menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Grote tomatenoogst

Ga naar meest recente reactie

Mandy

Mandy

Las vanmorgen in de krant dat de Nederlandse tomatenoogst dit jaar gestegen is met 10 % ( terwijl de totale oppervlakte maar slechts met 2 % is toegenomen.....

Zelf had ik ook een enorme oogst, vooral de tomaten die ik in grote potten buiten had gezet.
En het maakt niet uit welk soort: aan alle planten zat een opmerkelijke hoeveelheid lekkere sappige tomaten.

Ik kan nog om de dag een kilootje plukken maar het eind is nu in zicht.
Tot nu toe zijn ze allemaal verwerkt in vriezer en in de weckpotten.....

Hebben jullie ook zoveel tomaten dit jaar?????
zaterdag 2 oktober 2010 - 11:32
Semie

Semie

Ik schroef het gemiddelde flink naar beneden: al mijn buitentomaten waren door ziekte aangetast, heb er maar een paar af kunnen halen. Ik had nog een tomatenkasje gekocht en daarin gekochte planten gezet. Deze 4 hebben het wel goed gedaan. Bij ons op de volkstuin zijn bijna alle tomaten "mislukt".

Volgend jaar gebruik ik sowieso de kas weer, maar overweeg ook om maatregelen te treffen (overkapping o.i.d.) voor de tomaten die buiten blijven.

zaterdag 2 oktober 2010 - 12:38
Mandy

Mandy

Oh dat is erg jammer.
Je had de tomaten dan ook in de volle grond staan?
zaterdag 2 oktober 2010 - 13:40
Borsalino

Borsalino

Heb met mijn tomaten moeten leuren.
Mag van mijn vrouw niet meer binnen met tomaten.
En er hangen nog heel wat groene aan de planten.
zaterdag 2 oktober 2010 - 14:05
Semie

Semie

@Mandy,

Ja, in de volle grond. Mijn volkstuin is ruim 10 km. bij mij vandaan, dus ik heb er ook te weinig aandacht aan kunnen besteden om direct in te grijpen bij problemen.

Volgend jaar krijg ik een nieuwe tuin, op nog geen 10 minuten fiets-afstand. Daar ben ik heel erg blij mee, want dan kan ik er dagelijks naar toe. Ik ga van 100 naar 170 m2 grond, dus heb ruimte genoeg (er staan nu voornamelijk frambozenstruiken op en er blijven 3 fruitboompjes) om een goed plan te maken voor volgend seizoen. En ik wil graag veel tomaten, ook voor saus en soep te maken.

Yvon
zaterdag 2 oktober 2010 - 15:01
Mandy

Mandy

Niets is toch lekkerder van smaak dan zelfgekweekte tomaten?????

Yvon, 170 m2 is een mooie maat voor een tuin.
Frambozen zijn ook erg lekker

Veel succes met het plannen, leuk werkje he???




zaterdag 2 oktober 2010 - 15:30
Semie

Semie

Ik vind het wel moeilijk Ong. 1/3 is nu bezet door de frambozen, er staat nog een klimconstructie met daaraan kruising braam/framboos, die niet verplaatst kan worden. Eruit halen vind ik nu zonde, dus moet ik daar omheen plannen. En om de 3 fruitboompjes.

Ik heb de laatste druk besteld van het handboek ecooigisch tuinieren volgens Velt, dus daar ga ik me maar eens in verdiepen. En gelukkig is er altijd dit forum nog, waar ik echt heel veel van leer en geleerd heb!

zaterdag 2 oktober 2010 - 17:05
Rita1960

Rita1960

Zelfgeproduceerde tomaten! veel beter dan die uit de winkel en ..

Oef wel erg off topic


Laat ik nu net beslist hebben dan mijn braamboos eruit gaat.. en de herfstframboos drastisch terug gebracht wordt .

en voordat iedereen gaat vragen.. 2 van de 3 struiken braamboos heb ik al verzegd.

dus.. mochten er nog liefhebbers zijn die de herfstframboos "fall gold" willen ..
tegen verzend kosten.. en 2 euro voor minimaal 5 stuks ( via een pm aub) ze worden niet eerder verzonden dan eind oktober begin nov. mits het niet vriest.
Voor de ene braamboos 2 euro ex verzendkosten.

groetjes,

Rita
zaterdag 2 oktober 2010 - 22:08
Matabish

Matabish

Als ik volgend jaar geen betere tomatenoogst heb stop ik ermee!
Heb vandaag weer twee planten moeten weggooien die aan 't wegrotten waren.
Ook verschillende tomaten rotten op de plant nog vóór ze beginnen kleuren.
Ze staan nochtans in speciale tomatenzakken in een speciale tomatenserre...
Het dak van die plastieken serre is half weggevreten door de hars van de bomen waardoor het water op de tomaten
drupt met alle gevolgen van dien!
Van 21 planten heb ik er maar 5 meer over na de slakken en het rotten!!! Erg ontmoedigend!
Volgend jaar probeer ik het een laatste keer, maar zonder serre, gewoon in open lucht en in potten!

Groetjes,
Matabish.
zaterdag 2 oktober 2010 - 23:58
Mandy

Mandy

Ik had er een 20-tal in de volle grond gezet, maar die hebben niet al teveel gedragen maar de tomaten in de potten, daar ben ik heel blij mee.

Ik heb ze dan ook wel vertroeteld

eerst een laag potgrond, dan een laagje paardenmest, vervolgens een laag eigen gebrouwen compost, dan weer een laagje mest en bovenop weer een laag compost.... dus ze hadden eten meer dan voldoende en dan een hoeveelheid water aangesjouwd elke dag en af en toe nog een handje gedroogde koemest daarbij.....



zondag 3 oktober 2010 - 09:01
Mandy

Mandy

En in mijn plastic serre had ik 7 snoeptomaatjes staan en die hebben het trouwens ook heel erg goed gedaan.......stonden ook met hun voetjes in een goede grond, met paardenmest.....
zondag 3 oktober 2010 - 09:04
rialle

Rialle

Mijn tomaten deden, en doen het nog steeds goed dit jaar. De meeste staan onder een overkapping in de volle grond, en ik heb heel wat vruchten.
Ik had één soort (Fuzzy Wuzzy) in pot en daar zaten enorm veel tomaten aan, maar heb hem inmiddels opgeruimd omdat ze de aardappelziekte hebben gekregen, hoe kan het ook anders dit jaar?!

Al met al voor mij geen slecht tomatenjaar.

Groetjes Rialle
zondag 3 oktober 2010 - 12:32
rialle

Rialle

Borsalino, wat zijn dat voor tomaten op je avatar? Zien er wel speciaal uit.

Groetjes Rialle
maandag 4 oktober 2010 - 13:02
Borsalino

Borsalino

Dat zijn Borsalina tomaten een F1 soort Coeur de Boeuf.
In feite is dat een Albenga tomaat.
En ze zijn wreed lekker, de lekkerste die ik heb.
maandag 4 oktober 2010 - 13:22

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon