menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Boerenwormkruid

Ga naar meest recente reactie

Max139

Max139

Hallo
Van een plantencentrum heb ik boerenwormkruid meegebracht en ondertusen staat ie al een 50 cm hoog met gele bloemetjes
de plant zou goed zijn tegen vlooien, insecten en andere ongedierten
maar men zou de blaadjes ook kunnen eten bij pannekoeken (door het deeg versnippert) en zelfs bij aardappel puree
vraag me nu af wanneer de blaadjes kunnen gegeten worden, daar de plant toch ook giftige stoffen bevat?
Max
maandag 4 augustus 2008 - 23:26
Matabish

Tekst aangepast

Matabish

dit vond ik op 'Internet':

- Tanacetum vulgare
Deze bolletjes zijn geel en onsterfelijk.. tenminste dat vonden de Grieken al. De kleine gele knoopjes hebben de eigenschap om heel lang geel te schijnen en ons daarmee een lach te schenken vanuit het boerenland.
Het drijft af en werd vroeger gebruikt om wormen en parasieten uit het lichaam te verdrijven. Het wordt als homeopatisch middel gebruikt bij verkoudheid en artritis en helpt als lotion bij schurft en andere huidziekten. Het heeft een afdrijvend karakter en helpt de nieren bij het uitscheiden van gifstoffen, die niet in het lichaam thuis horen. Wat ook helpt tijdens gewichtafname. Vroeger wekten ze abortus op met dit kruid, een reden om toch heel zorgvuldig met dit kruid om te gaan.


lijken me meer middeleeuwse kwalen waar het voor gebruikt werd...???
Ik heb ook nog een heel interessant èn verklarend artikel uit mijn "Gids voor Geneeskrachtige Planten"
maar ik kan het hier niet bijvoegen en per pm gaat het ook niet. Dus als het je interesseert neem jij dan even contact op met mij per pm, dan kan ik het je per e-mail toesturen.

Groetjes,
Matabish.
dinsdag 5 augustus 2008 - 00:55
annd6

Tekst aangepast

Annd6

Ik zou er toch mee oppassen.
Boerenwormkruid wordt vanwege zijn sterke geur ook als insectenwerende plant gebruikt en als wormenmiddel zoals Matabish reeds zei.
Omdat het kruid ook gifstoffen bevat, moet het met mate worden gebruikt en al zeker niet door zwangere vrouwen.
Zelfbehandelingen met boerenwormkruid zijn vanwege die hoge gehaltes aan gifstoffen dan ook best af te raden.
Je kan het wel drogen en in een linnnen zakje stoppen: ideaal om de motten te weren in je kleerkast
Groetjes
Ann
dinsdag 5 augustus 2008 - 09:15
Max139

Max139

Hoi
Is niet de bedoeling om 1-of andere zelfbehandeling toe te passen met dit kruid
Heb vroeger als kind al eens "kruidkoeken" (pannekoeken met boerenwormkruid) gegeten
De geur van de blaadjes brachten 'lekkere' herinneringen boven
Door te googlen zag ik dat het giftig kon zijn
Welke hoeveelheid van blaadjes,
of in grammen
mischien mag ervan gebruikt worden
zonder schadelijke gevolgen?

mmm vond ze toen wel lekker die pannekoeken....

Max
dinsdag 5 augustus 2008 - 12:11
annd6

Annd6

Heb beetje aan het zoeken geweest: men spreekt van enkele blaadjes en vooral niet te vaak achtereen gebruiken.
Het helpt ook tegen reuma naar het schijnt.

Groetjes
Ann
dinsdag 5 augustus 2008 - 12:17
hekske

Hekske

Haai,

Idd goed oppassen met boerenwormkruid en zelf experimenteren is niet aangewezen met dit kruid, zeker niet intern.
Daniëlle Houbrechts schrijft dat als men vroeger boerenwormkruid in kruidkoeken deed, dan plukte men dat als het ongeveer 3 vingers hoog was, dan ZOU het niet giftig zijn.

Je kan het bloempje wel stukwrijven op een wrat of het sap ervan erop doen.

Ik droog altijd boerenwormkruid om in het kippenhok te leggen, het houdt de (andere) beestjes, zoals luizen weg.
mijn man legt het ook in het duivenhok (gedroogd) zodat de duiven het kunnen gebruiken als nestmateriaal en dit om dezelfde redenen.
Een bosje hang ik ook steeds aan de deur van onze veranda, het houdt de muggen en vliegen buiten (niet allemaal maar het helpt wel).

groetjes

Hekske
dinsdag 5 augustus 2008 - 15:00
alloo

Alloo

In de streek rond Diest word dit kruid in de pannenkoeken gedaan ,word wel zeer jong geplukt( maart april) en zoals Max 139 al zei in Diest noemen ze het "kruidkoeken" ik persoonlijk vind die 'kruidkoeken" maar niets ,maar ja dit persoonlijk .Ik denk wanneer men ze jong plukt ze niet giftig zijn,en men mag ook niet te grote hoveelheden in de pannekoeken doen een handvol kruid per 10 liter deeg is voldoenden.
groetjes Alfons
dinsdag 5 augustus 2008 - 15:12
xerofyt

Xerofyt

i.v.m. vergiftigingsverschijnselen met Boerenwormkruid wil ik hier even een stukje citeren uit het boek "Fytotherapeutisch compendium" van apotheker J. Van Hellemont, nl.: "De inname van 15 tot 30 gram leidt na 1 tot 3½ uur tot de dood door bloedsomloopkollaps en ademhalingstilstand" en "Bij gebruik in therapeutische doseringen (bladeren 2 g/tas, bloemen 1 g/tas) en tijdens een korte periode (1week) zijn er geen vergiftigingsverschijnselen te verwachten".

Bron: "Fytotherapeutisch compendium", tweede druk, vierde oplage, 2000. ISBN 90 313 0905 2

Groet,
Xerofyt
dinsdag 5 augustus 2008 - 17:33
Max139

Max139

Ik zal dan nu maar geen kruidkoeken bakken...
want de boerenwormkruid is al hoger dan 3 vingers
ik zie wel dat hij zichzelve verder zet want rondom komen er nieuwe plantjes uit....
even wachten tot die beetje groter zijn
Max
Ps Ben dus idd van de kanten van Diest afkomstig....
dinsdag 5 augustus 2008 - 18:05
alloo

Alloo

Ik zal dan nu maar geen kruidkoeken bakken...
want de boerenwormkruid is al hoger dan 3 vingers
ik zie wel dat hij zichzelve verder zet want rondom komen er nieuwe plantjes uit....
even wachten tot die beetje groter zijn
Max
Ps Ben dus idd van de kanten van Diest afkomstig....



Mijn vrouw is van Diest ,elk jaar bij de opening van het toeristis sizoen op het begijnhof in Diest worden er duizende kruidkoeken gebakken,boerenwormkruid word in Diest "rijnvaard'' genoemd
woensdag 6 augustus 2008 - 10:34
andreash

Andreash

Hoi,

Ik vind boerenwormkruid persoonlijk een van de mooiste planten. Stond heel veel bij m'n ouders in de tuin vroeger dus misschien wel daardoor.

Dit is wat ik er nog over gevonden heb: http://plantaardigheden.nl/plant/beschr/gonnve/boerenwormkruid.htm

Btw, die http://www.plantaardigheden.nl is echt een geweldige website voor kruiden en gebruik daarvan.
zondag 14 december 2008 - 16:50

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon