menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Grond zuiveren voor moestuin aan te leggen

Ga naar meest recente reactie

zonne-bloempje

Zonne-bloempje

Hey ,

We zouden graag een moestuin aanleggen.
Nu met de verbouwingen in ons huis hebben verschillende mensen meegeholpen en deze mensen hebben schadelijke stoffen gegoten op de plaats waar wij graag ons moestuintje zouden willen. Met schadelijke stoffen bedoel ik dus white spirit , overschot van verf (ookal hadden we gevraagd dit niet te doen)
Onze vraag is nu kunnen we deze plaats nog als moestuin gebruiken? Zijn er bepaalde producten die jullie aanraden om de grond terug zuiver te maken of dingen die we kunnen doen om de grond terug goed te krijgen? Enig idee hoeveel tijd we moeten voorzien voor we deze plaats kunnen gebruiken ervoor? Alle tips zijn welkom.
zondag 17 juli 2011 - 19:54
zonne-bloempje

Zonne-bloempje

yeah i know

We hebben wel een jaar ongeveer met de verbouwing bezig geweest dus het is niet iets dat recentelijk is gebeurt. Is het dan te laat ?
hoe diep zou je die grond moeten uit graven?
zondag 17 juli 2011 - 20:33
zonne-bloempje

Zonne-bloempje

Toch wel een wat hoor en juist op de oppervlakte waar wij graag onze moestuin zouden willen. Dit is echt de ideale plaats , dicht bij de keuken en met veel zonlicht! Pak een oppervlakte van een twee vierkante meter ( het is nog op een andere plek in de tuin gebeurt maar dat is iets minder erg dan op de plaats waar wij graag onze moestuin willen hebben. Ik vraag me af zouden er bepaalde producten zijn als we de grond hebben afgegraven dat we er kunnen op doen die de grond zuiveren of mss eerst een jaar ofzo planten opzetten die de grond zuiveren?
Ik ben absoluut een leek op gebied van planten en tuin.
zondag 17 juli 2011 - 21:10
greener

Greener

Ik lees:" die lozingen zijn ook op andere plaatsen in de tuin gedaan maar dit is toch minder erg"

Euh, nee, dit is niet minder erg.
Je zit hier op een forum vol met Flora en fauna liefhebbers.
Naast het feit dat je nu een vervuilde en giftige tuin hebt is er ook nog een grote kans dat al die rotzooi het grondwater is ingetrokken waarvoor mijn hartelijke dank...

Er bestaan geen planten die giftige stoffen uit de grond trekken, hoogstens die wat opgeloste metalen gebruiken voor de groei.
Het enige wat je kunt doen is wat Birdwatcher al beschrijft.
Het afgraven dient niet oppervlakkig maar zeer grondig te gebeuren.
Aub de vervuilde grond via de gemeente laten verwerken, anders zadel je onschuldige mensen met je probleem op.

Doe je met bovenstaande tips niet dan wens ik je veel succes met je tuin.
Ik hoop dan in ieder geval niet dat je uit je tuin gaat plukken

Sebas
maandag 18 juli 2011 - 09:50
zonne-bloempje

Zonne-bloempje

Ik ben een absolute leek als het op tuinieren aankomt daarom heb ik mij op dit forum aangemeld omdat we onze tuin terug in orde willen maken... ( en er terug een 'gezonde' tuin van willen maken)
Enig idee hoe diep we moeten graven? Het is de bedoeling om heel de tuin met de tijd te veranderen maar stapje per stapje.
Of is dit een slecht idee en beter gewoon alles in 1 keer uitgraven? (maar dit zal dan nog niet direct kunnen)
maandag 18 juli 2011 - 10:51
lam

Lam

Laat de grond onderzoeken wat de verontreiniging betreft , dan komt er uit waar de verontreiniging uit bestaat.
Laat je daarna adviseren door een deskundige , of misschien zit er een advies bij, verstrekt door het laboritorium ?
Anders het idee moestuin maar snel vergeten, planten nemen namelijk de schadelijke stoffen op. Dus ook de gewassen in de moestuin.
Plukken kan je natuurlijk wel in je tuin, maar consumeren niet.
Misschien valt het mee, maar dat wijst alleen een onderzoek uit !
Succes.
maandag 18 juli 2011 - 10:52
zonne-bloempje

Zonne-bloempje

Ik denk dat we dit weekend eens naar een tuincentra zullen gaan, nog wat info vragen waar we onze grond kunnen laten onderzoeken.
Sowieso zullen we de slechte grond uitgraven maar misschien is het toch veiliger om onze moestuin een paar meter verder aan te leggen. Of zou dit helemaal geen verschil maken denken jullie?
vrijdag 22 juli 2011 - 21:00
jozefleon

Jozefleon

Gegroet

Mischien heb je hier iets aan :

URL GEBLOKKEERD /BDB_BoxContact/tabid/217/language/nl-BE/language/nl-BE/Default.aspx

Succes alleszins !
zaterdag 23 juli 2011 - 11:35
jozefleon

Jozefleon

blijkbaar wordt de link niet aanvaard..

ga eens naar :

www.bdb.be
zaterdag 23 juli 2011 - 11:37
depauws

Depauws

White spirit en nog veel andere producten verdampen als ze aan de lucht zijn blootgesteld. Hierdoor ruik je die producten.
In dit geval de verdamping bevorderen door de grond om te werken, te verluchten.
Veel chemische stoffen worden door enzymen afgebroken. deze enzymen komen voor in tuingrond, vooral in de zwarte bovenlaag met veel planteresten.
Bemesting bv met dierlijke mest bevordert deze afbraak door enzymen sterk.
Deze technieken werken ook bij bv mazoutvervuiling.
Ter controle kun je aan de grond ruiken, goede grond ruikt naar bosgrond.
Andere geuren gaan snel overheersen bv white spirit.
Dus als je bosgrond ruikt betekent het dat er slechts heel erg weinig vervuiling aanwezig is.
Bij mazoutvervuiling ligt de detectiegrens voor een gewone "neus" beneden de saneringsnorm, dus als je niets ruikt zit er ook geen mazout meer die moet gesaneerd worden.
Groeten
zondag 24 juli 2011 - 08:55
zonne-bloempje

Zonne-bloempje

Ik heb aan onze grond gaan ruiken en ik ruik inderdaad gewone bosgrond! Nu ben ik toch al een beetje gerust gesteld! We gaan denk ik onze grond voor de zekerheid eens naar een labo sturen. Iemand een idee hoeveel dit gaat kosten? De site URL GEBLOKKEERD lijkt me daar wel geschikt voor maar ik vind nergens een prijs!
En we gaan er ook dierlijke mest op doen , ik denk dat we daar sowieso toch niets mee kunnen misdoen e?
Alvast bedankt voor de reacties! Ik vind dit een zeer vervelend probleem!
We gaan toch heel onze tuin volgend jaar vernieuwen dus dan kunnen we dit probleem aanpakken en met een gezonde tuin beginnen!
zondag 24 juli 2011 - 12:13
greener

Greener

Depauws,

je schrijft veel soorten vervuiling worden weggewerkt door het bodemleven waar ik het helemaal mee eens ben.
Maar er zijn ook zeer veel stoffen waarbij dit niet het geval is.
Een test middels het labratorium lijkt mij veiliger dan de reuktest

Sebas
zondag 24 juli 2011 - 14:01
jozefleon

Jozefleon

gegroet

kopieer onderstaande adressen eens in je browser of klik op www.bdb.be op :

bodemonderzoek voor je tuin

succes

ziet er niet goedkoop uit.
kost al 71 euro voor een staaldoosje.
hou je ons aub op de hoogte van de kost. het interesseert mij ook.
bedankt


http://www.bdb.be/Productendiensten/Analysesadviezen/Tuinanalyseadvies/tabid/114/language/nl-BE/Default.aspx



http://www.bdb.be/BDB_BoxContact/tabid/217/language/nl-BE/language/nl-BE/Default.aspx



zondag 24 juli 2011 - 17:45
zonne-bloempje

Zonne-bloempje

Bedankt!
Ik ga zeker nog iets laten weten erover als ik meer weet! Alvast bedankt voor de hulp!
zondag 24 juli 2011 - 18:03
lam

Lam

Heel verstandig om de grond te laten onderzoeken , op schadelijke stoffen.
Op je neus vertrouwen is leuk als je aan het dineren bent, maar voor een plant te gaan snuffelen, lijkt me lastig.
Het onderzoek is niet goedkoop is mijn ervaring , maar is in het belang van de persoonlijke gezondheid, altijd verantwoord.
Even zoeken op google levert wel een adres op , een telefoontje naar het laboritorium geeft duidelijkheid.
Veel succes ,
Lam
zondag 24 juli 2011 - 21:01
zonne-bloempje

Zonne-bloempje

Kleine update

We hebben een mailtje gestuurd en volgens de website was die 71 euro de complete prijs voor een standaard bodemonderzoek.
maandag 25 juli 2011 - 16:47
jozefleon

Jozefleon

ok bedankt

groeten
dinsdag 26 juli 2011 - 15:10

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon