menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Voorkiemen aardappelen

Ga naar meest recente reactie

livarno

Livarno

Hoi Hoi,

Is er al iemand bezig met het laten voorkiemen van 'poters'?

Ik was vanmiddag bij Van der Wal. Wilde o.a. poters halen, maar die hadden ze nog niet. De leverancier durfde het transport niet aan vanwege de vrieskou.

Jammer,... volgende week nog maar es kijken

Groetjes
Anja

vrijdag 15 januari 2010 - 20:55
Mandy

Mandy

Ik begin pas over 4-6 weken met "chitten", dat is nog vroeg genoeg.....
Vorig jaar heb ik ook pas de eerste aardappeltjes op 1 april gepoot...... dus nog heel ff geduld....



.
vrijdag 15 januari 2010 - 21:38
Rita1960

Rita1960

Ik heb mijn poters ook nog niet binnen.... als het weer goed is worden ze zo omstreeks eind februari/begin maart uitgeleverd. en da's mij vroeg genoeg.
Want dan moet ik ze zelf ook nog een tijdje opslaan.

groetjes,

Rita
zaterdag 16 januari 2010 - 18:07
livarno

Livarno

Denk dat jullie gelijk hebben

Eerste wat nu kan is denk ik erwten, sla en uien in een koude bak voorzaaien/planten. Zo rond eind februari dacht ik als het weer het toe laat.

Naja dan ga ik in februari nog maar weer es kijken bij Van der Wal. Kom er vaak genoeg in de buurt dus dat is geen probleem.
Gr
zaterdag 16 januari 2010 - 18:33
FransNL

FransNL

Ik haal het pootgoed voor mijn aardappels altijd begin maart , dat is tijd genoeg , en daarvoor ga ik naar het buitenland .
Op de markt in Maaseik staat ieder jaar een verkoper , uit Hasselt dacht ik , die gecertificeerd pootgoed verkoopt van een groot aantal verschillende rassen van een prima kwaliteit en met een redelijke prijs.
zondag 17 januari 2010 - 16:41
Mandy

Mandy

Ik breng mijn aardappeltjes mee uit Engeland en de blauwe en de truffels uit Schotland. Ik wil weer 10 verschillende soorten gaan groeien......enne.....
Ik plant ze ( niet zoals de traditie in Engeland zegt op Goede Vrijdag!!!! ) wanneer de grond lekker is opgewarmd........

Ik hoop dat ik dit jaar weer net zo'n fijne [ lees grote] oogst krijg als dit jaar.

Genoeg piepers voor het hele jaar ( en ook nog genoeg voor de kipjes!!!- ook belangrijk )

.
zondag 17 januari 2010 - 17:02
Rita1960

Rita1960

@Mandy,
off topic

Gekookt of ongekookt voor de kippen?

groetjes,

Rita

zondag 17 januari 2010 - 18:56
livarno

Livarno

Mandy, waarom uit Engeland? vind je die lekkerder? En waarom 10 verschillende soorten?
Wat zijn truffels?

En ook off topic... hoe is t met de kipjes?
zondag 17 januari 2010 - 19:02
Mandy

Mandy

Rita: gekookt zonder zout, samen met wat havermout en gebroken rijst
Rita, zie PM 29/12 jl ?????


Hai Anja, Kipjes gaat fijn, speciaal nu vandaag de meeste sneeuw gesmolten is. Sinds weken lopen ze weer door de hele ren te zoeken en te pikken naar lekkere hapjes.....

aardappeltjes uit Engeland: zeer grote keuze, veel erg lekkere soorten, ik heb vorig jaar 10 verschillende soorten gepoot en voor de helft nu al opgegeten- allemaal even heerlijk: harde, rode, gele, witte, paarse, naar noten smakende etc en truffelaardappeltjes zijn nog eens dubbel zo lekker.......

Ierland/ Schotland en Devon ( Tuckers) zijn toch wel DE plaatsen waar de aardappels vandaan komen???? Nou ja, Nederland ook hoor......

Waarom zou ik als ik aardappels voor het hele jaar ga groeien allemaal dezelfde nemen???? Ik vind het uitproberen van verschillende rassen wel erg gaaf......
zondag 17 januari 2010 - 20:12
livarno

Livarno

Je brengt me wel op een idee..... zou ik ook best kunnen doen...wat verschillende soorten aardappelen.

Tot nu toe dacht ik alleen verschillende soorten te kiezen vanwege het tijdstip van oogst (vroeg, middelvroeg, laat)
Maar voor de smaak is het natuurlijk ook wel leuk om wat verschillende te proberen. Hm.... Goed idee !

zondag 17 januari 2010 - 20:21
Mandy

Mandy

Het enige probleem hierbij kan zijn dat je TEVEEL pootaardappelen kan krijgen omdat je ze vaak per 2 of 3 kg koopt, maar in Engeland kun je ze ook heel vaak LOS kopen.
Ik heb ook maar een bepaalde hoeveelheid nodig dus ik kan helaas niet onbeperkt soorten/ rassen erbij nemen.....

Enne nog een probleem: plaatsgebrek
zondag 17 januari 2010 - 20:25
Mandy

Mandy

Ik ga dit jaar een stukje van de schoongeworden bosgrond bij de moestuin trekken....... hij is al weer te klein
zondag 17 januari 2010 - 20:26
livarno

Livarno

Ja dat probleem ga ik ook krijgen ben ik bang.... te kleine moestuin...

Maar goed ik kan altijd een paar verschillende nemen....

En eh....uitbreiden van de moestuin.... mmm. heb wel meer grond...maar ... dat moet ik even "met beleid in de groep gooien"... denk dat dat dan volgend jaar wordt.... ik wil nl zoveel.... kruidentuin... koude bak (natuurlijk niet op de moestuin want dat kost me ruimte ) .........zou ook graag op termijn wel iets met een kas wil.... ...bloemenpluktuin.... en kleinfruit (Bessen, frambozen enz)..... Nou ja ...zie wel... genoeg uitdaging laten we maar zeggen.... en oh ja... een appelgaard lijkt me ook gaaf.... ahum.... ik vergeet dat ik ook nog moet werken.... waar haal ik de tijd vandaan.....
zondag 17 januari 2010 - 20:39
Mandy

Mandy

Ja, werken is een crime, kost teveel tijd..... ik weet het....

Maar afgelopen jaar heb ik daarnaast toch nog een 30 uur per week in de tuin kunnen werken......

Waarschijnlijk een ietsje minder dit jaar, want er is "minder" snoeiwerk dat DIRECT gedaan moet worden ( van mij !!!)........ en de fruitvakken zijn gedaan ( ook al weer te klein!! - vorig jaar stonden er al planten buiten geplaatst!! haha )

Maar ja, als dan de groententuin weer uitgebreid gaat worden en........ en......wie weet wat er allemaal weer bij komt....... we zien wel....

Misschien moet ik er maar een beetje grond bijkopen......
zondag 17 januari 2010 - 20:49
Rita1960

Rita1960

@Anja.. HIHI als je het met plezier doet... heb en vind je er tijd voor
uitbreiden moestuin...,manlief erin betrekken
en dat werken, dat moet ik ook fulltime.. met een man die " de rest " van het huishouden doet... incl paarden,honden,katten gras, hooi stro enz..enz.
PLANNEN, en planning da's het geheim, en ja, mijn moestuin is ook te klein voor alles wat ik wil, ruimte genoeg - en kan nog meer krijgen- maar ik moet het wel zelf doen..
manlief zegt tegen iedere plant "slootsswaliah"
maar eet wel lekker mee ( en kookt het ook!) van mijn/de eigen geteelde groenten
Dus ik zou zeggen.. doe het rustig aan aan laat manlief eraan wennen dat gezonde en lekker groenten tijd kosten...

groetjes,

Rita
zondag 17 januari 2010 - 20:51
Mandy

Mandy

Hou op... Hou op..... Huishouden, dieren.... alles moet ik doen......
Dus huishouden is het eerste dat afvalt... heeft even geen prioriteit, zeg ik dan maar

Schoon is schoon en TE steriel is niet gezond...
Vers geteelde groenten en fruit is veul belangrijker.......
zondag 17 januari 2010 - 20:55
livarno

Livarno

Ha ha... heel herkenbaar allemaal.

Huishouden en beestjes is bij ons 50-50.... maar moestuin is voor mij (gelukkig).... is gewoon mijn ding en dat vind ik ook wel fijn... Behalve als er iets gemaakt moet worden zoals een koude bak of compostbak oid. Dan wil mijn vriend wel helpen en doen we het samen. Vind ik prima zo.

Maar wat de (moes)tuin betreft denk ik dat ik idd niet moet overhaasten. Moet nog veel leren en als ik te veel tegelijk doe dan wordt het misschien allemaal niks. Kan me dan maar beter op wat minder concentreren en het goed proberen te doen.
zondag 17 januari 2010 - 21:10
Rita1960

Rita1960

da's echt heel herkenbaar.. werken bij de baas moet...om een -belegde- boterham te krijgen.
het huishouden... mij niet gezien.. zolang ik maar niet echt veel spinewebben zie en dat het niet te gortig wordt.. loop ik er gewoon overheen/omheen.. en een keer in de zoveel tijd... doe ik mijn kopdoek op en mest de zaak eens goed uit..
en bedenk dan bij mijn eigen.. Rita, het huis is er voor jou .. .jij bent er niet voor het huis
Ik denk dan altijd maar... Leef je leven en geniet ervan.. met alles wat je dan ook doet (of even nalaat )

groetjes,

Rita

zondag 17 januari 2010 - 21:41
Mandy

Mandy




Wijs gesproken---- Rita,

ben het er helemaal mee eens
zondag 17 januari 2010 - 21:52
Mandy

Mandy

Batdah,

Inderdaad,
het 1e seizoen had ik genoeg voor een heel jaar..... Heb geen aardappelen hoeven te kopen en nu ziet het ernaar uit dat ik weer genoeg heb.....

Gewoon in de koele kelder bewaren.... Op het laatst moet ik wel af en toe wat worteltjes eraf halen maar dat zal nog wel even duren voor het zover is....

Ze liggen allemaal keurig in dozen, doosjes, niet te hoog opgestapeld en ik kijk ze regelmatig na ...... voor het geval dat..... maar alles gaat goed.....

Heb er eigenlijk nooit over nagedacht dat ik ze NIET zou kunnen bewaren......
zondag 17 januari 2010 - 21:56
Mandy

Mandy

Ik heb ze gerooid, enkele dagen laten liggen buiten op de aarde om te drogen, dan nog een dag op kranten om echt droog te zijn en dan in dozen in de kelder.

helemaal op het eind worden ze wat rimpeliger en krijgen dan wat worteltjes maar dat is echt pas de laatste weken en alweer ver in de zomer....

Ik koop natuurlijk wel HELE GOEIE poters..haha


en ik koop geen blauwe piepers in de shop.... bah.....

.
zondag 17 januari 2010 - 22:06
Mandy
zondag 17 januari 2010 - 22:24
Eve

Eve

Late soort Desiree uit de grond gehaald in oktober en sinds dan in een donkere vuilnisbak in de tuintent gehouden, zelfs toen het vroor. Die patatten zijn nog helemaal hard, scheelt nieks aan. De bintjes, corne de gatte etc die we een paar weken geleden in Vlaanderen kochten liggen in de keuken en zijn nu zacht, maar de frietjes gisteren waren toch zalig krokant!! Uiteraard met zout en een goeie klodder mayonaise d'erop! Ik denk dat ik toch Bintjes ga proberen ook, zware kleigrond of niet.

De poters liggen hier (Engeland) al overal in de rekken. Inderdaad veel te vroeg maar als ge dan wacht tot maart of april dan is uw keuze niet meer te krijgen.
Waitrose verkoopt de paarse, 'k zal ne keer proberen. Mijn schatje zal verschieten wanneer hij zijn bord eten krijgt!



Eve
dinsdag 26 januari 2010 - 23:14
Mandy

Mandy

En Wilkinson heeft ze ook al liggen!!! Bij kwekers kun je ook vaak losse kopen, zitten in een paar honderd kilo zakken bv in Street op de rotonde....... als je daar rond loopt heb je in no time genoeg soorten aardappeltjes verzameld voor wel 3 tuinen vol......... van elk soort 5 piepertjes bv.....
Wat een verleiding........

Fijn dat je frieten lekker waren.....

Heb je trouwens nog BITTERBALLEN kunnen maken op het feestje??????
woensdag 27 januari 2010 - 00:51
printemps

Printemps

@ Eve

Wel opletten met aardappelen buiten te bewaren
Door de koude kan je zwarte plekken krijgen
Ook kan de koude de zetmelen omzetten in suikers en dan krijg je zoete aardappelen, echt niet lekker

mvg
woensdag 27 januari 2010 - 13:09
Rita1960

Rita1960

@ An.. is de smaak van deze "zoete"aardappelen dan niet gelijk aan die van de bataaf??

@ iedereen,
wat is de optimale temperatuur om je poters te bewaren??


groetjes,

Rita
woensdag 27 januari 2010 - 19:08
Mandy

Mandy

Bedoel je
van nieuwgekochte pootaardappeltjes totdat je kan gaan poten ( dus bv van januari tot april)
of

van zelfgekweekte aardappelen die de winter moeter doorkomen tot je weer kan gaan poten.......? ( dus van aug/september tot april)
woensdag 27 januari 2010 - 19:36
Mandy

Mandy

De "zoete" aardappel of wel de BATAAT is van een heel andere familie dan de "gewone" aardappel....
De Bataat wordt in Amerika gegeten bij Thanksgiving Day.... vooral met veel kruiden.... lekker......
woensdag 27 januari 2010 - 19:39
Mandy

Mandy

Zoete aardappel ( die je hier ook kunt laten groeien) is batatas
Ipomoea batatas en het is een windesoort convolvulaceae of zoiets

is een lange rode knol

erg lekker.....
woensdag 27 januari 2010 - 20:18
Rita1960

Rita1960

@ Mandy, die van januari tot aan poterstijd.. dus niet die van de hele winter over..

heb een kilo poters gekocht "gala's" vroege soort en al binnen gekregen.
'k heb ze nu in een koelkast in de kartonnen doos in het groentevak zitten donker en koel zo'n 6-8 graden.

@ Batdah, ja, de zoete aardappel is van een andere soort. maar er schijnen ook recepten in omloop te zijn voor de "normale" aardappelen die bevroren zijn geweest en dat heet dan "zoete" aardappel. als je deze "bevroren"aardappels eet zijn ze echt zoet..

groetjes,

Rita

woensdag 27 januari 2010 - 20:37
Mandy

Mandy

Das vroeg he.... je poot ze toch niet voor 1 april???
Bewaren: In de kelder. donker, temperatuur 5-7 graden en heel licht vochtig, wat goed schijnt te zijn voor aardappelen.




Ook trouwens als je ze wilt bewaren gedurende de winter- vochtig en koel )
woensdag 27 januari 2010 - 20:48
Rita1960

Rita1960

Nee, ik poot ze echt niet voor 1 april, dan is het hier over het algemeen nog te koud in de volle grond ( alhoewel de boeren hier al vanaf half maart aardappelen poten)maar dan met ruggen erop.
en als ik je antwoord lees ;"koel, donker temp 5-7 graden" liggen ze wel goed in de groentelade van de koelkast

thanx,

Rita

woensdag 27 januari 2010 - 20:56
Mandy

Mandy

Ja, eerlijk gezegd weet ik niet of dat echt GOED is, maar zo doe ik het en het werkt..... dus........ (hou wel in gedachten dat ik een onervaren tuinierster ben he )
woensdag 27 januari 2010 - 21:34
Rita1960

Rita1960

voor wat betreft aardappelen ikke ook
woensdag 27 januari 2010 - 21:42
Eve

Eve

Is er iemand die aardappelen in jute zakken bewaardt?


@ Mandy - Homebase, B&Q en alle tuincentra hebben dit jaar zoveel verschillende, maar geen enkele paarse - gelukkig zijn die online te vinden. Voor ik bestel: hoe smaken die paarse? Want als ik ze bij Waitrose koop zijn ze wellicht al niet meer 'vers'? En euh, zien ze er wat smakelijk uit ne keer ze gekook zijn?
Welke patatten gebruikt ge voor "baked potatoes"? Wij hebben de smaak ervan te pakken!

Groetjes,

Eve
donderdag 4 februari 2010 - 20:02
Mandy

Mandy

Hai Eve,
Het moet wel goed gaan, aardappelen in jute zakken, heel ouderwets, maar het is mij te lastig. Regelmatig wil ik toch mijn piepertjes controleren of er niet toch eentje rot is.......

Paarse: Vitelotte noir en Edzell Blue ( dat is trouwens een heel vroege aardappel - en erg lekker ) zijn een bit waxy. ze zijn paars van buiten en paars/wit gevlekt van binnen. Staat schitterend in een groene salade De paarse Arran Victory is een grote aardappel, maar niet zo bijzonder en kleine opbrengst

In UK is het het makkelijkst als je de piepers bij Tuckers, Devon bestelt. Stuurt alles naar je thuis...... uitstekende kwaliteit.... ( ik maak geen reclame hoor )

Baked potatoes: Jacket potatoe: Estima en Marfona
Roast potatoe: Desiree, Maris Piper en King Edward
Mashed potatoe: Nadine en Wilja, die is ook zoooooo lekker+grote opbrengst.haha
Salads: Anya (nutty), Charlotte and Maris Peer
Chips: King Edwars, Maris Piper, Sante en Rooster
Potatoe Dauphinoise: Desiree en Kind Edward bv for Sheperd Pie and Woolton Pie

.

en om heel doodgewoon te koken de Roseval en de Pentland Square ( die laatste is de aller- allerlekkerste )
donderdag 4 februari 2010 - 21:17
Rita1960

Rita1960

en Mandy, jij bent geen expert voor wat betreft de piepers??

Jij kent meer aardappel soorten dan menigeen!

groetjes,

Rita
donderdag 4 februari 2010 - 21:28
Mandy

Mandy

Ja, ik ben een echte "aardappeleter"



Een dag zonder aardappel is een dag niet geleefd..........
donderdag 4 februari 2010 - 21:54
Mandy

Mandy

Maar Rita:

"kennen" is nog geen synoniem met "kunnen laten groeien"
donderdag 4 februari 2010 - 21:55
Mandy
donderdag 4 februari 2010 - 21:55
Eve

Eve

Hahaha, Mandy, ik print gewoon uw berichten uit en ga ermee online - lekker afstrepen wat ik nodig heb

Jutte zakken zijn goed voor lucht circulatie, maar die houden toch weining licht tegen? Een kleine bekenning: onze patatten zitten al maanden in een grote zwarte plastieken vuilbak met deksel die in de tuintent staat Geen luchtcirculatie, maar enfin, ze zitten tenminste donker.
Vorige week alles bekeken en geen slechte plekken - maar als ze over een tijdje zoet beginnen te smaken laat ik het weten

Zoveel soorten patatten - vroeger was het toch gewoon "oude" en "nieuwe"?

Groetjes!

Eve
vrijdag 5 februari 2010 - 21:33
Eve

Eve

PS: bitterballen zijn zaaaalig!!
vrijdag 5 februari 2010 - 21:55
Mandy

Mandy

Hoi Eve: " ouwe en nieuwe" ???? Haha zooooooooooooooo simpel is het niet ( meer ) hoor:

Ze verdelen de aardappels wel in 5 delen op:
-- early earlies: (Swift en Rocket) ongeveer vanaf 15/3- crop in 10 weeks
-- first earlies : 30/3 crop in 12-14 weeks
They don't store

-- second earlies : 30/3 -- 15-17 weeks
-- early main crop: 30/3 -- 18-20 weeks
-- maincrop : 30/3 -- 20 + weeks
They store

De juiste datum van planten hangt natuurlijk van het weer af en de exacte plaats waar je woont. Noord is kouder dan zuid UK.....


Leuk he??????
vrijdag 5 februari 2010 - 22:16
Mandy

Mandy

Nog even een vervolg:
-- early earlies: Swift and Rocket
-- first earlies: suttons foremost and Pentland Javelin en Duke of York
-- second erlies: Wilja en Maris Peer en Catriona
-- maincrop: Paris piper, Desiree, Pentland Crown, Pentland Squire, King Edward, Pink Fir Apple, Kerr's Pink..

Dat zijn enkele voorbeeldjes.....

Verder kun je nog kijken of je van een bloemige of juist van een harde, wax aardappel houdt......
vrijdag 5 februari 2010 - 22:29
Mandy

Mandy

Eve, weet je wat erg handig is???

The vegetable & Herb expert van Dr.D.G. Hessayon

( er is een hele serie van, ongeveer 25 boeken, denk ik)

Geeft een overzicht van elke groente, planttijd, oogsttijd, erg duidelijk.
Home Base heeft ze vaak in the sale , ongeveer 5 Pounds.....
vrijdag 5 februari 2010 - 22:35
Eve

Eve

Ja, dat van die earlies en dergelijke is mij goed bekend, hoor, en ik heb dat boek ook, samen met nog een grote stapel andere literatuur - maar er is een probleem met die boeken en magazines: ze spreken elkaar zo vaak tegen! En geen enkel boek is compleet. Dus ik vraag het dan hier om zeker te zijn, altijd veel en goed advies recht van de tuiniers zelf (dankuwel allemaal!).

Om u een idee te geven waar mijn gebrek aan kennis aan ligt: mijn moeder wou geen rode kool klaarmaken omdat ze dan gekleurde vingers kreeg (ziet er niet chique uit), andere kolen (teveel werk), paprika's (te exotisch), asperges (alleen uit blik), mais (waar is dat voor?), spinazie (ziet er vies uit), mangos of kiwis (rare dingen) enz... Ziehier wat voor achterstand ik mij tegenop moet werken

Was mijn oma er maar nog, die zou het allemaal wel weten.

Dankuwel, Mandy, alle advies wordt geapprecieerd.
vrijdag 5 februari 2010 - 23:49
Mandy

Mandy

Gewoon maar van alles gaan uitproberen. Doe ik ook.

Soms lukt het, soms gaat het helemaal mis....

"Zo leer je het wel" denk ik dan maar... en dan ga ik snuffelen in boeken en op internet.....





zaterdag 6 februari 2010 - 00:16
Ed50

Ed50

@ Mandy,
die Engelse boekjes die je vermeld zijn hier in België nergens te koop zeker of zou je die hier ergens kunnen bestellen?

Groetjes,
Eddy
zaterdag 6 februari 2010 - 11:07
Eve

Eve

Eddy, kijk eens op amazon, anders stuur ik er wel op (ik woon in Engeland). Er is een hele reeks van die boeken, het zijn zo van die oude klassiekers. Geen enkel boek is compleet maar het is een goede start.

http://www.amazon.co.uk/Vegetable-Herb-Expert-D-G-Hessayon/dp/0903505460/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=books&qid=1265455807&sr=1-1

Groetjes,

Eve
zaterdag 6 februari 2010 - 12:33
Mandy

Mandy

Hai Eddy, je kunt ook kijken op www. expertgardening.co.uk

daar zie je een overzicht van de hele reeks en een beschrijving van Hessayon.....

zaterdag 6 februari 2010 - 17:35
Ed50

Ed50

bedankt Eve en Mandy,
ga die websites eens raadplegen.

Groetjes,
Eddy
zaterdag 6 februari 2010 - 19:45
verbena46

Verbena46

vandaag 2 zakjes ( 2 x 100 stuks) pootaardappelen gekocht
desiree (afkomstig uit nl) en Spunta (it)
we poten ze begin maart
kennen jullie de Spunta aardappel ? ( want die wordt ook in nl. geteeld )

gr verbena


dinsdag 16 februari 2010 - 17:36

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon