menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wat samen zaaien met courgettes

Ga naar meest recente reactie

jozefleon

Jozefleon

Gegroet.

Ik heb een stukje van mijn moestuin voorbehouden voor courgettes.
Aangezien ik ze niet "voor-geplant" heb in een potje, heb ik zo een aantal zaden in de grond gestoken. Dit zou kunnen volgens de tekst op de verpakking.

Maar, daar ik me niet zoveel kans op succes geef, wil ik dat stukje tuin ook gebruiken voor iets anders.

Kan iemand me zeggen wat ik best zaai dat niet oncompatibel is met courgettes ?

Als de courgettes er door komen, zal ik graag accepteren dat ik weinig heb aan het alternatieve zaaisel.

Zeker geen saldes, spinazie of bladgroenten - heb ik al te veel.

hartelijk dank op voorhand voor elke suggestie.
zaterdag 21 mei 2011 - 15:33
cee

Cee

Je kan er eventueel mais of suikermais bijzetten.

Een ander idee is eventueel erwtjes of boontjes.

In ieder geval moet je iets kiezeen dat boven je courgetten kan uitgroeien.
zaterdag 21 mei 2011 - 20:23
Claudia69

Claudia69

Ik heb daar nog postelein tussen gezaaid - die vind ik wel lekker in soep.

Tegen de tijd dat de courgettes boven de postelein uitkwamen, had ik er al goed van kunnen oogsten. Verder gewoon laten staan en zelfs zaad kunnen oogsten voor het volgend jaar.
zaterdag 21 mei 2011 - 22:10
Claudia69

Claudia69

Oost-Indische kers is misschien ook een optie. Geeft groen en bloemetjes die bij de sla kunnen en de zaadjes zou je kunnen inleggen zoals kappertjes.
zaterdag 21 mei 2011 - 22:12
greener

Greener

Neem dan wel een klein blijvende soort en geen klimmende

Tomaat, sla, andijvie enz kunnen ook nog.
zaterdag 21 mei 2011 - 22:25
Matabish

Matabish

http://www.tuinadvies.be/combinatieteelt_groenten_planten.htm

Hier vind je wat wèl of wat niet samen geplant kan worden.
zaterdag 21 mei 2011 - 22:49
jozefleon

Jozefleon

Hartelijk dank voor alle antwoorden.
Ik denk eerder aan radijzen : schieten snel en zijn na een maand eetbaar.
Tomaten is een lat te hoog voor een simpele amateur als ik. Ik heb dit jaren geleden eens geprobeerd en de ankele examplaren die groeiden kregen al snel schimmel (meeldauw ??)
Qua postelein : ik heb reeds te veel kruiden : kervel, thijm, dragon, lavas - daarin ben ik heel succesvol.

Maar als ik aarzel voor radijzen is het omdat de radijzen niet lukken dit jaar : ik heb er reeds 3 keer gezaaid en nog bijna geen gegeten ... Is dat bij jullie ook zo.?? Ofwel is het de droogte of de duiven van de buurman (alhoewel die waren er verleden jaar ook reeds ..)

Nogmaals dank.

PS. Ik heb er in mijn haast niet op gelet of ik de courgette-zaadjes met hun "kop" naar boven in de grond stak ... Is dit noodzakelijk ? Als de scheut naar onder gericht is, vindt die dan toch de weg naar de hemel ?????

groeten
dinsdag 24 mei 2011 - 10:19
Claudia69

Claudia69

Ik leg die altijd op hun zijkant en ze komen prima op... Maakt volgens mij niet zoveel uit als je grond maar niet te nat is.
dinsdag 24 mei 2011 - 10:42

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon