menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aardappelen worden zwart bij het koken

Vic55

Vic55

Ik plant al vele jaren aardappelen charlotte, en heb dit probleem nog nooit tegen gekomen. Nu heb ik wel dit jaar men tuin wat groter gemaakt en heb hiervoor een stuk weidegrond gebruikt. En dus daar ook een deel aardappelen geplant. Nu moet ik wel zeggen dat ik die aardappelen op dat weide perceel vrij laat heb geplant, namelijk pas begin juni. En heb deze dus pas eind september kunnen rooien. Bij het rooien was het me al opgevallen dat er hier en daar toch al wat rotte aardappelen bij waren. En voor het moment zijn we dus van de aardappelen van op dat weide perceel aan het gebruiken en heel wat van die aardappelen worden bij het koken zwart of donker. Iemand enig idee waar dit aan te wijten zou zijn. En of eventueel het gerbruik van die weide grond er iets mee te maken zou kunnen hebben.

Mvg, Vic
woensdag 30 oktober 2013 - 09:56
minouke

Minouke

Gevonden op internet...

Behandel aardappelen voorzichtig. Als ze ruw op de grond of in een bewaarbak worden gegooid, krijgen ze gemakkelijk blauwe plekken. Deze stootplekken zijn niet schadelijk en hebben geen invloed op de smaak. Ze worden bij het koken wel bruin-zwart wat
niet aantrekkelijk is.

Een andere reden die wordt gegeven voor het zwart worden is het koken en af laten koelen in een aluminium pan. Kook in een roestvrij stalen pan of doe ze over in een andere schaal na het koken.

groetjes
Chantal
woensdag 30 oktober 2013 - 10:16

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon