menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tuin en serre winterklaar maken

Ga naar meest recente reactie

Prinske

Prinske

Zoals bij de meesten veronderstel ik dat de tuin en serre op hun laatste pootjes staan... . Nu is mijn vraag hoe jullie de tuin en serre klaarmaken voor de winter?
maandag 3 oktober 2011 - 08:43
cetinel

Cetinel

keb geen serre,en in de tuin heb ik nog niks opgeruimd(shame on me)
enkel als er wat gezaaid of geplant word kuis ik dat stukje ervoor op....
verder lopen de konijnen en kipjes der hun goesting te doen.....
maandag 3 oktober 2011 - 12:35
Prinske

Prinske

Maar wanneer kan je dan best spitten/ploegen (machinaal wel te verstaan )?

En wanneer kan je er bemesting of compost op doen?
maandag 3 oktober 2011 - 13:18
phili

Phili

ik ploeg nu niet, ik smijt de groentetuin vol met een laag oude stalmest en laat dat de hele winter liggen en in het voorjaar werk ik het in de grond.
In de border laat ik alles staan dat niet tot snot vervalt staat in de winter leuker en de beestjes zijn er blij mee.
bladafval gooi ik in border en moestuin goed voor de grond,
in de kas moet ik dit jaar een laag eruit scheppen en dan een laag stalmest en daarover een laag tuingrond dit doe ik om het jaar, daarbij alle ramen schoonmaken en ontsmetten, best veel werk maar het ziet er dan weer toppie uit.
maandag 3 oktober 2011 - 21:42
Prinske

Prinske

Maar als je nu ploegt moet je dan in het voorjaar nog eens ploegen? Ik dacht dat het beter was zo min mogelijk de bodemstructuur overhoop te halen?
dinsdag 4 oktober 2011 - 08:10
nathalieke

Nathalieke

Als ik de tuin winterklaar maak gooi ik alles wat ik uit de serre haal op de lege plaatsen in de groententuin, ook de groentenafval, dan heb je een goede bodembedekking, de grond blijft luchtig door het bodemleven, en je kweekt er 100den regenwormen onder zonder iets te doen. In het voorjaar haal je de niet verteerde resten weg en gooit ze in de compostbak, veel succes!!!
vrijdag 7 oktober 2011 - 21:03
nathalieke

Nathalieke

de serre haal je best volledig leeg als dat mogelijk is want een serre is de ideale overwinterplaats voor insekten en ongedierte
vrijdag 7 oktober 2011 - 21:06

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon