menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Stro van de kippen tussen de groenten

Ga naar meest recente reactie

kittykat

Kittykat

Hallo , heb me 2 weken geleden 2 mooie kippen aangeschaft en redelijk veel stro gebruikt voor in hun hok , nu zou ik dat willen verversen . Mijn vraag is mag ik dat gebruikte stro tussen mijn groenten uitspreiden als mulching tegen uitdrogen en onkruid of kan de mest van de kippen op een of andere manier te sterk zijn .Ik ben nog beginneling zowel in de groenten als in de kippen . Dank u alvast voor de raad .
dinsdag 13 april 2010 - 23:16
wim1970

Wim1970

ja, zou ik ook graag weten, want heb hier ook nog een zak staan met verse, gebruikte stro van de kippen.

wim
woensdag 14 april 2010 - 20:35
andre

Andre

Zou daar toch mee opletten, beter verwerken in de composthoop.

Grt andre
woensdag 14 april 2010 - 22:59
lam

Lam

Op passen met stro gebruik en zeker met kippenmest er door
.Kippen mest is nog al scherp(bevat veel zout) en dat gemengt met stro .Vers te gebruiken is af te raden, probeer het te composteren.
Het is een te technisch verhaal om het uit te leggen via een berichtje. het heeft te maken met de C:N verhouding(Koolstof tikstof). in stalmest is dat 1:10 en in stro is dat ongeveer 1: 200.
Grote verschillen dus, na een jaar te gebruiken, is beter.
woensdag 14 april 2010 - 23:19
garfield

Garfield

@lam
het heeft te maken met de C:N verhouding(Koolstof stikstof). in stalmest is dat 1:10 en in stro is dat ongeveer 1: 200.

Ik neem aan dat je dat andersom bedoelt. Dus N:C 1:10 en 1:200
donderdag 15 april 2010 - 07:36
kittykat

Kittykat

Goedemorgen allemaal , super bedankt voor de raad , ik had een vermoeden dat die stro met kippemest ergens te straf zou zijn ,maar ik wist niet waarom , nu wel en zal die op de compost uitspreiden en volgend jaar verwerken . Nog een prettige lente !!!
donderdag 15 april 2010 - 12:20
Lorie

Lorie

En houtkrul, zou je dat aanraden?
donderdag 15 april 2010 - 16:06
printemps

Printemps

@ Lorie

Vers hout trekt de stikstof uit de bodem en dan kwijnen je planten en worden ze geel
In een open vuilzak,met onderin een paar gaatjes,in de tuin zetten,dat er (regen)water in valt en ook weer volgend jaar pas gebruiken
Volgens mij toch

mvg
donderdag 15 april 2010 - 16:23
Polplastron

Polplastron

Mijn ervaring met het weinige strooisel dat per ongeluk tussen de planten terechtkomt, is dat het vaak veel zaden bevat vanuit het kippenvoer. Je ziet dan overal "onkruid" uitkomen.

De houtkrullen en de mest zijn ideaal om te gebruiken op de composthoop als afwisseling tussen het vele grasmaaisel!
donderdag 15 april 2010 - 21:15

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon