menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wie eet er van mijn aardappelen

Ga naar meest recente reactie

garfield

Garfield

Ik heb veel aardappelen met kleine diepe gaatjes. Ze wisselen een beetje van grootte zo tussen 2 en 4 mm rond.
Het ras van de aardappel is Texla. Ze staan naast een pad en op het stuk land hebben vorig jaar de tuinbonen gestaan.

Groenten

maandag 29 augustus 2011 - 23:03
cetinel

Cetinel

lijkt me schade van ritnaalden.
maandag 29 augustus 2011 - 23:45
garfield

Garfield

@cetinel

Ik denk dat je gelijk hebt. Ik heb op internet gezocht en vond dit:


http://www.kennisakker.nl/kenniscentrum/document/ritnaalden-kunnen-onverwachts-veel-opbrengstderving-aardappelen-veroorzaken

De ritnaalden leven tot 5 jaar lang. Dit is het 3e jaar dat op deze grond getuinierd wordt. En die plek is vochtig, dus ik mag ervan uit gaan dat in de toekomst deze schade niet meer voorkomt.

Dank voor je antwoord.
dinsdag 30 augustus 2011 - 11:31
cetinel

Cetinel

ik heb ze zelf ook,vandaar dat ik het herkende,bij mij was de schade wel niet zo groot..
als je tuiniert op grond dat een tijd braak heeft gelegen heb je der nogal es last van blijkbaar,en dat is bij ons ook het geval..
zal op den duur wel gedaan zijn hoop ik.
dinsdag 30 augustus 2011 - 14:40
garfield

Garfield

Ik ben verder gegaan met aardappelen rooien, maar ik vind geen ritnaalden.
Gisteren 2 beesten gevonden die wel aan het eten waren. De eerste is dit en dat lijkt mij een kleine (regen)worm. Kan dat?

Groenten

donderdag 1 september 2011 - 08:10
garfield

Garfield

Het tweede beest leek op een zeer jonge slak of worm. De onderkant is wit.

Wat is het?

Groenten

donderdag 1 september 2011 - 08:11
garfield

Garfield

Niemand die weet welk beest de onderste is? Ik heb nog wel meer foto's.
Heeft iemand in het verleden of dit jaar ook deze schade gehad?
Omstandigheden: normaal al een natte tuin, maar dit jaar 2 x een wolkbreuk van ongeveer 60 mm. De grond is nog steeds behoorlijk nat. Deze week heb ik een deel van de aardappelen gewassen ipv drogen en afstoffen.
Is dat trouwens slecht voor de aardappel als je de aardappelen in bad doet om ze schoon te maken. Daarbij denk ik aan het eventueel kunnen overbrengen van ziekten.
vrijdag 2 september 2011 - 15:52
cetinel

Cetinel

de fotos tonen een regenworm en een slak,deze zijn niet degenen die gaten in je aardappelen hebben gegeten, de schade is wel degelijk van de ritnaalden.
ritnaalden zijn larven van kniptorren,het kan zijn dat je er geen vind omdat ze hun larvestadium ondertussen verlaten hebben??
vrijdag 2 september 2011 - 16:11
garfield

Garfield

@cetinel.
Wat jij stelt, daar heb ik ook wel aan gedacht, maar ik heb de slak en de worm toch echt uit het gat moeten trekken, omdat ze waarschijnlijk toch ook aan het eten zijn.
Ik ken de gaten van de ritnaalden niet, dus daarom mijn vraag. De gaten lijken mij ook grotendeels allemaal vers.
vrijdag 2 september 2011 - 16:32
garfield

Garfield

Ik heb een paar dagen geleden de laatste aardappelen gerooid. Nu dus ook de aardappelen die op hetzelfde perceel stonden pal naast de aangevreten Texla's. Ik zeg niet dat daar geen gaatjes inzaten, maar veel en veel minder. Nu had ik aan het eind van het perceel in het voorjaar 3 aardappelen te weinig en heb ik daar maar Texla gepoot. En je raadt het al. Die aardappelen zaten weer vol met ritnaaldgaten. De Texla is voor die beesten waarschijnlijk lekkerder of zachter. De Texla's zijn mij ook veel te dik geworden. Veel aardappelen die zwaarder waren dan 500 gram. Met uitschieters tot 700 gram. Volgend jaar voor mij geen Texla meer.
donderdag 6 oktober 2011 - 21:12

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon