menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tomatenziekte of voedingstekort of teveel

Ga naar meest recente reactie

moenswim

Moenswim

Ik heb een 4 tal trostomaten onder een afdakje staan.
Die hebben nu bruin-zwarte vlekken zie foto op de bladeren althans, niet op de tomaat.

Ik heb dit jaar wel de grond bemest met speciaal tomatenmest, en af en toe geef ik ze nog vloeibare voedingsstof bij(vorig jaar geen grondbemesting en toen had ik dit niet).

Zijn ze ziek of is het mss niets?

Groenten

vrijdag 27 juni 2014 - 20:26
moenswim
vrijdag 27 juni 2014 - 20:27
erice

Erice

Het ziet er niet uit als de tomatenziekte.....
misschien teveel mest gegeven? En te weinig water? Dus een te sterke voiding.....
zaterdag 28 juni 2014 - 00:14
moenswim

Moenswim

Zou kunnen. Vorig jaar gaf ik om de paar dagen water maar in de tuinwinkel in de buurt zeggen ze dat dit verkeerd is. Zij beweren om minstens 1,5 week geen water te geven, en dan 1x zeer veel(sterkere diepere wortels).

Iemand anders dacht magnesiumtekort, maar dat lijkt mij sterk...
zaterdag 28 juni 2014 - 09:09
moenswim

Moenswim

Ik ben hier iets heel belangrijk vergeten: KALIUMrijk organische meststof(voor aardbeien), dat heb ik ondergemengd voor het planten vd tomaten...
zaterdag 28 juni 2014 - 09:28
moenswim

Moenswim

NPK 6-5-10 DCM organische mest voor aardbeien(rijk aan Kalium)

Plantjes staan in vierkantemeterbak van 40cm hoog.(potgrond)
zaterdag 28 juni 2014 - 13:40
verbena46

Verbena46

hallo moenswim

tomaten kunnen ook aangetast worden door de schimmelziekte "septoria lyopersici"
(wordt hier septoriosi genoemd)
veroorzaakt bruine-zwarte vlekken

zou uit voorzorg toch een anti schimmel produkt gebruiken(met basis koper)


gr verbena

zaterdag 28 juni 2014 - 17:55
moenswim

Moenswim

bedankt Verbena,

Ik probeer deze week iets te kopen in de tuinwinkel.Aveve ofzo
maandag 30 juni 2014 - 16:51
erice

Erice

is de achterkant van het blad grijs? Anders is het niet de schimmelziekte.... Het ziet er nl niet naar uit....als ik de voorkant van het blad bezie.....
dinsdag 1 juli 2014 - 23:19
erice

Erice

Wat betreft het water geven..... dat lijkt mij heel sterk..... tomatenplanten in een pot/ bak en dan anderhalve week geen water geven..... Planten die in potten staan hebben veel water nodig. Het is andere koek als ze in de volle grond staan.
Mijn tomaten krijgen elke dag water..... naast de extra voeding die ze geregeld krijgen.....

Zodra de tomaten een redelijke maat hebben krijgen ze een stuk minder water omdat anders de vruchten gaan barsten.....

vrijdag 4 juli 2014 - 00:25

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon