menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vlindertuin naast moestuin

Betsenaar

Betsenaar

Dag allen,

Ik ben van plan om een vlindertuin van ongeveer 15m2 aan te leggen vlak naast mijn moestuin.
Nadelen? rupsen,eitjes ...Of zijn er ook voordelen?
Kan het de moestuin ten goede komen of net niet..
en wat is buiten de vlinderstruik een must have ivm vlinders 😁

Alvast bedankt en veel plezier!
donderdag 12 maart 2015 - 16:55
Bombycilla

Bombycilla

De vlinders hebben geen gebrek aan bloemen zoals vlinderstruiken , ze hebben gebrek aan waardplanten , de planten waar ze hun eitjes op kunnen leggen .
een must have is dus bv grote brandnetel (waardplant voor meerdere soorten dagvlinders)
donderdag 12 maart 2015 - 18:11
Driez

Driez

Je kan het nuttige aan het aangename paren: een hoekje met munt, een stevige saliepalant en een basilicum (een soort die een klein struikje vormt, zoals http://www.tuinadvies.be/shop/product.php?id=2909) zetten. Komen bij mij veel vlinders op af (zo kon ik al kennis maken met het muntvlindertje).
Ik laat in mijn kruidentuin ook elk jaar een paar pastinaken doorgroeien. Die vormen een mooie grote schermbloem waar heel wat insecten op af komen. En we krijgen daar ook jaarlijks de koninginnenpage op bezoek. Niet voor de nectar, maar omdat dat een waardplant is voor de rups. Tot nu toe geen eitjes of rupsjes gevonden...
Koninginnenkruid (Eupatorium cannabinum) is ook een groot succesnummer bij mij, en geurt nog lekker sterk ook.
zaterdag 14 maart 2015 - 08:33
Claudia69

Claudia69

Ik laat een hoekje brandnetels en (voor de koninginnenpage) wat venkelknollen staan. Al meerdere rupsen gehad op die manier. Kolen scherm ik wel netjes af ...

zaterdag 14 maart 2015 - 18:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon