menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Constructie voor buitentomaten

Ga naar meest recente reactie

sky

Sky

Het is het tweede jaar dat ik tuinier en ben van plan nu ook buitentomaten te planten.
Voor deze min of meer wat bescherming te bieden had ik aan de volgende constructie gedacht:
Afspanningsdraad die ik laat slalommen waar ik aan de bovenkant bamboestokken heb gestoken voor de steun .
De bamboestokken bevestig ik dan aan paaltjes die ik in de grond geklopt heb.
Hierover gooi ik zo'n vliesdoek zodat ik een soort serre-effect bekom.
De afspanning is 1.5m hoog! Zou dat hoog genoeg zijn?

Oja! Op de achtergrond zien jullie mijn eerste struikboontjes onder mijn verplaatsbare kap!Na 15 mei verplaats ik deze en worden er meloenen onder geteeld.
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 28 april 2010 - 22:10
leeuwtje

Leeuwtje

Ik zet nooit buitentomaten maar alleen in mijn kas. En dan heb ik eigenlijk maar net genoeg aan een stok van 2.40 meter lang. 1.50 meter zou dus veel te laag zijn voor mij.
woensdag 28 april 2010 - 22:39
Peppody

Peppody

ik heb een tomatenkas van groen folie van L 190 x B 80 x H 170 cm, gaat meerdere seizoenen mee (nu al het 3e seizoen opstaan). Kost je 1x 50 euro maar dan heb je wel een mooie en stevige constructie voor je tomaten en komkommers staan. Werkt bij mij perfect!

Ik vind dat vliesdoek altijd zo snel scheuren zeker als het een paar weken in de felle zon heeft gelegen, of misschien heb ik te goedkoop prutdoek dat kan natuurlijk ook en hoe haal je dat er telkens af en weer er op? De regen gaat toch gewoon door het vliesdoek heen, krijg je bij een nat zomerseizoen dan niet alsnog zwarte tomaten?

Deze heb ik:
[afbeelding verwijderd niet-https]

Groetjes,
woensdag 28 april 2010 - 22:48
annemiek123

Annemiek123

je kan ze altijd toppen op 1,50, maar denk als je de ruimte hebt, dat je beter tot 2 meter kan gaan. Ik top ze ook op 1,50, omdat ze voor mijn raam staan buiten, en dan groeit de boel aardig dicht. En het gaat me niet zozeer voor de opbrengst, meer voor zoveel mogelijk soorten op te kweken, dus ik heb met toppen op 1,50 geen probleem.
woensdag 28 april 2010 - 23:27
charelke

Charelke

Hoy Sky,
Volgens mij is een vliesdoek niet tegen een fikse regenbui bestand en lekt door op de plant ,de bloem, ik zou vliesdoek gebruiken om de felle zon te breken maar niet om het regenwater tegen te houden dan zou je een ander afdak uit plastiek of rol golfplastiek kunnen overheen bouwen.Ook de hoogte, is het voor een flinke opbrengst per plant mag het gestel wel wat hoger zoals voornoemde leden hierboven bevestigen.
groeten
Charelke
donderdag 29 april 2010 - 00:27
printemps

Printemps

Wat je ook kan doen is 4 palen in de grond steken en dan bovenaan een stuk plastiek of golfplaat tegen de regen

mvg
donderdag 29 april 2010 - 15:39
sky

Sky

Allen bedankt voor de antwoorden!

Als ik het goed begrepen heb is het voornaamst dat de tomaten bescherm zijn voor de regen.
donderdag 29 april 2010 - 19:38
Jorg

Jorg

Klopt, ze mogen niet te lang nat blijven.
donderdag 29 april 2010 - 20:35

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon