menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Afvreten tomaten planten

Ga naar meest recente reactie

Saar52

Saar52

Heb voor de eerste keer zelf tomatenplantjes gekweekt en heb die de derde week mei uitgepland buiten, onder een lichtdoorlatend afdak en de ruimte is aan 2 kanten ook dicht gemaakt . De plantjes zijn nog niks gegroeid en nu sinds enkele dagen verwijnen ze zelfs, ik heb het gevoel dat ze afgevreten worden.heeft hier iemand ervaring mee wat dat kan zijn ?
Heeft er misschien nog iemand plantjes over, wat ik heb er nog slecht een vijftal van de 20.
Ik krijg er stress van , ik had gehoopt hier een nieuwe hobby te vinden.
Grt
vrijdag 7 juni 2013 - 09:52
baloe

Baloe

slakken,.... zelfs op tomatenplanten
vrijdag 7 juni 2013 - 15:21
erice

Erice

daarom zet ik mijn tomaten niet meer in de vollegrond. In potten zijn er veel minder problemen, niet alleen met slakken of ander "ongedierte" maar ook met "de" ziekte. In potten, lekker uit elkaar, groeien ze gezond.....
vrijdag 7 juni 2013 - 21:30
Saar52

Saar52

Vlg mij kunnen het geen slakken zijn, want die moet men toch zien, ook van morgen lag er weer eentje plat en was er eentje waarvan de bladeren afgevreten waren. Het is iets heel bazaars. Ze de vlg keer in potten plaatsen is misschien wel goed om ongedierte, maar nu worden ze boven de grond afgevreten.
zondag 9 juni 2013 - 08:34
erice

Erice

ALS het slakken zijn zie je meestal wel slakkensporen, misschien muisjes????

Je kunt nog wel tomatenplantjes kopen en dan in potten zetten.....
zondag 9 juni 2013 - 09:47
Saar52

Saar52

Als ze in potten staan kan men ze toch nog afvreten, ze komen niet aan de wortels.
Heb deze voormiddag nieuwe geplant. slakken zijn het zeker'. Niet heeftme iemand verteld ondertussen
zondag 9 juni 2013 - 11:16
erice

Erice

Ik heb sinds de tomaten in potten staan ( 12-20 literpotten) geen last van ongedierte.... De ootten staan aan de zuidkant van het huis en hebben een "gezonde" vulling gekregen en ze worden heel regelmatig bijgemest en heel regelmatig water geven. Niet vergeten te dieven natuurlijk. De eerste bloemetjes zitten er nu in en ik heb juiste gisteren de onderste twee bladeren al afgeknipt, de zon kan er weer lekker bij.
Succes met je nieuwe tomaatjes
zondag 9 juni 2013 - 12:01
Saar52

Saar52

Had deze morgen heel enthoesiast nieuwe tomaten plantjes geplant 15 stuks en nu net terug thuis en ben iteraard naar die nieuwe plantje gaan kiken en je geloofd het of niet, maar van de 15 zijn er weer een tiental verdwenen. Ik ben ten einde raad, wat kan ik nog doen, ik had het ook deze morgen volledig rondom afgemaakt zodat er geen grotere dieren in konden.
Kunnen muizen zoiets aanrichten ?

Grt
zondag 9 juni 2013 - 17:43
erice

Erice

DAT wordt eng......waar had je de plantjes gezet?
zondag 9 juni 2013 - 19:30
Saar52

Saar52

Op dezelfde plaats als de eerste, dus in volle grond onder een kunststof afdak, dat aan 3 kanten is dichtgemaakt en de voorkant heb ik dezemorgen ook nog platen van een halve meter hoog geplaatst, maar helaas dat alles heeft niet geholpen. Ik ben ten einde raad.
Grt
zondag 9 juni 2013 - 20:21
erice

Erice

Dan lijkt mij maar een oplossing: er zit waarschijnlijk iets in je grond.... aaltjes, kevertjes, torren ofzo.... Probeer het eens in potten.....
zondag 9 juni 2013 - 20:27
erice

Erice

Wat heeft er trouwens afgelopen jaar/ jaren op die plek gestaan?
zondag 9 juni 2013 - 20:28
Saar52

Saar52

Op die plaats heeft vorig jaar ook enkele tomatenplaantjes gestaan en die hebben het toen goed gedaan, er staan ook nu nog enkele paprikaplantjes en die doen het goed nu.
Ik heb deze morgen de grond nog om gegegooid , dat had ik toch moeten zien dat er eventueel iets in de grond zou zitten.
Ik zal morgen vroegals er nog over zijn in een pot plaatsen, ik heb er maar 2 denk ik. Maar het is het proberen zeker waard, bedankt al
Grt
zondag 9 juni 2013 - 20:48
piet1

Piet1

Als dat zo vlug gebeurt dan zou ik 's morgens de planten in de grond zetten en een zetel ernaast, gewoon enkele uren rusten in die zetel, niet bewegen maar ogen open houden, en je ziet wie de dader is . Wedden?
groetjes Piet
zondag 9 juni 2013 - 21:34
Saar52

Saar52

Beste Piet

Dat heb ik vanavond reedseen uur gezeten, maar dan gebeurd er niks
Grt
zondag 9 juni 2013 - 21:36
piet1

Piet1

Kijk, als er 'niets ' gebeurt wanneer jij daar bij zit dan betekent dat dat jij 'afschrikt'. Begrijp me niet verkeerd. Ik denk dan aan een vogel of een dier. Ik heb onlangs hetzelfde meegemaakt met bloemkoolplanten, Dacht ook aan slakken, maar het waren 'kraaien' die alle blaadjes kwamen opeten, plant voor plant.
Hou ons op de hoogte, wil je?
groetjes
zondag 9 juni 2013 - 21:43
CindyV

CindyV

Hallo,

Als het zo snel gaat dan denk ik ook eerder aan kraaien. Slakken zijn nu eenmaal niet van de rapste. Bij mij hebben kraaien al gaten in canna's gepikt en nu stelen ze mijn aarbeien voor ik de kans heb om ze te plukken.

Groetjes,
Cindy
maandag 10 juni 2013 - 01:02
Saar52

Saar52

Hallo iedereen
Zoals gisteren al verteld zijn op enkele na weer al mijn tomatenplantjes verdwenen.
Ik heb me deze voormiddag bij de enkele tomatenplantjes gezet in een zetel en me heel stil gehouden en ja na een half uur had ik resultaat. Opeens kwam er een rat aan die begon rustig te knabbelen aan de tomatenplantjes, dus nu weet ik wat het probleem is, ze kome uiteen nabij gelegen houtschuur en daar staat nog thans vergif, maar blijkbaar vinden ze tomatenplantjes lekkerder.ik zal dus dit jaar zonder tomaten moeten doen, want weeral eens nieuwe te kopen heb ik geen zin meer.
Kan ik daar iets anders zaaien of planten van groenten ?
grt
maandag 10 juni 2013 - 11:55
CindyV

CindyV

Als ratten weten waar eten is dan zullen ze blijven terugkomen. Ik zou er dit jaar niet te veel planten anders is het toch maar voer voor ratten tenzij je de planten kan afdekken met voli
maandag 10 juni 2013 - 12:35
Saar52

Saar52

Heb het rondom afgemaakt met voliere draad, en nu maar hopen dat ze er niet meer bijkunnen.
Of kan ik ng iets anders paatsen, heb geenidee wat, kan iemand me wat voorstellen ?
Ik wist niet datratten toamtenplantjes aten en het vergif laten ze staan.
Grt
maandag 10 juni 2013 - 18:38
krissie

Krissie

als die ratten het vergif niet eten is het waarschijnlijk
een woelrat ,die eten geen rattenvergif of granen
ze zullen ook geen kippeneten of zo eten .
Alleen groen ,groenten en zo .
Ligt er soms een composthoop met groentenafval in de buurt ?
Daar komen ze ook op af .

groetjes
Krissie
maandag 10 juni 2013 - 19:35
Saar52

Saar52

Nee er ligt geen composthoop in de buurt, wel een compost ton.
Ik heb de rat gezien, maar ik weet niet hoe een woelrat eruit ziet, dez was ongeveer 20 cm en dan nogeens de staart. Het was geen echte dikke en ze was grijs van kleur.is een woelrat niet groter ?
Grt
maandag 10 juni 2013 - 19:49
jack1

Jack1

als ratten bij je groenten komen zou ik ook goed oletten wat betreft de urine die ze achter laten .woelratten zijn ongeveer 18 cm lang van kop tot staart
ze leven hoofzakleijk onder de grond je kunt het verschil zien of het een rat of woelrat is .( namleijk de rat heeft een spitse snuit ( kop de woelrat heeft een stompe snuit ( snuit

ik zou ze wel wegvangen ....
dinsdag 11 juni 2013 - 08:33
Saar52

Saar52

Vangen is niet zo gemakkelijk en wat bedoel je met de urine die ze achterl laten, wat geeft dat voor problemen.
Ik heb er nu een stalen gaasdraad omheen geplaatst en ik heb extra vergif gehaald en nu maar hopen of ze weg blijven. De grond is normaal vrij nat en zoals je zegt dat een woelrat in de grond leeft dan verzuipt ze na een flinke bui, want het grondwater staat dan vrij hoog, nu momenteel is het erg droog.
Grt
dinsdag 11 juni 2013 - 08:52
jack1

Jack1

ik bedoel met die urine .ze laten druppels urine achter of pissen ergens .je zou maar eens bv een radijsje van uit je tuin zo gelijk opeten ..snap je

ze kruipen toch over je gaas .ze zal eens ingang proberen te vinden
ik zou ze gewoon met een ratten klem proberen te vangen .( want weg is weg toch ..
waar er 1 zit zitten er meestal ook nog wel een paar
let ook eens op of het een woelrat is of een gewone bruine rat probeer eens een foto te maken
dinsdag 11 juni 2013 - 08:58
Saar52

Saar52

Ondertussen zijn al mijn nieuw geplante tomatenplantje afgevreten en heb ik het rondom afgemaakt met gladde kunststof platen van 1 mtr hoog zodat ze er niet meer bij kunnen. Ook heb ik ondertussen een dader kunnen vangen en heb er een foto van bijgevoegd. Is dat dan een woelrat, kan iemand me daar in advies geven hoe ik die moet verdelgen, gewoon rattenvergif vreten ze niet.

Groenten

woensdag 19 juni 2013 - 21:49
jack1

Jack1

volgens mij een gewone rat
woel ratten hebben een stompe snuit
donderdag 20 juni 2013 - 08:59
Saar52

Saar52

Dat had ik ook gedacht dat het een gewone rat was, doch ze vreten wel van de tomatenplanten en niet van het vergif dat ik heb geplaatst , dat blijft onaangeroerd.
Ik heb ook geen ondergrondse gangen gevonden, daarom denk ik ook aan een gewone rat
donderdag 20 juni 2013 - 09:16
jack1

Jack1

ratten zijn slim
kijk eens of je geen sporen vind van waar tot ze afkomen .ratten nemen altijd de zelfde weg namelijk

als je gif neer zet doe dit dan met handschoenen aan voor de reuk .
je kunt ook iemand laten komen die lost het probleem voor je op en legt of zet gratis gif uit op verschilende plekken .zo iemand kan zelf ruiken of er onder bv een stapel brandhout ratten of muizen zitten ( slim zijn die mensen

bij een flat was eens een ratten plaag .iemand laten komen en binnen 3 weekejs was het opgelost .nu staan er gifboxen
donderdag 20 juni 2013 - 09:28
Saar52

Saar52

Iemand hier in de buurt heeft me gezegd dat ik best de gemeente verwittig en dat heb ik zojuist gedaan, ze zouden me iets laten weten wat er gedaan kan worden. Onder tussen heb ik wel geen tomatenplanten meer jammer genoeg.
donderdag 20 juni 2013 - 09:37
jack1

Jack1

als het goed is komen die van de gemeente gewoon langs en leggen gif uit
donderdag 20 juni 2013 - 09:39
piet1

Piet1

Dat is slecht nieuws, ratten...brrrrrr
En dat zijn geen
donderdag 20 juni 2013 - 21:24
Saar52

Saar52

Ik had zakjes vergif dat in zakjes zit, ik heb dat op een schoteltje gelegd en daar wordt niet van gevreten, dus ik moet die zakjes daar gewoon neerleggen.
Bedankt voor je reactie Piet
Groeten
donderdag 20 juni 2013 - 23:07
jack1

Jack1

graag gedaan .

oeps ik ben niet piet .
vrijdag 21 juni 2013 - 08:37
Saar52

Saar52

Ook jij bedankt Jack, natuurlijk
vrijdag 21 juni 2013 - 09:37

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon