menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mijn lijstje voor tuinjaar 2013

Ga naar meest recente reactie

Manou

Manou

Ik heb hier nog nooit een lijstje geplaatst, maar ik heb gezien dat redelijk wat mensen het ook doen dus dacht ik, waarom niet he
Bij deze, mijn plannen voor komend tuinjaar:

Voor in de serre: (zaaien)

Tomaten:
- Green zebra
- Black krim
- Lancelot HF1 (bestand tegen openbarsten en ziektes)
- Virgilo F1 (resistent tegen plagen, grote vruchten)
- Sweetie (zoete vruchten, vele trossen)
- Tumbling Tom (hangtomaat, zoete vruchtjes bossige plant)
- Totem (compact tomatenplantje, lekker vruchten, balkon tomaat)
- Tomaat Maya ( compacte plant, geschikt voor balkon slechts 45 cm hoog)
- Tomaat Sakura F1 (kerstomaatje met hoge resistentie tegen ziekten, grote opbrengst)
- Tomaat Cherry Fall
vrijdag 22 februari 2013 - 21:31
Toineke

Toineke

Manou, dat lijstje vind ik wel heel erg indrukwekkend! Ik neem aan dat je op pensioen bent? Doe je dat al jaren? Wat een geluk dat je daar Zemst over ideale leemgrond beschikt!
zaterdag 23 februari 2013 - 06:08
molleke32

Molleke32

Amai Manou, dat is een serieuze lijst! Hier zijn het een 8tal soorten mini- tomaatjes en de rest allemaal verschillende bloemen
zaterdag 23 februari 2013 - 09:09
Sarah
zaterdag 23 februari 2013 - 09:51
Manou

Manou

Hey allen,


Een grote tuin? Ja zeker, met daarop een redelijk goedkope serre van 12m2 in poly (ik ben slechts huurder hier vandaar).

Op pensioen? Neen (vind ik dat erg, neen )maar ik heb het geluk dat ik slechts 28 u per week moet werken en de andere uren gaan heel lente en zomer integraal in de tuin (af en toe maak ik wel wat tijd voor andere dingen ook hoor lol). Ik wist niet dat het zo indrukwekkend was eerlijk gezegd (ben aan 't blozen...). Ik kweek ook wel veel in potten, vandaar de vele dwerg soorten op de lijst,

Jarenlange ervaring? Met pottenkweek wel, volle grond nog maar een jaar of 3.

Ik heb meer succes met kweken in potten dan in volle grond als ik eerlijk mag zijn. Ik heb al vanalles geprobeerd in potten en uit ondervinding is het volgens mij veel gemakkelijker omdat je allerlei omgevingsfactoren zelf goed in de hand kunt houden.
De beste resultaten in pot heb ik tot hiertoe gehad met Aubergines, courgetten, meloenen, paprika's, tomaten, pepers (die laatste 3 kweek ik altijd in potten in de serre, nooit volle grond), allerlei boontjes (grote oogsten), erwten, komkommers, radijsjes, worteltjes, sla, kruiden, sjalotjes, look enz.. Eigenlijk het enige wat bij mij in volle grond gaat zijn de aardappelen, pompoen, mais (die gebruik ik eerder als snelgroeiend windscherm), koolsoorten en warmoes enz. en de bewaaruien en het overige fruit.
Dit jaar ga ik me aan iets anders wagen en ben benieuwd of het gaat lukken, ik ga wat meer richting de permacultuur in verhoogde bedden/bakken.. ( ik wil nl eens testen of het echt werkt want ecologisch en natuurvriendelijk is het wel) een complete nieuwe benadering en met dat in het achterhoofd heb ik dus een groot aantal zaden vervangen door kleinere of zelfs ietwat resistentere soorten, je weet nooit dat het niet echt goed gaat en ik wil toch iets van groenten kunnen oogsten hehe. Ik ga alleen wat problemen hebben met het rommelig aanzicht denk ik... ik vind plantjes in rijtjes wel mooi en ordelijk, met permacultuur is dat wel wat anders.
Ach ja we zien wel wat het jaar brengt, hopelijk wordt het een heerlijke zomer en een zalige lente



groetjes Manuela
zaterdag 23 februari 2013 - 11:04
Boerke

Boerke

Manou,
Ik denk dat je graag experimenteert,als ik het zo mag zeggen. Zo veel soorten. Ik heb hier nu een 26 tal jaar onze tuin en daarvoor hielp ik mijn ouders in de tuin. Ik heb in al die jaren nog nooit zo veel soorten in onze tuin gekregen. Ik breek je niet af maar ik bewonder je . Ik zou zeggen :"mijn hoedje af daarvoor".
Ik dacht zo:Is dat allemaal voor eigen consumptie? Een voorbeeld. Als ik een 250 gr. plantajuin zet, daarmee hebben wij voor
zaterdag 23 februari 2013 - 11:27
Manou

Manou

Nog vergeten te melden...


Het aantal planten per soort.. de courgetten, daar heb ik er per soort 4 van gezaaid maar ik hou slechts de sterkste over, 't zelfde met de auberginen en de pepers. Natuurlijk als het hiermee misloopt is dat onherstelbaar want ik heb meer 1 plant per soort maar dat is dan maar zo ..

Slasoorten, radijsjes enz. die zaai ik het ganse jaar door.

Boontjes (lage toch 3 zaden per pot van 30 cm).

Erwten 5 a 6 per hangpot, ik laat ieder jaar de lage erwten gewoon vanuit hangpotten tegen een halfschaduw betonnen muur gewoon hun gangen gaan en dat werkt goed, ik blijf ook bijzaaien als de productie van de bestaande planten naar omlaag gaat dat ik ze kan vervangen door jonge plantjes. De hoge erwten dan doe ik er -2 per plantgat- die gaan in de volle grond tegen de scheidingsdraad samen met de staakbonen -3 per plantgat- (daar durf ik ook wel wigwams voor maken op een open plaats ergens in de tuin tussen de andere planten.) Hoeveel planten in totaal dat weet ik nog niet, dat zal ik wel zien als er plaats vrijkomt maar op zijn minst voldoende om de zomer door te komen met boontjes en erwtjes .

Pompoenen 4 plantjes gezaaid van elke soort alleen de sterkste hou ik over en die mogen lekker hun gang gaan in het rommelhoekje achter in de tuin...

De kruiden -meerder planten per soort) gaan tussen de bloemen in de smalle borders en een deel in potten op de vensterbank buiten aan de keuken

Tomaten en paprika's 6 gezaaid per soort (de allersterkste per soort kies ik uit voor in de serre, de tweede sterkste voor in potten op de koer.

De kolen 6 planten per soort (ik ben de enige hier die ze eet dus teveel is ook niet nodig

Knolselder een plant of 8

Komkommer en meloenen 6 zaden per soort, alleen de allersterkste van elke soort gaan de serre in. De tweede sterkste gaan in potten op de koer en op het platte dak van de keuken

Slasoorten en spinazie enzo in lange bakken en hangpotten zoveel als ik kan en ik blijf bijzaaien en planten voor een mooie oogst heel de zomer.

Bietjes en radijsjes in lange bakken op de koer, heel de zomer bijzaaien zodat ik steeds aanvoer heb van jonge plantjes, net zoals met de worteltjes

Dat zal 't wel zowat zijn.

groetjes Manou
zaterdag 23 februari 2013 - 11:31
Manou

Manou

@ Boerke,


De Kelsai (als experiment) en de Vaugirard die gezaaid zijn vorige herfst die gaan samen met de Stuttgarter en de Centurion en het plantgoed van de aardappelen in de volle grond in April en ik zet eigenlijk maar voldoende uien om een aantal maanden toe te komen... nooit echt heel grote hoeveelheden. En tegen alle regels in zet ik ze veel dichter op elkaar dan'in principe zou mogen' (eigenlijk doe ik dat met alles... ) en tot hiertoe werkt dat perfect.
De Florence gaat in potten 8 per pot van 30 cm, want ze zijn langwerpig
De Lilla lenteui gaat eveneens in potten, tussen de sla

De aardappelen waren vorig jaar wel met velen.. , daar ben ik nu de laatste van 2012 aan 't verorberen we hadden bijna 60 kg vorig jaar. Dit jaar zullen het er veel minder zijn omdat de plaats waar ze moeten komen ook kleiner is dan de plaats van vorige jaar (in functie van de wisselteelt). Volgend jaar zal ik er zelfs geen zetten omdat ik maar om de 3 jaar kan wisselen.
De Paarse aardappeltjes die gaan in plantzakken dit jaar (ook weer een probeersel en 't zijn er ook niet extreem veel).

Ja ik prop de tuin echt pakkevol en ik hou wel van een experimentje hier en daar.. en ik ben gezegend met groene vingers ('t zit ook in de familie hoor) het vraagt enorme veel werk, alhoewel ik zie dat niet als werk, maar als ontspanning en vakantie . Maar het is zoals je zegt, dik de moeite waard als je je eigen gekweekte groentjes kan eten. De smaak die je hebt vind je niet in groenten in de supermarkt. Je kan vari
zaterdag 23 februari 2013 - 11:54
braze

Braze


Hoi Manou .

geef je nu voedeselweg voor een voedesel bank zoiets want er komt

nogal wat af van een bonen en papprikaplant .

mijn reeds overleden tante uit Arnhem kreeg vaak zoveel oogt van die

bonenstaken die zetten dat ze gewoon weg moest geven aan familie

anders kreeg ze het gewoon niet op al zou ze elke avond bonen eten .

MvG .

Braze .
zondag 24 februari 2013 - 12:33
phili

Phili

Hoi manou,
wat een goede tip om in potten te gaan kweken, ik kom altijd plek tekort in m'n moestuin en kas maar nog nooit geprobeerd om cougettes en parikas , erwten enz. in potten te planten. Wel de kleinere groentesoorten in potten, ik ga het deze zomer gelijk proberen, wat voor inhoud van pot moet ik nemen voor courgettes, die nemen nogal wat ruimte in en de komkommers laat je die dan hangen of klimmen, heb je soms foto's van je potten verzameling? Ben erg benieuwd.
groetjes phili
zondag 24 februari 2013 - 15:38
Manou

Manou

@Braze: neen geen voedselbank wel buren, vrienden en familie maar paprika's en andere overvloed bvb tomaten en pepers eten we hier zelf aan de lopende band in de zomer hoor.

@Phili: Voor de courgettes gebruik ik potten van 20 liter (of 40 cm), meer is beter, minder liever niet.. belangrijk is wel dat je de helft van de pot vult met goed gerotte paardenmest (mest van een jaartje oud is goed, nog wat ouder is perfect) ofzo en daarop een laag potgrond. De helft van die goed gerotte paardenmest geeft je planten een super goeie start en de voeding die ze nodig hebben om te produceren, wat ook nodig is, is elke week een klein dopje vloeibare tomaten voeding toevoegen aan het gietwater.
Courgettes zijn net als pompoenen grote eters en hebben dus bijgevolg voldoende voeding nodig om je te voorzien van heerlijke vruchten, in de volle grond vinden ze wel wat ze nodig hebben in pot zijn ze afhankelijk van jou!

Wel heel belangrijk op warme dagen meerdere keren per dag gieten, liever nooit echt laten uitdrogen en als laatste van zodra er vruchten hangen van tussen 15 en 20 cm blijven oogsten want van het ogenblik je een paar dagen niet gaat oogsten valt de productie een beetje stil. Ik oogst bijna elke dag in de zomermaanden en tegen het einde van het seizoen als de plant op zijn einde loopt laat ik er altijd een of twee hangen om van die grote courgettes te hebben voor soep.

Kleine pompoen kan je ook in een pot van dezelfde grootte kweken, twee jaar geleden heb ik een uchiki kuri in pot gekweekt. Ik heb toen de pot voor 3/4 gevuld met 1 jaar oude paardenmest en 1/4 potgrond, af en toe beetje tomaten voeding bij het gietwater en dat ging erg goed. Ik heb toch van die plant 7 to 8 mooie vruchtjes afgehaald hoor allemaal met een doorsnede rond de 20 cm. Zo'n dingen daar waag ik me graag aan lol.. het kan tegenvallen en compleet mislukken maar da's het risico dat ik bereid ben van te nemen

Wat de komkommers betreft die liet ik op de koer langs mijn grote regen reservoir klimmen, da's zo'n grote witte vierkante bak van 1000l in een metaal rooster, langs dat rooster mocht de komkommer zijn ding doen. In de serre liet ik hem tussen de tomaten potten over de grond kruipen(die is bedekt met een tuinzeil en daarop stro) , ging ook perfect.

Wel heel belangrijk bij komkommer in pot is dat hij nooit mag uitdrogen. Ik vul een plastic pot (zo'n oranje plastic pot van 35 cm zonder voorgemaakte gaatjes) met een bodempje steentjes, maak gaatjes in de zijkant op een goeie 4 cm hoogte van de bodem, zo kan er teveel aan water weg maar blijft er in dat bodempje steentjes altijd wat water staan. Daarop een klein laagje oude paardenmest en dan de potgrond. Dan zet je hem op een goeie zonnige tochtvrije plaats en 1 x per week wat vloeibare voeding bij het gietwater(ik gebruik gewone tomatenvoeding) en dat lukt aardig.

En zoals altijd als je andere dingen in pot zet, opletten dat je goed water geeft want in pot drogen ze zo snel uit he

Foto's van de tuin heb ik wel die van 2011 en 2010 van vorig jaar weinig.. ik zal eens zien hoe het werkt om een foto te plaatsen een dezer

groet Manou
zondag 24 februari 2013 - 19:45
Manou

Manou

De erwten in pot (2010)
[afbeelding verwijderd niet-https]

De komkommer op de koer in pot (2010)
[afbeelding verwijderd niet-https]

De Courgettes in April 2010 nog in de serre, naast de meloenen en de paprika's, later dat jaar als de vorst voorbij was zijn de courgettes naar de koer verhuisd.
[afbeelding verwijderd niet-https]

2 rijen potten met dwergpaprika's (4 plantjes per pot, later in dat jaar slechts de sterkste per pot overgehouden) naast een rij potten gewonen paprika's (bij sommige nog 2 planten per pot, nadien eveneens uitgedund naar alleen de sterkste in pot) langs de rechterkant, achteraan de serre nog een jonge meloenplant die ik toen rond een stukje tuindraad liet klimmen.
[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 24 februari 2013 - 20:45
Manou

Manou

Meer foto's volgen later..

groet Manou
zondag 24 februari 2013 - 21:01
phili

Phili

Hoi Manou,
geweldig leuk je foto's, ik heb nooit van die grote planten in pot geprobeerd er gaan nu zoveel mogelijkheden voor me open en die komkomers kan ik ook langs de cubitainer 1000l laten groeien, heb dezelfde ideaal ding vooral met een kas heb je nogal wat water nodig en nu die potten dus.
Wat veel mest joh dat de wortels dan niet verbranden, maar dat kan ik hier om de hoek op de boerderij halen, paarde en koeienmest, ik spit dat ieder jaar in m'n moestuin, de helft dan he dat wisselt ieder jaar.
Die foto's wil bij mij niet lukken, ze zijn blijkbaar te groot.
maar bedankt voor je goeie raad.
groetjes phili
maandag 25 februari 2013 - 21:02
Manou

Manou

Hey Phili,

Let wel op dat je oude paardenmest of in jou geval ook oude koeienmest gebruikt he, nooit geen verse, da's heel belangrijk! Bij verse mest heb je idd kans dat de wortels verbranden. Maar de mest die ik gebruik is meestal goed door gerot en idealiter een jaar oud, beter is zelfs nog wat ouder. Als je vragen hebt stel ze gerust of mail me ofzo maakt niet uit altijd bereid om te helpen he
En ja het kan voorvallen dat het misschien niet onmiddellijk lukt maar niet opgeven, in potten is alles nu eenmaal wat meer afhankelijk van jou zorgen dan in volle grond.


groet Manuela
maandag 25 februari 2013 - 21:24
phili

Phili

Hoi manou,
dat gaat wel lukken die oude paardemest en bedankt altijd makkelijk een back-up voor als ik vragen heb.
Gelukkig hebben ze veel zorg nodig, m'n handen jeuken al om aan de slag te gaan heerlijk weer in de tuin bezig kunnen zijn.
Hoe doe je dat met vakantie, niet gaan of hele lieve buren/
groetjes phili
dinsdag 26 februari 2013 - 19:24
Manou

Manou

Ik ben de laatste keer op vakantie geweest in 2008 en dan maar 11 dagen, ik heb een druppelsysteem gebruikt toen en de buren moesten alleen het water bijvullen eens per dag.

Mijn handen jeuken ook al heel erg hoor! Dat het maar snel beter weer wordt want ik ben de winter meer dan beu lol


groet Manou
dinsdag 26 februari 2013 - 19:40
phili

Phili

haha dat klinkt heel herkenbaar, wij gaan ook dit jaar "helaas" ook niet weg, ik mag gewoon s
dinsdag 26 februari 2013 - 20:16

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon