menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

1 m2 tuin

Ga naar meest recente reactie

miriam

Miriam

Bij gebrek aan tuin ben ik in maart begonnen met een 1 m2 tuin
zijn er hier nog fans??
zaterdag 16 juni 2012 - 14:18
Gehenna

Gehenna

Ja!
Tijm, tagettes, worteltjes (3 kleuren), snijbiet, look, wat sjalotten, bladmosterd, peterselie, 1 triestige klimboon (de rest is niet opgekomen dus heb ik ze maar in mijn groentebak gezet), rode bietjes, pluksla, radijsjes, bosuitjes, grootbladige tuinkers en rode look.
Alles in kleine porties maar het is het plezier dat telt.

De oogst van vorig jaar

Groenten

zaterdag 16 juni 2012 - 17:09
miriam

Miriam

oh leuk zeg ,jij zit al verder dan mij dan.schone wortelen en je bonen ook.

Wat ik hier al gehad heb is nu mijn eerste courgette ,venkel en enkele sluimererwten.

en ja dan de gemakkelijkste natuurlijk massa soorten sla en andijvie

rode biet heb ik nu ook staan en uitjes


mijn radijzen waren mislukt en ook mijn spinazie was niet goed.
ik vermoed dat zij te lang onder tunnel gestaan hebben door die late vorst

ik heb mijn bak maar pas van maart

Maar het is zo beginnen kriebelen dat ze nu voor mij een tweede geknutseld hebben (op maat gemaakt ,het moest juist passen) van oude appelbakken
ze staan hier beide bij mij wel op een verhoog ,zodat het gemakkelijker is voor mij.

Maar het zou leuk zijn als we hier ook een groepje fans zouden hebben om gedachten uit te wisselen




zondag 17 juni 2012 - 01:50
miriam
zondag 17 juni 2012 - 01:53
miriam

Miriam

[afbeelding verwijderd niet-https][/img]
zondag 17 juni 2012 - 01:54
miriam
zondag 17 juni 2012 - 02:10
Gehenna

Gehenna

De eerste radijsjes waren mislukt, spinazie ook. Is pas ergens begin mei beginnen groeien.
Boontjes, dikke flop.

De bladgroenten doen het super dit jaar. Nu toch. We kunnen bijna niet volgen met opeten
maandag 18 juni 2012 - 18:24
miriam

Miriam

ja nu heb ik terug radijsjes en spinazie gezaaid ,we zullen wel zien of het deze keer lukt
En anders zullen we andere groenten moeten zoeken die wel lukken

Het is oefening he

Ik heb nu ook koolrabi ,wortelen ,en enkele bonen gezaaid
maandag 18 juni 2012 - 19:26
miriam

Miriam

nieuwe oogst mijne tweede courgette en tweede venkel ,super toch
donderdag 21 juni 2012 - 12:17
Hilde1741

Hilde1741

Ik ben ook fan ! WIj hebben nu 4 bakken, maar dit weekend kopen we er nog bij. Het is gewoon heel erg leuk om te doen, om te oogsten en om heel wat verschillende zaken te zien groeien en ze dan ook nog ens lekker op te eten!
vrijdag 29 juni 2012 - 23:45
miriam

Miriam

he hilde fijn kunnen we ideeën delen

hier gaat het effe minder ,de radijzen willen niet (had ik al gezegd)

maar nu begint de andere planten ook gele bladeren te krijgen
zoals mijne courgette waar ik zo fier op was

en ik krijg ook heel kleine groene wormpjes die vreten?,


Dit is in mijne pla tdak bak


die beneden staat beter
spinazie staat beter
ook erwten ,bonen ,en sla
ik heb daar wel last van bladluizen

dus ik hoop hier toch op beterschap

zaterdag 30 juni 2012 - 02:26
Gehenna

Gehenna

kleine groene wormpjes?

Ik heb opnieuw sla en bladmosterd gezaaid, poes is eens in de grond gaan kijken wat ik weggestopt had
Dat wordt dan een bonte mengeling van bladgroenten door elkaar.
Heb ook achter de bak een wortellint gevonden. Daarmee dat die laatsten niet wilden groeien ...
Beest heeft ook het laaste bietje eruit getrokken en de ui en lookstengels zijn (omgeknakt) speelgoed dat beweegt in de wind.
Volgend jaar moet er een hek rond!

Nog zo stom geweest om die lege pot uit te kieperen en 2 dagen later te denken 'waar is die pot met oerprei'

Heb veel zin om er een kruidenbak van te maken.
zaterdag 30 juni 2012 - 12:47
miriam

Miriam

ja ik heb hier ook wel bieslook en munt in staan.

Maar ik hoopte wel mijne bak voor meer te kunnen gebruiken.

Het is het eerste jaar dus het is effe onderzoeken wat wel of niet goed lukt.

de pro's dat zijn hier nu voor het moment
venkel
rode biet
sla
andijvie
ui

en ik had al twee courgettes (dus ik hoop dat mijn plant mij nu niet in de steek laat en niet verwelkt )


Echte tegenvallers
radijs en spinazie
zaterdag 30 juni 2012 - 13:47
miriam

Miriam

niemand iets nieuws te vertellen hier??

ik heb daarnet voor het eerst in 't klein kervel gezaaid

ik heb hier ook raapzaad liggen ,maar ik heb er geen enkel idee van of het lukt in een mini tuin

Verder was mijn courgette nog niet verloren want er komen 3 nieuwe courgettes aan

Ook heb ik nu gaten in mijn worteldoek gestoken ,want ik had een vermoeden dat het water niet weg kom
maandag 9 juli 2012 - 00:26
dendrodan

Dendrodan

heb er 2 staan maar heb er geen worteldoek in gelegd.Mijn zijn een 25cm diep.
Het zijn in feite m2 tuintjes voor de kids. Het zaaien vinden ze tof het onkruid wieden als er iets in kot is voor bibi. De radijzen zijn te straf van smaak en die mogen ze dan ook weer niet. De wortelen lange witte en ronde oranje moe ik ze in het oog houden of ze eten ze al op. Mijn jongste dochter heeft er dan nog eens erwtjes tussen gezaaid en die komen ook goed uit. Bleekselder en suikerbrood staat er ook in. Zelfs waar de radijzen stonden heeft ze peterselie gezaaid. De meloenen zullen dit jaar weer niks zijn zoals de pompoenen die groeien ook niet vet ze zijn nog niet de grote van een pingponballetje. Vorig jaar had ik al bijna een voetbal.

De tomaten gene vette de vruchten zitten waar dat de zon schijnt dus niet in Belgie, de plant staat er wel

Toch vind ik dat ik er geen spijt van heb wat ze hebben gezaaid, ze vinden het zelf spannend.
woensdag 11 juli 2012 - 21:38
Hilde1741

Hilde1741

Bij mij wil de pompoen ook niet zo goed, ook nog kleine balletjes en heel wat bloemen gaan stuk. Zou dit door het overnatte weer zijn?

Boontjes en peultjes doen het erg goed. Volgens jaar ga ik die lekker vroeg binnen zaaien zodat ik al vroeger sterke planten heb.

Brocolli gaat goed, volgend jaar meer planten daarvan.

Tomaatjes; veel vruchtjes, maar worden maar niet rood!

Paprika...twee mooie vruchten, verder overmatig veel bloemen waar geen vruchten van komen. Heb dus veel bloemen weggenomen.

Sla gaat als een speer! Worteltjes zillen niet goed, lente-uitjes blijven wel erg smallekes!

Andijvie en spinazie gaan lekker snel! Maar die zijn allebei al helemaal op, er kwamen bloemen in en dan is het op, toch ? Kan ik waarschijnlijk nog wel eens zaaien, niet?

Oh, en de blauwe bessen beginnen te rijpen!

De eerste oogst frambozen zit er al op, nu hoop ik op mooi veel nieuwe scheuten met nog wat najaarsvruchten erop!
vrijdag 13 juli 2012 - 21:51
miriam

Miriam

oh jullie lijken wel veel groentjes te hebben leuk

Gisteren mijn derde of vierde courgette geoogst.
ook venkel ,maar die was wel klein en der zat al een stok in

Nu ben ik aan het proberen in welk grond je best zaait .
ik heb nu twee appelbakken (kleine dus) gevuld met de helft gewone akkergrond en de helft potgrond
Hier heb ik nu ,radijs ,raap ,koolraap en kervel gezaaid.

Daar mijn radijzen al twee x mislukt zijn probeer ik het nu in vastere grond.

wordt vervolgd


hilde ?staan je paprika's en tomaat onder plastiek?,
want die gaan toch beter in een serre
zaterdag 14 juli 2012 - 14:56
miriam

Miriam

wat ik wel weet nu is dat ,groenten kweken in bakken veel moeilijker is dan in de gewone tuin.

(zat vroeger in de tuinbouw ,lang geleden)
zaterdag 14 juli 2012 - 14:57
Hilde1741

Hilde1741

De tomatenplantjes had ik in de bakken gezet en dan over elke plant zo van die tomatenplastiek, maar die heb ik er al lang af moeten halen want werd al snel te smal. Nu staan ze gewoon in de regen en hoop ik dat het goed blijft gaan. Ik ben nog aan het bedenken hoe ik het volgend jaar zal gaan doen want wil ze eigenlijk wel overkappen, maar wil wel niet een serre hoeven zetten want onze grond staat nu helemaal vol met de bakken.
zondag 15 juli 2012 - 11:42
miriam

Miriam

Hier zijn we weer met onze 1 m2 tuin
En ik heb nieuws hihi
Ik had voor de winter kervel gezaaid en wortelen en een paar selders geplant

En nu het rare ik heb vanmiddag mijne eerste kervel geoogst.
Tot mijn verbazing ,waren de wortelen ,één selder en mijne kervel niet kapot.
En nu is hem flink beginnen groeien ,

Dus mijn eerste handvol kervel geplukt (vanonder een plastiek tunnel)


dinsdag 30 april 2013 - 01:23
martine

Martine

Vroeger had ik een grote tuin, door omstandigheden heb ik enkele jaren niet kunnen tuinieren, maar ... nu herstart op mijn terras met een moestuinbox.
Het volgende heb ik gezaaid: verschillende slasoorten, radijsjes, erwten, rucola, kervel , lente uitjes.
Het is anders tuinieren, maar ben toch blij dat ik die mini mogelijkheid heb. Ik heb al sla geoogst, ( pluksla) en ook 1 radijsje, en dat heeft gesmaakt

Ik probeerde een foto bij te voegen maar blijkbaar is ' the file too big'.. gaat dus niet lukken.

groetjes
zaterdag 11 mei 2013 - 16:27
martine

Martine

Ik probeer nog eens om een foto bij te voegen...[afbeelding verwijderd niet-https]

zaterdag 11 mei 2013 - 17:34
martine

Martine

Terug iets bijgeleerd, via Piccasa foto' s exporteren , heb ik een aanpassing kunnen doen, nu is ' the file not too big'.
zaterdag 11 mei 2013 - 17:35
Gespeel

Gespeel

Prachtig Martine! Waar heb je die moestuinbox gekocht? Ik heb er een met maar 9 vakjes, 16 vakken lijkt mij een stuk leuker!
zaterdag 11 mei 2013 - 22:26
martine

Martine

Deze komt van bij Gamma ( hopelijk wordt dit niet als reclame beschouwd? ) De latjes liggen er los op of in . Dus je kan zelf variëren met de vakjes.
Zonder enig timmerwerk in elkaar te zetten.
groetjes
zondag 12 mei 2013 - 17:57
miriam

Miriam

he reacties tof

leuk dat er nog zijn met een minituin


he martine ik hoorde dat jij al radijsjes had?

Dat is mij dus vorig jaar niet gelukt ,ook geen spinazie

teveel blad

Ik heb bakken die op een sokkel staan (foto's lukt mij ook vaak niet)
De mijne kwam vorig jaar van horta
Nu zijn ze bijna overal te koop maar toen moest ik toch goed zoeken .

met de sokkel vond ik dat wel niet goedkoop.
en hij staat op mijn dakterras

En ik heb ook ene die zelf gemaakt is van oude appelbakken,(dat moest een langwerpige zijn )
en die dient nu als kruidentuin

van vorig jaar heb ik citroenverbena ,citroenmellisse kunnen overhouden en die groeit nu weelderig
Van de munt ben ik nog niet zeker (die kan nog uitschieten )dus ik hoop van wel

salie ,thym en bieslook heb ik nu terug gezaaid


mijne rucola lukt hier ook minder ,heb er nu terug gezaaid ....

In mijne andere bak heb ik nu opkomende kervel ,sla ,erwt,pijpajuin, venkel en twee courgettes
1 selder en 1 vak wortelen die overwintert zijn

vorig jaar had ik wel een paar courgettes ,maar de bevruchting liep niet altijd vlot
dus dit jaar tweede poging


allé mede fan tot hoors





maandag 13 mei 2013 - 00:26
martine

Martine

Ik vind het ook heel fijn om ervaringen uit te wisselen. Terug op het forum te zijn na lange tijd werkt ook inspirerend.

Heb jij grote vakjes? Een courgette plant neemt toch al gauw veel plaats in?
Het is hier nog echt uitzoeken wat ik kan zetten. Gisteren heb ik in Beervelde nog een gemengde sla gekocht van de nieuwe tuin, met veel smaken , en kleurtjes, maar ik zal moeten wachten tot mijn vakje radijsjes leeg is om deze te zaaien.
Vaak veel goesting om van alles te zetten zoals in mijn vorige tuin ( serre en moestuin) en dan efkens in het klein denken...
Ik heb trouwens overal radijsje tussen gezaaid, tussen de erwtjes , de pluksla...

Het is de eerste keer dat ik lente uitjes gezaaid heb, dat zijn nog heel dunne sprietjes. De rucola doet het heel goed hier.

Ik heb potgrond voor groenten, ook toegestaan in de bioteelt in mijn bak gedaan.

Ik ga ook een peperplant en aubergineplant in een pot op mijn terras zette. Als er vruchten aan komen is dat ook heel decoratief .

maandag 13 mei 2013 - 11:53
miriam

Miriam

he martine nee ik heb maar een gewone 1meterbak zoals jij
Maar de sokkel vindt ik wel handig ,dan staat hij op heughoogte.

En de courgettes heb ik vanachter in elk een hoek gezet.

ik was ook op beervelde gisteren ,
ik heb mij voor mijn kruidenbak echte kamille meegebracht.


vorig jaar had ik de mijne gevuld mee de helft groentengrond mee cocosvezels

Dit jaar heb ik er gewoon compost bijgevoegd gekregen op ons containerpark

Want elk jaar volledige nieuwe potgrond kopen lijkt mij wel duur.

Ja ik heb vroeger ook een grote tuin gehad hoor
Maar na mijn scheiding moest ik zogezegd nooit meer een hof hebben.
tja ze huis zonder tuin gekocht ,tot mijn grote spijt nu.

Mijn klein tuinterras probeer ik nu op te fleuren met klimplanten,
en in mijn doorgang heb ik nu een smalle kruidenbak van oude appelbakken (3 naast elkaar)
Die heb ik gedeeltelijk gevuld mee lege petflessen voordat ik de worteldoek plaatste zodat ze minder zwaar zijn.

Ik dacht oh als ze op een jaar rot zijn heb ik er toch een jaar geniet van gehad
Maar ze gaan hun tweede seizoen in nu.

Peperplant en aubergine lijkt mij ook leuk ,laat maar weten of dat lukt.






maandag 13 mei 2013 - 14:59
martine

Martine

Ik huur nog steeds na mijn scheiding. Ben op zoek naar een woning met klein tuintje, maar om iets betaalbaars te vinden, niet evident...
Goed idee om de bakken gedeeltelijk op te vullen. Zo'n oude appelbakken zijn ook mooi vind ik.
En klein of niet, als we maar weer van ons terrastuintje kunnen genieten
maandag 13 mei 2013 - 23:14
martine

Martine

Vandaag toch een vijftiental radijsjes kunnen oogsten, en voor het eerst ook soep gemaakt met het loof. Mooi groen en lekker.
Ook de rucola is oogstbaar ,samen met pluksla. Van alles een beetje en samen wordt het een mooie lekkere gemengde sla
woensdag 15 mei 2013 - 16:13
miriam

Miriam

tof
woensdag 15 mei 2013 - 19:27
jack1

Jack1

hier ook maar een klein stukje groenten tuin
op het moment staat er niet zo veel in .wat knoflook en wat munt thee
verder wil ik er nog wel wat sla plantjes in .wat prei plantjes .wat pijp uitjes .gewoon die dingen die ik iedere dag gebruik

.
donderdag 16 mei 2013 - 10:13
miriam

Miriam

he jack leuk

ja dat is zo he ,als je klein zit
heb jij je groentjes ook in bak of volle grond?

Mijne munt wilt niet schieten ,van vorig jaar?,
donderdag 16 mei 2013 - 12:44
jack1

Jack1

klein zit ik wel niet .maar ik wil gewoon een klein stukje niette groot .this maar voor mij en mijn vrouwtje

ik heb het in volle grond .de munt komt hier overal goed op .zelf die wat ik afgelopen jaar pas stekkie,s van in potgezet heb .groeien als kool ......
donderdag 16 mei 2013 - 17:09
miriam

Miriam

ja het moet niet te groot zijn he
zeker niet voor twee



donderdag 16 mei 2013 - 18:19
martine

Martine

klein beetje uitkijken met munt in volle grond, die loopt nogal eens verder.
Ik hoorde dat sommigen deze in pot (zonder bodem) in volle grond zetten. Tenzij je plaats genoeg hebt en er niet om geeft om heel veel munt te hebben.
En klein of groot: moestuinieren is leuk. Hier is het ook voor 2 ( mijn dochter en ik) en af en toe wat kleur erin verwerken maakt het ook nog eens mooi en leuk.
Geniet van jullie oogst!
donderdag 16 mei 2013 - 18:53
jack1

Jack1

ik heb hem zowel in pot als volle grond
maar als hij zich uitbreid maak het me niet zoveel uit .( ik hou wel van munt .....
en mooie bloemetjes geeft die ook wle .dus de insekten genieten er ook weer van ...

gisteren nog wat oude mest op me stukje moestuin . grond gedaan ...
nu eens kijken wat ik er nog bij ga zetten .
vrijdag 17 mei 2013 - 17:10
miriam

Miriam

ja ik hou ook van munt ,lekkere verse thee jammie

Verder ja alles moet groeien nu ,
Ik heb twee weken terug mijn plastiek tunnel weg gedaan (weet niet of dat een goei idee was want brrrrr

Maar ik dacht anders krijg je schimmel en mee de regen nu moet ik hem niet gieten

dus ja waar is de zon he


zondag 19 mei 2013 - 13:17
jack1

Jack1

deze week wat sla plantjes uit planten ..en eens zien wat ik nog ga zetten

munt thee .ja mmmm maar dan zonder suiker
zondag 19 mei 2013 - 16:41
miriam

Miriam

Wel tot mijn verbazing zag ik bij vriend zijn ouders ,schone grote munt staan ,verwilderd ,
Mm in de nabijheid van vingerhoedskruids ,dus ik moest oppassen

vingerhoedskruid uitgedaan (ik moet niet weten van dat vergif grr)

zo kreeg hun munt ook de kans om zich terug te vermeerderen.

En ik heb een paar stekjes meegenomen ,
Ik weet niet of hem gaat groeien ,want ja der was geen aarde aan.

ohja ik zag aubergineplanten op de markt en heb eentje meegebracht voor in pot

Geen idee wat er van gaat komen ,want toen we vroeger de zaak nog hadden hebben we nog nooit aubergines geprobeerd.

Ahja we zullen wel zien
zondag 19 mei 2013 - 21:52
jack1

Jack1

nou gisteren nog wat werk verricht in me kleine moestuin .wat onkruid uitgedaan .en nog wat bemest met oude konijnen mest die al meer dan 1 jaar lag .

@Miriam als er maar wortel aan zit
gewoon goed in planten en een paar keer per dag wat water geven .maar toch weer niet te veel .als je muntstek te lang is knip je er gewoon iets van af .

mijn tuintje .

[url=http://s58.photobucket.com/user/kippenboer/media/006-11_zpseef237ef.jpg.html][afbeelding verwijderd niet-https]

achter door lig dan me stukje groenten tuin
op dat stuk staat onder andere .pruimen boom 2 keer
rode bessen 4 struiken .doornloze braam .en braam met doorns ..ook staat er een kersen boompje ..........

hier komt dan nog wat groenten op heb het gisteren wat bij gemest met oude konijnen mest .
[url=http://s58.photobucket.com/user/kippenboer/media/005-10_zps6ecb99d0.jpg.html][afbeelding verwijderd niet-https]

en natuurlijk de munt thee .
[url=http://s58.photobucket.com/user/kippenboer/media/004-9_zps0f14b897.jpg.html][afbeelding verwijderd niet-https]

en als ik moe ben of wil genieten van de zon
is dit mijn uitzicht .
[url=http://s58.photobucket.com/user/kippenboer/media/002-9_zps7b40540c.jpg.html][afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 20 mei 2013 - 09:32
martine

Martine

Jack, dat ziet er een heel gezellig tuintje uit!
maandag 20 mei 2013 - 11:29
martine

Martine

Miriam,

Ik heb zaterdag ook een aubergineplant gekocht , en ook spaanse pepertjes. Ik heb ze beiden in een grote pot gezet en ben ook benieuwd wat dit gaat geven. Vroeger had ik deze in een serre. Mijn terras is zuidwaarts gericht, dus misschien lukt het ook wel.
Dat zijn 2 vliegen in 1 klap: lekker en het zijn ook mooie planten.

Over de munt kan ik niet meepraten... ik ben geen thee drinker. Maar laat het jullie zeker smaken.
maandag 20 mei 2013 - 11:33
martine

Martine

Al de radijsjes zijn geoogst. Ik had 1 vakje + tussen de erwtjes. Hetgeen een dertigtal radijsjes gaf. De rucola en de snijsla doen het goed. De lente uitjes hebben veeeel tijd nodig en ik ben benieuwd naar de erwtjes...
maandag 20 mei 2013 - 11:50
miriam

Miriam

oh jack super mooi ,echt mijn goesting
ik hou daar wel van
Wat wild en wat water ,leuk

nu nog wat kleur
maandag 20 mei 2013 - 19:11
jack1

Jack1

zelf hou ik er ook wel van .lekker wild .veel groen .this net of ik soms buiten in de natuur zit .

ik heb wat wild bloemen ingezaait eens kijken of die opkomen ..
er staat ook nog een grote voliere in mijn tuin .met vogels er in ...



vandaag wat sla aan planten .eens kijken hoeveel en welke soort
dinsdag 21 mei 2013 - 08:21
jack1

Jack1

12 plantjes Eikenbladsla uitgeplant .nu maar groeien .
wil ook nog wat Sjalotten aanplanten .....en 1 rijtje boontjes .
maar het weer moet echt beter worden pfffff
woensdag 22 mei 2013 - 10:18
miriam

Miriam

JA 12 krijgen wij hier niet in ons 1 meterbakje hoor
woensdag 22 mei 2013 - 15:16
jack1

Jack1

mijn stukje is iet groter .. ongeveer 4 lang bij 2breed ...
mag ik nu toch hier mee doen ...
heb nu ook wat sjalotten gezet .maar die heb ik tussen de sla gezet spaart wat ruimte

dadelijk ook 1 of 2 rijtjes peultjes zetten
woensdag 22 mei 2013 - 16:42
miriam

Miriam

ha jack dan heb je 8 m2 tuintjes hihi

nuja ik 2,5 (ene is zelfgemaakt he )

op mijn dak heb ik nog veel plaats hoor ,maar ik mag niet
woensdag 22 mei 2013 - 19:19
jack1

Jack1

gisteren dus maar 1 rijtje peulen gezet .
wat een weertje he pfffffff .waar blijft die zon ...

straks nog even wat oude koeien mest hallen hier verder op .
kan ik daar straks lekker me peultjes wat extra mee bemesten ..

ach ja .ik heb ook moeten spitten .hahahahha
donderdag 23 mei 2013 - 08:10
miriam

Miriam

ha spitten moeten wij niet doen he jack
das recht staand tuinieren hier alles op werk hoogte


hihi toch één ding he waarbij wij jou voor zijn

ik zou zeggen koopt u eens een 1m2 bak hihi

(nee grapje ,ik wou dat ik ook nog een tuin had)

vorige weekend bij vriends zijn ouders ,1 pompoen en 1 extra courgette gezet.
Ze doen niks meer ze ,ze zijn te oud
Maar het was wel wel ,van dat moet daar en daar bla bla bla.
Ik laat dat gelukkig over mij gaan hoor maar niks is beter dan je eigen tuin ,je eigen goesting kunnen doen

(mijn verleden ;hihi een eigen tuinbouwbedrijf mee ex ,en groot gebracht tussen vaders zijn patatten)
dus groene vingers vanaf mijn kindertijd







donderdag 23 mei 2013 - 14:51
jack1

Jack1

meestal laat ik me zoontje van 11 jaar spitten .
lijk me gaaf een eigentuinbedrijf te hebben .

gisteren nog wat bieslook 2keer gezet .maar die heb ik gesplits .zo dat ik er wat meer had .ook nog 2 peterselie plantjes gezet .

wortelen met peterselie er door heen .mmmm lekker
of thee maken van peterselie ook erg gezond .

vandaag nog wat boter boontjes in de grond doen

maar die zon moet wel komen alles ligt zo beetje achter vind ik
vrijdag 24 mei 2013 - 10:30
martine

Martine

Vorige dagen lag de kervel helemaal plat van de regen, maar vandaag kunnen oogsten. Op de foto zie je hem de vorige week, was ondertussen toch nog wat gegroeid. Ook hebben we al rucola gegeten.
Vandaag toch nog wat sla durven zaaien. Hopelijk spoelt alles niet weg met de nog voorspelde regen.
Maar ... het moet gezegd: vandaag was het al zonnig!

Groenten

zaterdag 25 mei 2013 - 15:29
martine

Martine

en de rucola

Groenten

zaterdag 25 mei 2013 - 15:32
jack1

Jack1

staat er goed bij
zaterdag 25 mei 2013 - 15:56
miriam

Miriam

oh mooie rucola
mijne kervel zal nu even groot zijn als op uw foto
zaterdag 25 mei 2013 - 16:00
martine

Martine

Jack en Myriam, het zijn wel mini porties , hé maar één keer soep van de kervel maken , en ik denk dat hij nog wel 1 keer terug zal groeien.

Jack,
jij hebt een beetje meer mogelijkheden. Leuk hé om nu al te denken aan de lekkeren worteltjes met peterselie !
zaterdag 25 mei 2013 - 16:12
jack1

Jack1

ik heb iets meer ja .

maar je kunt ook sla en daar tussen bv ui .dit spaart ook allemaal ruimte
ja wortelen met peterselie .inderdaad mmmmmm
zaterdag 25 mei 2013 - 16:22
miriam

Miriam

he martine ja ik heb ook al kervelsoep gemaakt ,maar dan van overwinterde kervel.
ik dacht daar komt niks meer van .
Maar die is in het voorjaar terug beginnen groeien

idem mijn wortelen

en 1 van de drie selders (die kan ik bijna oogsten)

zondag 26 mei 2013 - 01:20
miriam

Miriam

wie heeft er het VTm nieuws gezien
reclame he voor ons meterbakjes

de leveranciers kunnen niet volgen en de winkels krijgen maar de helft van hun gevraagde bakken toe

hihi

maandag 27 mei 2013 - 19:54
martine

Martine

Ik heb het niet gezien , maar het lijkt wel een hype te worden.
maandag 27 mei 2013 - 20:40
Gespeel

Gespeel

Die grote kroppen sla kwamen wel zeker niet uit die vierkante meter moestuin op VTM. Dat kon je duidelijk zien.
maandag 27 mei 2013 - 22:44
miriam

Miriam

ja gespeel
die paprika's das waren der ook van die bijna kant en klare dure planten.
Je kent ze wel waar in de winkel de vruchtjes al aanhangen.

Ja die krop sla leek mij wel heel dik.
Die kun je volgens mij enkel bekomen in een overdekte bak.

Hier was in het begin van het jaar ook een tunnel plastiek over ,maar das zo onhandig.
Die is er afgevlogen vanaf de ijsheiligen voorbij waren.
Mss had ik er hem dit jaar langer moeten oplaten .
Maarja dan moet ge weer water geven.

Ik dacht ja met die regen

Vorig weekend heb ik mij eerste slablaadjes kunnen plukken ,maar vorig jaar had ik al mooie kroppen deze tijd.


Wat ik ook vond op het filmpje is mmm waarom een bak zetten als je een tuin hebt.
nuja dat wordt nog gedaan.


Persoonlijk vindt ik het handiger een bak op heuphoogte te hebben.
En vooral heel geschikt voor mensen die enkel een terras hebben


Ze spraken daar ook over duurdere bakken
Ja ik was hier voor mijn eerste bak gevuld toch 100 euro kwijt.
Maarja die moest dan ook op mijn plat dak komen .

Voor de tweede heb ik hier gewoon enkel latten moeten kopen ,de rest was van afval palen en 1 oude appelbakken
(zeer belangrijk voor diegene die zelf een bak willen maken ,:werk mee zuiver hout he )


dinsdag 28 mei 2013 - 00:38
jack1

Jack1

heb het programma niet gezien .helaas
ja het weer moet echt warmer worden ..het enige wat nu goed groeit is het onkruid ..

de peultjes zijn ook nog niet opgekomen .( wil nu wat boterboontjes zaaien ,
de sla plantjes doen het ook niet zo goed .willen Zon Zon Zon

ook nog wat pluksla uitzaaien ..

hoe en met wat bemesten jullie die bakken .of vervangen jullie de grond steeds
hier word bemest met oude koeien en paarden mest
dinsdag 28 mei 2013 - 08:59
Driez

Driez

Wie het graag eens ziet:
http://www.standaard.be/cnt/DMF20130527_00599293
No way dat ze met dit weer al zo'n mooie paprikas gekweekt hebben, dat zijn idd van die dure planten die in de winkel al vrucht dragen. En bij die mooie krop sla heb ik ook zo mijn twijfels

Ik heb vnl late aardappelen in mijn m² moestuintje, in de hoop dat ze daar wat beter beschermd zijn tegen Phytophthora. De voorste 4 vakjes zijn pepino's.

Groenten

dinsdag 28 mei 2013 - 11:35
Gespeel

Gespeel

http://www.standaard.be/cnt/DMF20130527_00599293

In dat filmpje hangen de paprika's inderdaad met trossen aan die plant, haar worteltjes staan amper 3 cm hoog. De krop sla ligt los op de aarde en dat doet ze alsof ze die af snijdt.

Die man (de Kerpel) uit het tuincentrum ken ik van ergens, maar ik weet niet van waar.
dinsdag 28 mei 2013 - 12:58
jack1

Jack1

ja verkoop trukjes he aan mensen die nog geen verstand hebben .
kreeg het filmpje niet aan het lopen .helaas
dinsdag 28 mei 2013 - 13:04
miriam

Miriam

jack de link van gespeel lukt wel hoor ,klik eens op home en dan terug
heb het net gedaan
dinsdag 28 mei 2013 - 13:07
jack1

Jack1

nee helaas lukt hier niet
maar ik weet wel dat zo promoot filmpje gewoon toch meer nep is
nou gisteren lekker weertje en vandaag staat onze groente weer met de worteltjes nat .pffff



woensdag 29 mei 2013 - 08:39
martine

Martine

Ik heb het filmpje ook kunnen openen. Leuk om zien, maar idd niet erg realistisch wat er groeit en bloeit.
woensdag 29 mei 2013 - 12:53
martine

Martine

Hoe mijn minimoestuintje er nu uitziet:
Kervel: is de tweede groei
snijsla: ook de tweede groei
Reeds heel wat gemengde sla kunnen eten: rucola, snijsla( rood en groen) jonge spinazieblaadjes.
Mijn kruiden staan in aparte bakken.

Het lukt me niet meer om foto's te plaatsen?? Ik kan alleen maar zeggen dat het er groen uitziet...
donderdag 6 juni 2013 - 19:16
moments

Moments

@gespeel ie man (de Kerpel) uit het tuincentrum ken ik van ergens, maar ik weet niet van waar.

Hij doet me in ieder geval denken aan die zanger "Bart Van den Bosche" Is bij jou misschien ook het geval?.
donderdag 6 juni 2013 - 21:54
moments

Moments

Hoihoi iedereen,hier nog iemand met een klein moestuintje (beginneling sinds 2 weken).Op het moment zijn alle groenten en kruiden nog gekocht in een grote tuinzaak (omdat men stukje grond nog niet klaar is).Maar is de bedoeling dat de zaaiingen ook hier in een kleine serre gebeurt (1,2 m² of ietsie pietsie groter).
Nu ben ik eigenlijk een beetje aan het liegen want vorig jaar had ik ook al 1m² moestuin (en zelf gezaaid).Maar mijn man (die tuinman is) heeft hier alles weer ondersteboven gegooid en heel de tuin heringericht.Meer speelweide voor mijn zoon en minder snoeiwerk voor hem (omdat hij er geen tijd voor heeft).
Nu heb ik een strookje ter beschikking van 2 op 3 (wat nog moet aangevuld worden met grond).Heb op moment alles in potten staan: 1 tomatenplant,1 paprikaplant en 1 cavallionplant (gekregen van mijn broer die ze zelf gezaaid heeft).
Kruiden: dille, bieslook, munt, citroenmelisse,pijp ajuintjes,thym, oregano, marjolein.
Krulsla en rucola.
Zelf gezaaid: (en het komt uit )worteltjes!!!!!.
Voor de rest ga ik hier alles eens in het oog houden en hopelijk steek ik er iets van op.
Foto's ga ik ook eens maken en ze showen.
Groetjes Sonja
donderdag 6 juni 2013 - 22:22
jack1

Jack1

Hoi Sonja
welkom bij de groep je kunt hier terecht met al je vragen .
leuk dat je al zo veel plantjes heb staan

nu met dit zonnig weertje .groeit het hier ook goed
de pluksla komt goed op de jalotte doen het ook goed
de peultjes staan nu ook boven de grond ......en de sla die doet ook zijn best .

ik heb veel kruiden in de volle grond staan
vrijdag 7 juni 2013 - 08:38
martine

Martine

Leuk dat er nog minituintjestuiniers zijn.

Ik probeer nog eens voor de foto's...

Groenten

vrijdag 7 juni 2013 - 22:49
martine
vrijdag 7 juni 2013 - 22:50
biemar

Biemar

Hallo moestuiniers,

Ik ben al even met mijn tuintje bezig en zit met een vraagje. Mijn uien zijn al aardig gegroeid en staan er ook mooi fris bij, maar elke dag opnieuw verschijnen en bruin blaadjes aan alsof deze afsterven, de overige blaadjes staan mooi groen te pronken. Het zijn altijd de buitenste blaadjes die verkleuren en slap neervallen. Woensdag heb ik ze allemaal verwijderd, vandaag staan er weer aan. Zou dit er op wijzen dat er al maaien in mijn uien zitten of is er nog een andere rede voor?
vrijdag 7 juni 2013 - 23:28
jack1

Jack1

heb je geen duidelijke foto
het zou ..... valse meeldauw of bladvlekkenziekte kunnen zijn
maar een foto zou meer duidelijkheid beiden

de groenten groeit goed met dit warme weer .
gisteren nog 5 tomaten planten in een grotere pot verplant .

welk mest geven jullie zoal aan je groenten
hier maak ik een aftreksel van koeien of paarden mest .
voor diverse ziektes of aantastingen .daar maak ik ook op een biologiche manier gebruik van kruiden ...
zaterdag 8 juni 2013 - 11:04
jack1

Jack1

de tomaten staan mooi in de zon op mijn teras .
het is het eerste jaar dat ik tomaten gezet heb .in pot .
heb 2 soorten .1soort van die kleine snoeptomaatjes en de andere soor is een itailaans soort ze lopen wat spits toe net als een ei .

][afbeelding verwijderd niet-https]

hier mijn stukje groenten tuin .
de sla en andere groenten doen het goed /de peultjes komen al mooi op .en de boterboontjes .laten zich ook al bijna zien .de pluksla groeit ook goed .

l][afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 9 juni 2013 - 10:37
martine

Martine

Jack,

't ziet er heel goed uit!

Ik heb nu nog geen bemesting bij gegeven omdat ik mijn bak pas gevuld had met potgrond voor biogroenten ,met een basisbemesting in.

In mijn vorige tuin had ik een serre: voor de tomaten mengde ik eerst compost erdoor en dan deed ik wat netels onderin het plantgat ( voor de stikstof dacht ik) het is een tip die ik hier op tuinadvies eens gelezen had.

Binnenkort zal ik eens moeten uitkijken wat ik kan toevoegen in mijn bak, nog geen idee...
zondag 9 juni 2013 - 11:23
jack1

Jack1

dank je wel martine
bemest heb ik hier wel moeten doen
ik heb gebruik gemaakt van de oude konijnen mesthoop die al meer dan 1 jaar daar lag .
voor de stikstof maak ik een brandnetelaftreksel n .en daar giet ik de planten mee
zo maak ik ook voeding met koeien mest en water ( verdun ik dan

trouwens wist je dat je bv
kalium ook zelf kunt maken
net zo als fosfer
zondag 9 juni 2013 - 17:43
moments

Moments

Hoi jack,mooie tomatenplanten heb je daar (rest ook hoor).Maar hoe doe je het als ze groter worden?Ik heb van die spiralen gekocht maar denk dat ze te zwaar zijn om in pot.Want mijn tomateplanten zijn al ongeveer 80 hoog en met die spiraal gaan ze scheef hangen.Kan het mss beter met bamboestokken of niet?
Groetjes Sonja
zondag 9 juni 2013 - 21:50
miriam

Miriam

he terug van vakantie

veel reactie hier

mmm ben ik weer minder blij ,mijn kervel groeit niet,hij staat niet schoon

sla blijft ook klein

wortelen (van vorige winter)zijn in stok geschoten en geen wortel

courgette ook niet denderend nog steeds geen vrucht ,wel bloem


mijn kruidenbak beneden staat wel nog steeds mooi ,mini tomaat staat ook nog schoon en aubergine ook (aubergine is nieuw voor mij heb ik geen verstand van)

kortom ,na het tweede seizoen ,begin ik te twijfelen aan mijne bak

zondag 9 juni 2013 - 22:39
miriam

Miriam

ja jack bij jou zou tuinieren geen probleem mogen zijn he ,want alles staat bij jou in volle grond
ik ben wel benieuwd naar je tomaten ,of die het in pot gaan goed doen

zondag 9 juni 2013 - 22:43
jack1

Jack1

@miriam .....en fijne vakantie gehad


@moments.......mijn zus heeft ook ieder jaar tomaten in pot .bij haar lukt het altijd .ik zal een soort steun rek maken waar ik ze dan aan bind .ik geef iedere dag water en ik let op de voeding ..ze krijgen hier een mengeling van koeien mest en water .en staan lekker in de zon ( ik denk dat je ook bij tomaten na een bepaalde groei hoogte de groeitop er moet uit hallen ......ik zal daar eens na vraag over doen

ik denk dat je in die bakken .ook op de toegift van voeding moet letten ..
sommige soorten groenten hebben veel voeding nodig ..en die voeding wat je bij zo bak koopt die is er ook na een aantal weekjes uit .neem ik aan

de knoflook wat ik had aangeplant .zie ik niet meer staan ...
maandag 10 juni 2013 - 08:35
martine

Martine

Myriam,

Jammer dat het tweede seizoen twijfels geeft. Ik heb er nog geen ervaring mee, ben nog maar aan mijn eerste seizoen...
Misschien idd de toegift van voeding zals Jack al suggereerde?
maandag 10 juni 2013 - 20:18
miriam

Miriam

ja we geven nog niet op he

ik zal inderdaad eens wat bij mesten
dinsdag 11 juni 2013 - 00:14
jack1

Jack1

zou ik zeker doen
en dan geen troep geven uit de winkel lekker zelf maken ..
dinsdag 11 juni 2013 - 08:19
miriam

Miriam

ja maar ik had er in het begin van het seizoen wel al gekregen compost onder gedaan hoor.

dierenmest heb ik niet want we hebben geen beesten meer
dinsdag 11 juni 2013 - 18:23
ecocycle

Ecocycle

hier ondanks het weer toch wel groei,

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 11 juni 2013 - 21:10
miriam

Miriam

he eco dit is een bak he (geen volle grond)

Of is het een omkadering van volle grond?,

Das wel belangrijk om weten

Want hier gaat het om bakken met grondzeil


pijpajuin ,broccoli en paprika en tomaat en kolen

mm mooie foto ,mooie groei

dinsdag 11 juni 2013 - 23:49
miriam

Miriam

ohja bij mezelf;

ik heb vandaag wat mestkorrels gestrooid (had ik gekregen van m pa)

en foto's ik zal terug eens moeten zoeken hoe het gaat ,vroeger kon ik mijn foto's verkleinen via een ander programma ,maar ja das een jaar geleden
dinsdag 11 juni 2013 - 23:53
ecocycle

Ecocycle

Zijn vakjes van 30x30, inclusief de mm-mix dus geen volle grond
woensdag 12 juni 2013 - 08:08
jack1

Jack1

ziet er goed uit
woensdag 12 juni 2013 - 08:43
Gespeel

Gespeel

Knap gedaan ecocycle! Wat is die blauw-grijze plant met grote bladeren op de eerste foto? En die grote bladeren op de tweede foto?
woensdag 12 juni 2013 - 11:04
ecocycle

Ecocycle

Die blauw-grijze is broccoli, en die andere is spitskool.
woensdag 12 juni 2013 - 11:14
jack1

Jack1

ik heb ook 1 pot waar ik een aardappel heb ingepoot eens kijken hoe dat gaat
staat er wel al mooi bij

@miriam
zelf haal ik altijd wat koeien of paarden mest hier verder op in het natuurgebied .daar lopen koeien en paarden ..ik neem altijd de oudste mest .die is ver verdroogt je ziet het verschil

is er niet zo gebied waar je wat mest kunt hallen ....
woensdag 12 juni 2013 - 11:30
miriam

Miriam

ja eco mooi ,hou ons verder op de hoogte he

ja jack daar zou ik eens naar kunnen uitkijken,maar ik zit hier niet tussen de koeien



vroeger was dat geen probleem
woensdag 12 juni 2013 - 11:49
jack1

Jack1

hier even een foto van me aardappelen pot ...
eens kijken wat zoal de opbrengt zou worden ,

][afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 12 juni 2013 - 11:58
miriam

Miriam

begin maar al op te hogen

toppie
woensdag 12 juni 2013 - 12:21
jack1

Jack1

heb hem al opgehoogt na dat ik de foto gemakt had

wist je dat je aardappelen ook kunt zetten in auto banden .
woensdag 12 juni 2013 - 12:27
Gespeel

Gespeel

Ik heb worteltjes staan en ze zijn al redelijk hoog opgeschoten maar die stengeltjes zijn zo dun en fragiel dat ik bijna niet kan geloven dat daar grote stevige wortelen aan zullen komen. Hoe lang duurt het eigenlijk vooraleer wortelen volgroeid zijn?
woensdag 12 juni 2013 - 12:29
miriam

Miriam

gespeel goei vraag jong

want het lukt mij hier na twee j nog niet

veel wortelloof maar niks

ook radijzen idem


ik dacht eerst ,dat het aan mijn zaaien lag ,dus deze wat dieper gezaaid

radijzen heb ik dit jaar niet meer gezaaid
woensdag 12 juni 2013 - 13:25
Paertje

Paertje

Dag iedereen,

Ikzelf heb een serre waar ik vooral mijn tomaatjes en meloen en zo in opkweek.

Buiten de serre heb ik ook een makkelijke moestuin, lees een vierkante meterbak. Ik werd gewonnen voor dit idee door een site die ik tegenkwam www.makkelijkemoestuin.nl

Superinteressant en wat voor jullie misschien nog interessanter is is de volgende link:
http://www.moestuin-zaden.nl/

Hierin een selectie van zaden speciaal voor in de makkelijke moestuin. Mini-worteltjes, speciale klimcourgettes (long green trailing: kan je laten klimmen op een klimrek in je makkelijke moestuin), mini-kropjes sla, reuzeradijzen,...

Superinteressant dus.
donderdag 13 juni 2013 - 15:29
miriam

Miriam

je groenten staan ook in bakken ,dus niet in volle grond paertje?,


want er is toch duidelijk een verschil hoor tussen groenten zonder worteldoek dan groenten die volle grond onder zich hebben.

die gemakkelijke moestuin ,is dat die tuin van jelle
Vond ik ook wel interessant

den andere ga ik nu zoeken ze



donderdag 13 juni 2013 - 17:54
Paertje

Paertje

Inderdaad, groenten staan in een bak met worteldoek eronder.

Idd Jelles makkelijke moestuin; Super ineteressant; Die site over moestuinzaden is ook ontstaan dankzij Jelle. Heb ook zijn boek. Ook interessant.
donderdag 13 juni 2013 - 20:36
miriam

Miriam

ja daar heb ik ook naar gekeken ,handige filmpjes
donderdag 13 juni 2013 - 22:31
jack1

Jack1

ik weet heb niet alles in bakken .ook in volle grond .( klein stukje

zit ik hier verkeert of mag ik toch mee doen ...of is word het
vrijdag 14 juni 2013 - 08:26
miriam

Miriam

tuurlijk mag je meedoen jack
alle tips zijn welkom
vrijdag 14 juni 2013 - 14:24
martine

Martine

Thinkerbell ( kat) had een muis gevangen en op terras gelegd naast mijn tuintje; Deze dode muis is nu nogmaals aangevallen door ... slakken. Even een afleiding voor mijn groentjes , maar een schoon zicht was het niet hoor.
Ik had geen idee dat slakken ook vleeseters zijn.

En Jack, bljf maar gerust!
vrijdag 14 juni 2013 - 15:04
miriam

Miriam

oei martine

hier heeft net het onderstel van mijn beneden tuinbakken het begeven
Nogal een geluk dat de zoon thuis was.

Dat was diene zelfgemaakte voor 4 appelbakken op te zetten.
Niks kapot ,ze staan nu voorlopig op de grond .

En aan mijn trostomaat zie ik beginsels

Ik heb twee soorten ,de ene groeit in de hoogte en weet nu van de warmte ,de andere is een dikke beboste plant.
vrijdag 14 juni 2013 - 16:04
jack1

Jack1

mijn dank is groot ....
hier komen nu de eerste bloem trosjes ook zichtbaar door bij mijn tomaatjes
vrijdag 14 juni 2013 - 17:33
jack1

Jack1

@miriam
ik dacht te lezen te hebben in een ander topick dat jij ooits eens last had in je grond van
kleine wormpjes .deze kun je bestrijden door afrikaantje aan te planten deze wormpjes eten dan van die worteltjes en gaan dood


zaterdag 15 juni 2013 - 10:10
Gespeel

Gespeel

Mengen jullie bij het zaaien al meststoffen onder de aarde of bemesten jullie pas als de plantjes boven gekomen zijn?
donderdag 20 juni 2013 - 11:56
miriam

Miriam

awel ik denk dat ik te weinig mest ,want het kon hier beter

mm ik heb gewoon mijn oude aarde gebruikt
want je kunt toch elk jaar geen dure zakken aarde gebruiken?
En die heb ik dan gemengd met veel gratis compost van het containerpark en van onze pa.

Omdat het minder lukt had ik van pa korrelmest gekregen .die heb ik nu 14 dagen geleden gestrooid.

Van wormpjes en ongedierte heb ik dit jaar nog geen last gehad.

mm der zijn nu twee cougettekes aant vormen ,ne cm of 6,dus ik hoop

donderdag 20 juni 2013 - 12:21
jack1

Jack1

ik haal wat koeien of paarden mest .andere mest gaat ook wel .kippen duiven noem maar op .wel oude mest

ik meng deze wat door de potten en strooi geregelt wat van deze mest weer wat op de potten ...


als jullie eens aan oude mest weten te komen .paard of koeien mest .sla deze op in een vierkante gemaakte bak van latten .laat hem plus-1 jaar goed liggen zo af en toe omdraaien .en meng dit weer door je oude gebruikte grond ze zullen er van ..... ik doe meestal 1 op 1
laats mijn oude konijnen mest gebruikt die al 1 jaar lag te verteren
donderdag 20 juni 2013 - 16:38
miriam

Miriam

mee duiven stront oppassen he jack want die is heel straf
donderdag 20 juni 2013 - 18:52
jack1

Jack1

vandaar dat je hem zo lang mogelijk moet laten liggen .
ik heb nu al weer wat mest liggen voor komend groente jaar .je moet eens zien hoeveel van die kleine rode wormen daar dan inzitten ..
donderdag 20 juni 2013 - 19:11
jack1

Jack1

de tomaten in pot doen het goed
er zitten nu de bloemen in
vrijdag 28 juni 2013 - 10:22
miriam

Miriam

ik zie hier al één beginsel

verder heb ik al handvol erwten getrokken en handvol kervel


maar ik heb ook nieuws ,ik ga toch bij mijn vriends vader een stukje grond proper maken en daar wat zetten
Dan denk ik aan wat aardbeien ,bessenstruiken
gemakkelijke dingen dus die je niet elke dag moet onderhouden .

aardbeienplanten das voor augustus dus

dat heeft niks mee mijne meterbak te maken maar wou het toch eens vertellen.
Ik heb dat altijd tegen gehouden he omdat ik niet van gemoei hou.

Want ik had er dit seizoen twee planten gezet ,courgette en pompoen en het was al .
wacht wat voor de kou en paar weken daarachter
ja en maar mag je dat zetten ..... grrrr dus ik hou mijn hart vast.

Broer tuiniert bij ons ouders maar ons vader komt er zelfs niet meer in.

Das ook de rede waarom ik nog niet bij mijn vriend gaan wonen he ,das naast zijn ouders en grr.
ze hadden der vorig jaar net voor de bloei zijn chineesklokje gesnoeid ,zo allemaal van die dingen .
Allé ge kent dat wel


vrijdag 28 juni 2013 - 12:43
jack1

Jack1

goede keus heb je gemaakt aan planten wat je er wilt gaan zetten
vooral bessen struiken .welke soort ......wil je er gaan zetten ....veel bes struiken kun je stekken van nemen .schieten makkelijk wortels
vrijdag 28 juni 2013 - 16:37
miriam

Miriam

ja weet ik jack maar dan moet ge wel iemand weten met stekjes .
vroeger had mijn pa der massa staan.
en dan werd er veel geruild .

we lagen op de volkstuinen toen (nu mijn broer op een klein stuk )

ik heb er al vaak willen kopen maar altijd die belemmering he dat het niet bij jezelf is .
het is daar zo een grote tuin en zijn ouders hebben over 2 derde van de grond al zeil gelegd


Maar ik heb vanmorgen ook een nieuwe courgette mee gebracht voor ginder ,want ik zal daar nog veel moeten leren hoor
Echt daar open veld ,winderig ,koud en vooral ook veel last van vogels

vrijdag 28 juni 2013 - 17:14
jack1

Jack1

stekjes zou ik wel hebben van de rode aalbes
ouder planten dragen eider jaar volop maar ja hoe krijg je ze bij jou

vogels is wel wat aan te doen als je oude muziekcassete,s heb span je deze gewoon over je zaai of groenten bed .door de wint word er een geluid gemaakt ....dit deede wij altijd

als je een stuk grond heb ......gaat een wereld voor je open wat je kunt zaaien en planten
vrijdag 28 juni 2013 - 18:04
miriam

Miriam

allé het is een feit na 10 j terug een stukje tuin in bruikleen .



maar ik ga mijn bakjes ook niet verwaarlozen hoor
maandag 1 juli 2013 - 01:17
jack1

Jack1

hoe gaat het trouwens met jullie groenten in bak .

maandag 1 juli 2013 - 08:09
miriam

Miriam

he jack wel ,ik denk dat mijne bak meer iets wordt voor kleine dingen.

radijzen ,wortelen lukt mij dus niet.

Aan mijn courgettes staan vruchtjes van een 8 cm ,dus ik hoop.
erwtjes daar ga ik straks nog eens aan trekken ze ,
Het is altijd maar een handvol hoor ,maar zo voor in de wok ,lekker

Boontjes staan ook schoon (heb ik vorig jaar ook gehad dus moet lukken)

En mijn kruidenbak doet het schitterend he ,elke dag plukklare kruiden

Maar nu ik ook een stukje volle grond heb ,ga ik het volgend jaar anders aanpakken

meer voor sla ,kervel ....dingen die je zo te plukken hebt dus

Want "mijn grote tuin" das toch 13 km van hier ,niet super ver maar zo wordt mijn bak toch een plukbak

maandag 1 juli 2013 - 14:02
miriam

Miriam

vandaag uit mijn bakje ,twee mooie andijvie's
handvol erwtjes ,beetje pluksla en pijpajuin ohja en handje kervel
woensdag 3 juli 2013 - 00:25
jack1

Jack1

mooie oogst

andijvie stampot met stukjes spek er door .mmmmm
woensdag 3 juli 2013 - 08:41
miriam

Miriam

nog twee minder grote andijvies ,beetje sla en handvol erwtjes

maandag 8 juli 2013 - 12:28
jack1

Jack1

valt het je tegen ...??
hier al wat eikenblad sla geoogst

de peulen gaan nu pas in bloei .vind toch dat het groenten een lanzame groei had door het slechte weer van laats
dinsdag 9 juli 2013 - 09:57
miriam

Miriam

of het tegen valt? oh ja en nee he

na twee seizoenen heb ik nu wel vast gesteld dat je beperkt bent in keuze.
En volgend seizoen ga ik het wel anders aanpakken

mijn bakken enkel voor sla ,kruiden ,kervel zo van die kleine dingen.

Ik wil mijne bak te vol proppen ,

Venkel is aant opschieten vindt ik wel jammer.

Ik heb nu een tuintje een 13 km verderop bij mijn "schoonouders"
En ik hoop dat te kunnen combineren met de kleine alledaagse plukdingen vanuit mijn bakken.

Allé ik hoop dat het mij daar niet te druk wordt
Gisteren liepen zijn ouders achter ons gelijk een hondje ,
Tja en ik ben eentje die anders opgevoed is ,en in alles zelf mijn ding wil doen.

Achter mijn chemo verhaal kan ik soms niet tegen drukte.

Ahja we zullen zien he
dinsdag 9 juli 2013 - 13:30
jack1

Jack1

in bakken is er niet zo veel keus kwa groenten

mijn tomaten in pot doen het goed haal iedere keer de dieven er uit
maar waarneer moet je de hooftop er uithallen
zaterdag 13 juli 2013 - 17:29
martine

Martine

Vandaag erwtjes geoogst! maar zoals ik al wist is dit maar voor een kleine maaltijd,maar toch blij dat ik het geprobeerd heb.
Mijn peperplant in pot doet het goed. Aubergines laten op zich wachten, wel al enkele bloemetjes.

Myriam,

Inderdaad heel fijn dat je er groter tuintje ter beschikking hebt! Aan jou om uit te maken of je er de nodige tuinierrust gaat vinden....



zaterdag 13 juli 2013 - 20:12

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon