menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mijn moestuinteeltschema graag advies

Ga naar meest recente reactie

pthomass

Pthomass

Op basis van wisselteeltschema's heb ik mijn eigen schema opgesteld en direct op mijn moestuinplan gelegd.
Het zuiden ligt bij de rabarber, het noorden bij de bladgewassen

ik heb nog gelet op combinatieteelt aangezien wisselteelt en combinatieteelt niet evident te combineren valt. Zo las ik dat wortel en aardappel niet samen mogen en aardappel en courgette ook niet, maar wortel de aardappel ook niet mag volgen. Dus heb ik courgette en wortel samen gezet, op te volgen door aardappel.

De aardbei staat al, dus de andere 5 bakken kunnen nog vrij roteren. Ik weet niet echt hoe je de bak aardbei mee in het wisselteeltschema gooit...

Alle adviezen zijn welkom uiteraard.
[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 19 februari 2012 - 13:08
Eniavaswen

Eniavaswen

Hey, ik vind het een vrij ingewikkeld schema, maar dat zal wel aan mij liggen. Zie ik het goed dat je zes bedden gaat maken met telkens één familie en die gaat laten roteren? Is dat niet gevaarlijk om een hele oogst kwijt te raken als je een bepaalde plaag krijgt?
Een tijdje geleden werd hier op het forum verwezen naar een teeltschema van Velt, da's misschien interessant om meer info te vinden.
dinsdag 28 februari 2012 - 10:34
pthomass

Pthomass

het zijn inderdaad 6 bedden. Het 7de is een vast gegeven voor tomaten, paprika, aubergine.

Hoe kwijt raken? Of het nu in een bed staat, of gewoon in een moestuin zonder wandjes, het effect zal hetzelfde zijn.

Ik heb het VELT schema gebruikt.
dinsdag 28 februari 2012 - 11:02
Eniavaswen

Eniavaswen

Ik dacht dat je telkens groenten van een verschillende soort naast elkaar moest zetten. Zoals vb look naast worteltjes tegen wortelvlieg, enz... Zodat je op die manier beestjes in de war brengt.
Ik ben zelf nog maar net met moestuinieren bezig en heb ook mijn hoofd al gebroken over teeltschema's enz. Vermoedelijk maak ik het allemaal weer ingewikkelder dan nodig.
Ik heb jammer genoeg niet zoveel plaats, bij mij is het woekeren op 10 m², dus ik probeer het vierkante moestuin-principe toe te passen. Ben wel benieuwd of het allemaal zo goed zal werken als de theorie.

dinsdag 28 februari 2012 - 14:04
pthomass

Pthomass

interessant dat je net die opmerking maakt, want daar zat ik ook mee.

Je hebt wisselteelt schema's, maar er bestaan ook schema's voor combinatieteelt. En die twee zijn soms contradictorisch. En als je die twee wil combineren, dan heb je het zitten.
dinsdag 28 februari 2012 - 14:19
kittykat

Kittykat

Hallo,

Ik heb reeds twee jaar geprobeerd een wisselschema te volgen en rekening te houden met goede buren in de moestuin , dat was tot nu toe een katastrofe , na een paar maanden wist ik niet meer wat ik waar moest zetten . Mijn tuin heeft een trapeziumvorm , ik weet zelfs niet meer voor dit jaar in welke richting mijn rijtjes moeten komen . Ik ben aan het voorzaaien binnen en binnen een maand begin ik buiten te planten , moest iemand me kunnen zeggen wat nu het belangrijkste is .
woensdag 29 februari 2012 - 10:39
garfield

Garfield

Ik denk dat ik degene was die naar de Velt schema's heb verwezen.

Ten eerste doe je het nooit helemaal goed. En zeker niet voor een ander. Ik heb een geheel ander schema. Wisselteeltschema's kunnen vaak tegenstrijdig zijn aan combinatieteeltschema's. En ook strijdig met een teelt erna. Die laatste fout heb ik er ook inzitten, maar zonder ernstige gevolgen. (de topicstarter heeft die fout niet)
Het belangrijkste is dat je aan wisselteelt doet. Dat is belangrijker dan combinatieteelt. Als je namelijk de families bij elkaar hebt, kan je de bemesting van dat stuk daar op aan passen. Je krijgt ook op een makkelijke, duidelijke manier van plaatsen, dat bepaalde groenten die vele jaren niet meer op hetzelfde stuk mogen staan. Dat zijn de grote voordelen van wisselteelt. Dan zal ook alles goed blijven groeien zonder kans op veel ziekten en plagen. Daarna kun je in die vakken nog wel deels aan combinatieteelt doen. Zo heb ik een vak knolgewassen, waar ik wortel en ui om en om kan plaatsen. Dat heeft als voordeel dat de ui- en wortelvlieg deels misleid worden. Maar ook dat de planten meer licht krijgen. De ui is veel vroeger en heeft eerst geen last van de wortel. Als de wortel groter wordt nemen de uien al niet veel schaduw weg.
woensdag 29 februari 2012 - 11:41
kittykat

Kittykat

Dank u voor het antwoord ,

Ik heb een draad klaar voor erwten en een voor labbonen , met de weg ertussen , daar waar verleden jaar boerekool stond en een rij wortelen ervoor met 1m tussen waar erwten stonden , en daar kunnen nog plantuien tussen . Alles ongeveer 6m lang en in richting van oost naar west en de erwten langs achter noord tegen een muur . Dat zou moeten goed zijn om te beginnen .Allée , nu nog mooi weer en we kunnen starten .
woensdag 29 februari 2012 - 13:31
mazzel

Mazzel

waarom laat je de tomaten en paprika staan altijd op dezelfde plek?
zondag 4 maart 2012 - 12:20
pthomass

Pthomass

mijn grootvader heeft dat jàren gedaan zo, en dat liep prima. Een bak met daarop een vaste constructie van hout en golfplaten, gesloten aan de regenzijde.

wel moet ik daarin dan oppassen met ziekten e.d. aangezien wisselteelt daarin niet tot moeilijk gedaan kan worden. Ik zou het enkel kunnen als ik de drie m² telkens per m² gebruik en laat roteren, maar dan nog kan je niet echt spreken van wisselteelt. Immers, tomaten voor of na paprika maakt weinig uit, lijkt me
zondag 4 maart 2012 - 19:02
garfield

Garfield

Toch een goede vraag van Mazzel. Daar zijn 2 oplossingen voor. De grond uit dat stuk er ieder jaar uithalen en er weer verse uit een ander vak (geen aardappelen) weer indoen. Of je maakt de constructie verhuisbaar en schuif je het in het wisselschema mee.
zondag 4 maart 2012 - 22:12
pthomass

Pthomass

verhuisbaar zal niet lukken, toch niet voor wat ik wil doen. Bovendien is die bak L-vormig en de anderen rechthoekig.

het zal een grondbehandeling worden, dat is minder werk dan de hele constructie af te breken en terug op te bouwen...
maandag 5 maart 2012 - 09:27

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon