menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zaadjes telen

armandv

Armandv

ik had verleden jaar zoete italiaans tomaatjes gekregen , daarvan wil ik dit jaar zaadjes overhouden. nu heb ik alles al uitgeprobeerd om deze zaadjes los en droog te krijgen maar dit mislukt telkens. deze klitten aan elkaar en beschimmelen

kan iemand mij wat ideeen geven om dit op te lossen
woensdag 2 november 2011 - 09:22
rialle

Rialle

Er zijn verschillende manieren om tomatenzaden te nemen voor volgend jaar.
De gelei wat om de zaden zit moet er sowieso af. Daarvoor doe ik ze met een beetje water in de staafmixer en mix ze dan goed. En nee.....de zaden gaan er niet door kapot!
Vervolgens doe ik alles in een zeef en spoel er zoveel water overheen dat ze echt goed schoon zijn. Dan haal ik ze uit de zeef en zorg dat ze allemaal los op een stuk keukenrol komen te liggen. Een week of 2 goed laten drogen en klaar.

Ik vind dit de meest makkelijke en vlugge methode. Succes!

Groetjes Rialle
woensdag 2 november 2011 - 11:24
Gehenna

Gehenna

Ik doe het ook zo maar zonder bleekwater.
woensdag 2 november 2011 - 17:44
Victor44

Victor44

Ik laat ze een paar dagen gisten met een klein beetje water,spoel ze vervolgens grondig door een zeef en doe ze op keukenrol. Vermits ze dan droog zijn schraap ik ze met mesje af en leg ze op een dessertbordje zonder papier. Dit bordje zet ik bovenop het vensterblad boven de verwarming of in de zomerperiode in de zon.De dag erna kan je ze allemaal losmaken van het gladde bord,dan lat ik ze nog een paar dagen op dit bordje liggen en ze zijn klaar om mooi droog te verpakken.
woensdag 2 november 2011 - 18:14

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon