis van me wel)

Ik droog de blaadjes gewoon op de verwarming/keukenpapier/krantenpapier en verpulver ze daarna in de vijzel.
Door de koffie vind ik het niet erg lekker, wel door de thee.
vrijdag 20 november 2009 - 16:42
evadepeva

Evadepeva

Ik heb het plantje nog nooit in een winkel gezien. Anders had ik me zeker laten verleiden, behalve als die te duur was...
Ik ben ook ergens tegengekomen hoe je er vloeibaar extract van maakt, ik zal het nog even opzoeken. Dan lost het beter op in bijv. yoghurt. Ik weet niet of dat lang houdbaar is.


"De zoetstof van de Stevia moet worden gemaakt van de bladeren van de plant. Daarvoor moet eerst poeder worden gemaakt van de bladeren. Doe dit door de gedroogde bladeren in een blender of keukenmachine fijn te malen. Dit poeder moet dan vervolgens in water worden gekookt en gezeefd door een koffiefilter. Het overblijfsel is een Stevia extract dat heel zoet is en gebruikt kan worden in gerechten zoals koekjes en toetjes." (bron: dier-en-natuur.infonu.nl)

Nu eerst maar zien dat het kiemt....
vrijdag 20 november 2009 - 23:08
evadepeva

Evadepeva

Hoera!!
Ik zie een klein worteltje verschijnen!!
Dat was een (misschien beetje voorbarig) dansje waard!!

zondag 22 november 2009 - 11:52
evadepeva

Evadepeva

Er zijn 7 (!) zaadjes ontkiemd, nu zijn er kleine zaadlobjes te zien. Ik zit er de hele dag met mijn neus bovenop (zat in de ziektewet, dus tijd genoeg!) Nu verzinnen hoe ik water ga geven (de grond is nog aardig vochtig) omdat ik erachter kwam dat er geen gaatjes onder in de bakjes zitten misschien ga ik sprayen (met een oude gelspray) met een papiertjes voor de plantjes ofzo..
Nu maar hopen dat de kat de bak er niet afgooid.... Dat heeft hij eerder gedaan.... Alleen was het toen makkelijke akelei, dat komt wel op!!! :
dinsdag 24 november 2009 - 09:31
connydewael

Connydewael

Beste Xerofyt,

Hartelijk bedankt voor je uitgebreide uitleg! Zéér handig!

Ik denk dat ik mijn enthousiasme zal bedwingen, door te wachten met zaaien in het voorjaar. Daar de hoeveelheid licht en de temperatuur zo belangrijk zijn, zal ik het zaaien uitstellen tot in de lente.
Dat lijkt mij het verstandigste.

Nog vele groetjes!!!! Conny
dinsdag 24 november 2009 - 09:59
Elrike

Elrike

Stevia is een eenjarige plant, die zou toch sowieso de winter niet overleven.
vrijdag 27 november 2009 - 19:36
evadepeva

Evadepeva

Ik lees ook nog wel eens dat de plant vorstvrij kan overwinteren.
Mijn "plantjes" hebben nog geen echte blaadjes, wel kiemblaadjes van +/- 3 mm.
We wachten maar weer af. (heb gelukkig de andere helft van de zaadjes nog!!)
vrijdag 27 november 2009 - 22:45
charelke

Charelke

Mijn zwager heeft stevia in vloeibare vorm besteld uit de USA kost prijs valt wel mee hoor,hij vindt de plantjes opkweken te lastig wegens die temperatuur schommeling hier in belgie.Via google heeft hij dat adres gevonden in USA.
groetjes
Charelke
dinsdag 1 december 2009 - 18:07
evadepeva

Evadepeva

Mijn 7 plantjes leven nog wel, maar er zit totaal geen groei in.
De (kiem)blaadjes zijn zo'n 4-5 mm groot en de plantjes zijn ongeveer 1 cm hoog.
Ik geef ze braaf af en toe water en zet ze 'savonds onder een lamp maar misschien is het niet genoeg. Het zal misschien schelen dat het nu overdag in ieder geval weer licht is, het was de afgelopen weken zo somber!! WE blijven hopen, zolang ze nog overeind staan gooi ik niets weg!!

woensdag 2 december 2009 - 00:42
Elrike

Elrike

Kijk eens op ebay, daar vind je genoeg stevia te koop in poedervorm en ook niet zo duur als je bedenkt dat je superweinig ervan nodig hebt, een mespuntje in de koffie of thee is al zat
woensdag 2 december 2009 - 00:53
evadepeva

Evadepeva

FF een update: van de 8 gezaaide zaadjes zijn er nog 5 in leven..
Ze zijn nog heel klein: zo'n 2 cm groot en hebben 2 echte bladparen.
Het is een goede geduldtraining..
Is het normaal dat het zo langzaam gaat? Heeft het puur met het aantal uren licht te maken? (de temp is meestal wel goed)
Ik kan natuurlijk steviapoeder of vloeistof bestellen, maar dit is zoooo leuk!!


donderdag 7 januari 2010 - 23:20
Indah

Indah

Ik heb al enkele keren geprobeerd om mijn stevia te stekken, maar tot nu toe heb ik ook nog geen goede resultaten gehad, de eerste keer gingen ze al dood van voor ze worteltjes hadden, en dan heb ik er ook gehad die wel geworteld waren en groeiden, maar uiteindelijk zijn ze ook gesneuveld. Jammer om te horen dat het zaaien ook moeilijk lukt. Zelf heb ik nog geen gezaaid.

Waarschijnlijk heeft het te maken met het feit dat het om een tropische plant gaat, eentje die veel licht en warmte nodig heeft om te overleven.

Afwachten tot het voorjaar komt, en dan nog eens proberen zeker . Hopelijk lukt het me toch ooit eens, het is zo'n mooi plantje en zeer nuttig voor gebruik.

Groetjes, Indah

vrijdag 8 januari 2010 - 15:09
Lorie

Lorie

Stevia wordt doelbewust van de markt gehouden!
De suikerindustrie wil zijn plaats op de markt behouden.
vrijdag 22 januari 2010 - 13:01
Indah

Indah

Ik heb van iemand gehoord dat stevia binnenkort te koop is in Frankrijk. Het gebruik ervan is wel beperkt, als ik me goed herinner mag het alleen gebruikt worden als toevoegsel. Met wat (veel) geduld zal het hier in belgie ook ooit wel eens te koop zijn.
woensdag 27 januari 2010 - 15:21
Indah

Indah

Leuk is het zeker en vast ! Mijn stekjes zijn beworteld ! Nu afwachten tot ze uitlopen.
woensdag 27 januari 2010 - 16:58
evadepeva

Evadepeva

Mijn zaailingetjes hebben net het derde bladpaar.... Pfff, wat groeit dat langzaam.. Maar ze leven nog, dat is het belangrijkste!
donderdag 28 januari 2010 - 09:40
Indah

Indah

joepie, één van mijn stekjes is aan het groeien.
zaterdag 6 februari 2010 - 16:48
evadepeva

Evadepeva

Groeit het langzaam?
Mijn mini-plantjes hebben net het 4e bladpaar..... Ik heb ze in een bak staan naast de paprika en peper, die groeien de stevia voorbij!!
zondag 7 februari 2010 - 21:29
Lorie

Lorie

Ik heb een boekje meegebracht uit de bibliothee "Stevia het Z.....alternatief"
Een mini-boekje, maar moet het nog lezen.
Geschreven door Dick en Ineke van der Snoek.
donderdag 11 februari 2010 - 12:48
san79

San79

en en, hoe gaat het met de stevia'tjes??
ben zo benieuwd of ze nog leven en of ze al gegroeid zijn!!

ben er ook mee bezig, maar die van mij willen niet groeien..2 kleine mini's..en dat blijven ze ook...hmm
wacht wel tot het voorjaar met de volgende 20 zaden..hopen dat er meer plantjes uitkomen. al heb ik gelezen dat je stevia het gehele jaar kunt kweken..

groet
zaterdag 13 februari 2010 - 09:35
evadepeva

Evadepeva

Bij mij zijn er nog 5 in leven!!
Het zijn wel zielige plantjes hoor, heel lang en dun.. Duidelijk te weinig licht gehad. Maar ze leven en groeien! Er zijn nu 5 of 6 bladparen, ik wil ze binnenkort gaan verpoten, een tweetal raakt bijna de bovenkant van het bakje, niet zo handig.
Het is een echte geduldtraining!!!
zondag 14 februari 2010 - 00:02
connydewael

Connydewael

Hallo!

Ik had tot nu toe nog geen Stevia gezaaidt. 'k Moest de zaadjes zelfs nog bestellen!

Gisteren ging ik mijn geraniums kopen bij "De Nachtwaker" in Moorslede. Ik ga dan ook altijd eens gaan kijken naar het kruidenhoekje, omdat ze daar ook goed materiaal hebben. En groot was mijn verrassing!! Ze verkochten er Stevia!!!!!!! Ik heb onmiddellijk 3 plantjes gekocht (aan 1.25 euro/plantje). Ze staan al in mijn kruidenhoek te groeien. Het zijn ook nog mooie plantjes hé!
Nu moet ik mij niet meer bezig houden met zaaien!

Naar't schijnt is Stevia sinds april dit jaar toegestaan in België. Dat wist ik nog niet.

Groetjes, Conny
maandag 24 mei 2010 - 00:00
Indah

Indah

Mijn plantjes hebben ook lang op zich laten wachten om te beginnen groeien, maar nu de zon er eindelijk is en de temperatuur omhoog, hebben ze het zeer naar hun zin.

@ Conny : Stevia is nu inderdaad ook toegelaten in België. Ik heb het gelezen in de nieuwsbrief van de stevia drogist.
Ik wist niet dat de nachtwaker ze ook verkoopt
maandag 24 mei 2010 - 10:34
Elrike

Elrike

Van de slechts 6 zaadjes die ik had zijn er 2 ontkiemt, 1 was een geheel wit miniplantje die het niet overleefd heeft, de andere is na een maand nog steeds 1 cm groot.
dinsdag 25 mei 2010 - 22:16
connydewael

Connydewael

Oei! Misschien beter een plantje kopen, zoals ik?

Ik heb gisteren eens een blaadje geplukt en in mijn mond gestoken. Tijdens het "tuin sproeien" er op zitten knabbelen. Héérlijk!!!!!

Groetjes, Conny
woensdag 26 mei 2010 - 10:26

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon