menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Koolprobleem door witte bladluis.

Ga naar meest recente reactie

stippel

Stippel

Mijn rode kolen stonden mooi, maar de laatste dagen kronkelt hun blad en zitten er precies witte bladluizen op met massa eitjes. Kan ik ze nog redden? Mijn man wil eens verdunde javel proberen!

Dit jaar is de tuin een ramp, al twee maal boontjes gezet waar er maar enkele van uit komen, courgette een ramp. De vogels lopen met mijn rode bessen. Alleen de witloof groeit goed.

Groetjes een moedeloze tuinierster
maandag 13 juni 2011 - 18:30
cetinel

Cetinel

rode bessenaar trosjes gegeten,de vogels waren er mee weg....
aardbeien: af en toe pluk ik er wat,maar heel vaak is het al aangevreten
kersen...idem
kruisbessen heb ik wel wat gegeten.
ah ja,vanmorgen kwam er een roodborstje op de schutting zitten en ik was weer content....
geen enkele van mijn bonen is uitgekomen,noch de lage,noch de klimmers....ik trof meters verder af en toe een bootje aan...iets heeft ze dus opgevret ...
de helft van mijn sluimerwten zijn ook voor opkomst alweer "verdwenen"
witlof:klein beetje uitgekomen...heb ik maar weer ondergespit en er bloemekes gezet..
courgette gaat wel goed,
sla uitgeplant(zelf eerst gezaaid in bakken) eikeblad en ijsberg...de helft aan de wortel afgevreten,maar de rest groeit heel mooi en we eten alweer een tijdje van...
ik wacht op de tomaatjes en komkommers,de eerste kleine paprikas zijn op komst en de peperkes beginnen te bloemen
moedeloos word ik er niet van...tis gelijk het is,en als ik het niet opeet is het wel iemand anders
javel is vreselijk slecht voor de grond,kan me niet voorstellen dat het geen kwaad kan voor je planten enbovendien betwijfelik of het zelfs werken zal......
je kunt er toch zoveel mogelijk proberen weg te wrijven??
maandag 13 juni 2011 - 22:01
lam

Lam

Geen chloor gebruiken in een moestuin(javel), dat is helemaal einde verhaal.
Als je het biologisch wil bestrijden gebruik dan groene zeep met spiritus gemengd.
Geef niet snel de moed op er is altijd wel iets wat het goed doet.
Gebruik CD om vogels te verjagen, brandt er een gaatje in met priem(desnoods verhitten), maak er een stuk vissnoer aan en hang ze boven de belaagde planten.
Dit met behulp van een lang stok(bonenstaak).
Er mijn in Belgie mooie middelen te koop om ook op chemische basis de plaagdieren te bestrijden.
Succes , Lam
maandag 13 juni 2011 - 22:35
cetinel

Cetinel

er hangen cd's in de kerselaar.....en de kriekenboomend die is al helemaal leeggegeten nog voor ze rijp waren,gewoonbeetje rood gekleurd...
de dubbele meikers: zelfde verhaal:ze beginnen beetje te kleuren en hoppaa....de cd's vinden ze blijkbaar mooi....
maandag 13 juni 2011 - 22:45
pthomass

Pthomass

Als je het biologisch wil bestrijden gebruik dan groene zeep met spiritus gemengd.

heb dat nog al gehoord. Is dat een contactoplossing of neem de plant dat op? Ik hoop niet dat laatste...
dinsdag 14 juni 2011 - 11:20
stippel

Stippel

Geen javel dus. Wat is spiritus, en welke verhouding moet je hebben?

Ben blij dat het niet alleen hier een ramp is.
dinsdag 14 juni 2011 - 18:38
lam

Lam

Het is in ieder geval biologisch . De vraag wat is spiritus ?
Het is alcohol en op "google"staat een mooie omschrijving.Het wordt voor vele doeleinden gebruikt.
De verhouding weet ik niet op enige liters zeepoplossing een flinke scheut spiritus , ervaring is de beste leermeester.
Voor dopluizen gewoon spiritus gebruiken, deze kunnen dan met een klein kwastje worden aangetipt.
Een biologisch middel pyretum bevattend kan ook gebruikt worden op de kolen .
Veel succes,
Lam
woensdag 15 juni 2011 - 22:01
schuppe

Schuppe

ik heb ook al savooi kolen moeten verwijderen met witte bladluizen
dit jaar is het vergeven van bladluizen
zaterdag 18 juni 2011 - 11:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon