menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Klimwerk voor hoge erwten

Ga naar meest recente reactie

Ed50

Ed50

Eventjes een praktische vraag voor onze moestuinierders. Ik ben op zoek naar klimsteun voor hoge erwten zoals capucijnerwten Blauwschokkers en peulerwten Sugar Snap die beide rond 1,80 m. hoog worden. Ik was gisteren in de Amerikaanse stock gaan kijken voor draad maar die van 1,50 m hoogte (iets te laag dus nog) kostte al iets meer dan 4 euro de meter als goedkoopste versie. Als je dan minimum 6 meter nodig hebt kom je al aan 25 euro voor alleen al wat draad en da's toch al veel geld. Ik vroeg mij dus af wat jullie zoal gebruiken als klimsteun voor hoge erwten. Het begint ondertussen hoog tijd te worden om ze te planten. De lage erwten heb ik gisteren geplant aan lage draad van 80 cm die ik al enkele jaren gebruik.

Groetjes,
Eddy
woensdag 24 maart 2010 - 06:40
cee

Cee

Hey,

enige tijd geleden had er hier op de site iemand een mooi idee voor erwten, je kan het vinden op de site met volgende link:

http://www.plantaardig.com/groenteninfo/berichten/groenten-in-potten-erwten-telen-de-serie-deel-11/

Misschien dat je wel iets in dezelfde trend zou kunnen toepassen, eventueel met een grotere tak en in volle grond of zo.

Ik ga die truc toepassen op mijn klimmende winde scheuten.

Erwten ga ik niet zetten dit jaar, maar wel boontjes laten groeien op een zelfgemaakte driepekkel van lange wilgentakken, af en toe een tussenverbinding en klaar is kees, en het tofste, kost me maar een bolletje sjortouw!

Hopelijk ben je wat met de tips en succes met de erwten!
Groetjes Cee
woensdag 24 maart 2010 - 11:14
andre

Andre

Met rijshout ( kaphout van wilgen) kan je ook veel doen

andre
woensdag 24 maart 2010 - 11:23
printemps

Printemps

Als je niet wil dat de wilg (of andere takken)gaat groeien moet je het onderste deel van de stam verbranden,goed zwart maken

mvg
woensdag 24 maart 2010 - 13:21
Rita1960

Rita1960

wat te denken van een (beton)vlechtmat.. zijn zo'n 5 meter lang en 2 meter hoog.
hoeft niet veel te dragen dus je zou in mijn optiek een grof mazige en dunne vlechtmat kunnen gebruiken. 2 palen erbij en een paar tie-ribs.. waarmee je de mat aan de palen bevestigd.

ja.. ook ik heb dit jaar voor het eerst hoge peulen besteld..
het voordeel is m.i. 2 palen in de grond en de vlechtmat is ook jaren te gebruiken.

Bij de lage peulen tot 1 meter hoog zet ik palen met gaten en doe daar vlastouw door..

@ Cee, wat is een driekleppel??

groetjes,

Rita
woensdag 24 maart 2010 - 19:31
Ed50

Ed50

Bedankt voor de reacties allemaal. Dat met die takken van een (krul)wilg zie ik wel zitten want we hebben hier in de tuin ook een grote krulwilg staan die moet gesnoeid worden. Alleen is mijn vrouw niet zo gecharmeerd door het gebruik van die takken als steunmateriaal. Het is in ieder geval gratis en als ze begroeid zijn zie je toch niet veel meer van al die kromme takken.
Het voorstel van Rita vind ik ook wel niet slecht en in ieder geval heel duurzaam en van prijs moet zoiets ook nog wel meevallen denk ik. De constructie is bovendien ook eenvoudig te plaatsen. Eens zien of ik ze hier in de buurt kan vinden.
Rita, ik denk dat Cee het over een driepekkel had en dat hij daarmee een driepikkel bedoelt, 3 palen of stammen in een driehoek geplaatst en van boven samengebonden.

Bedankt allemaal en als het zover is ga ik wel eens foto's plaatsen (met heel veel erwtjes hopelijk!-))

Groetjes,
Eddy
woensdag 24 maart 2010 - 20:38
Rita1960

Rita1960

Eddy, bedankt voor het antwoord op de dreipekkel/driepikkel.
en over het gebruik van wilgentakken.. heb er nu wat op water staan als paastak en de wortels zitten er al aan... dus die wil ik zo wiezo niet gebruiken als steun..

@ An, bedankt voor de tip..eerst aan de onderkant zwart blakeren.... maar ja.. die komt wat te laat want mijn takken zijn nu bij collega's en mijzelf in gebruik als
Paastak..

groetjes,

Rita
woensdag 24 maart 2010 - 21:49
Nootje77

Nootje77

De idee voor die krulwilgtakken kwam van mij, had dat ergens gevonden op het net. Wilde dat systeem gebruiken voor mijn sugar ann zaden die maar niet toekomen (Vreeken's zaden, iemand ervaring mee?), maar intussen geraak ik maar niet aan krulwilgtakken, dus misschien moet ik dit maar uitstellen tot een volgend jaar
woensdag 24 maart 2010 - 23:36
Ed50

Ed50

Nootje, bij mij zou je er ook zoveel kunnen krijgen als je wil maar Maaseik is natuurlijk ook een heel eindje van bij jou hé. Er zullen er ongetwijfeld ook wel bij jou in de buurt staan maar je moet ze al toevallig vinden hé en dan moeten de eigenaars ze ook nog willen snoeien. Hopelijk vindt je er nog ergens hé. In ieder geval bedankt voor je tip.

Groetjes,
Eddy
donderdag 25 maart 2010 - 07:10
cee

Cee

Ja, de driepekkel (of driepikkel), je moet daarvoor eignelijk al een beetje een scoutsmens voor zijn om die in elkaar te steken zonder dat die na een maandje al omvalt of los komt te zitten, maar ik vind het een heel schoon ding, waarvan er eentje niet in m'n tuin mag mankeren. Misschien wel een kleine "beroeps"misvorming

Maar mensen die het toch de uitdaging willen aangaan, laat je vooral niet ontmoedigen als het niet van de eerste keer lukt.

PS: merci voor de tip van het afbranden, want toch liever een dode dan een levende driepekkel. en kunnen de asresten eraan al direct voor een beetje bemesting zorgen.

greetz
Cee
donderdag 25 maart 2010 - 09:10
Thanja

Thanja

Bij Vreeken kun je het beste bestellen van juni tot oktober. In de wintermaanden hebben ze het zo druk dat de bestellingen vaak pas laat verwerkt kunnen worden. Afhalen kan wel tussendoor, maar dat is voor jou waarschijnlijk ook geen optie.

Heeft denieuwetuin geen sugarsnaps?

donderdag 25 maart 2010 - 09:13
Nootje77

Nootje77

Thankja, super snaps worden te hoog. Ik oos specifiek Sugar Anns omdat die minder hoog worden. Ik heb namelijk alleen maar een terras.
donderdag 25 maart 2010 - 09:28

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon