menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoe maak je compostthee

Ga naar meest recente reactie

Borsalino

Borsalino

Vind niet veel uitleg over hoe je juist compostthee moet maken.
In een afgesloten vat met deksel?
Welk is de verhouding compost-water en wat moet er nog bij, iets zoets?
Is beluchten met een batterij beluchtingspompje en steentje oke.
En hoelang beluchten.
Stinkt het brouwproces, ik wil dit in mijn tuinhok plaatsen, of beter buiten.
maandag 23 augustus 2010 - 23:38
sky

Sky

@ Borsalino.

Voor de bereiding van compostthee neem je best een grote emmer van zo'n 30 liter en vul deze met regenwater.
De compost doe je best in een soort theezak gemaakt van muggenzift. Zelf gebruik ik een afgedankt was-zakje voor BH's. Zo'n 750 gr compost is meer dan genoeg.
Voor de beluchting gebruik je voor die hoeveelheid best een degelijke aquariumpompje want het is belangrijk dat je een goede beluchting hebt voor een optimaal resultaat. Tijdens de bereiding leg je het steentje(liefst zo groot mogelijk) op de bodem en hang je de theezak met compost er boven met een koord die je bevestigd aan een stok die bovenop de emmer ligt.
De emmer hoef je niet af te sluiten.
Het is ook belangrijk dat je een goede kwaliteit van compost gebruikt.
Deze bekom je door zo veel mogelijk verschillende composteerbaar materiaal te gebruiken en zoveel mogelijk te mengen (lees beluchten) zodat je een compost bekomt die zeer rijk is aan diverse micro-organismes. Voor mijn bereidingen (100 liter) gebruik ik wormencompost en één soeplepel fijne suiker.
De maandelijkse behandelingen van de teeltlaag begin ik in maart en eindig ik in juni en heb uitstekende resultaten.
Ik heb nu de mogelijkheid niet maar ik zal eens een foto posten van mijn zelfgemaakte compostthee bereider.
Succes.
dinsdag 24 augustus 2010 - 08:26
Borsalino

Borsalino

Vandaag een pompje op batterij gehaald en darm en een grote steen.
Heb een vat van 100 liter genomen en er 50 liter regenwater ingedaan.
Een waszakje voor fijne was in de "Krak" voor 1.1 euro.
Alles bijeen nog geen 20 euro kwijt.
Ben wel vergeten het "zoets" erbij te doen, ga dat meteen morgenvroeg doen.
Hoelang moet dit staan trekken tot een groentenlekkernij?

Gebruik jij ook de thee om over de planten te spuiten Sky?
dinsdag 24 augustus 2010 - 18:07
sky

Sky

Met een klein aquariumpomje kan je beter een kleinere emmer gebruiken. De thee kan je best na 24à 36 uur beluchting met de pomp, verdund (1 deel thee op 5 delen regenwater)gebruiken om de planten te gieten.Het goedje mag niet beginnen stinken, als dat zo moest zijn dan heb je waarschijnlijk niet voldoende beluchting. Wees ook niet te kwistig met zoetstof.

Je kan de planten idd ook zelf besproeien met de thee, deze is dan 1deel op2 delen regenwater verdund.

Het best is om regenwater te gebruiken omdat leidingwater bepaalde bacteriedodende producten bevat.
woensdag 25 augustus 2010 - 22:07
Borsalino

Borsalino

Ik heb enkel regenwater of opgepompt grondwater.
Waarom dient de zoettstof trouwens?
Stinken doet het niet, zal vandaag nog eens eraan ruiken.
Kan langer beluchten dan 36 uur kwaad, en wat met teveel aan thee.
Kan je dit bewaren zonder beluchting?
En wat met de inhoud van de getrokken compost, mag deze terug op de composthoop, de oude of tussen een nieuwe?
donderdag 26 augustus 2010 - 06:51
sky

Sky

De zoetstof geeft extra voeding aan de aërobe bacteriën die zich in een razend tempo vermenigvuldigen door de extra zuurstofbeluchting.

Als je te lang belucht gaat op gegeven moment de opgebouwde bacteriegroei invallen.
De thee moet na het brouwen na 2 uren verwerkt zijn. Eenmaal er geen zuirstof meer aanwezig is in de thee worden deze bacterien terug afgebroken.

Het restje compost uit het zakje mag je gerust in de tuin gooien.

iOp deze enteressante link wordt alles haarfijn uitgelegd (Misschien even knippen en plakken want de link werkt niet);

http://www.youtube.com/watch?v=7dTM81dKeiM null">null
donderdag 26 augustus 2010 - 11:00
Borsalino

Borsalino

Heb als proef 3 weken geleden voor ik op reis vertrok pure onverdunde compostthee op een leeg stuk grond met onkruid uitgegoten.
Dit om te weten dat onverdunde thee niets zou verbranden ofzo.
Was ik verbaasd toen ik van de week terug uit vakantie kwam.
Waar de thee was uitgegoten stond het onkruid dikker en zeker 4 keer hoger dan op het gedeelte zonder thee.
Nu testen op de groenten, ga een gedeelte niks geven en andere helft thee.
Ben benieuwd naar het resultaat.
zondag 19 september 2010 - 19:45
Borsalino

Borsalino

Sky heb je aleens compostthee gebruikt om de composthoop mee nat te maken?
Zijn toch dezelfde bacterieën die je nodig hebt?
zondag 19 september 2010 - 20:23
sky

Sky

Ja hoor dat kan gerust, het geeft een verhoogde bacterieenactiviteit ! Maar getgeen dat ik teveel heb giet ik in de siertuin of zonnebloemen.
vrijdag 1 oktober 2010 - 01:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon