menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Moestuintje aanleggen

Fiona

Fiona

Ik wil in mijn tuin een stukkie reserveren voor wat groenten en evt. kruiden.
Nou ben ik opgegroeid met een paps die een grote moestuin had, waar ik hem ook altijd hielp. Maar nu ik zelf een tuintje aan wil leggen, moet ik toch bekennen dat ik eigenlijk weinig weet over de 'eisen' van een groente/kruidentuintje.
Ik heb mijn groentetuintje gepland in de hoek achterin waar eigenlijk grotendeels heel de dag zon is. Nou staan in die hoek coniferen op de erfgrens. Nou hou ik totaal niet van coniferen, maar ik heb ook geen idee of coniferen nog een (nadelig) effect kunnen hebben? In de zin van teveel vocht opslurpen of dat er beestjes in wonen die je niet in je groententuin wilt enz?

Het tuintje is eigenlijk alleen voor mezelf, ik ga er alleen wonen. Dus ik hoef geen karrenvrachten groenten waarvan ik de opbrengst niet aan kan. Ik denk aan sperzieboontjes, rode bietjes, tomaatjes, peterselie, bieslook, misschien voor de gein een keer aardappeltjes. Verder weet ik het nog niet exact.
Ik heb een plekje gereserveerd van zo'n 3,5 x 4 meter. Zou dat voldoende zijn voor een groente/kruidentuintje voor één persoon?

Greetzz

Fiona
vrijdag 27 juli 2012 - 13:22
bakbeest

Bakbeest

Op zich kan je daar best een groentetuintje maken.Coniferen trekken inderdaad wel veel vocht weg.,maar voor sommige groenten is dat niet nadelig.Mijn pompoenen slingeren zich altijd door de coniferen,wat een heel leuk gezicht is.Ik zorg er wel voor dat ze er ook steundraden hebben,zodat ze wel aan mijn kant van de coniferen blijven.Sommige kruiden worden wel erg groot,dus zal je moeten bekijken welke kruiden je echt wil hebben en gebruiken,dit geld ook voor groentes.Met een paar courgetteplanten staat je stukje al gauw erg vol.Wil je zelfvoorzienend zijn,dan kun je werken op de vierkante meter moestuinmanier.Als je even googled zie je vast veel handige ideeën en tips.En ook in potten kun je veel kwijt,zoals tomaatjes en paprika's,pepers,enz.Groente uit eigen tuin is inderdaad veel lekkerder,succes
zaterdag 28 juli 2012 - 09:24
schoolmeestertje

Schoolmeestertje

Ik wens je allereerst veel succes met je tuin. Houd het eenvoudig: paar slaplantjes, wat worteltjes, 1 courgette plant (is echt genoeg) wat rode bietjes, paar koolplantjes , wat bonen en dat is wel genoeg om te beginnen, daarna kun je kijken hoeveel ruimte er nog over is.
Overigens is het mogelijk om alle geoemde groentes wel te planten (zaaien zal niet meer gaan denk ik)
maandag 30 juli 2012 - 23:18

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon