menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wat moet ik doen

Ga naar meest recente reactie

SuperMoeke

SuperMoeke

Hallo allemaal!!

Ik heb van mijn schoonouders een kas gekregen van 1.40 bij 140..en 2 meter hoog.. Van plastic..(van de lidle) Er zitten ook nog schapjes in voor bakken en potjes op te zetten..Ik ben echt een groentje.. Ik doe het wel zoals is beschreven bij de makelijke moestuin.. Ik maak vakken van zo'n 20 bij 20..Dus mijn vraag is.. Kan ik alles in de kas planten of zijn er ook groenten die je beter buiten de kas kan plaatsen.. Ik wil graag tomaten, komkommer, boontje, kropsla, krulsla, radijs, worteltjes ,koolrabie, andijvie.. Ik hoef er niet elke dag van te eten.. Het is gewoon een hobbie en ik vind het leuk dat de kinderen zie hoe het allemaal groeit..

Groetjes Daniëlle..

[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 6 maart 2010 - 21:20
FransNL

FransNL

Bij die beperkte oppervlakte van het kastje dat je tot je beschikking hebt zou ik het met de groenten die je voor stelt als volgt doen :

Boontjes zou je al in het kastje in potjes (vorstvrij) kunnen voorkweken en later vanaf half mei in de vollegrond uitplanten. Voorkweken is ook handig voor koolrabie en andijvieplanten hoewel die wel koude , zelfs wat vorst, kunnen verdragen. Voor de latere teelt kun je al dit spul beter buiten telen. Worteltjes zou ik alleen maar buiten zaaien.

Ook een beetje sla kun je voor een vroege teelt in je kastje zetten. Daarna is het beter buiten de kas omdat sla het liever wat 'koeler' heeft.

Tomaten en komkommers kunnen het best in de kas . Er zijn trouwens soorten tomaten en komkommers die prima geschikt zijn voor de vollegrond teelt . Ik zelf kweek ze alleen maar in de vollegrond. Misschien een idee om dat naast de kasteelt ook eens te proberen ?
zaterdag 6 maart 2010 - 23:05
Thanja

Thanja

Ik zag op je blog dat je ook al een deel buiten de kas hebt. Ik zou de kas alleen gebruiken om het seizoen te verlengen en om er 's zomers de warmteminnende groenten in te kweken.

Houd er wel rekening mee dat het plastic wel sterk verwarmt als de zon schijnt, maar dat als de zon weg is, er geen/minimaal verschil is met de buitentemperatuur.

zondag 7 maart 2010 - 10:44
SuperMoeke

SuperMoeke

Thanks voor jullie berichtjes..

Ik heb het nu zo verzonnen.. Ik ga gewoon weer alles in mijn buitenbak doen.. Behalve mijn komkommer, tomaten, en ik ga ook paprika proberen.. en wat bloemen voorkweken..

Ik heb binnen al wat staan in bakken.. Ik ben alleen een beetje bang dat ik wat te vroeg ben.. Want mijn boontjes zijn al behoorlijk hoog.. (vind ik dan)

Groetjes Daniëlle..
zondag 7 maart 2010 - 11:46
sky

Sky

Denk eraan om je serre goed te verankeren in de grond en de deur te sluiten, zodat ze niet gaat vliegen bij een storm of hevige wind.
zondag 7 maart 2010 - 14:01
SuperMoeke

SuperMoeke

Die staat goed vast.. Mijn man heeft hem aan de schutting en de grond vast gezet.. Toch bedankt voor de tip..

zondag 7 maart 2010 - 19:30

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon