menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Groenten kweken op karton

nathalieke

Nathalieke

Wie heeft er ervaring met groenten kweken op karton, volgend jaar m'n 1ste test,ik ben benieuwd. Het zou ideaal zijn voor het bodemleven, niet dichtslippen van de grond en ook goed voor de waterhuishouding. Wie kan mij hier iets meer over vertellen? Alvast bedankt
vrijdag 7 oktober 2011 - 21:13
Tarragon

Tarragon

Ik heb dit seizoen een deel van mijn zaadgoed laten kiemen in eierverpakkingen, maar dat was een ramp.
Schimmels en vliegjes...

Daarenboven was er de keuze: vooraf knippen zodat er per plantje een kuipje was, of achteraf. Vooraf knippen betekent: kuipjes staan niet echt stabiel.
Achteraf knippen betekent: kuipjes zijn vochtig en derhalve taai; nauwelijks te knippen.

Ik heb enkele maanden geleden een gulle gift gekregen van 200 kleine plantenpotjes, en dat is veel properder en gaat een stuk beter. Ook het plaatsen van de plantjes op hun definitieve plaats gaat vlotter.

Dus geen karton meer voor mij.
dinsdag 11 oktober 2011 - 10:28
nathalieke

Nathalieke

Ik heb daar een programma over gezien, en het leek me wel oke. Eerst de bodem goed los maken + bemesten, grond nat maken,en karton over de grond leggen en begieten. Om iets te planten moet je gaten in het karton maken met een plantijzer en zo heb je ook ineens een putje om de jonge telg in te zetten. Het karton beschermt de bodem tegen uitdrogen en toe slippen, het verteerd en vormt zo een compostlaag, en je hoeft geen onkruid te bestrijden. Je kan het karton afdekken met grasmaaisel om uitdroging te voorkomen,
vrijdag 28 oktober 2011 - 22:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon