menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Groentenkruiden mix

Ga naar meest recente reactie

Mandy

Mandy

Zijn er mensen die in hun groententuin de rijen groenten met regelmaat afwisselen met een rij kruiden???

Zo ja, is er een exacte plusfactor aan te wijzen??


En tenslotte: zijn er bepaalde groenten/ kruiden combinaties waarbij het onontkoombaar aan te tonen is dat de groenten gezonder zijn?


.
vrijdag 26 februari 2010 - 20:49
printemps

Printemps

Buxus stekken naast bieslook zou super goed lukken

Niet direkt en antwoord op uw vraag,sorry

mvg
zaterdag 27 februari 2010 - 14:12
Jorg

Jorg

Zijn een aantal groenten die elkaar gunstig beïnvloeden, maar je vraag is specifiek voor kruiden dus hier een aantal gunstige combinaties, uit het grote moestuin boek, Hans van den Bosch, Bigot & van Rossum, Blaricum (isbn 9061341302)

Gunstig:
Kool - dille, salie, kamille, hysop
Tomaat - Peterselie
Radijs - Sterkers
Ui - Peterselie
Sla - Kervel

Ongunstig:
Sla - Peterselie
Radijs - Kervel
Tomaat - Venkel

Wie vult het lijstje aan?

Zelf heb ik geen ervaring met deze en andere combinaties.
zaterdag 27 februari 2010 - 16:56
Rita1960

Rita1960

Ja, maar nu hadden we vorig jaar ook een erg goed jaar voor de knolvenkel! Regen genoeg op gezette tijden
Knolvenkel schiet snel door als er te droge tijden zijn..

en voor die tomaten.. ander meer resistente rassen nemen wil ook helpen en ook die vooral niet droog laten staan bij de wortel...

groetjes,

Rita
zaterdag 27 februari 2010 - 17:53
Rita1960

Rita1960

@ Mandy,

nee, daar heb ik geen ervaring mee..
tuinbonen en dille.. vroeger deed mijn vader dit wel maar toch kwam er zwarte bonenluis in.. de koppen er op tijd uit werkt beter.

groetjes,

Rita

PS; hoe hebben je tuinbonen de winter doorstaan?

zaterdag 27 februari 2010 - 18:20
Mandy

Mandy

Tuinbonen staan er uitstekend bij. Geen last van zwarte luis hier. Duurt niet lang meer of ik kan ze lekker eten......


Het is dus niet de moeite om allerlei kruiden naast de groenten te gaan zetten..


Dan ga ik mijn kruidenhoek maar uitbreiden. Staat dat in ieder geval bij elkaar, is wel zo makkelijk.....
zaterdag 27 februari 2010 - 19:21
livarno

Livarno

Hoi hoi,
Ik ga dit jaar wel wat kruiden tussen de groenten zetten zoals bonenkruid bij bonen, salie tussen de kolen, kervel bij sla en nog wat andere combinaties.
Heb er geen ervaring mee maar wil het gewoon eens proberen, baat het niet dan schaad het ook niet (tenminste dat hoop ik)

Groetjes
Anja
zaterdag 27 februari 2010 - 20:04
Mandy

Mandy

Ik wil mijn tuinboontjes heel klein eten, lekker, dus ik wacht niet te lang, misschien nog een paar weekjes.......
zaterdag 27 februari 2010 - 20:27
Mandy

Mandy

Hoi Anja, Ik wilde het eerst ook gaan proberen dit jaar maar mijn groententuin is halverwege de tuin en mijn kruidenhoek is dichtbij de keuken. Dus best onhandig, denk ik. Elke keer als je aan het koken bent en een handjevol kruiden nodig heb, zo'n eind lopen.......

Verder: als je groenten in rijen aanplant, zit je ook met een hele rij kruiden..... dus volgens mij teveel kruiden en het kost dan ook teveel grond die ik nodig heb voor mijn groenten.....

Denk niet dat ik het doe dit jaar, misschien een enkel afrikaantje bij de piepers en de kolen of zoiets.....
zaterdag 27 februari 2010 - 20:31
livarno

Livarno

He Mandy,
Kan ik me voorstellen dat je t daarom niet doet. Misschien valt het mij ook wel tegen hoor. Maar ben nu nog vol goede moed. Zie wel wat t wordt.

zaterdag 27 februari 2010 - 20:39
Mandy

Mandy

Dus afrikanen bij alle groenten........

misschien wel een goed idee, in ieder geval een stuk makkelijker om ze alleen langs de randen te zetten....
zaterdag 27 februari 2010 - 21:07
Mandy

Mandy

EEN rand of rondom totaal?
Maakt wel enig verschil.......
een meter of 25 of 70?????
zaterdag 27 februari 2010 - 21:34
Mandy

Mandy

even een vraag je: als je Afrikanen zaad gaat bewaren moet je dat dan schoonmaken voor het zaaien of gooi je gewoon zaad + restantjes in de tuin?????
zaterdag 27 februari 2010 - 21:35
Mandy

Mandy

Komt in orde.......3 per meter, ik dacht dat ze veel dichter op elkaar moesten.... valt weer mee..... Bakjes genoeg
zaterdag 27 februari 2010 - 21:43
Mandy

Mandy

Pure Zandgrond met lekkere paardenmest erdoor gespit.......
dadelijk nog wat "Growmore" er over heen .......
zaterdag 27 februari 2010 - 22:09
Mandy

Mandy

Als ik tijd heb.....


Er is opeens nu weer zoooooooveel te doen.......

Volgende week moet ik ook beginnen met een lange heg.......cypressen.... zijkanten en bovenkant.........denk dat ik er een stuk afhaal, een halve meter...... misschien met de kettingzaag........
zaterdag 27 februari 2010 - 22:20

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon