menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bladluizen op salade

Ga naar meest recente reactie

veenmol

Veenmol

Ik ben in paniek n.l mijn salade is totaal naar de vaantjes van een bladluizen
plaag ,de kroppen zitten er vol van en ze is niet meer eetbaar .
Aan de buitenkant kan je het niet zien maar in de krop zelf verschrikkelijk
vies en vuil plakkerig dus goed voor de compost want kippen heb ik niet.
Weet er iemand hoe dit te vermijden is zonder chemische middelen ?
Of een ander tovermiddel ,ik heb dit nog nooit gehad in mijn tuin
Groetjes en dank bij voorbaat

veenmol
maandag 14 juni 2010 - 11:24
cetinel

Cetinel

er zijn resistente slarassen,mischien kun je die telen?

als je de krop helemaal lossnijd en de losse slablaadjes in veel water verscheidene malen spoelt,is het dan niet voor een groot deel weg?
ik heb gehoord dat spoelen met zout water ook helpt,vooralsnog heb ik in mijn sla geen luizen,er zijn hier wel heel veel lieveheersbeestjes.
maandag 14 juni 2010 - 11:41
Semie

Semie

En waarschijnlijk is dat de reden dat je geen luizen hebt: lieveheersbeestjes eten de luizen op! Ieder lieveheersbeestje dat ik tegenkom in mijn tuin, zet ik op de tuinbonen. Ik was een beetje laat met tuinbonen zetten, dus is de kans op luizen groter (heb ik met laten vertellen). Tot nu toe gaat het goed.

Groet,
Yvon
maandag 14 juni 2010 - 12:08
cetinel

Cetinel

@ semie: dat weet ik dat lieveheersbeestjes luizen eten,vandaar dat ik dat erbij zette.
lieveheersbeestjes zie ik graag in de hof dus!
maandag 14 juni 2010 - 16:27
veenmol

Veenmol


Ja allemaal goed en wel maar ik zal veel o.l.heerbeestjes nodig hebben hoor,
waar verkopen ze die ? (grapje ) trouwens de schade is nu gebeurt.
Ook mijn aalbessen weten ervan vandaar dat de mieren in de struiken klimmen.
En dan zeggen dat een strenge winter daarvoor goed is ?
Wat zal het vlgde zijn de appels met de worm erin ?
Smakelijk en groetjes van veenmol

p.s nog geen foto's ,later misschien
maandag 14 juni 2010 - 18:40
Matabish

Matabish

Hallo Veenmol,

Een strenge winter is idd. goed voor insecten!!
Dat laat hen toe om hun veranderingsprocessen goed door te maken!
Voor minder insecten moet de winter nat en 'warm' zijn!

Bladluizen kan je ook vermijden door de mieren zoveel mogelijk uit je tuin te houden!
Bladluizen = koetjes van de mieren! Die melken ze om het zoete vocht dat de bladluizen afscheiden!!

Hartelijke groetjes,
Matabish.
dinsdag 15 juni 2010 - 00:23
pthomass

Pthomass

heb je brandnetel thuis staan of in de buurt?

Zoek maar eens in Google op brandnetel+bladluis

Principe is simpel:
Brandnetel in water laten weken en het water na zeven in plantenspuit gebruiken. Doseringen kunnen verschillen. Heb zelfs eens iets gelezen van 1kg brandnetel op 1 liter water gedurende 1 dag. Weet niet wat de sterkte dan is van het aftreksel.

Succes alvast, ik heb gewerkt met biologisch insecticide van Edialux. Werkt goed en direct.

dinsdag 15 juni 2010 - 15:56
Matabish

Matabish

Je kan eens googlen op 'brandnetelgier'...dat is wat Pthomass hier uitlegt.
Dat is idd. heel efficiënt tegen die vretertjes!
Je moet het 7 dagen laten trekken en vèr achter in je tuin zetten want het STINKT vreselijk!
dinsdag 15 juni 2010 - 19:48
pthomass

Pthomass

7 dagen laten trekken...

Heeft er iemand een goed "receptje"? Want 1 blad in een emmer van 10 liter laten trekken voor 7 dagen, of een bosje brandnetel voor 2 dagen op 2 liter is een groot verschil.


Brandnetelgier, klopt. Blijkbaar kan je de "dras" daarna ook gebruiken als meststof...

Verder nog dit:
Is dat een contactstof of wordt het opgenomen door de plant?
woensdag 16 juni 2010 - 14:04
Jorg

Jorg

Op een ander forum kwam ik dit tegen:

Brandnetelgier
Vul een vat met ongeveer 10 liter water en meng 1 kilo niet bloeiende brandnetels. Roer gedurende twee weken meerdere malen in het vat. Bij het sproeien 10 x verdunnen. Hoe brandnetelgier werkt is niet bekend maar beweerd wordt dat de bladluizen een hekel hebben aan water.

http://www.moestuinforum.nl/bladluis-voorkomen-en-bestrijden-t7.html
woensdag 16 juni 2010 - 14:40
verbena46

Verbena46

Hier ook een brandnetelrecept uit m'n tuinboek.

1kg.brandnetels in 10 ltr. water. (plukken even voor dat ze gaan bloeien-begin zomer)
1 a 2 dgn laten staan en dit zonder verdunnen op de planten spuiten.

zelf heb ik een anti bladluis gemaakt van knoflookwater en gebruikt voor de mandarijnboom met hele goede resultaten

gr verbena
woensdag 16 juni 2010 - 20:52
cetinel

Cetinel

ondanks de vele lieveheersbeestjes ook hier ondertussen luizen op de sla!
tot nu toe luisvrije sla gegeten,maar gisteren een ijsbergsla krop die er op het eerste gezicht prima uitzag maar na de blaadjes open te trekken nogal veel luizen had
bladeren waren nog niet aangetast,en ze zijn wel met veel maar niet dat ge niet meer kunt gebruiken...
eerst beetje weken en spoelen in veel water en het meeste was weg,en dan baadje per blaadje onder de lopende kraan.
er zijn nog maar een paar kroppen,en dan beginnen we aan de eikebladsla,maar die staat ergens andders en heeft(vooralsnog) geen last.
de meeste lieveheersbeestjes zitten in de bomen
die begonnen last te krijgen,maar als ik nu controleer (binnenkant van omgekrulde bladeren)dan zie ik enkel lieveheersbeestjes
ah ja,als de sla te moeilijk wasbaar word of is,is ze voor de kippen en ganzen,dan begin ik gelijk aan de eikeblad
maandag 21 juni 2010 - 07:30

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon