menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rode pepers kweken pikant

Ga naar meest recente reactie

Rottiers81

Rottiers81

Hallo iedereen, aangezien ik nog een beginnend tuinman ben, zit ik nog wel met enkele vragen. Ditmaal omtrent pepers. Ik heb namelijk vorig jaar in een speciaalzaak een kleine peperplantje gekocht en op het einde van de oogste enkele zaden verzameld, deze laten drogen en nu anderhalve week geleden in kleine potjes gestopt en zoals ik op dit forum gelezen had, op mijn chauffage gezet en regelmatig water gegeven. Tot mijn grote verbazing, kwamen deze erdoor en wel al na een 5-tal dagen. Nu anderhalve week later, zitten ik ondertussen al met een 20-tal 'scheutjes' waar dus gewoon een stengeltje en 2bladjes aanhangen. Vanaf nu weet ik dus niet goed wat te doen. Ik heb gelezen dat je moet wachten tot er 2paar blaadjes aanhangen alvorens deze dan in een groter potje te zetten? Klopt dit? Ze staan momenteel niet meer op de verwarming, maar gewoon binnen en toch ook lekker warm. Moet ik deze met dit mooie weer nu al niet buitenzetten om ze misschien ook al sterker te maken, uiteindelijk is het wel de bedoeling dat ze daar komen te staan, net zoals vorig jaar.
Graag jullie mening.
Groetjes

Tom

Groenten

maandag 26 maart 2012 - 10:59
cetinel

Cetinel

overdag buiten en savonds binnenhalen kan nu prima!
maandag 26 maart 2012 - 11:34
rialle

Rialle

Ja Tom, de eerste blaadjes zijn de kiemblaadjes en daarna komen de echte blaadjes pas. Als ze die hebben mogen ze in een andere pot verspeend met gewone potgrond.

Veel succes
Groetjes Rialle
maandag 26 maart 2012 - 12:39
Rottiers81

Rottiers81

Bedankt al voor de antwoorden. Met dit mooie weer mogen ze dus ook overdag in de zon met deze kiemblaadjes ook al buitenstaan?
Staat allemaal genoteerd en we proberen het alvast

Groetjes
Tom
maandag 26 maart 2012 - 12:52
rialle

Rialle

Ik zou ze niet in de palle zon zetten. Dat wordt te heet en je hebt kans dat ze verbranden. Maar in de schaduw/halfschaduw kan het heel goed ja.

Groetjes Rialle
maandag 26 maart 2012 - 13:58
BartDR

BartDR

Ik heb vorig jaar een boel peperplantjes gekocht op een markt.
Omdat ik binnen geen plaats had om ze te zetten heb ik ze in volle grond geplant.

Ik had het geluk met de hete lente en zomer.
In volle zon zetten is absoluut geen probleem (indien het een zachte zomer is).
Ik heb toen tussen mijn pepers ook courgetteplanten gezet, deze produceren grote bladeren en komen op de goede hoogte om schaduw te geven.

Pepers kunnen natuurlijk ook in een pot gezet worden maar hier heb je het risico dat je potgrond sneller en minder voeding geeft aan je plant dan echte grond.
(even een vergelijking, ik had met 2 peperplantjes in volle grond 1/3 meer opbrengst dan 2 planten in een pot).

Er is kans dat de zon je pepers verbrandt, zie dus dat je rond de plant aan de wortel water geeft en zeker water op de bladeren en vruchten vermijdt.

Bij planten in volle grond zorg je best dat je op een heuveltje plant. Zo vermijd je dat de pepers de grond raken. (bij langwerpige hoeft dit niet omdat de plant groter is en dus de pepers niet dicht bij de grond komen)

Ik hoop dat dit wat nuttige tips zijn en veel succes met je plantjes
Ben zelf ook maar een amateur tuinliefhebber en dit zijn dingen die ik gaandeweg heb ontdekt.

EDIT: De plantjes nu nog niet buiten zetten, het weer is nog te wisselvallig. Wacht nog tot midden april, dan is schoon weer meer constant. Als je pepers buiten plant en er is te veel afwisseling van zon en regen loop je de kans dat je vruchtjes in een vroeg stadium rotten. Als je ze echt moet buitenzetten dan raad ik aan om een tomatenzeil erover te hangen (dat is een speciaal soort zeil dat warmte aan de plant houd en de regen buitenhoudt) tot wanneer je zeker bent van droog weer.
maandag 26 maart 2012 - 14:14
rialle

Rialle

Grotere planten kunnen idd best in de volle zon staan, maar ik bedoel de kiemlingen zoals ze nu zijn. De zon is echt te heet voor ze. Die plantjes die jij gekocht hebt Bart waren geen kiemlingen meer en al afgehard. Maar het weer is op het moment stabiel genoeg om ze overdag buiten te zetten. Ik weet niet wat de lente en zomer verder voor weer zorgen. Het is uiteindelijk nog maar maart......maar zoals het weer nu is zet ik ze zeer zeker overdag buiten. In de halfschaduw dus.........

Groetjes Rialle
maandag 26 maart 2012 - 14:43
BartDR

BartDR

inderdaad, mn plantjes waren al groter. En je hebt gelijk, de kiemlingen zouden in volle grond verbranden
maandag 26 maart 2012 - 14:48
Rottiers81

Rottiers81

Ik heb ondertussen al 26 gekiemde plantjes en heb we deze ochtend in de halfschaduw geplaatst voor hun buitendoop. Hopelijk gaan ze mooi verder op hun elan en misschien dat ik al een beetje ga uitdunnen aangezien ik een beetje vrees dat ze echt wel te dicht op elkaar gaan staan.
Ik probeer morgen een foto te plaatsen van de stand van zaken.
dinsdag 27 maart 2012 - 09:32
rialle

Rialle

Dat is dan meteen de rede waarom ik elk zaadje apart in een potje zet. Als je nl gaat verspenen zal het soms moeilijk zijn om te worteltjes los te maken van elkaar, en is de kans op beschadigingen veel groter dus.

Als je gaat verspenen en je hebt van die lang gefileerde kiemlingen mag je ze best tot aan de blaadjes in de grond zetten want op het stengeltje zullen zich dan ook nieuwe wortels gaan vormen en staat je plant steviger in de grond.

Groetjes Rialle
dinsdag 27 maart 2012 - 12:05
BartDR

BartDR

veel geluk met je plantjes

Heb gisteren mijn peperzaadjes geplant, als er iemand tips heeft voor deze groot te brengen?
dinsdag 27 maart 2012 - 12:37
Rottiers81

Rottiers81

Hoe is het ondertussen met jullie peperplantjes?
Die van mij schieten mooi op. Ondertussen overal een 6-tal tot 8-tal blaadjes.Het is de bedoeling dat ze in potten komen te staan bij mij. Zou ik deze nu al extra voeding geven dan diegene die ze krijgen uit de potgrond?Ik heb ergens gelezen om ze ook voeding te geven die tomaten zouden nodig hebben?
maandag 23 april 2012 - 09:15
Heike

Heike

Ik heb ook weer pepertjes gezaaid en hier staan ze nog binnen momenteel.
Vorig jaar voor 't eerst gedaan en mét succes!

donderdag 3 mei 2012 - 13:51
Rottiers81

Rottiers81

Hallo.

De mijne staan ondertussen min of meer beetje afgeschermd maar toch wel buiten. Ze moeten een beetje sterker en steviger worden. Ik neem ze op tijd en stond nog is binnen als de temperaturen 's nachts toch nog iets teveel zakken naar mijn zin.
Heb jij pepers gezaaid met zelf geoogste zaden of gekochte zaden?
donderdag 3 mei 2012 - 13:56
Heike

Heike

Beide, om te kijken of er verschil is in groei... Moet wel bekennen dat het kiemen héél lang op zich laat wachten.
donderdag 3 mei 2012 - 13:59
Rottiers81

Rottiers81

Wanneer heb je ze gezaaid dan? en geen van beide kiemen momenteel? Waar staan ze, achter het raam of op chauffage?Ze moeten alleszins echt wel warm staan hoor, dan kiemen ze veel sneller.
donderdag 3 mei 2012 - 14:03
Victor44

Victor44

Denk dat het al ruim te laat is voor pepertjes,ze hebben veel tijd nodig.Ik zaai ze al eind januari,en ze zijn nog steeds niet echt groot,met dit weer hebben ze het niet naar hun zin,ze vragen warmte.
donderdag 3 mei 2012 - 21:58
Druid

Druid

De mijne groeiden heel hard, maar nu niet meer
Wellicht te vroeg buiten gezet, ze overnachten nu ook buiten.
3 heb ik er in een grote bak gezet, de rest overgezet naar potjes (2-3/ potje)
De meesten hebben 4 blaadjes (waarvan 2 'echte') , eentje had er al we een stuk of 6-8 maar dat was niet van de grootste verder.

Zeer benieuwd hoe ze het verder gaan doen.
donderdag 3 mei 2012 - 22:51
Heike

Heike

Ze staan knus én warm op de vensterbank (verwarming eronder). Ik heb in fases gezaaid, toen ik merkte dat ze zo traag kiemden heb ik nog wat potjes gevuld. Er staan nu plantjes met 8 blaadjes, 4 blaadjes en een deel die nog niet komen 'piepen'...

vrijdag 4 mei 2012 - 08:30
Rottiers81

Rottiers81

Het is inderdaad wel vrij laat denk ik ook om nog opnieuw te gaan zaaien nu, ze hebben echt wel tijd nodig. Zoals ik hier lees kan je best al binnen beginnen rond eind januari.

Op de vensterbank met een radiator eronder is prima denk ik. Komt wel goed, al ga je op de laatste gezaaide plantjes wel heel lang moeten wachten, maar dan heb je genoeg plantjes voor de hele zomer en langer..

Wat ik hier lees van dat alles blijft hangen, niet meer dan normaal met het huidige rotweer toch wel denk ik. Veel te koud, maar ook bij mij blijft alles nu wel buiten staan, al denk ik erover dit weekend 's nachts toch alles even binnen te houden, ze geven bijna vriestemperaturen en dat is iets te koud, zeker voor mij peperplantjes. Hun groei mag wel gestopt zijn, de iets koudere temperaturen maken ze ook wel veel sterker en zodra de temperaturen weer stijgen en de zon eindelijk doorbreekt schieten ze wel te sneller op hoor. Geduld heb je wel nodig in deze hobby van ons..
vrijdag 4 mei 2012 - 08:44
Heike

Heike

Van mij mogen ze gerust hun tijd nemen...
Vorig jaar heb ik ze eind mei buiten geplant, denk dat ik nu ook nog wat ga wachten, ze mogen echt geen kou vatten.

[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 4 mei 2012 - 08:48
Rottiers81

Rottiers81

leuke foto! gemaakt met de smartphone?

potjes/zakjes zelf gemaakt? Bij mij gaat het toch net om iets kleinere pepertjes, maar ik begrijp wat je wil zeggen met de koude te willen vermijden, maar toch....Teveel warmte in het begin is ook niet goed hoor, mijn staan ze nu een weekje vooral overdag en sinds 2dagen ook 's nachts buiten en ze zien er nog steeds fantastisch uit.
vrijdag 4 mei 2012 - 08:55
Heike

Heike

Foto gemaakt met fototoestel en achteraf bewerkt.
Ja, potjes zelf gemaakt met een heel handig dingetje dat ik via de tuinadvies winkel gekocht heb.
vrijdag 4 mei 2012 - 09:00
Rottiers81

Rottiers81

Echt leuk ja! Weet je nog hoe het handig dingetje heet?

Bedankt en groetjes
vrijdag 4 mei 2012 - 09:03
Heike

Heike

Papieren-potjes-maker!
Echt handig en leuk!

http://www.tuinadvies.be/shop/product.php?id=991
vrijdag 4 mei 2012 - 09:39
Druid

Druid

Bij mij groeien ze nu eindelijk terug wat. (vooral de plantjes die al het langste buiten staan )

Maar nu vermoed ik dat er vogels aan komen 'stekken' zijn ook; bij de kleinere plantjes zijn wat blaadjes nogal puntig eraf gedaan.
De potjes staan echter vlak naast de kattenmand
vrijdag 4 mei 2012 - 10:07
kenny001

Kenny001

mijn peper plantjes hebben nog altijd maar 2 blaadjes en zijn toch al een dikke 2 maand gezaaid is da normaal da da zo lang duurt
zaterdag 5 mei 2012 - 10:08
Rottiers81

Rottiers81

Euh, dat is wel heel lang............staan ze nog mooi van kleur?waar staan ze? staan ze nog in zaai-en stekgrond of al in volle potgrond? staan ze misschien zelfs al buiten?
dinsdag 8 mei 2012 - 16:32
kenny001

Kenny001

ze staan nog heel mooi van kleur en ze staan nog in de grond waar ik ze in gezaaid heb op de venster bank waar het wel warm is maar geen zon komt
dinsdag 8 mei 2012 - 21:26
Rottiers81

Rottiers81

klinkt allemaal ok, alleen zou ik ze wel gerust verpotten in volle potgrond, kan misschien toch een boostje geven.
woensdag 9 mei 2012 - 08:44
ChilliPeper

ChilliPeper

Pepers in potten kweken gaat mijn inziens beter, echter in de volle grond kunnen de resultaten ook super zijn. Natuurlijk zijn er een aantal factoren die een rol spelen. De annuum soorten zoals de normale spaanse peper kun je zeker nu buiten uitplanten. De kans op vorst is nog aanwezig dus kijk daar wel mee uit!.

Veel succes.

btw: Ik zie een aantal bekende namen hier

groetjes
donderdag 10 mei 2012 - 23:35
Druid

Druid

Ze geven net kans op vorst deze nacht. (in de kempen toch)
Olijfboompje ga ik zowiezo binnen zetten, maar moeten pepers, paprika en tomaatjes bvb ook naar binnen nu?
Of kunnen deze 1 koud nachtje wel aan?
zaterdag 12 mei 2012 - 09:20
ChilliPeper

ChilliPeper

Pepers en Paprika's kunnen absoluut niet tegen vorst. Er zijn echter soorten die iets beter bestand zijn tegen de koude, zoals de C.pubescense soorten. Denk vooral aan de rocoto's die van origine uit het Andes gebergte in Peru komen.

Ik zou geen risico's nemen en de plantjes naar binnen halen

gr.
zaterdag 12 mei 2012 - 10:01
vinifera

Vinifera

Deze 2 paprika planten hebben binnen overwinterd en ik weet niet ofdat dit nog iets zal worden ?
Wat moet ik doen ? snoeien ? of wachten

Hoe kan ik controleren ofdat dit nog iets zou kunnen worden ?





Groenten

zondag 20 mei 2012 - 10:07
vinifera
zondag 20 mei 2012 - 10:08
vinifera
zondag 20 mei 2012 - 10:08
ChilliPeper

ChilliPeper

Als het goed is zie je bij de internodes, dus daar waar er een vertakking zit met de hoofdstam, kleine groene uitschieters. Zolang de plant niet is uitgedroogd of in de vrieskou gestaan heeft zal het goed moeten komen. Er valt niet veel te snoeien aan de plant aangezien het meeste blad al verdwenen is
Het is wel aan te raden om de wortelkluit uit te spoelen en het geheel in nieuwe aarde te zetten.


gr.
zondag 20 mei 2012 - 11:40
Rottiers81

Rottiers81

Ik ben alvast benieuwd of ze opnieuw gaan vruchten afgeven. Hou ons op de hoogte.

Ik ben gestart met nieuwe zaaiingen in februari en heb ondertussen al mooie jonge plantjes. Enig idee wanneer ik extra voeding/bemesting moet geven of is dit niet nodig?

Bedankt.
maandag 21 mei 2012 - 08:52
ChilliPeper

ChilliPeper

Meestal zit in de potgrond die je koopt voeding tot 6 weken. Voor een optimale oogst en condities van je plant is het aan te raden om na die periode bij te voeden. Dat kan bv met normale voeding voor groenten of tomatenvoeding. Er is ook speciale voeding voor chili's te verkrijgen>> Chilifocus.
maandag 21 mei 2012 - 17:39
vinifera

Vinifera

Zoals beloofd hou ik jullie op de hoogte !!
De oksels beginnen uit te lopen ....



Groenten

woensdag 30 mei 2012 - 20:08
vinifera
woensdag 30 mei 2012 - 20:08
vinifera
woensdag 30 mei 2012 - 20:08
vinifera
woensdag 30 mei 2012 - 20:09

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon