menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tomaten zaaien

Ga naar meest recente reactie

jumperke

Tekst aangepast

Jumperke

Kan ik nu al tomaten binnen in huis boven de verwarming zaaien?Wan normaal kan dit maar eind februari begin maart.Het gaat hier om een pakje zaad dat ik kreeg van iemand in mijn klas het was nog bijna vol maar je kan de beschrijving niet meer lezen het gaat om de soort Yellow pearshead(gele apperitieftomaten)Ik heb ook nog zaad van trostomaten


groetjes jerko
donderdag 22 februari 2007 - 11:15
Tomateboer

Tomateboer

Hallo,

Voor het zaaien van tomaten is het nog veel te vroeg.
Zaaien vanaf maart...
kijk ook even hier
http://tomatenforum.messageboard.nl/
donderdag 22 februari 2007 - 11:18
Elma

Elma

Hallo Jerko,

Ik ben vorig jaar juni gestart met mijn volkstuin. Dat is toch een geheel nieuwe wereld. Na 3 weken hard werken kreeg ik van een medetuinder een tomatenplantje, wat de yellow pears bleek te zijn. Dat was nou een lekker vlezig tomaatje, lekker zoet, lekker uit het vuistje. Ik heb wat zaden gewonnen en hoop dat ik dat goed gedaan heb. Dan kan ik dit jaar ook weer lekker genieten van die verruuuuuuuuuuuuuukkelige peertomaatjes!
vrijdag 23 februari 2007 - 19:00
jumperke

Jumperke

Proficiat met je volksttuintje.Dat is zeker een tuintje die niet bij je huis ligt maar eventjes daarvandaan ofzo?



groetjes jerko
vrijdag 23 februari 2007 - 19:07
jumperke

Jumperke

kan het kwaad dat tomaatjes gezaaid worden boven de verwarming in huis?Of staan die beter bij mij in de veranda waar het 15 graden is.Als het daar te koud is dan kan ik ze gewoon in huis zetten niet op de verwarming.


groetjes jerko!!!
vrijdag 23 februari 2007 - 19:20
Elma

Elma

Neeeeeeee, mijn volkstuintje ligt op 5 minuutjes loopafstand van mijn rumoerige flat. En daar vind ik volledige rust. Ik had vorig jaar beginnersgeluk. Juni en juli waren geweldige maanden. Augustus was zeeeer nat. Sommige stukken waren erwtensoep, dus graven en draineren. Maar.......ik eet goed van mijn tuin. Mijn vriezer ligt vol en mijn veldsla ligt er nog weelderig bij. Dus lekker smullen.
vrijdag 23 februari 2007 - 19:26
Heidie

Heidie

Ik heb al een paar jaar tomaten staan en dat gaat eigenlijk prima.
Ik heb ze +/- één week geleden in een kweekkastje op de vensterbank gepoot.
Ze zijn nu ongeveer één cm groot.
Als ze nog wat groter worden poot ik ze om in iets grotere potjes.
wederom op de vensterbank.
Daar laat ik ze staan tot ze wat groter en sterker worden.
Dit duurt wel een tijd.
Tegen de tijd dat de temperaturen buiten wat hoger worden zet ik ze buiten onder het afdak met een plastic zakje over het hoofd. Na enkele dagen laat ik het zakje verdwijnen en poot ze in de volle grond, vanaf nu gaat het snel.
Zorg dat je niet teveel tomaat poot, en ook dat ze de ruimte hebben om te groeien.
zaterdag 24 februari 2007 - 03:34
Tomateboer

Tomateboer

Het kan natuurlijk altijd, vroeg zaaien, maar je haalt er zeker geen voordelen uit.
Je moet ze zo lang houden dat ze gaan groeien en groeien ,...en zodra je moet uitplanten zijn het opgeschoten planten.
Ik raad het zo veel mogelijk af, maar wie ben ik he?
Iedereen doet wat hij wil maar als ik het mag afraden, zal ik dat ook doen.
Je moet er altijd mee in je achterhoofd zitten dat een tomaat 8-10 voor het uitplanten gezaaid moet worden.
Zaai je in februari, dan kom je daar ruim boven en dat is toch overbodig.
grt
Angelo
zaterdag 24 februari 2007 - 08:35
andre

Andre

Volledig mee eens, maar ja wie zijn wij iedereen doet wat hij het beste vind

andre
zaterdag 24 februari 2007 - 09:54
Heidie

Heidie

Je moet er altijd mee in je achterhoofd zitten dat een tomaat 8-10 voor het uitplanten gezaaid moet worden.

Bedoel je hier weken of dagen mee?
weken lijkt me erg lang, en dagen lijkt me vrij kort?

De eerste twee weken is de plant nog zo kwetsbaar.
Ik heb aardbeien van vorig jaar in mijn tuintje staan (overblijvers van vorig jaar)
en deze heeft zijn eerste bloesem , en zelfs als de eerste beginselen van een "nog heel kleine groene "aardbei.

Ik woon in Limburg aan de duitse grens, en de temperatuur is hier altijd hoger dan in de rest van het land.

zaterdag 24 februari 2007 - 11:12
lacegarden

Lacegarden

mensen, ik heb ook nog zo naiëf geweest en zeer vroeg gezaaid. Ik stak er geld aan toe en iemand anders ging met de pluimen lopen. Je doet al uw moeite voor niets. Wat andré en angelo zeggen is de echte waarheid. Je moet bijverwarmen, je krijgt zenuwen, je zit met de angst om het hart dat het plots heel koud gaat worden gedurende enkele dagen,
doe het niet: wacht , uw plantjes gaan ruimschoots de tijd hebben om op te groeien en ze gaan ook veel steviger zijn. Ik spreek hier natuurlijk voor de mnsen die hier in Vlaanderen wonen, en daarbij nog ik denk dat we gans Blgië over dezelfde kam mogen scheren.
zaterdag 24 februari 2007 - 12:44
jumperke

Tekst aangepast

Jumperke

zondag 25 februari 2007 - 13:17
Tomateboer

Tomateboer

Oeieoei, onderschat het niet he,...ik heb hier jaarlijks bijna zo'n duizend plantjes en dat is werken hoor.
Mag ik je vragen hoe je dat gaat verkopen, verwacht er niet te veel van he,...
grt
Angelo

ps: ook al is het om te verkopen,...dan nog is vroeg zaaien overbodig
zondag 25 februari 2007 - 13:23
Tomateboer

Tomateboer

Volledig mee eens, maar ja wie zijn wij iedereen doet wat hij het beste vind

andre


Ja Andre, zeker,...wie zijn wij, maar is wat sommigen het beste vinden dan ook juist?
grt
Angelo
zondag 25 februari 2007 - 13:24
jumperke

Tekst aangepast

Jumperke

zondag 25 februari 2007 - 13:30
lacegarden

Lacegarden

Jumperke,
zo begrijp ik het natuurlijk dat je zoveel plantjes hebt. Je bent zeker van de afzet . Maar bij ons tante Rita is het altijd maar van neem maar mee,
hier bij de leden van het forum heeft nooit, maar ook nooit iemand van mijn goedheid misbruik gemaakt maar
er zijn of er was steeds iemand die andere principes had en ja, ik was veel te goed .
zondag 25 februari 2007 - 13:35
lisa

Lisa

ik begin nu pas te zaaien /een gedeelte dan/ en de rest zaden doe ik begin maart
ik denk dit is vroeg genoeg?

ps, rita heb pas gelezen wat jou verkomen is /alweer/ is het juist dat men een cd gemaakt heeft
van jou -gewoon kopiert?geef de moed niet op het geeft nog eerlijke mensen

groetjes lisa
zondag 25 februari 2007 - 14:42

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon