menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aardappelen lijken niet goed te groeien

Ga naar meest recente reactie

Vic55

Vic55

Men aardappelen lijken het niet zo echt denderend te zullen doen. De soort is Charlotte en ze zijn nu ongeveer 60 dagen geplant. Hier en daar komen er wel al bloemetjes op maar het loof is nog niet dicht gegroeid. Van de zelfde soort en partij heb ik er op een ander perceel een tiental dagen eerder ook geplant en het loof daarvan staat wel al volledig dicht gegroeid. En die zien er ook veel steviger uit. Van aardappel plaag zijn er zo direct nog geen tekens te zien. Iemand enig idee wat hiervan de oorzaak zou kunnen zijn. Persoonlijk denk ik dat misschien het deel waar ze het niet zo goed lijken te zullen doen wat te weinig bemest is dit jaar en de vorige jaren. Mocht dit de oorzaak eventueel kunnen zijn, kan ik nu nog wat extra bemesting toedienen. En wat gebruik ik dan best?

Mvg, Vic
donderdag 25 juni 2015 - 21:30
Thefizyx69

Thefizyx69

Van bemesting voor aardappelen ben ik niet op de hoogte.
Maar weinig loof betekend daarvoor niet dat je geen aardappelen zult hebben. Soms heb je meer of grotere aardappelen bij kleinere planten. Mijn aardappelplanten staan goed een meter tot ong 1,40m hoog en vrees dak niet veel/grote aardappelen zal hebben. Hoe groter de plant hoe meer kracht er naar de plant gaat ipv de aardappelen. Beter minder/kleinere aardappelen dan de plaag zoals vorig jaar. Rustig afwachten en je ziet wel

Mvg,
Christian
donderdag 25 juni 2015 - 21:39
RdB

RdB

Ik zou nog een kali-rijke meststof toedienen, altijd goed voor de knollen. Stikstof levert voornamelijk blad op.

Ruud
donderdag 25 juni 2015 - 21:44
Vic55

Vic55

Hartelijk dank voor deze snelle reactie. Ruud, heeft u soms geen voorbeeld (fabrikant en / of type) van een kali-rijke meststof. Men aardappelen zijn al een tijdje aan geaard, werp ik die meststof dan gewoon boven en tussen de rijen?
donderdag 25 juni 2015 - 22:18
RdB

RdB

Kan je rustig strooien, een typische kali meststof is Vinasse-kali, verkrijgbaar van menig merk bij elk tuincentrum

Ruud
vrijdag 26 juni 2015 - 10:13

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon