menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Koolrabi geoogst

Ga naar meest recente reactie

JovanDreumel

JovanDreumel

Vanmorgen de eerste helft van de koolrabi geoogst. Ze zien er mooi uit. Vanmiddag zal mijn vrouw er druk mee zijn om ze diepvries klaar te maken. Maar dan hebben we deze winter weer wat te eten.

[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 16 juni 2010 - 13:11
FransNL

FransNL

Mooie gave koolrabi. Je bent er vroeg bij Jo.
woensdag 16 juni 2010 - 13:54
Jorg

Jorg

Wat een werk om al die koolrabi's in blokjes te snijden (herinner me de foto van vorig jaar nog ). Daarentegen is het wel een groente die zich goed leent om in te vriezen en zo af en toe als afwisseling op de "standaard" groenten te eten.

Ik er maar 10 planten staan maar die zijn nog niet ver genoeg om te oogsten. Wat zet je nu op de plaats van de koolrabi's?
woensdag 16 juni 2010 - 13:57
JovanDreumel

JovanDreumel

Op de plaats van de koolrabi gaat de prei komen. De preiplantjes heb ik gezaaid en staan nu nog in een zaaibakje.
Waar ik ook blij van geworden ben is het feit, dat ik geen knolvoet meer ontdek in de koolrabi. Ik denk, dat ik de grond weer knolvoet vrij heb. Maar dat heeft jaren gekost. Een paar keer boerenkoolplantjes gekregen, die het heel waarschijnlijk hadden. Maar nu zaai ik alle kool voor in potjes, pas zoveel mogelijk wisselteelt toe en doe bij elke koolplant wat extra kalk.
In de tijd dat de koolplanten in de pot groeien hebben ze geen kans om knolvoet op te lopen. Deze koolrabiplanten hebben maar een korte tijd op de groentetuin doorgebracht onder anti-insectengaas. Dus zijn geteeld zonder bestrijdingsmiddelen. Wel heb ik de dagen dat het niet regende (en dat waren er nogal wat) de planten water gegeven met de gieter. Vrijdag zal de rest geoogst worden, die waren nu nog iets te klein
woensdag 16 juni 2010 - 18:07
andre

Andre

Jovan

Dit is een zeer mooie oogst
woensdag 16 juni 2010 - 19:30
Rita1960

Rita1960

Mooie oogst Jo!

hier zijn ze nog maar zo'n 4/5 cm in doorsnede.. dus nog even wachten..

Eet smakelijk!

groetjes,

Rita

PS; werkt de aanaarder goed??
woensdag 16 juni 2010 - 19:41
zourky

Zourky

Die heb ik ook gezaaid in het begin van Februarie maar die hebben nu nog maar de dikte van een ei,het is wel een andere soort,mijn vader zette die vroeger voor de konijnen in de winter,ik heb ze nu gezet voor de cavia's ook voor in de winter,en bieten die kan ik kopen bij een boer.MIjn moeder maakte die soms ook voor ons en ik vond dat lekker het vruchtvlees daarvan was geel,en dat waren bollen die raapkool de dikte van rode kool,er moeten wel verschilende soorten zijn. Ik tracht er al naar om ze terug eens te proeven.
groetjes Richard
woensdag 16 juni 2010 - 19:56
JovanDreumel

JovanDreumel

@ Rita
Geef je ze ook elke dag dat het niet regent water? Die we vandaag geoogst hebben waren lekker mals en ze zitten al in de diepvries. Ze waren ook gemakkelijk te schillen.

De aanaarder werkt prima. Eerst waren we met 2 personen bezig om 1 voor te trekken met een antiek werktuig. Nu doe ik alleen 2 voren.
Ook eten we sinds 31 mei al vroege aardappels. Voor 2 personen haal ik er 4 tot 5 aardappels onder de struik uit. Deze 20 aardappels zijn 26 maart gepoot. Die hadden nog kunnen afvriezen, maar dat is niet gebeurd. Over die 20 aardappels had ik tijdens kritische nachten potten gezet.
woensdag 16 juni 2010 - 19:57
Rita1960

Rita1960

@Jo, Nee, ze krijgen niet iedere dag water.. de ondergrond is hier nog goed vochtig.. en ze staat er pas sinds 20 dagen... De opvolgers hiervan staan nu zo'n 3 cm boven de grond in perspotjes..
Ik wil ze vers eten... in de diepvries komen ze niet en mijn man is er niet echt dol op .. dus staan er niet te veel in 1 keer. tijdens hoogzomerdagen geef ik wel water.. net zoals aan de knolvenkels. (ook erg lekker als salade)

mijn vroege aardappels zijn nog niet zover.. gepoot 1 april nee geen grapje .. soort Gala.. maar ja.. het was hier koud en nog eens koud.. maar tot nu toe nog geen spoor van de ziekte en ook niet van de coloradokever.. en ook geen larven gezien tot nu toe..

ook in alle tuinbonen tot nu toe nog geen bladluizen gesignaleerd..
Ga een aantal soorten dit weekend toppen..

Hoe gaat het met jouw aardbeien?? Hier hebben ze als een gek gebloeid maar met het koude weer zijn er vele die er niet uitzien.. en doordat het zo koud is zit er ook al "rot" in zelfs bij de hele kleintjes..

moet wel zeggen dat de slasoorten het erg goed doen dit jaar.. wel een beetje later maar ja.. en nog niet een geveld door de slawortelboorder.. ook niet in de geplante soorten..

het lijkt er wel op dat dat kruisbessen een topopbrenst gaan geven.. weinig "uitval/rui" en nu al bessen van zo'n 3 cm lengte.. ben erg benieuwd hoe dit afloopt..

Mooi dat je aanaarder het zo goed doet.. ik doe het met een hakje.....
maar ja.. ik heb dan ook niet zo'n trekkertje tot mijn beschikking.

groetjes,

Rita
woensdag 16 juni 2010 - 20:20
JovanDreumel

JovanDreumel

@ Rita
Hier zijn ze dol op koolrabi. Elk jaar moet ik meer verbouwen.
De tuinbonen zijn mooi aan het zetten en zijn zonder luis (tot nu toe). Toppen doe ik nog niet.
De aardbeien doen het goed. Wel iets minder opbrengst dan vorig jaar, maar dat was ook een topjaar. Rotte aardbeien heb ik er niet in en de vogelschade valt mee. Er hangen slechts enkele slierten van een potgrondzak in. Geen net erover. Die paar mogen ze van mij mee-eten.


Ook de sla doet het goed. Mooie kroppen. De IJsbergsla begint ook te kroppen.
De tomaten groeien (als kool ) prima. De eerste bloempjes zitten erin. Alles nog mooi gezond. Ook in de aardappels nog geen ziekte. Op 1 perceeltje dat ik tijdelijk gebruik strijd ik met de coloradokever en zijn jongen. De strijd moet ik winnen.
Groetjes,
Jo
woensdag 16 juni 2010 - 20:36
Rita1960

Rita1960

@Jo,
die strijd met de kevers en de larven die win jij

in de aardbeien hier ook veel slakkenvraat.. maar ja.. er waard een egel rond in de moestuin en een paar kraaien die volgens mij ook wel een slak lusten.

de tomaten heb ik in potten staan (per soort in een grote pot 5 lt en in een hoge pot 2,5 l) dus niet in de moestuin in de volle grond
en overal in de (15) soorten zitten al bloemtrossen .. en nu niet denken wat moet die met zoveel soorten, diegenen die het slechts presteren of niet smaken straks vliegen eruit.. geldt ook voor diegenen die het meest gevoelig zijn voor de ziekte.. ik wil n.l. niet spuiten..
het gebiedt mij wel te zeggen dat ik ze "overdekt" heb met een simpel plastiekje en in geval van erg slecht weer (regenen erg koude nachten) kan ik er zo weer een "kasje" van maken..

groetjes,
Rita


PS: hoe gaat het met je dochter en zoon??

woensdag 16 juni 2010 - 20:56
JovanDreumel

JovanDreumel

@ Rita

Voor de tomaten heb ik dit jaar ook hoezen aangeschaft, maar die gaan er half september pas overheen. Dan hoop ik van de laatste er nog meer rijp te krijgen.

Met de dochter (die in Assen woont) en de zoon gaat het goed. De zoon is weer met werken begonnen en de dochter heeft intussen al een nieuwe baan, waar ze 1 september mee kan beginnen. Dat is een mooie opsteker voor haar.
woensdag 16 juni 2010 - 21:28
Rita1960

Rita1960

Mooi dat het goed gaat met je kinderen!

en die hoezen... die kun je ook al eerder gebruiken

woensdag 16 juni 2010 - 21:35
JovanDreumel

JovanDreumel

Niet, zolang ik ze in de natuur kan laten groeien en laten bestuiven. Trouwens daar help ik een handje bij met tikken tegen de stokken.
woensdag 16 juni 2010 - 21:51

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon