menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Paprika gezaaid

Ga naar meest recente reactie

JovanDreumel

JovanDreumel

Om weer te beginnen met het nieuwe seizoen, je zou het haast vergeten met deze winter, heb ik vandaag mijn zoete parika's gezaaid. Vorig jaar het zaad gekregen. De vruchten zijn goed bevallen. Dus dit jaar houden we die erin.
vrijdag 15 januari 2010 - 17:13
Mandy

Mandy

Doe je dat in een kweekkastje met warmte?
vrijdag 15 januari 2010 - 19:37
JovanDreumel

JovanDreumel

Nee, ik heb een kweekbakje met 21 potjes erin van 4cm en in ieder potje 1 zaadje. Dat staat een beetje verborgen in de woonkamer.
vrijdag 15 januari 2010 - 22:15
Mandy

Mandy

dus gewoon kamertemperatuur en een beetje uit direct zonlicht

Vorig jaar heb ik gezaaid , wel iets later, eerste week februari, in het tuinhuis, ook kamertemperatuur.....
vrijdag 15 januari 2010 - 22:41
JovanDreumel

JovanDreumel

en toen.........?

Inderdaad uit direct zonlicht houden en rond de 20 graden.
vrijdag 15 januari 2010 - 22:51
Mandy

Mandy

Ging goed, maar omdat je al zo vroeg, voor mij dan, begint dacht ik dat je met extra warmte zou werken, zodat ze misschien sneller zouden groeien en dan ook met een grotere maat naar buiten zouden kunnen......

Ga ook volgende week maar eens een gedeelte zaaien....
vrijdag 15 januari 2010 - 22:57
JovanDreumel

JovanDreumel

Als ze er goed en wel op staan, dan gaan ze in het volle licht, maar wel koeler op een slaapkamer.
vrijdag 15 januari 2010 - 23:22
Rita1960

Rita1960

Jo,

Je hebt me met deze topic wakker gemaakt uit mijn winterslaap

en dan besef je je pas ...
potgrond en andere zaken liggen buiten, welleswaar onder dak maar... stijf bevroren en met sneeuw voor de "deuren" en errug koud met die wind van vandaag
Dus was het vanmiddag.. sneeuwvrij maken, potgrond en andere (zand-) benodigheden naar binnen slepen en nu maar hopen dat er morgenvroeg genoeg grond/zand ontdooid is en een normale temperatuur heeft aangenomen
zodat er of morgenmiddag of in de loop van de week gezaaid kan worden..

groetjes, en bedankt voor het wakker maken

Rita
zaterdag 16 januari 2010 - 18:32
JovanDreumel

JovanDreumel

Mijn potgrond stond ook in een schuurtje, maar was toch al zover ontdooid, dat ik hem los kon stoten en in potjes doen. Toen de potjes even op temperatuur laten komen binnen en daarna gezaaid. Het is nog vroeg om te zaaien. Maar vorig jaar was ik iets later, omdat ik ook pepertjes gezaaid had. Bij het afrijpen van de paprika's dacht ik: "Het volgend jaar iets vroeger", Vandaar!
zaterdag 16 januari 2010 - 19:01
Rita1960

Rita1960

't was bij mij een klomp ijs.. los stoten, no way.
en dat het vroeg is om te zaaien dat ben ik met je eens.. de paprikaplanten van vorig jaar waren niet echt groot en de laatste bloemen kwamen erg laat.
Maar een voordeel van de eigen paprika's.. mijn man verdraagt ze! en heeft er geen last van ( bij de gekochten komen ze bij hem "omhoog")
Maar ik heb ook nog een paar slasoorten die vroeg gezaaid kunnen worden en dat ga ik ook proberen.
Daarnaast ook nog een paar nieuwe tomatensoorten die ik wil proberen of dat ook lukt met iets vroeger zaaien.. (eind januari t.o.v. eind februari vorig jaar)

groetjes,

Rita
zaterdag 16 januari 2010 - 19:46
Mandy

Mandy

Hier is zojuist weer een behoorlijke laag SNEEUW gevallen..... grgrgrgrrrrrrrr

Nu maar hopen dat het zondag + maandag echt een beetje temperatuur boven nul gaat worden om al die troep weg te smelten. Ben het zat om steeds te schuiven en te vegen.........
zaterdag 16 januari 2010 - 21:41
Mandy

Mandy

Eerst lekkere regen van 6 tot 9 uur vanavond en NU weer een laag sneeuw erbij.
Ben er niet blij mee.... maar goed, eens zal het wel weer wegdooien......
zaterdag 16 januari 2010 - 21:55
Mandy

Mandy

De winter is pas 3 weken geleden BEGONNEN !!!!!

en de paprikaatjes mogen voorlopig toch nog niet naar buiten.....
zaterdag 16 januari 2010 - 22:09
JovanDreumel

JovanDreumel

Ik heb deze winter lekker sneeuw mogen ruimen. Ook een aantal weken geschaatst. Gelukkig hoefde ik voor de wintersport niet ver weg. Dat zou ik trouwens toch niet doen. Maar ik heb wel genoten van de winter. Maar zaaien moet toch op tijd gebeuren. Desnoods met de schaatsen onder.
zaterdag 16 januari 2010 - 22:38
Jorg

Jorg

Kijk dat noem ik nog is multitasken jo, met de schaatsen onder zaaien.
zondag 17 januari 2010 - 11:52
fsachs78

Fsachs78

Hoi Jo en anderen,
Als experiment, doe ik mee; ik heb zojuist mijn paprika's gezaaid! Ben heel benieuwd of het allemaal gaat lukken!
Gr. Francois
zondag 17 januari 2010 - 15:22
Rita1960

Rita1960

Hoi allemaal,
't was een uitgelezen dagje om te beginnen met zaaien van de paprika's.
Grond was goed ontdooid en op temperatuur dankzij de vloerverwarming.
en omdat ik toch eenmaal aan de gang was.. ook alvast maar een paar tomatensoorten gezaaid. was zaad van 2008 en als dit niet kiemt is er nog geen man overboord.

groetjes,

Rita
zondag 17 januari 2010 - 16:08
FransNL

FransNL

Ik herken het ongeduld en de kriebels van iedereen maar bij jullie gaat het om kas paprika's neem ik aan ? Ook ik sta te popelen om te gaan zaaien maar ik wacht liever nog een week of vijf zes tot eind februari of begin maart met het ( binnenshuis) zaaien van mijn buiten paprika's. Uit ervaring weet ik dat dat uiteindelijk het beste resultaat zal opleveren.

[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 17 januari 2010 - 16:22
JovanDreumel

JovanDreumel

Vorig jaar was ik met dit soort in februari begonnen, maar ik dacht dat het ook wel wat eerder kon.
zondag 17 januari 2010 - 16:53
Mandy

Mandy

Ik ga volgende week een gedeelte zaaien.
Dan wacht ik 2 weken en zaai weer en

vervolgens weer 2 weken later zaai ik het laatste gedeelte...

Steeds 3X dezelfde soorten zaaien natuurlijk......

Experimentje........ eens zien of er verschil tussen zit of dat de laatstgezaaiden de eersten zullen inhalen......
zondag 17 januari 2010 - 17:06
Thanja

Thanja

Ik begin volgende week met het zaaien van meloenpeer. Half februari zaai ik alle paprika's.

Net als Rita ga ik ook volgende week tomatenplanten opkweken: twee zaden en hopelijk twee planten. Vorig jaar heb ik dat ook gedaan met de Tiny Tim (struiktomaat) en ik kon al oogsten begin juni.
Stamtomaten zou ik niet zo vroeg zaaien ivm de ruimte die ze opeisen. Maar een struiktomaatje is geen probleem.

zondag 17 januari 2010 - 17:11
Rita1960

Rita1960

@ Frans,

ik heb paprika gezaaid die ook goed buiten kan.. maar ja, ik heb dan ook gelukkig de ruimte om de al wat grotere planten straks ook nog goed te kunnen plaatsen.

@ Thanja, als deze tom.planten niet binnen twee weken gekiemd zijn begin ik gewoon opnieuw. Tijd zat....
Oh ja.. ook de meloenpeer heb ik gezaaid..

groetjes,

Rita
zondag 17 januari 2010 - 18:51
Mandy

Mandy

MELOENPEER, nu ook al???

zie PM 29/12 jl ???????
zondag 17 januari 2010 - 20:03
Thanja

Thanja

Ik heb vorig jaar half febr gezaaid en de bloemen en de vruchten waren te laat voor een mooie oogst. Ik had nu twee vruchten. Wel lekker, maar een beetje weinig, vond ik zelf

Dus dit jaar iets eerder, in de hoop dat de bloemen en de vruchten ook iets eerder zijn.

Oh ja, ik zaai dit jaar in een verwarmde propagator, dat zal vast helpen bij de ontkieming van de meloenpeer en de paprika's.
zondag 17 januari 2010 - 20:07
Sarah

Sarah

Hoi, hoi,
Ik ben vorige week ook begonnen met zaaien, eerst alles op temperatuur laten komen natuurlijk. Ik heb paprika , meloenpeer, tomaten en diverse kruiden gezaaid, ook wat klimplanten zoals winde en lathyrus. Dat doe ik ieder jaar vroeg want ik vind dat het anders allemaal te laat bloeit (geen geduld dus). Ik zaai overal iets van en later nog een keer en daarna nog eens. Leuk om te zien hoe het gaat en je leert er veel van.

En wat de winter betreft die moest eigenlijk niet meer bestaan , tenminste wat mij betreft hoor.

gr. sarah
maandag 18 januari 2010 - 11:32
johnyvoets

Johnyvoets

Indien er iemand nog zaden van de meloenpeer teveel heeft tegen vergoeding
PM mij

mvg johny
maandag 18 januari 2010 - 14:47
JovanDreumel

JovanDreumel

Ik heb wel zaden in de vruchten zitte, maar zijn die geschikt om zelf meloenperen te kweken? Ze zijn natuurlijk te drogen.
Zelf heb ik mooie jonge planten gekweekt vanuit stekken van planten die ik het vorig jaar had.
maandag 18 januari 2010 - 17:32
Rita1960

Rita1960

@ Johny,
helaas moet ik je teleurstellen, zoveel zaden heb ik niet meer van de meloenpeer en deze gaan naar twee andere personen aan wie ik ze reeds had toegezegd.

@ Jo,
De zaden van de meloenpeer had ik van Danny, en ik meende dat hij toentertijd heeft geschreven dat hij de zaden uit zijn eigen vruchten had gehaald. Dus het kan wel. Het zijn wel zeer kleine zaadjes. dus ga je gang om ze te drogen...

groetjes,

Rita
maandag 18 januari 2010 - 18:04
JovanDreumel

JovanDreumel

Dan zal ik er wel wat drogen voor de liefhebbers. Vanavond eet ik er weer eentje op en haal de zaden eruit. Van de vruchten maak ik smoothies. Tot nog toe de lekkerste met een appel en een meloenpeer. Daar doe ik dan een scheutje cactussiroop bij en een scheutje citroenbrandewijn (echt geen scheut).
maandag 18 januari 2010 - 18:58
evadepeva

Evadepeva

Zijn ze zolang houdbaar dan?? Wanneer zijn ze geoogst.
maandag 18 januari 2010 - 22:21
Mandy

Mandy

echte cactus siroop of die met citroen erin???
maandag 18 januari 2010 - 22:42
JovanDreumel

JovanDreumel

@Mandy

De ervaring heeft me geleerd, dat je er geen suiker in moet doen, maar met de siroop Cactus citroen van Lessini smaakt het heerlijk.

@evadepeva:
De vruchten zijn geoogst begin oktober net voor de eerste nachtvorsten en ik heb er nog meerdere over en zijn nog steeds goed. Na de oogst zijn ze verder doorgerijpt. Rotten doen ze niet vlug.
dinsdag 19 januari 2010 - 11:52
evadepeva

Evadepeva

Dat klinkt heel aantrekkelijk!!!
dinsdag 19 januari 2010 - 12:50
JovanDreumel

JovanDreumel

Johny, ik heb geprobeerd je een PM te sturen, maar dat lukt niet.
Maar ik heb wel wat zaadjes voor je gedroogd.
dinsdag 19 januari 2010 - 18:54
an

An

IK heb ook nog twee meloenpeer liggen ook nog niet gerot.
Wil ook beginnen met zaaien
want kan je nu het beste gaan zaaien?
zal wel wat hulp nodig hebben met mijn been maar zolang ik het staande af kan en het niet te zwaar is lukt het.
Wil bv 2 paprika van verschillende soorten zaaien,
en bv meloen peer en tomaten struik en gewone.

gr an
woensdag 20 januari 2010 - 11:16
livarno

Livarno

Sodeju..ik loop achter.... ik wil dit jaar ook paprika s en tomaten proberen...buiten. Maar dacht dat dat nu nog niet kon. Wel dus. Dus zojuist potgrond uit de schuur gehaald en in een zaatray binnen gezet om op temperatuur te komen.
Is zaaien in zuiver potgrond wel goed eigenlijk? of moet ik het mengen met geel scherp zand?

woensdag 20 januari 2010 - 18:34
Thanja

Thanja

Deze week ga ik twee tomatenplanten opkweken voor hele vroege tomaten, maar alle andere tomaten worden half maart gezaaid hoor!

Ik zaai altijd in speciale zaai- en stekgrond. Ik weet niet of het niet goed gaat met zuivere potgrond. Maar dat kan een ander je vast wel vertellen.
woensdag 20 januari 2010 - 19:11
Mandy

Mandy

Ik gebruik zaaigrond met perliet er doorheen.
Maar ik vind het nog te vroeg om nu al tomaten te zaaien. ( paprika wel)
10 weken voordat ze naar buiten mogen is een goede datum, dacht ik.
Dus maart is vroeg genoeg voor mij
woensdag 20 januari 2010 - 19:19
livarno

Livarno

Oke ..goed dat ik dat hoor.... .dacht dat tomaat ongeveer gelijk ging met paprika. Niet dus..

Het zaaigrond vind ik lastig ...lees zoveel verschillende verhalen. Weet niet zo goed wat t best is.... Meer suggesties zijn welkom.
woensdag 20 januari 2010 - 19:23
Thanja

Thanja

Oh ja, en de paprika's zaai ik half februari.

woensdag 20 januari 2010 - 19:31
Rita1960

Rita1960

Hoi Anja,

ik zaai mijn zaden in een mengsel van 2/3 potgrond en iets meer dan 1/3 geel zand/metselzand (dus eigenlijk krijg ik 110% ) en dat gaat goed. Ik zaai wel in perspotjes die ik uit dit mengsel haal.

Heb de paprika en een aantal ietwat oudere tomatenzaden reeds gezaaid. de laatsten i.v.m. het feit dat ik niet weet hoelang deze oudere zaden kiemkrachtig blijven. Komen ze wel op dan is er gelukkig plaats om ze tot eind april onder dak te laten staan. Komen ze niet op dan is er geen man overboord.. de nieuwe zaden moeten ook nog gezaaid worden.


groetjes,

Rita
woensdag 20 januari 2010 - 19:33
JovanDreumel

JovanDreumel

En ik zaai gewoon alles in potgrond. Dat gaat altijd goed, mits je potgrond neemt van goede kwaliteit. RHP potgrond wordt regelmatig getest. De fout die vaak gemaakt wordt is het begieten of sproeien na het zaaien. Potgrond is vochtig genoeg om in te zaaien, als je de zak potgrond altijd weer goed sluit tenminste.
woensdag 20 januari 2010 - 20:04
FransNL

FransNL

@Rita
Wat de kiemkracht van tomatenzaden betreft kun je gerust zijn. Mits op de juiste manier bewaard kunnen ze zeer lang mee . Jammer dat het forum www.vergetengroenten.be van Angelo Dorny al weer een tijd uit de lucht is vanwege spamproblemen denk ik want daar had je de kweek 2009 van mijn tomaten eens kunnen bekijken die afkomstig waren uit zaad uit 1995 !!

En nu ik het toch over dat forum heb en voor het geval je dit leest Angelo , wanneer komt je forum weer eens online ? Jammer als dat niet meer zou gebeuren.
woensdag 20 januari 2010 - 22:46
livarno

Livarno

Heb vandaag ook paprika's in potgrond gezaaid. Heb er dus maar geen water bij gedaan (tip van Jo) maar het afgedekt met alluminium folie en daaroverheen een handoek gelegd. Zodra er iets kiemt moet ik ze zo licht mogelijk zetten geloof ik. Ben erg benieuwd ... hoop dat ze warm genoeg staan om te ontkiemen.

Verder sla gezaaid. Hoop dat dat straks naar buiten kan in de koude bak.

vrijdag 22 januari 2010 - 20:33
Mandy

Mandy

Ik lees zojuist dat Angelo op zijn site van de "vergeten groente" een kiemtemperatuur van 20-25 graden aangeeft.
Hoe doen jullie dat dan?
Bij mij is het nergens die temperatuur in huis en ik wil de tomaten in de bijkeuken gaan zetten te zijner tijd

Zou ik een verwarmd bakje nodig hebben???
vrijdag 22 januari 2010 - 21:08
Thanja

Thanja

Paprika's en pepers hebben het liefst inderdaad een constante temp van rond de 25gr, maar tomaten zijn al blij met 20gr, hoor!

Paprika's kiemen wel als de temp lager is, maar de kieming duurt langer en gaat moeizamer: je hebt waarschijnlijk een lager kiempercentage. Maar laat dit nieuws je er niet van weerhouden om paprika's en pepers te zaaien. Je kunt al snel een soort micro-klimaatje maken met een zaaibak met plastic kap op een warme plek: bij de verwarming of voor een raam op het zuiden. Als het zonnetje dan schijnt gaat het vlug.
Wat ik ook wel eens gelezen heb (niet geprobeerd) is om te zaaien in bekers en er dan een boterhamzakje overheen te doen tot het zaad is ontkiemd.

Dit jaar heb ik voor het eerst een verwarmde propagator. Voorgaande jaren zaaide ik op een warmtematje, maar die deed het vorig jaar niet meer. Én ik heb nog wel paprikaplanten gehad, afgelopen zomer.

Tip: zaai dus meerdere zaden, bijvoorbeeld per keer 10, en zaai regelmatig (bijv. om de twee weken).
vrijdag 22 januari 2010 - 22:55
FransNL

FransNL

Wat het binnenshuis zaaien van paprika's en tomaten betreft , ik doe dat in niet te grote bloembakken gevuld met iets zanderige potgrond waar ik een aantal zaadjes inleg die ik dan weer met een paar milimeter potgrond afdek . Daarna een beetje vochtig maken met een plantenspuit en er vershoudfolie over heen spannen dat ik met een paar elastiekjes vast maak. Die folie dient er vooral voor dat het geheel niet te snel uitdroogt . Met een speld prik er wat gaatjes in voor wat ventilatie. De bakken krijgen dan een plaatsje op mijn keukenkastjes tot de zaden ontkiemt zijn. De tomaten laten zich al na een paar dagen zien , bij paprika's kan het soms wel een week of twee duren voor ze er zijn. Daarna krijgen ze een zo licht mogelijk plaatsje voor een raam. Een al jaren beproefde methode die altijd lukt. Ik begin altijd begin maart dus ik moet mijn ongeduld nog even bedwingen . Uit ervaring weet ik dat dat gewoon de beste tijd is.

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]




zaterdag 23 januari 2010 - 01:54
Rita1960

Rita1960

Off topic
Heb je een manier om goede perspotten te maken???
Ik heb een professionele pottenpers staan(handmodel waarbij je rechtopstaand 6 potten tegelijkertid kan persen..waarschijnlijk uit 1950 of zo!)
Of ze komen niet los, of de hele handel valt uit elkaar...ben van na de perspotten...vandaar(werk daarom met stekplaten)

Hoi Batdah,
Ik heb zo'n klein geel gevalletje van plm € 3,- (bij van der Wal 2 gekocht). Ik neem zo'n 3 delen potgrond, 1 deel geelzand en soms een beetje metselzand en meng dat goed door elkaar dan maak ik het goed nat. Dan met de pers de potjes maken en het mengsel goed vast aandrukken (lekker kliederen) Als ze uitelkaar vallen is de grond te droog. En het werkt perfect. Het mengsel bewaar ik in een goed af te sluiten emmer dan blijft de grond mooi vochtig en klaar voor gebruik.

Mooi dat jij een van 6 potjes hebt. Zou dus 6 keer zo snel moeten gaan..
en wees er zuinig op want ze zijn (bijna) niet meer te verkrijgen. Ik heb er mijn hand nog niet op kunnen leggen

[afbeelding verwijderd niet-https]

groet'n,

Rita

Oh ja, en de oude tomatenzaden zijn gekiemd en de paprika komt ook.
zaterdag 23 januari 2010 - 08:49
Thanja

Thanja

@ Ernestine: Ik zou toch voorzichtig blijven met het zaaien in februari van tomaten, tenzij je voldoende ruimte hebt om de planten tot half mei binnen te houden. Vorig jaar hadden we vanaf begin april al geen nachtvorst meer en konden de planten eerder naar buiten.

In maart komt er ook weer een moment met gunstige constellaties (zoals dat zo mooi genoemd wordt) voor de vruchtgewassen: op 8, 9 maart en op 19 en 20 maart.

En zo heb je ook weer twee momenten in april waarop je het beste de vruchtgewassen zoals courgette, pompoen en komkommer.

Als je dus niet de ruimte hebt om de planten zo lang te houden (bij late nachtvorst), zou ik wachten met zaaien tot 'goede constellaties' in maart.

Ik haal mijn info van de site: http://www.astrologie-info.com/mocal.cgi



zaterdag 23 januari 2010 - 10:20
ev121a

Ev121a




Ij heb vorig jaar tomaten en paprika en pepers 16 februarie gezaaid
boven op een slaapkamer op het zuiden in een boterkuipje.
Ik heb gezaaid in zaai en stekgrond maar heb wel gezien dat de paprika er wat langer duurde voordat er blaadjes boven de grond te zien zijn.
OP15 maart zijn ze verspeend in pot en zijn ze nog op dezelfde plaats gezet.
Na dat de teperatuur buiten overdag wat omhoog ging heb ik ze buiten gezet
in de avond in de schuur en daarna weer naar buiten
De eerste van april zijn ze pas naaar de kas op de moestuin gebracht en ge plant in de kas.
De paprika heb ik thuis in grotere potten na 16 april in grotere pot gezet
en 17 mei pas in de kas geplant.



addie

Groenten

zaterdag 23 januari 2010 - 17:41
JovanDreumel

JovanDreumel

Vorig jaar had ik paprika 17 januari en ook ik had prachtige paprika.
zaterdag 23 januari 2010 - 18:06
an

An

IK lees verschillende zaai data's
wat is nu de beste tijd voor paprika en wat is nu de beste tijd voor tomaten.?
gr an
zaterdag 23 januari 2010 - 19:30
Jorg

Jorg

An, beste tijd is gewoon in maart voor zowel tomaat als paprika. Kijk naar de datums van thanja.

Zelf doe ik nu wel mee met het zaaien van de paprika's.
zaterdag 23 januari 2010 - 21:01
Thanja

Thanja

Paprika: februari (maar januari kan ook. Paprika's zijn trage groeiers en de planten blijven lang klein)

Tomaat: maart
zaterdag 23 januari 2010 - 21:19
an

An

okee
want ik was vorig jaar ook op tijd maar wat heb jij dan al gezaait
idereen is nu zo vroeg met zaaien al
gr an
zaterdag 23 januari 2010 - 21:23
Thanja

Thanja

Vandaag gezaaid: meloenpeer, ananaskers, paprika en 2 tomatenzaden. Deze twee tomatenplanten blijven klein en zorgen al in juni voor tomaatjes.

Ik heb een verwarmde propagator gekocht en die is best groot. En ik was van plan om alleen de meloenpeer te zaaien, maar ik vind het zonde om zo'n grote bak alleen aan te zetten voor de meloenpeer. Vandaar dat ik ook de paprika's heb gezaaid.

De volgende zaaironde is voor mij in maart: tomaten
zaterdag 23 januari 2010 - 21:34
JovanDreumel

JovanDreumel

Hoe vroeg je kunt beginnen hangt natuurlijk af van de omstandigheden waarin je de planten later verder kunt laten groeien. De een heeft een kas, de ander een serre aan huis en de laatste heeft alleen een vensterbank. Bij bij die laatsten hoor ik. Daarom begin ik met de 38 tomatenplanten ook pas tussen 26 maart en 1 april. Met de paprika's kan ik dan wel uit de voeten in mijn minikasje van Kurt.
zaterdag 23 januari 2010 - 23:07
Mandy

Mandy

38 tomatenplanten.... als die allemaal opkomen , wat ik van harte hoop voor je, moet je wel een groot stuk tuin hebben daarvoor. Hoeveel verschillende rassen/ soorten ga je zaaien??
zaterdag 23 januari 2010 - 23:41
Mandy

Mandy

Zorgzaam en lief
[ niets tegen in te brengen- gelijk heeft ie ]


.
zondag 24 januari 2010 - 12:12
an

An

IK zet ook altijd alles op de vensterbank tussen mijn andere planten want meer ruimte heb ik ook niet.
bij mij is het ook altijd meten en passen hoef gelukkig niet heel veel kwijt want daar heb ik de ruimte niet voor.
gr an
zondag 24 januari 2010 - 12:43
JovanDreumel

JovanDreumel

@Mandy,

Die 38 planten zijn allemaal van het ras 'Tolstoi'. Die komen aan stokken in 1 rij langs de vroege aardappels op. Dan kan de wind er lekker tussendoor en drogen ze snel op. De rij vroege aardappels worden als eerste gerooid. Het is een F1 ras. Daar kun je dus geen zaad van winnen. Ik bestel ieder jaar zo'n 40 zaden en die kiemen allemaal. Ik zaai ze per stuk in 1 potje. Dus in 38 kleine potjes. Dat is precies 1 kweekbak vol.
zondag 24 januari 2010 - 13:56
livarno

Livarno

???????? laat ik nou in mijn hoofd geprent hebben dat ik noooooooooooooit tomaten naast aardappelen mag verpoten... Zouden elkaar niet verdragen ???? (volgens combinatieteelt principe)

Maar wat lees ik nou Jo 'Tolstoi'. Die komen aan stokken in 1 rij langs de vroege aardappels op.

Is het dus niet waar???? kun je aardappelen en tomaten wel naast elkaar zetten???
zondag 24 januari 2010 - 19:28
Mandy

Mandy

De vroege aardappelen gaan bv 1 april de grond in en worden na een week of 10 alweer gerooid, dus ongeveer half juni, dan moeten de tomaten eigenlijk nog beginnen..... en dan samen elk jaar weer naar een nieuwe plek, dat heb ik tenminste ervan begrepen.....?????.....

Dus je zegt ook dat je tomaten buiten beter in een lange rij planten dan in een vak... beter om meer wind te vangen, blijven ze minder lang nat......
is iets om over na te denken....

En na de eerste trosvorming beginnen met de onderste bladeren eraf te halen....
Is dat tegen eventuele ziektes?????
zondag 24 januari 2010 - 19:55
verbena46

Verbena46

Livarno, ja hoor hier ook gaan de aard. end febr. in de grond en begin april komen de tomaten er naast. Geen probleem.

grt verbena
zondag 24 januari 2010 - 20:49
JovanDreumel

JovanDreumel

Uitleg: aardappelen en tomaten kunnen beiden last hebben van cystenaaltjes. Dus moet je vruchtwisseling toepassen, om moeheid te voorkomen. Elk jaar op een ander stuk grond. Zelfs een paar jaar ertussen. Maar als je tomaten en aardappels niet op hetzelfde stuk grond zet, dan kom je op een moment, dat de aardappels op het stuk van de tomaten moeten komen. Dat mag niet.
Maar zet je ze naast elkaar, dan kan de aardappelziekte gemakkelijker overgaan op elkaar. Dan moet je de strijd aanbinden tegen die ziekte. Dus dan in 1 lange rij langs de aardappels op. Daar kun je een rij vroege aardappels neerzetten. Die zijn zo weer weg en dan staan de tomaten weer mooi vrij en drogen snel op. De onderste bladeren vrij snel wegnemen, zodat er met regen geen grond opspat tegen de bladeren. Verder steeds blad van onder af verwijderen om zoveel mogelijk wind door het gewas te kunnen laten gaan. Natte nachten zijn het gevaarlijkst. Dan blijven de bladeren te lang nat en worden ze gemakkelijk ziek. De planten niet tegen elkaar aan laten komen. Schuren geeft wondjes en invalspoorten voor de schimmel. Nooit in het gewas werken als het nat is. Ook geen dieven wegnemen en niet aanbinden als het gewas nat is.
Dit doe ik al zo'n 40 jaar op een stuk grond van 260 m2, dat in 3 stukken verdeeld is. En dit jaar gaan we daar mee door ook al wordt het afgeraden.
zondag 24 januari 2010 - 21:26
livarno

Livarno

Jo,
helemaal duidelijk. Bedankt voor de uitleg !!

zondag 24 januari 2010 - 21:44
ev121a

Ev121a



Ik pas en probeer in de kas en buiten vruchtwisseling toe te passen
Buiten in de moestuin heb ik vorig jaar 4 percelen gedeeld 1 aardappelen
2 peulen 3 koolgewassen en wortel groenten ieder stuk ongeveer
20 vierkanten meter.
In de kas ook in vieren de uien knoflook een deel wortelen zonder de winter
wortel .
DE eerste sla , spinazie, keeltjes,de witllof ingekuild en het voorzaaien van
tuinbonen en peulen.
in het voorjaar het zaaien van kolen en afharden van thuis gezaaide groenten
I de zomer komen de tomaten,paprika en kokommer in de kas dat zijn dan de vrucht groenten
dat is dan wissel teelt de tomaten paprika en uien die in de zomer in de kas staan.
Dit jaar gaan de aardbeien mee op de moestuin in aug zet ik de aardbeien
na de vroege aardappelen .

Dit word het tweede seizoen op de moestuin en hoop dat het dit jaar
ook een goed seizoen word .
Ik ben al een tijd bezig maar het is ieder jaar weer anders.


addie
maandag 25 januari 2010 - 17:33

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon