menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Platte peterselie

Anke

Anke

Hallo, alweer een vraagje:
Ik heb een tijd geleden platte peterselie en kervel gezaaid. Die is mooi opgekomen. Maar moet ik ze uitdunnen en een bepaalde afstand aanhouden? Nu staan ze nl heel bossig. Ik heb wel op een rijtje gezaaid, maar heel dik omdat er al zoveel niet was uitgekomen. Wat adviseren jullie: uitdunnen of niet? De plantjes zijn nu zo'n 4cm hoog.
Groetjes,
Anke
vrijdag 22 juni 2007 - 14:52
Helianthus

Helianthus

Hey Anke,

Zelf zaai ik peterselie "breedwerpig" maar niet te dik en laat ik alles gewoon opkomen zoals het komt.
Uitdunnen is naar mijn gevoel niet nodig.
Het gaat hem uiteindelijk om het blad.
Als je wortelen of rode biet of iets dergelijks zaait dan is uitdunnen wél van belang omdat anders onder de grond de wortels elkaar gaan "beconcurreren" met misgroeiingen tot gevolg.
Bij peterselie oogst je enkel het blad dus daar maakt het niet uit dat het éne plantje het andere wat licht ontneemt.
De sterkste zullen het grootste worden en je zal zowiezo genoeg kunnen plukken hoor.

Succes en groetjes, Gert
vrijdag 22 juni 2007 - 15:27
Anke

Anke

Bedankt Gert! Dus moet ik dan geen schrik hebben voor schimmels, rotting ed zoals je wel bij sla voorhebt als je niet tijdig uitdunt? Nog een ander vraagje: als je kervel/peterselie snijdt, groeit die dan terug (zoals bv snijselder)? Of trek ik dan beter meteen alles uit?
Gr, Anke
zaterdag 23 juni 2007 - 02:54
Helianthus

Helianthus

Gewoon de bovenste delen afknippen of plukken.
Groeit gewoon verder hoor.

Succes
zaterdag 23 juni 2007 - 03:04

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon