menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Asperges

Ga naar meest recente reactie

Semie

Semie

En dit zouden asperges zijn. De vraag is alleen: wat moet ik ermee doen? Ik weet helemaal niets van asperges. Ik dacht altijd dat het jaren duurde, voordat ze te oogsten zijn. Alle info en tips zijn welkom.

Groet,
Yvon

Groenten

vrijdag 19 maart 2010 - 16:03
Linneke

Linneke

Als ik mij herinner is asperges tog altijd in z'n "berg" hoe noem je dat... miss de wortelen...

Idd 3 jaar voor je de eerste asperges kunt trekken.


Greetz Lindsay

Http://hofke.webs.com
vrijdag 19 maart 2010 - 17:59
Semie

Semie

Deze foto is duidelijker. Volgens de buurman moesten er inderdaad nog asperges in de grond zitten. Moet ik daar dan een "berg" bovenop maken, of hoe gaat dat?

Groenten

vrijdag 19 maart 2010 - 18:36
Linneke

Linneke

Mij zeiden ze dat ja de stengel dwars moet leggen hoe diep weet ik niet precies...

dus wortels verticaal en "berg" verticaal erop...
vrijdag 19 maart 2010 - 19:53
guy_fruit

Guy_fruit

Ik veronderstel dat die asperges al minstens twee jaar geplant staan? Dan kan je nu het nodige onderhoud doen...
Met een riek eerst de grond losmaken.
Daarna een grote kuil grond boven de rij maken met de losse grond (= opbarmen). Dat doe je met best met een schop.
Die kuil (= barm) is onderaan ca 100 cm breed en bovenaan ca 40 cm breed, terwijl de hoogte ca 40 cm is.
De grond bovenaan wordt fijngemaakt met de riek of met een hark.

Doe dit werkje op een droge dag. Tussen het losmaken van de grond en het opbarmen mag je eventueel enkele dagen laten, zodat de grond goed kan opdrogen en tevens kan opwarmen.

Guy
vrijdag 19 maart 2010 - 20:28
leeuwtje

Leeuwtje

Misschien zijn het wel groene asperges. Dan hoef je er geen grond over te doen. Ik heb zelf wel groene, maar geen witte. Ik vind groene heerlijk om te roerbakken.
vrijdag 19 maart 2010 - 22:33

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon